O O skrev:
👍Det finns väldigt många olika produkter inom Electrolux-koncernen. För vissa stämmer det du skriver mycket bra.

Dock finns det AEG-modeller som inte finns i electrolux-färg-variant. Helt andra produkter alltså. Visserligen med väldigt många gemensamma komponenter, men inte alla. Möjligen kan det vara så att dessa AEG har högre kvalitet. Kanske till och med hög kvalitet och lång hållbarhet.
det är bara silver på AEG istf vitt samma skit under färgen på alla produkter i electroluxconsernen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Vi har Samsungs kyl och frys sedan snart 10 år. De sades använda kompressorer från en annan leverantör än de europeiska tillverkarna.
Har haft Electrolux och Cylinda tidigare och där har frysen sagt upp efter ca 10 år. Får se när Samsung ger upp.
Har kök i söderläge och det kan bli ganska varmt på sommaren vilket troligtvis påverkar kompressorns livslängd.
samsung har egna kompressorer

• Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
Tillverkare tillverkar inte ingående delar längre. De köper ett ihopplock av delar från femtioeelva leverantörer.
Alla utvecklar och bygger de man är bäst på och säljer vidare till slutproducent som monterar ihop allt till en kyl tex.
Någon tillverkar belysning, nån tillverkar fläkt, nån tillverkar kompressor, allt görs hos olika leverantörer.
Det är därför man hittar samma komponenter i Bosch, Siemens, Electrolux osv då de köper från samma leverantörer

Redigerat:
C
T Tomvarm skrev:
Törs knappt nämna att våra Husqvarna kyl/frys nu gått 25 år!
Vet inte exakt hur gammalt vårt Husqvarna kylskåp är, men tippar på 80-talet någon gång. Alltså typ 40 år gammalt.

Problemet är att det är ett meningslöst vittnesmål om kvalitet då det inte på något sätt är jämförbart med dagens prylar som säljs under samma varumärke.

C cpalm skrev:
Vet inte exakt hur gammalt vårt Husqvarna kylskåp är, men tippar på 80-talet någon gång. Alltså typ 40 år gammalt.

Problemet är att det är ett meningslöst vittnesmål om kvalitet då det inte på något sätt är jämförbart med dagens prylar som säljs under samma varumärke.
Mina föräldrar köpte ett frysskåp från Electrolux 1956 som min storasyster fick när villan såldes 1993.. Den höll till 1999(43 år!) Men lät ju som ett tröskverk i lägenhet ( fick stå i en klädkammare, källaren i villan) Vägde as när den skulle flyttas, dessutom med avrundade kanter så svårt att få vettigt grepp...

E
Siemens… 15år gammal inga problem

har en Bosch frys från 1982 funkar perfekt kylskåpet är det biligast dom hade i matbutiken deras egna märke 300 euro kosta den för 5 år sen

prata med nån som hade jobbat med vitvaror i 40 år för ett tag sen han mena på att samma märke kan ha olika kvaltiet i olika delar av världen har olika miljöregler

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag har Miele som jag tycket fungerar bra! Håller ihop bra, snygga, osv. Jag tycker de är lite dyra men jag har köpt två uppsättningar kyl/frys(två olika bostäder) och har lyckats reafynda. Sist köpte jag dom 9 månader innan renoveringen skulle bli av.
Jag satsade också på Miele, o inte höll den särskilt länge, bara några år. En bekant menade att de är nog lite bättre på "vattenmaskiner" (tvätt, disk etc) men annars inte.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Själv då menar du. För att betala för att nån annan ska reparera går inte, då kostar det lika mycket som att köpa en ny...
Det jag menar är att om det inte kostar mer än att köpa en ny produkt av sämre kvalitet är det bättre att laga den 25år gamla man har.
En ny vitvara som håller 5år är (i så fall) alltid ett nerköp.

Skymag Skymag skrev:
Ville bara belysa att tillverkningsland inte alltid är lika med hur bra kvalitet en produkt har dvs tillverkad i Kina eller ej. Oftast är livslängden på en telefon kortare än vitvaror som du skriver så mindre bra exempel från min sida.
👍 Det håller jag med om.
Skymag Skymag skrev:
Har haft olika Bosch och Siemens vitvaror i olika hus under lång tid utan problem. Men det betyder ju inte att det aldrig är problem med deras produkter. Det kommer alltid finnas missnöjda kunder oavsett märke.
👍Det oxo.
Mycket av likriktningen beror på samma regler, samma konsumentkrav, samma nya finesser och samma ingående komponenter. Eller i alla fall komponenttyper, med samma prispress.

Varumärket har mycket sällan något med kvalitet att göra. Den kopplingen är sedan länge i stort sett utsuddad. Numera är det är nog bara influencers som på allvar tror att det är viktigt med varumärken.

Alfredo Alfredo skrev:
Det gör faktiskt jag med. Vad har sladdens (anslutningskabelns?) färg med något att göra?
Man kan ju köpa grön el numera. Även om det mest är en slags markering, ett sk "statement".
Grön sladd ger nog ungefär samma fördelar som grön el. 🤣
Ja kanske tom ännu framtidssäkrare för den är kompatibel med kärnkraft-el.🤣

• Haha
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Tillverkare tillverkar inte ingående delar längre. De köper ett ihopplock av delar från femtioeelva leverantörer.
Alla utvecklar och bygger de man är bäst på och säljer vidare till slutproducent som monterar ihop allt till en kyl tex.
Någon tillverkar belysning, nån tillverkar fläkt, nån tillverkar kompressor, allt görs hos olika leverantörer.
Det är därför man hittar samma komponenter i Bosch, Siemens, Electrolux osv då de köper från samma leverantörer
I princip korrekt.
Men Samsung, Siemens och Bosch tillverkar ett antal av de ingående komponenterna själva. Komponenter de även säljer till andra tillverkare.
De är stora koncerner med många olika verksamheter. Inte bara monteringsfabriker.

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
S
returen returen skrev:
Ja. Och dom lämnar i de flesta fall 20 år garanti på kompressorn.
Det stora problemet där torde väl då vara att det garanterat är en massa annat junk i kyl/frys som ger upp långt tidigare än så.
Jag själv har kyl och frys från Samsung och så här långt har dom funkat utmärkt. Dom har framför allt väldigt stor innervolym. Betydligt större än jämförbara från andra varumärken trots samma energiförbrukning och yttermått. Tydligen använder dom en lite mer effektiv isolering.

Men jag har inga fantasier om att dom ska hålla betydlgt längre än något annat fabrikat även om just kompressorn enligt deras utsago ska funka i evigheter. Det finns så mycket annat som kan lägga av när det är en massa styrelektronik som hanteras av kontrollkort som plötsligt inte går att få tag på som reservdelar.

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Ja. Och dom lämnar i de flesta fall 20 år garanti på kompressorn.
Det stora problemet där torde väl då vara att det garanterat är en massa annat junk i kyl/frys som ger upp långt tidigare än så.
Jag själv har kyl och frys från Samsung och så här långt har dom funkat utmärkt. Dom har framför allt väldigt stor innervolym. Betydligt större än jämförbara från andra varumärken trots samma energiförbrukning och yttermått. Tydligen använder dom en lite mer effektiv isolering.

Men jag har inga fantasier om att dom ska hålla betydlgt längre än något annat fabrikat även om just kompressorn enligt deras utsago ska funka i evigheter. Det finns så mycket annat som kan lägga av när det är en massa styrelektronik som hanteras av kontrollkort som plötsligt inte går att få tag på som reservdelar.
Frågan är ju hur man sköter en eventuell reparation den dagen något går sönder på en Samsung vitvara.
Har funderat på just deras kyl/frys men vet inte hur deras service nät är eller fungerar.
Någon som vet?

S
S Silkesnusa skrev:
Frågan är ju hur man sköter en eventuell reparation den dagen något går sönder på en Samsung vitvara.
Har funderat på just deras kyl/frys men vet inte hur deras service nät är eller fungerar.
Någon som vet?
Ingen aning faktiskt.
Jag gjorde bara antagandet att eftersom dom lämnar så lång garanti på kompressorn så ska åtminstone den inte gå sönder skitfort och resten av komponenterna håller väl säkert ungefär lika länge som dom gör i vilket annat märke som helst.

Men framför allt var det utrymmet i kyl och frys som fällde avgörandet för mig.

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.