49 919 läst ·
374 svar
50k läst
374 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
Törs knappt nämna att våra Husqvarna kyl/frys nu gått 25 år! Säkert mest tur. Men inga finesser, avfrostning i frysen saknar man.Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.
Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.
De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....
Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Svårt att tro att något fabrikat fungerar så länge nu för tiden.
Gångjärnen i kylskåpen är deras svaga punkt pga tung last i dörrens fack. Har fixat egen lösning på egen hand.L Ludwig E skrev:Kul!
Har också 2 GRAM separata skåp från 1998.
Har funderat på energiförbrukningen, men hellre 1400 kWh per år än betala för nya skåp. Det blir problem när de går sönder. Skåpen är 175 cm höga, vilket var ett standardmått, då, men inte verkar förekomma idag. Så det blir till att riva delar av köksinredningen.
Och sätta in nya skåp som enligt denna tråd knappt håller mer än 5 år. Miljövänligt och fint. Puh.
Också 175 cm höjd så vi har små skåp ovanför där det blir varmt och torrt för knäckebröd, pasta etc.
Mina skåp har 8 gröna lysdioder för temperatur och ställer jag in frysen på -18 och mäter med termometer med utomhus givare visar den -22, så jag brukar ställa den på -16 i stället.
Frosta av fåt man göra manuellt☹️
Brukar även funka bra att ställa in odlings låda i torrskåpen och gro chilifrön då tempen är c 26 grader .
Jag är extremt missnöjd med Samsung frys, som jag kollat upp innan vi renoverade vårt kök för 2 år sedan. Samsung hade fått fina recensioner i bl a Råd&Rön och vi köpte därför både k/f från Samsung vid vår renovering. En av anledningarna var att frysen är rymlig och att vi har mycket i frysen, och en annan anledning var att det fanns en tydlig display på maskinen som visar temp.Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.
Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.
De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....
Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
6 månader efter installationen tyckte jag att det luktade lite när man öppnade frysen. Inte dåligt men lite fisk och kanske kött, men eftersom displayen visade på -18 oroade jag mig inte. När jag, efter att varit bortrest en långhelg, öppnade frysen rann saft av tinade blåbär och lingon ut på golvet. Displayen visade sjukt nog fortfarande -18. När jag ringde Samsungs kundtjänst fick jag rådet att trycka på "power freeze" och efter 2 minuter visade displayen -23. Kundtjänsten rådde mig då att "boota om" frysen.
Efter att ha röjt ur överskåpet så att jag kom åt att dra ur elkontakten så att frysen startat om, visade displayen 9 grader. Efter att ha jagat runt hittade jag en tekniker på en lokal firma, som lagar och servar Samsung, som sa att det händer att avfrostningen på frysen inte fungerar om man har mycket i frysen och då packar frysen ihop och lägger av, men displayen visar alltså fortfarande -18.
När jag vände mig till Elgiganten, som sålt k/f, och sa att en frys som funkar på det viset vill jag definitivt inte ha, var de justa och bytte ut både k/f till Bosch, som jag nu är mycket nöjd med. Bosch har inte de fräckaste funktionerna men jag upplever att de funkar. Kan tilläggas att de 21 år gamla k/f nu står i vårt sommarhus och tuffar på bra där.
Samsung betalade inte 1 krona för förstörd mat utan bild på alla varor och originalkvitton, vilken jag själklart inte hade. Så jag fasar ut alla S-produkter och köper andra märken.
Nej, jag tror inte att du saknar automatisk avfrostning i frysen. Vår Electrolux med automatisk avfrostning köptes 2008 och slutade helt kyla 2012 efter 4,5 år. Då köptes enklaste möjliga frysbox helt utan finesser. Den fungerar bra fortfarande efter 13 år. Som flera redan har skrivit så är det en bra idé att skippa alla finesser. Köpa dyrt verkar vara en dålig idé eftersom mer finesser ökar felfrekvensen och dessutom är reservdelarna dyrare till dyrare apparater.T Tomvarm skrev:
Apparater som har fungerat länge säger oftast ingenting om kvalitén hos motsvarade apparater från samma tillverkare som tillverkas idag.
Vi har en enkel Bosch kyl/frys som är ca 22 år och fungerar väl fortfarande. Husqvarna ugnen är också ca 22 år och fungerar bra utan onödiga finesser. Electrolux kyl och Husqvarna induktionshäll från 2008 fungerar bra liksom en Bosch tvättmaskin från 2014.
Ville bara belysa att tillverkningsland inte alltid är lika med hur bra kvalitet en produkt har dvs tillverkad i Kina eller ej. Oftast är livslängden på en telefon kortare än vitvaror som du skriver så mindre bra exempel från min sida.O skrev:
Typexempel på produkt med en mycket kort livstid kanske. Supporten upphör ju helt ganska snart. Reservdelar finns knappast att köpa. I alla fall jämfört med normala vitvaror.
Bosch, Electrolux mfl säljer fortfarande reservdelar till produkter tillverkade långt innan företaget apple och därmed oxo iPhone såg dagens ljus.
Har haft olika Bosch och Siemens vitvaror i olika hus under lång tid utan problem. Men det betyder ju inte att det aldrig är problem med deras produkter. Det kommer alltid finnas missnöjda kunder oavsett märke.
Jobbigt med fryshaveri, been there done that🤬. Vill bara berätta för alla som inte vet, ersättning kan utgå från hemförsäkringen. Vi fick inget för själva frysen (åldersavdrag) men däremot för maten. Kvitton behövdes inte.B Bokskogsbacken skrev:Jag är extremt missnöjd med Samsung frys, som jag kollat upp innan vi renoverade vårt kök för 2 år sedan. Samsung hade fått fina recensioner i bl a Råd&Rön och vi köpte därför både k/f från Samsung vid vår renovering. En av anledningarna var att frysen är rymlig och att vi har mycket i frysen, och en annan anledning var att det fanns en tydlig display på maskinen som visar temp.
6 månader efter installationen tyckte jag att det luktade lite när man öppnade frysen. Inte dåligt men lite fisk och kanske kött, men eftersom displayen visade på -18 oroade jag mig inte. När jag, efter att varit bortrest en långhelg, öppnade frysen rann saft av tinade blåbär och lingon ut på golvet. Displayen visade sjukt nog fortfarande -18. När jag ringde Samsungs kundtjänst fick jag rådet att trycka på "power freeze" och efter 2 minuter visade displayen -23. Kundtjänsten rådde mig då att "boota om" frysen.
Efter att ha röjt ur överskåpet så att jag kom åt att dra ur elkontakten så att frysen startat om, visade displayen 9 grader. Efter att ha jagat runt hittade jag en tekniker på en lokal firma, som lagar och servar Samsung, som sa att det händer att avfrostningen på frysen inte fungerar om man har mycket i frysen och då packar frysen ihop och lägger av, men displayen visar alltså fortfarande -18.
När jag vände mig till Elgiganten, som sålt k/f, och sa att en frys som funkar på det viset vill jag definitivt inte ha, var de justa och bytte ut både k/f till Bosch, som jag nu är mycket nöjd med. Bosch har inte de fräckaste funktionerna men jag upplever att de funkar. Kan tilläggas att de 21 år gamla k/f nu står i vårt sommarhus och tuffar på bra där.
Samsung betalade inte 1 krona för förstörd mat utan bild på alla varor och originalkvitton, vilken jag själklart inte hade. Så jag fasar ut alla S-produkter och köper andra märken.
Köpte nyligen LG kyl & frys, svarta (eller mer antracitgrå), 13500kr för båda. Bytte ut gamla läckande Electrolux/Husqvarna som också förde ett jäkla liv. De nya LG är nästan helt tysta, blev orolig ett par gånger i början att de lagt av för det var knäpptyst i köket.N Nucky skrev:Jag är så himla missnöjd med kyl/frys i dagens läge. De flesta låter som tröskelverk. Testade först några dyra Asko. Sålde dem till vrakpris då de lät förjävligt! Köpte ett par Husqvarna Electrolux. Lika illa där!
Sitter på ett par nu från Samsung och de är tamejfan väldigt högljudda också.
Oklart vad man ska köpa.
Känns fräscha och av bra kvalitet. 10års kompressorgaranti. Bra belysning invändigt. Släta baksidor med ventilation, borde samla betydligt mindre damm.
Medlem
· Saltsjö-Boo
· 8 inlägg
Jag har haft Siemens kyl och frys som har hållit i över 20 år. De fungerade när jag bytte ut dem till Samsung. Nackdelen som jag inte tänkte på var att hyllorna är i plexiglas som sviktar om man ställer tunga saker på mitten av dem. Dörrarna suger inte heller igen när man stänger som man är van vid. De går alltså att öppna direkt utan motstånd. Vet inte om det påverkar energiförbrukningen.Amatörsnickaren skrev:
Köper Miele när jag kan, har diskmaskin från Miele och kommer köpa tvättmaskin från Miele också. Hatar att byta vitvaror, får se om det lönar sig i längden.slothy skrev:
Vår tvättmaskin som är Miele ärvdes från säljarna. Nu ca 16 år gammal. Behövde montera isär den och spola ur gunk ur alla slangar (kanske finns såna på blocket? "Sköljer dåligt" och liknande) och gångjärnet till dörren börjar sjunga på sista versen men än så länge...
Men Smeg.... Har smeg spishäll, ugn, och fläkt. Alla är usla på sitt sätt. Skulle aldrig i hela mitt liv köpa Smeg efter de här. Kom med huset.
Jag har Siemens kyl och frys, tvätt och tork. Micro, spis och disk som kom med den då nybyggda lägenheten för snart 19 år sedan. Alla fungerar ff utmärkt.Amatörsnickaren skrev:
Bettan
Gå in på Rön o Råds hemsida dom testar många kyl o frys skåp och många andra hemelektronik produkterAmatörsnickaren skrev:
Är det inte helt enkelt så att de missnöjda är de som hörs mest? Vem skriver att man är nöjd och glad i dagens samhälle?
Vår kyl/frys är en Samsung och har tickat på i drygt 10 år nu.
Köpte nyligen en spis, Elux, den har en extremt irriterande fläkt som ska kyla luckan och går igång strax efter man satt på ugnen. Man kör ogärna revben över natten, om man säger så.
Men det är tydligen en vanlig konstruktion på nyare spisar nu, sa säljaren.
Vår kyl/frys är en Samsung och har tickat på i drygt 10 år nu.
Köpte nyligen en spis, Elux, den har en extremt irriterande fläkt som ska kyla luckan och går igång strax efter man satt på ugnen. Man kör ogärna revben över natten, om man säger så.
Men det är tydligen en vanlig konstruktion på nyare spisar nu, sa säljaren.
Vi köpte ny kyl-frys till stugan förra året, en Bosch. Eftersom det inte var panik gjorde vi först val av produkt, och enlgt prisjakt kostade den då strax över 20000 kr. Sedan väntade vi in ett bättre pris, vilket blev 10400 kr.
Ett och ett halvt år senare är vi fortfarande mycket nöjda. Bästa kyl-frys vi haft. (Än så länge. Cylindan vi hade i vår förra bostad var 22 år då vi flyttade.)
Ett och ett halvt år senare är vi fortfarande mycket nöjda. Bästa kyl-frys vi haft. (Än så länge. Cylindan vi hade i vår förra bostad var 22 år då vi flyttade.)
Miele. Tuggar och går.Amatörsnickaren skrev:
Vi köpte bosch kyl/frys för 6-7år sedan på elgiganten. Den hade en ilgrön sladd! Jag undrade lite över detta. Efter 1.5 år gick den sönder. Ringde giganten, som bad mig om serienummer som alltid sitter på en klisterlappar på produkterna. Det fanns ingen sådan lapp. Den var inte borttaget eller borttvättad. Den fanns helt enkelt inte. På elgiganten undrade de om vi verkligen köpt apparaten där. Hade inte kvittot kvar. Men vi visste var vi köpte det. Fick ingen hjälp. Köpte en ny brosch där alla såg riktigt ut. Kör än utan problem. Innan dessa hade vi en kyl/frys från Indesit ( italiensk tror jag). Den går fortfarande efter 15 år. Men passade inte in i det nya köket.Amatörsnickaren skrev: