49 919 läst ·
374 svar
50k läst
374 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
Alldeles för lång tråd för att jag ska orka läsa igenom, är inne på vår andra omgång av Bosch sedan år 2000, första fungera bra, men var komboskåp, bytte till separat, bara tuffar på.
Vad som däremot går sönder, är när man drar igen frysdörren med vikfacken nere, mm.
Då har Bosch superbra reservdelssida, samt billiga priser med snabb leverans, det är värt mycket!
Vad som däremot går sönder, är när man drar igen frysdörren med vikfacken nere, mm.
Då har Bosch superbra reservdelssida, samt billiga priser med snabb leverans, det är värt mycket!
Ok ok!Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.
Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.
De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....
Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Bosch och Indesit är fortfarande bra. Men var bättre förr. Nästan allt ( 80%) som bär namnet Elektrolux är skräp idag. Har köpt flera av deras produkter.
Så det så!
På mitt kylskåp känner man tydligt att vänster sida är varmare än resten av skåpet.O OP18 skrev:
Många kylskåp har ju inga synliga slingor längre (förr såg man tydligt på baksidan) så det blir en gissning eller så står det i manualen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Siemens KG39NSBBF. Absolut knäpptyst. Har inte hört ett ljud sen det installerades...men det är ju kombinerad kyl/frys förståss....H Henrik R4 skrev:Håller verkligen med!
Det absolut viktigaste för mig är ljudnivån och typ av ljud, viktigare än pris, funktioner och till och med livslängd. Men det är väldigt svårt att hitta kylskåp och framförallt frys som inte låter betydligt mer än vad jag önskar.
Är det någon som har tips på vad man kan köpa för kyl och frys om man vill undvika störande ljud så mycket det går?
Inte allt men det man normalt sätt köper på Elgiganten, Power osv är så. Allt handlar om att tillverka stoooora volymer och därmed köpa in ingående komponenter till låga priser (scale of economy).
Sen tillverkas också andra kvaliteer men de saluförs oftast inte genom dessa kanaler.
Vi kunder och tillverkarna vill köpa/sälja billigt och sen slänga ut skiten 5 år senare när det är sönder för att köpa nytt. Att reparera lönar sig inte längre då det kostar 2700kr och en ny tvättmaskin kostar 5000kr…
Jag köpte en tvättmaskin från Cylinda för 5000kr. Inte fasen skiljer sig innehållet om jag hade valt en Goronje för 5000kr…
De tillverkare som en gång tillverkade kvalite blir pressade att hänga med när lågpristillverkarna tillverkar en tvättmaskin ”som ser likadan ut” och förlorar marknadsandelar till dessa. Enda sättet att hänga med är att göra samma sak och leva på sitt gamla goda rykte som tog 100 år att bygga upp.
Svensken lever som att vi har 2,5 jordklot vet du
Sen tillverkas också andra kvaliteer men de saluförs oftast inte genom dessa kanaler.
Vi kunder och tillverkarna vill köpa/sälja billigt och sen slänga ut skiten 5 år senare när det är sönder för att köpa nytt. Att reparera lönar sig inte längre då det kostar 2700kr och en ny tvättmaskin kostar 5000kr…
Jag köpte en tvättmaskin från Cylinda för 5000kr. Inte fasen skiljer sig innehållet om jag hade valt en Goronje för 5000kr…
De tillverkare som en gång tillverkade kvalite blir pressade att hänga med när lågpristillverkarna tillverkar en tvättmaskin ”som ser likadan ut” och förlorar marknadsandelar till dessa. Enda sättet att hänga med är att göra samma sak och leva på sitt gamla goda rykte som tog 100 år att bygga upp.
Svensken lever som att vi har 2,5 jordklot vet du
Redigerat:
Har oxå varit nöjd med Samsung. När vi köpte hus 2016 fanns det kyl& Frys, diskmaskin från Cylinda i huset, fullt funktionella så vi såg inget behov att köpa nya vitvaror i köket. Efter att tag, inom 6 månader, upptäckte vi att listerna i skåpen var dåliga så dörrarna inte stängdes ordentligt utan läckte och det tjöt irriterande för att varna för ostängd kyl eller frys. Alltså fick man gå dit och trycka till dörrarna extra. Dessutom var reservdelar, handtag och dörrfack/ hyllor sjukt dyra.V Victor.M skrev:Jag har kyl och frys från Samsung och är väldigt nöjd hittills. Inget att klaga på. Köpte hyfsat billigt på rea för ca 5 år sedan.
Min inställning är att man får vara redo att byta/laga efter 5-10år och att ekonomin är planerad utifrån det. Har man tur så fungerar allt smärtfritt i 20 år.
Eftersom att det kommer nya modeller varje år så är det svårt att hitta långtidstester och saker är designade för att gå sönder idag.
Lägger man mycket pengar från start så finns det reservdelar längre men de är också väldigt dyra.
Det är lockande att köpa dyrt för att få bättre kvalitet men det finns inga garantier. Samtidigt finns det ofta tydliga nackdelar med de billigaste vitvarorna i form av buller, energi osv. Rustas egna märke kanske inte är vad man ska satsa på.
Det dumma är väl att man inte vet när de ska gå sönder och man kan inte leva utan så då blir det nästan alltid någon form av impulsköp.
Gör rimlig mängd research, köp det du vill ha och tänkt inte mer på det. Finns så många andra saker som det är värt att lägga tid på med hus/lägenhet.
Tillslut la frysen av då köpte sambon istället ett paket Samsung med kyl/ frys. När diskmaskinen slutade fungera blev det en Asko, sambon trodde hon köpt en Elektolux.... Fungerade utmärkt!!!
Var hel nöjda med det så när vi sålde huset 2021 och flyttade till lägenheter köpte jag ett liknande kyl/ frys Samsung paket, från MediaMarkt( idag Power) fast nyare modeller till lägenheten. Har en diskmaskin från Philips som jag är väldigt nöjd med, fanns en IKEA maskin , 2012, när jag flyttade in som gick sönder.
Bryr mig inte direkt om märke, är funktion och pris vad jag tänkt mig köper jag det. Bosch/ Siemens brukar få bra betyg i tester, sedan vet jag inte så noga hur recensioner ger dem betyg vad gäller kvalitet?!!?!?!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Bauknecht är ett av Whirlpool-koncernens varumärken och Ikea har haft vitvaror från Whirlpool. Men att något ser likadant ut betyder ju inte att det är exakt samma delar inuti.T Tugga skrev:För 17 år sen när vi köpte vårt kyl/frys-paket valde vi Bauknecht som skulle vara ett premiummärke. Efter ett par månader blev det ett garantiärende då fläkten i frysen förde oväsen. Elektrikern bytte fläkten och sedan dess har allt funkat och det är ju bra. Men han berättade också glatt att han bytt många fläktar i just såna här Whirlpool frysar. Vad? Bauknecht var det väl? Han förklarade att det var exakt samma sak men att med Bauknecht får man längre garanti så det var ändå ett bra val. Några år senare, hemma hos några kompisar, beundrade vi deras nya kök. Kyl/frys var identiska med våra men utan märke. Var kom dom ifrån? Jo, det var IKEAs egna sortiment 😃
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Hej ! Köpte en Miele diskmaskin år 2003, Daglig användning i nu 22 år Inga reparationer, endast rensat filter då och då. Kostade 10.300 kronor medan en "vanlig" diskmaskin då kostade kring 6.000 kronor. Det är inte tekniska skäl till att maskiner inte håller utan det ekonomisk-politiska systemet i världen !!!
mvh Nils Wramner
mvh Nils Wramner
Det som kan fela med specen är framförallt bullernivån eftersom det kan skilja mellan olika individer. Bytte Elux kyl o fryspaket till en billigare modell som lät avsevärt mindre. Samma värde i specen dock. De gamla åkte ner i källaren...Mats-S skrev:
Hur menar du nu rent konkret?
Vi kanske talar om olika specar, men jag talar om fakta-specen, inte reklam specen. Faktaspecen är kalla tekniska fakta, inget reklamsvammel. Ganska hårda konsumentregler på den, det som står som obestridliga fakta ska också stämma med verkligheten.
Så snälla du, kan du ta fram en faktaspec från tretti.se på en frys som exempel, och med den som exempel visa hur man medvetet lurar kunden med falska fakta?