R Rolle85 skrev:
Jag köpte kyl och frys från Samsung 2021.
Deras handtag är av så billig skit att jag fått byta plastdetaljer på dessa flera gånger om.
Då spelar de ingen roll om kompressorn har 10 års garanti när handtaget höll 2 år…
Troligen kommer jag behöva kassera kyl och frys i förväg när Samsung slutar tillverka handtagen för att öppna dem. 👍
om det är stort problem finns det säkert pirat delar med bättre kvaltiet att köpa

Det enda jag personligen kan rekommendera är vitvaror med så lite elektronik som möjligt. Frysen ska inte vara självavfrostande. Det är att be om problem.

En termostat som startar och stoppar kompressorn. Mer behövs inte.

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
RoTe
R Real-House skrev:
Det enda jag personligen kan rekommendera är vitvaror med så lite elektronik som möjligt. Frysen ska inte vara självavfrostande. Det är att be om problem.

En termostat som startar och stoppar kompressorn. Mer behövs inte.
Precis man behöver inte göra det svårare än man gjorde det på 50-talet. Elektronik är helt och totalt jävla onödigt.

• Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
C
M maria01 skrev:
om det är stort problem finns det säkert pirat delar med bättre kvaltiet att köpa
Det fåniga i sammanhanget är att jag skruvade dit ett sådant universalhandtag som alla vitvaru-reservdelsbutiker säljer:
Universalhandtag med skruvar och plastdelar, nämnt som svagt och bräckligt i diskussionen om vitvarureservdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det gick också ganska omgående sönder.
Konstruktionen är vid närmare fundering helt absurd. Handtaget är som allra klenast med ca. 1 mm tjock plast just där kraften blir som störst.
En 10-åring hade förstått problemet.

• Haha
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
RoTe
C cpalm skrev:
Det fåniga i sammanhanget är att jag skruvade dit ett sådant universalhandtag som alla vitvaru-reservdelsbutiker säljer:
[bild]

Och det gick också ganska omgående sönder.
Konstruktionen är vid närmare fundering helt absurd. Handtaget är som allra klenast med ca. 1 mm tjock plast just där kraften blir som störst.
En 10-åring hade förstått problemet.
Men konstruktören hade säkert god värdegrund och regnbågsflagga på sig på jobbet, det är det viktiga.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Kranzakräket och 7 till
  • Laddar…
Om TS fortfarande orkar läsa, så fick jag lära mig en intressant sak idag, av de som säljs på Power är det endast Hiesense som går in inbyggnaden så dörrarna ligger i linje, alla andra märken så sticker dörrarna fram.

Ändå har dom lika mycket volym och bra kylvärde, frysen har flera cm bredare inre bredd än de flesta och större totalvolym trots att dom bara bygger ut 60cm.

Liebherr är nr.1 om man har råd, annars var Hiesense bästa valet enl. källa.
Bosch och Siemens säljs inte ens längre av Power, har tappat helt i Sverige, Samsung toppar nu tronen.

• Haha
  • Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
O OP18 skrev:
Hmm vad menar du med kylning på vänster sida? Hur ska man veta om det är kylning på vänster/höger el baksida?
autocorr slog visst till igen. suck
Siemens kyl ska stå till vänster om frysen.
Electrolux har tvärt om. Har visst nåt att göra med något som sitter i sidan av skåpen även om de har kondensor på baksidan

D debbo skrev:
Om TS fortfarande orkar läsa, så fick jag lära mig en intressant sak idag, av de som säljs på Power är det endast Hiesense som går in inbyggnaden så dörrarna ligger i linje, alla andra märken så sticker dörrarna fram.

Ändå har dom lika mycket volym och bra kylvärde, frysen har flera cm bredare inre bredd än de flesta och större totalvolym trots att dom bara bygger ut 60cm.

Liebherr är nr.1 om man har råd, annars var Hiesense bästa valet enl. källa.
Bosch och Siemens säljs inte ens längre av Power, har tappat helt i Sverige, Samsung toppar nu tronen.
Om dörrarna sluter tätt vilket inte är såofta
tråkigt när kyl frys stannar när man är bortrest och maten runnit ut över golvet...
vill nog ha produkter med längre TBF.
Power säljer bara undermåligt billigt skit idag, inte ens värt att gå in genom dörren

Vi bytte kök för 10 år sedan och alla maskiner är Husqvarna. Samtliga har gått felfritt i alla år. Tvättmaskinen är en Bosch och fanns i huset när vi köpte och har nog passerat 20 år och går fortfarande utan problem.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Vi bytte kök för 10 år sedan och alla maskiner är Husqvarna. Samtliga har gått felfritt i alla år. Tvättmaskinen är en Bosch och fanns i huset när vi köpte och har nog passerat 20 år och går fortfarande utan problem.
jaha från ungern och polen då ev rumänien.
nu är ungern ute ur bilden de var för dyra så rumänien gör numera deras sortiment oxå, dvs kalla och varma produkter

returen returen skrev:
Om dörrarna sluter tätt vilket inte är såofta
tråkigt när kyl frys stannar när man är bortrest och maten runnit ut över golvet...
vill nog ha produkter med längre TBF.
Power säljer bara undermåligt billigt skit idag, inte ens värt att gå in genom dörren
Menar du att Hiesense har problem med att dörrarna inte går igen?
...längre TBF - To Be Fair? Förstår inte.

Har absolut inget extra till övers för Power, har handlat där 2ggr i mitt liv, men pratar vi kyl och frys så säljer dom de flesta märkena utom Siemens och Bosch för att kunderna ratat dom, är själv en Bosch köpare.

Liebherr, Miele är ju inte direkt skräp, som dom säljer.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
C
D debbo skrev:
pratar vi kyl och frys så säljer dom de flesta märkena utom Siemens och Bosch för att kunderna ratat dom
Att de inte har dem i sortimentet må ju vara ett obestridligt faktum, men hur vet du att det beror på att kunderna inte vill ha dem?

slothy slothy skrev:
Huh. Ja den här har flera trasiga hörn och kanter, kontrollerna är buggiga, och den överreagerar på fukt (börjar pipa högt när jag torkar av med trasa).
Vi köpte en ny Siemens spis, ugn, induktionshäll.
Trevlig, lätt att hålla ren, värmer snabbt.
Men! Vilket sugigt interface!
Olika touchytor, några på ovansidan för hällen och timer, några knappt synliga på framsidan för ugnen och klockan.
+ och - knapparna är sååå sega, så om du har en (eller flera) kastrull(er) som hotar att koka över så hinner du inte sänka värmen med knapparna utan måste dra undan kastrullen från plattan istället.
Debounce time är satt på tok för hög så det spelar ingen roll hur fort du trycker för att sänka och repeatfunktionen räknar ner lika långsamt som en groda i nollgrader. Du förlorar, grytan kokar över.
Köpte även en häll från IKEA med inbyggd fläkt i mitten. Fungerar bra men samma ruttna långsamma interface men här även med otyget att fläkten alltid går på när man startar en platta. Det verkar inte finnas något sätt att få bort det beteendet.
Kanske går att modifiera programvaran men orkar liksom, väljer hellre bort i nästa köp.

D debbo skrev:
Menar du att Hiesense har problem med att dörrarna inte går igen?
...längre TBF - To Be Fair? Förstår inte.

Har absolut inget extra till övers för Power, har handlat där 2ggr i mitt liv, men pratar vi kyl och frys så säljer dom de flesta märkena utom Siemens och Bosch för att kunderna ratat dom, är själv en Bosch köpare.

Liebherr, Miele är ju inte direkt skräp, som dom säljer.
De säljer inte BSH (bosch siemens) för att det är för dålig avans på dessa
de tjänarmångdubbelt mer på hinsene
därför pushar de alla köp mot kinesiska produkter (likt felgiganten och elon)
det finns monterade ny skåp som man undrar hur dessa klarade sig förbi kvalitetskontrollen så att säga...

TBF-time between failure, hur ofta de går sönder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Tyvärr gjorde jag mig av med (när vi flyttade till huset vi bor i) både fungerande kyl frys (elektrolux 80-tal), ytterligare en elektrolux kyl modell nyare, två frysboxar åxå säkert 25 år gamla. En Miele tvättmaskin, även den gammal. Vi renoverade kök. Mielen ångrar jag lite, för den hade säkert överlevt min (sen dess andra) Bosch. Kyl/frys var fel format för nytt kök och kändes lite udda att ha 30 år gamla kylfrys i ett nytt kök... Frysbox hade vi kvar ett tag, men vi använder inte då vi inte varken jagar eller odlar.

Jag vet att på jobbet hade vi en som brukade klaga på elektrolux, då nån annan tidigare hade jobbat där. Han tog med nån ny sak varje månad där plasten pulvriserats. Maskiner i det övre segmentet tror jag, nåt eller några år gamla.

Tyvärr tror jag mer eller mindre allt är konstruerat för att leva "kortare tid". Däremot har jag en känsla av att felen förr i världen var med stokastiska. Man fick räkna med att reparera nåt, men förutom det kunde det hålla hur länge som helst.

Ibland är jag sugen att skaffa allt "retro", leva med maskiner från 50- 60- och 70-talet.
Förutom data/IT/TV/mobil som får vara top notch.

Bilarnas höjdpunkt känns att varit 90-talet och därikring. Tillräckligt bekväma och säkra, men fortfarande rejäla och reparerbara. BMW 5-serie, Volvo S70, S80/V70, SAAB 9-5 eller 9000. Finns säkert fler.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.