Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.

Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.

De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....

Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Jag kollar alltid hur lång garanti som följer med vitvarorna, de som har 5 års garanti köper jag oavsett märke.

• Gilla
Kranzakräket och 1 till
  • Laddar…
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.

Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.

De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....

Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Hej köpte alldeles nu kyl/frys kombi skåp från Liebherr - lite dyrare men de följer med en tilläggsgaranti på 10 år ( heltäckande fabriksgaranti) de e värt att titta på - jag funderade så att om dom ger en 10 års garanti så tror dom åtminstone på sina greijjer - kolla internäts underbara värld finns shoppar som man kan handla i och genom dem blir pris läget acceptabelt , det skiljde 1200€ på ett kylskåp från butiken eller nätbutik själv handlade jag hos bigbox i Estland och kollade pris läget genom motsvarande Prisjakt mvh ab

• Gilla
Kranzakräket och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det jag menar är att om det inte kostar mer än att köpa en ny produkt av sämre kvalitet är det bättre att laga den 25år gamla man har.
En ny vitvara som håller 5år är (i så fall) alltid ett nerköp.
problemet är ju att hitta nån som kan laga den

• Gilla
returen
  • Laddar…
Problemet är att inte ens de stora etablerade märkena tillverkar delar speciellt länge efteråt. Ingen vill sitta på kostsamma lager för reservdelar och ett enkelt sätt att bli av med en sådan kostnad är att skita i att producera reserdelar 2 år senare...

R Rolle85 skrev:
Problemet är att inte ens de stora etablerade märkena tillverkar delar speciellt länge efteråt. Ingen vill sitta på kostsamma lager för reservdelar och ett enkelt sätt att bli av med en sådan kostnad är att skita i att producera reserdelar 2 år senare...
andra marknader verkar inte ha samma problem med delar kolla en del på youtube från usa där dom kan köpa delar till 40 år gamla maskiner utan problem från tillverkare och pirat delar

fast där har man inte ändrat modelerna varje år som i europa samma teknik 1980 som idag

• Gilla
returen
  • Laddar…
M maria01 skrev:
andra marknader verkar inte ha samma problem med delar kolla en del på youtube från usa där dom kan köpa delar till 40 år gamla maskiner utan problem från tillverkare och pirat delar

fast där har man inte ändrat modelerna varje år som i europa samma teknik 1980 som idag
Det handlar nog om flera faktorer. Att lagerföra gamla delar som inte längre är i produktion innebär oftast att man kommer överens med sin leverantör om ett såkallat "slutköp". Dvs man gör ett sista hemköp av delar för att täcka upp för x antal års förbrukning när leverantören skrotat verktyg som producerade detaljen.
Att göra massa sådana slutköp kommer mao kosta mycket pengar och även lagerföringen av dem de närmaste 15 åren. Kan man skippa det är det ju fantastiskt skönt för tillverkaren. I gengäld kanske Electrolux erbjuder 15% rabatt om du istället köper en ny kyl av dem när oturen är framme. Såväl kund som tillverkare känner sig som vinnare.
Den andra aspekten är nog just den att få tag i någon som kan komma ut och reparera en gammal kyl. Det är idag inte enkelt. Normalt sett har tex tillverkarna avtal med lokala tekniker som kan utföra garantijobb åt dem. Men för äldre produkter utan garanti finns det nog idag ingen större förtjänst per jobb så man fokuserar enbart på garantijobb åt tillverkarna.
Det jag också tycker mig se är att reservdelar prissätts idag så högt att kostnaden för delen + arbete gör det omöjligt att få någon ekonomi i att byta en vattenpump i en diskmaskin tex så man kastar ut fanskapet och köper en ny på kampanj (som det verkar vara varje vecka numera?) med 5 års garanti och för 500kr extra installerar de och tar med sig din gamla diskmaskin. Allt för att det ska vara smidigt och enkelt att köpa nytt och skicka ut det som felar.

Mao, produktionsapparaten för att bygga kylar, diskmaskiner osv är så effektiv att metoden att laga saker inte längre lönar sig. Och de som en gång i tiden tillverkade "kvalité" har inte längre råd att göra så för då köper kunden något annat billigare.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
C
Problemet är nog egentligen inte primärt möjligheten att reparera, utan att tillverkare med 100 års erfarenhet släpper modellserie efter modellserie med produkter som har nybörjarfel som uppenbara missar i konstruktion och produktion. Det saknas plötsligt all form av evolution vad gäller produkternas kvalitet.

Hur är det möjligt att man 2025 inte ens lyckas konstruera ett dörrhandtag som inte går sönder efter en tids användning?

• Gilla
MasMats och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur är det möjligt att man 2025 inte ens lyckas konstruera ett dörrhandtag som inte går sönder efter en tids användning?
Det problemet är löst, de flesta saknar numera dörrhandtag. Vi fick leta med ljus och lykta efter kyl med vettigt handtag.

• Haha
TommyC och 3 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Ja. Och dom lämnar i de flesta fall 20 år garanti på kompressorn.
Det stora problemet där torde väl då vara att det garanterat är en massa annat junk i kyl/frys som ger upp långt tidigare än så.
Jag själv har kyl och frys från Samsung och så här långt har dom funkat utmärkt. Dom har framför allt väldigt stor innervolym. Betydligt större än jämförbara från andra varumärken trots samma energiförbrukning och yttermått. Tydligen använder dom en lite mer effektiv isolering.

Men jag har inga fantasier om att dom ska hålla betydlgt längre än något annat fabrikat även om just kompressorn enligt deras utsago ska funka i evigheter. Det finns så mycket annat som kan lägga av när det är en massa styrelektronik som hanteras av kontrollkort som plötsligt inte går att få tag på som reservdelar.
samsung är den vanligaste kompressorn att byta
så det du skriver låter...

S Silkesnusa skrev:
Frågan är ju hur man sköter en eventuell reparation den dagen något går sönder på en Samsung vitvara.
Har funderat på just deras kyl/frys men vet inte hur deras service nät är eller fungerar.
Någon som vet?
finns en i jönköping för södra sverige han jobbar ensam

S steffo_b skrev:
Ingen aning faktiskt.
Jag gjorde bara antagandet att eftersom dom lämnar så lång garanti på kompressorn så ska åtminstone den inte gå sönder skitfort och resten av komponenterna håller väl säkert ungefär lika länge som dom gör i vilket annat märke som helst.

Men framför allt var det utrymmet i kyl och frys som fällde avgörandet för mig.
enorpt mycket givar fel och dåliga materialval samt hopsättning

R Rolle85 skrev:
Snarare att de vill inte att du reparerar för det tjänar de inget på
reservdelar hålls i bästa fall tills garantin är slut

M maria01 skrev:

de har inga krav på energieffektivitet eller miljökäldmedel därmed blir dessa mer skottsäkra

Jag köpte kyl och frys från Samsung 2021.
Deras handtag är av så billig skit att jag fått byta plastdetaljer på dessa flera gånger om.
Då spelar de ingen roll om kompressorn har 10 års garanti när handtaget höll 2 år…
Troligen kommer jag behöva kassera kyl och frys i förväg när Samsung slutar tillverka handtagen för att öppna dem. 👍

• Gilla
  • Ledsen
cpalm och 2 till
  • Laddar…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.