42 291 läst ·
339 svar
42k läst
339 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
Ja. Då får vi se om ett antal år om jag råkar ut för det.returen skrev:
Men det verkar som att alla tillverkare har sina problem och svagheter så att välja ett annat fabrikat riskerar att inte åstadkomma något annat än att det bara är någon annan komponent som är av bristfällig kvalitet.
Att alla har ett fel eller två är ju självklart då de görs i fd öststaterS steffo_b skrev:
men att ha många reserveras åt asiaterna
Jag prioriterar tysthet, men fastän jag köpte en som skulle vara ganska tyst låter den högt tycker jag. Stänger av den när jag ligger på bänksoffan i köket. En Cylinda, ca 7 år gammal. Fungerar i övrigt okej. Funderar nu på att köpa ny.
Någon som har bra tips på riktigt tysta fristående kyl/frys?
Någon som har bra tips på riktigt tysta fristående kyl/frys?
Jag är övertygad om att det faktum att det finns kvalitetsbrister i produkterna inte har ett dugg att göra med att dom är gjorda i Öststater. (eller i asien)returen skrev:
Problemet är att dom tillverkas så billigt som möjligt för att maximera vinsten. vilket också är anledningen till att all sådan produktion flyttats från länder med högre löner.
så problemen uppstår redan i konstruktionsledet pga att man designar dom med billiga komponenter.
Det skulle tveklöst gå att göra en nästintill ofelbar kyl, frys eller annan vitvara även i dom länderna om dom bara var designade och konstruerade med högkvalitativa komponenter.
Men eftersom kunderna hellre köper en så billig frys som möjligt och hellre tar en ismaskin som packar ihop nästa månad än att betala extra för en dyrare kompressor eller högre kvalitet på kondensatorer eller resistorer på kretskorten som dom ändå inte ser i butiken så blir det som det blir.
jo bakomliggande orsaken är dumkn-llade konsumenterS steffo_b skrev:Jag är övertygad om att det faktum att det finns kvalitetsbrister i produkterna inte har ett dugg att göra med att dom är gjorda i Öststater. (eller i asien)
Problemet är att dom tillverkas så billigt som möjligt för att maximera vinsten. vilket också är anledningen till att all sådan produktion flyttats från länder med högre löner.
så problemen uppstår redan i konstruktionsledet pga att man designar dom med billiga komponenter.
Det skulle tveklöst gå att göra en nästintill ofelbar kyl, frys eller annan vitvara även i dom länderna om dom bara var designade och konstruerade med högkvalitativa komponenter.
Men eftersom kunderna hellre köper en så billig frys som möjligt och hellre tar en ismaskin som packar ihop nästa månad än att betala extra för en dyrare kompressor eller högre kvalitet på kondensatorer eller resistorer på kretskorten som dom ändå inte ser i butiken så blir det som det blir.
Ja. tyvärr. Och det är ju samma fenomen som ligger bakom att det blir allt färre butiker där man kan fysiskt titta och känna på grejorna också. Eftersom folk hittar grejorna billigare på nätet och beställer där.returen skrev:
Det är ju svårt för fysiska butiker att konkurrera med det eftersom dom måste ha betydligt större lokala lager vid butikerna och personal i butiken som inte en nätbutik måste ha.
Rejält tråkigt om du frågar mig men ännu så länge så går det ju för det mesta att klämma och känna på grejor i någon butik i närheten men frågan är när det helt försvinner så det bara är nätbutiker.
Jo och om man verkligen behöver nått i går så vill man ju in i en fysisk butik omgående istf att vänta en vecka eller två på att postmord har sparkat runt detta på terminalenS steffo_b skrev:Ja. tyvärr. Och det är ju samma fenomen som ligger bakom att det blir allt färre butiker där man kan fysiskt titta och känna på grejorna också. Eftersom folk hittar grejorna billigare på nätet och beställer där.
Det är ju svårt för fysiska butiker att konkurrera med det eftersom dom måste ha betydligt större lokala lager vid butikerna och personal i butiken som inte en nätbutik måste ha.
Rejält tråkigt om du frågar mig men ännu så länge så går det ju för det mesta att klämma och känna på grejor i någon butik i närheten men frågan är när det helt försvinner så det bara är nätbutiker.
Sen är det ju inte bara konsumenter det beror på.
Även myndigheter och beslut ligger bakom mycket skit. Som det här med energiförbrukning som ju också kom upp tom i den här tråden!
Folk hjärntvättas med energiförbrukning.
Sen när det kommer till t ex bilar ville man ju förbjuda eget meck av bilar och diverse end of life skit skulle man ha i hela EU.
Vill man verkligen göra nåt åt miljön så tillåter man just lagning av gammalt.
Men bilindustrin blöder därför tycker man det är okej med partikelfilter plus annat skräp och att en luftfilter på en elbil ska kosta 14k byta och att man absolut inte får göra det själv! Batterier ska vi nog inte ens tala om även om det har börjat komma lite små verkstäder som gör det för spottstyver av det som orginalverkstan gör!
Likafant är det när det kommer till partikelfilter, adblue och annat skit som finns då i nya fossilbilarna.
Kineserna är man rädd för 😉
Innan jag köpte min elbil gick jag runt lite o fråga vad service kostar. Kia var en av de billigaste serva och när jag kommenterade "vad bra" fick jag svar "mja dessa elbilar gör oss arbetslösa" 😂
Även myndigheter och beslut ligger bakom mycket skit. Som det här med energiförbrukning som ju också kom upp tom i den här tråden!
Sen när det kommer till t ex bilar ville man ju förbjuda eget meck av bilar och diverse end of life skit skulle man ha i hela EU.
Men bilindustrin blöder därför tycker man det är okej med partikelfilter plus annat skräp och att en luftfilter på en elbil ska kosta 14k byta och att man absolut inte får göra det själv! Batterier ska vi nog inte ens tala om även om det har börjat komma lite små verkstäder som gör det för spottstyver av det som orginalverkstan gör!
Likafant är det när det kommer till partikelfilter, adblue och annat skit som finns då i nya fossilbilarna.
Innan jag köpte min elbil gick jag runt lite o fråga vad service kostar. Kia var en av de billigaste serva och när jag kommenterade "vad bra" fick jag svar "mja dessa elbilar gör oss arbetslösa" 😂
Redigerat:
Inte sällan får jag leverans dagen efter och ganska sällan mer än tre dar efter beställning. Sällan det är mer akut än så. Men visst, tvärdör kyl eller frys kan det naturligtvis vara en sån gång som det brådskar.returen skrev:
Det beror ju på vad man köper och varifrån. Är det mindre elektronikprylar eller grejor i allmänhet så brukar det ju skickas med PostMord, DHL, UPS eller liknande. Emellanåt så kan det då ta relativt lång tid. Speciellt om det är så att dom inte har lager i Sverige utan i praktiken skickar grejorna från något centrallager nere i Europa. Inte alltför ovanligt.Alfredo skrev:
Är det större grejor som Vitvaror exempelvis så går det ju med en annan typ av transporter och det brukar gå fortare. Men för mig så har det hänt när jag beställt hemtransport att det tagit ganska många dagar innan dom har haft tid att komma ut med grejorna.
Men för det mesta så går det som du säger rätt fort att få hem.
Den stora bristen om det inte finns fysiska butiker är ju att en del grejor vill an gärna kolla på IRL. Exempelvis så att man har en möjlighet att se om den där Kylen i Rostfritt suger till sig fingeravtryck som om det var huvudsyftet med den eller inte.
mest rädd för EU den största kommunisstaten idagkisumisu skrev:
Sen är det ju inte bara konsumenter det beror på.
SWEXIT
Senast jag köpte från tretti.se (en induktionsspis) var det transportföretaget dom använder som var flaskhals, spisen fanns på lager men det tog ett tag att få den levererad.S steffo_b skrev:Är det större grejor som Vitvaror exempelvis så går det ju med en annan typ av transporter och det brukar gå fortare. Men för mig så har det hänt när jag beställt hemtransport att det tagit ganska många dagar innan dom har haft tid att komma ut med grejorna.
Men för det mesta så går det som du säger rätt fort att få hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man vet vad som är problemet är det bara att lösa det.M maria01 skrev:
En sökning på "nån som kan laga vitvaror"