kisumisu kisumisu skrev:
Rätt så smart!

Nu vet jag inte heller hur pass mycket dessa övervakas och skall också nämnas att jag frågade snällt på våran åvc om jag fick lossa lite handtag och fick svaret "ta hela kylskåpet om du vill" så alla är ju inte kinkiga 😁

Är väl mest i storstäder det är så för har en gång besökt en sådan där man tom hade skrivit en massa regler att inget får tas med. Förstår inte varför man skall bråka om det är väl bättre Återvinning om nån får nytta av nåt än att de ska skrotas.

Finns ibland grejor som går använda.
T ex i Finland slängdes massa tv pga DVB-T2. I Sverige slängs massa boxar som klarar av DVB-T2 (boxer som slutade sända i marknätet) (sen finns det såklart folk som försöker även sälja dessa för dyra pengar på svenska marknaden där dessa inte har så stor nytta nåt mer)🤦‍♂️
jag fråga en gång om jag fick ta med mig ett aspets tak och det gick bra

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C
jarlh jarlh skrev:
Återvinningscentralen vid stugan har även butik. Man tar det man vill dit och betalar en struntsumma.
Man kan klättra runt i containrarna och ta precis vad man vill och betala i butiken, som en hederlig gammal skrothandel? Det är ju genialiskt. Här får man inte ens plocka själv på bilskroten längre (var det inte någon EU-regel har jag för mig?).

C cpalm skrev:
Man kan klättra runt i containrarna och ta precis vad man vill och betala i butiken, som en hederlig gammal skrothandel? Det är ju genialiskt. Här får man inte ens plocka själv på bilskroten längre (var det inte någon EU-regel har jag för mig?).
eu regel? vad konstigt åkte förbi skroten idag och folk var där och plockade

C cpalm skrev:
Man kan klättra runt i containrarna och ta precis vad man vill och betala i butiken, som en hederlig gammal skrothandel?
Nja, inte så att man får klättra omkring. Men om man ser något kan man be om det.

Lars Svensson7 Lars Svensson7 skrev:
Hej!
Jag sätter in Cylinda kyl frys och diskmaskin, håller just nu på med det
Av erfarenhet vet jag att det är ett bra märke och inte speciellt kostnadskrävande.
I vitvarorna ingår 5 års garanti dessutom

Fast det borde vara 50 års garanti eller åtminstone 25 år, med tanke på gamla Osby-frysen morsan hade höll mer än 50 år, och samma sak var det nog med gamla Bosh-frysen med stenullsisolering... förvisso kanske inte så energieffektiva som idag, men de var inomhus och bidrog till lite av uppvärmningen - precis som eluppvärmning man fortfarande har idag i många hus.

• Älska
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
förvisso kanske inte så energieffektiva som idag, men de var inomhus och bidrog till lite av uppvärmningen - precis som eluppvärmning man fortfarande har idag i många hus.
Å andra sidan så värmer de på än mer mitt i sommaren, så att man får köra AC.

kisumisu
C cpalm skrev:
Mer sånt här!

Vi skall ju ha "right to repair" regler mer!

Grejer ska fan också hålla mer tycker jag. Sen struntsamma om en kylskåp sen går på 50k som ny, finns alltid och kommer nog alltid finnas även slit o släng folket som ändå köper nytt så det är win/win för allas del och inte göra skit som ska ej gå reparera!

Haha man borde kanske bli politiker och vara med i EU beslut 😉
Sen så skyller ju länderna också på EU när sanningen inte är EU.

Finland har t ex hygienregler (kan jag tycka är bra också...) du har en sak som heter "hygienpass". Har du inte genomgått det, så får du inte jobba med mat, restaurang eller ens inom vården osv.

Sökte en gång ett jobb och chefen där "ja det är ju EU regler"...haha jag sade "ja men Sverige är också med i EU"....fick svaret "Ja Spanien är också med men där tolkar man inte regeln heller i punkt o pricka som i Finland" 😂

Jag har på senare år gått den där utbildningen och det var helt okej man fick många tankeställare och som man ser folk gör fel också. Nu finns det säkerligen folk även i de länder och av dem som har hygienpasset som också gör fel.

X xxargs skrev:
Fast det borde vara 50 års garanti eller åtminstone 25 år, med tanke på gamla Osby-frysen morsan hade höll mer än 50 år, och samma sak var det nog med gamla Bosh-frysen med stenullsisolering... förvisso kanske inte så energieffektiva som idag, men de var inomhus och bidrog till lite av uppvärmningen - precis som eluppvärmning man fortfarande har idag i många hus.
är det inte just det energieffektiva som gör att dom inte håller llka länge idag

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vad är det som går på modern vitvara ???

Tycker det verkar vara väldigt mycket elektronik med elektroniska termostater, avfrostningssystem i avfrostningsfria skåp med både avfrostningsvärmesystem och fläktar som krånglar och sedan när det överlevt detta, torkande magnetlister och det börja bli korsdrag genom framförallt frysskåpsdelen och de börja frosta igen fort och de med avfrostningsystem börja proppa igen med isproppar på fel ställen för att de inte klarar den ökande mängden vatten av mängden fuktig luft som börja cirkulera för att listerna börja läcka luft allt mer med tiden.

Frysboxar får förvisso också dåliga lister med tiden de med, men är inte lika känsliga för 'korsdrag' då det är en 'bytta' där kalluften i botten inte kan ta sig vidare och därmed väldigt liten luftombyte även om lockets tätningar skulle börja ge sig.

kompressorer går förvisso också - men det gjorde det också på gamla R12-maskiner, ofta i dess början och garantier gäller och klarar det sig genom detta så höll de väldigt länge efter detta.

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
P Puffen Ingarö skrev:
Vi köpte en ny Siemens spis, ugn, induktionshäll.
Trevlig, lätt att hålla ren, värmer snabbt.
Men! Vilket sugigt interface!
Olika touchytor, några på ovansidan för hällen och timer, några knappt synliga på framsidan för ugnen och klockan.
+ och - knapparna är sååå sega, så om du har en (eller flera) kastrull(er) som hotar att koka över så hinner du inte sänka värmen med knapparna utan måste dra undan kastrullen från plattan istället.
Debounce time är satt på tok för hög så det spelar ingen roll hur fort du trycker för att sänka och repeatfunktionen räknar ner lika långsamt som en groda i nollgrader. Du förlorar, grytan kokar över.
Köpte även en häll från IKEA med inbyggd fläkt i mitten. Fungerar bra men samma ruttna långsamma interface men här även med otyget att fläkten alltid går på när man startar en platta. Det verkar inte finnas något sätt att få bort det beteendet.
Kanske går att modifiera programvaran men orkar liksom, väljer hellre bort i nästa köp.
Det är hemskt att veta hur man gör på ett bra sätt, och se hur något är uselt gjort...! På vår häll verkar det ibland trigga nån mysig bugg så man trycker för rätt platta, sen på plus och då fastnar den i att hoppa fram och tillbaka mellan två värden i ca 4 Hz.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
jarlh jarlh skrev:
Å andra sidan så värmer de på än mer mitt i sommaren, så att man får köra AC.
På sommaren är o andra sidan elen billig och man kan köra solpaneler mm som går på överskottsenergi som man ändå inget får om man säljer vidare i elnätet! Då de ej finns nån elbrist.

Min retro frysbox på övervåningen gick konstant på sommaren! Märktes ej på elräkningarna! Jag var dock lite smått orolig att den skulle paija eller orsaka brand eller liknande 🤔

Helt fel ställe o ha frys.
O andra sidan är väl det här realitet i många lägenheter som är högre upp.

Borde kanske skaffa just ac.

Sen hade väl inte en A++++ frys heller ej kunnat stå still i den värmen som var i somras. Den går ju inte på magi heller.

Redigerat:
  • Gilla
returen
  • Laddar…
C
M maria01 skrev:
eu regel? vad konstigt åkte förbi skroten idag och folk var där och plockade
Tror det var här på BH jag läste om det tidigare i år.

https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avfall/bilskrotning/
"inte förenligt med bilskrotningsförordningen" 😡
Skärmbild av Naturvårdsverkets sida som diskuterar självplockningsverksamhet och miljöregler vid bilskrotning enligt svensk bilskrotningsförordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
R Rolle85 skrev:
20 års garanti på kompressorn är ju bara ett säljsnack för att du ska luras in i att köpa deras kyl för de låter ju fantastiskt. Men istället kommer andra delar på kylskåpet gå sönder långt innan dess och vill du reparera det så kostar det skjortan att fixa och du köper ny kyl istället med 20 års garanti på kompressorn =)
Det är mycket möjligt att det är så. Jag hyser inga illusioner om att så är fallet.
Men jag misstänker att övriga delar i kyl/frys inte dör avsevärt fortare än vad dom gör hos andra fabrikat. så jag tror inte dom är sämre än andra märken.

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Det är mycket möjligt att det är så. Jag hyser inga illusioner om att så är fallet.
Men jag misstänker att övriga delar i kyl/frys inte dör avsevärt fortare än vad dom gör hos andra fabrikat. så jag tror inte dom är sämre än andra märken.
samsung har problem med inredningen dvs väggarnas plast spricker

• Gilla
  • Wow
Kranzakräket och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.