Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.

Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.

De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....

Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
En kyl/frys bör ju hålla 10år++ o det tramsiga då man ska byta till ett nytt inbyggnadspar är att det inte finns någon standardhöjd utan ett flertal olika och om de då ska passa någotsånär i den öppning som man för 15år sedan såg som standardhöjd så blir plötsligt utbudet väldigt begränsat, o vissa märken faller tom helt bort.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.

Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.

De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....

Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Byggde om köket 2018 och satte in Siemens kyl, frys, diskmaskin, 2 ugnar, fläkt och en spishäll. Alla ok idag trots flitigt brukande. Dottern kört slut på elux topp modell dm på 5 år. Plast i inredn spruckit, elektroniken brann sönder. Blev en ny Bosch.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…

Har en kyl & frys från Siemens som är inne på sitt 22:a år, utan några reparationer. Har 2 Whirlpool frysar som är runt 8 år. Men whirlpool kommer jag att undvika i framtiden. Har varit klödd med dessa. Nästa gång blir det Siemens/Bosch. Har även tvättmaskin och torktumlare i Siemens/Bosch som tuggar på år efter år

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
RoTe
Finns flertalet firmor i USA som renoverar deras gamla enheter till nyskick och i den färg du vill ha osv, nytt krom och allt. Ofta funkar dom perfekt fortfarande trots att dom är upp mot hundra år gamla i vissa fall, men vanligast är väl från 50-talet ca. Inte drar dom någon mer el än moderna enheter heller.
När kommer detta till vår sida Atlanten, eller finns det redan?

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Farstatjej90
O O skrev:
Bra fråga!
Fast svaret tycker jag framgår mycket tydligt redan från början i denna tråden. Och i alla andra liknande trådar.

Vitvaror var bättre/hållbarare förr, så svaret är att man skall köpa begagnat. Helst från förra millenniet. De som överlevt till idag håller säkert 25 år till.

Men de flesta verkar helt strunta i kunskapen. Prio 1 vid (alla onödiga) köksrenoveringar är utseende. Grejerna skall ändå bytas/skrotas vid nästa (lika onödiga) köksrenovering ca 5år senare. Även det framgår av ett otal trådar.

Det finns nog ganska många som håller på sina gamla vitvaror och reparerar den som går sönder (istället för att byta hela köket) så svaret på frågan om "vad man skall köpa" beror ju på. Så för många är nästan alltid svaret köp inget alls utan reparera istället.
Själv då menar du. För att betala för att nån annan ska reparera går inte, då kostar det lika mycket som att köpa en ny...

• Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Köpte Cylinda svart kyl och frys paket (en separat kyl och en separat frys, fullhöga) för några år sedan. Dålig temperaturfunktion. Ställer man in 3 grader håller övre halvan ca 10 gr. Fick kött förstört flera ggr innan jag insåg problemet. Ställer man in 2 gr så blir det minusgrader i den nedre halvan med grönsakslådorna. Dålig disposition med 3 grönsakslådor som tar upp nästan halva kylskåpet. Finns inget sätt att anpassa heller.

• Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Renoverade mitt kök för 20 år sedan och har Siemens på alla vitvaror . Alla fungerar fortfarande bra, men när jag köpte dessa så valde jag de lite dyrare modellerna. T ex kyl/frysen har 2 kompressorer en för kyl och den andra för frysdelen.
Induktionshällen var dyr på den tiden minns jag, och inbyggnadsugnen likaså då den har pyrolysfunktion.

• Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…

Har Siemens kyl/frys (15.000kr st.)inbyggda från 2010 med kylare under som jag gör rent vart annan år. Gångjärn knarrar lite men håller.
Tvätt och tork Bosch (ca.7000kr. st.)från samma år funkar bra. Gångjärn på tvättmaskinen dippar och skrapar i plåten. Tid fördröjning fungerar inte. Handtag på torkmaskin har gått av men skruvades enkelt med plåt skruv😀
Ugn Electrolux (12.000kr)med ångfunktion från samma år fick kastas fungerande 2020 pga displayen som gick inte att läsa av när den varit värm(röd led?) och gick inte att få ta.
Diskmaskin från Siemens för inbyggd (10.000kr) läckte vatten 5-6 år senare. Det visade sig hade fel packning från fabriken vilket jag fick tag i och bytte själv (kan skruva i grejer😀) Funkar så länge.
Alla maskiner från 2010 utom ugnen som fick bytas.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Cheesen
Alltså nu har jag smugit i tråden några svängar och funderat... Har under mitt snart 50åriga liv bara vart med om två trasiga kylskåp. Hade ett komplett trinettkök i stugan där kompressorn slutade fungera efter 22 år. Kylen som ersatte har nu gått i nära 30 år, en Electrolux.
Det andra kylskåpet var ett Electrolux från runt 85 (Det var året då min dåvarande var renoverad) termostaten pajade 2002 och värden bytte den... han hade en knippe termostater på hyllan då det tydligen var det enda som pajjade i dessa skåp.

Alla andra kylar och frysar bara går och går. Skickade visserligen en wirpool box på åtv när morsan gick bort men det var bara för att ingen ville ha den. Det var som spännande att lämna den på åtv, fick se en del av åtv som jag aldrig besökt...
Köpte husqvarnas sista svensktillverkade kyl och frys när vi byggde hus, förmodar att dom håller tills vi lämnar huset. Merparten av mitt liv har jag haft eller bott med minst 3 frysar, har 5 just nu. Och aldrig mindre än två kylar.. Det är ju inte så att dom pajjar varenda dag. Men jag har aldrig tittat två gånger åt en kyl eller frysar med andra finesser än möjligen belysning.

Vilka märken är det då? Jo Merparten har stått Electrolux på men dom senaste två frysarna tror jag det står beko på. Dom dyra märkena har fått finesser som jag inte vill ha.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi har haft LG kylskåp och frysskåp ett antal år som vi är väldigt nöjda med. Dock slutade displayen
i dörren på kylskåpet att fungera efter något år. Tydligen vanligt fel enligt servicefirman som kontaktades
för prisuppgift om reparation. Luddigt svar om pris för det skulle kunna vara brott på kabeln till displayen
och då steg priset. Vi avstod reparation då kylen fungerar utan display, man kan ju ha lös termometer
inne i skåpet. Att ändra temperatur eller stänga av kylen går ju inte längre men hur ofta gör man det? Köp/betalning med kreditkort ger hos vissa bolag/banker förlängd garantitid vilket kan vara ide att
tänka på vid köp av vitvaror. Våra gamla kyl/frysskåp av märket Gram kan vi inte rekommendera. Övre
gångjärnet på kylen gick av och man blev stående med en kylskåpsdörr i handen så den inte rasade i
golvet. Typiskt fabrikationsfel men Gram var kallsinniga och menade att garantitiden löpt ut. Undrar just vad
Volvo skulle säga om dörrarna ramlar av efter garantitiden löpt ut? De fixar naturligtvis omgående utan
kostnad är vår gissning. Grams frysskåp har aldrig fungerat utan det piper stup i ett på grund av något fel
med termostaten. Detta trots byte av servicefirman inom garantitiden. Vi är så trötta på skiten att Gram är
portförbjudna hos oss.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Rickard.
O O skrev:
Du menar att fabriken i Tyskland skulle vara bättre än fabrikerna i Polen på att montera ihop delarna som tillverkats i Kina? Det undrar jag...

Sedan kan man ju oxo undra om turkarna som jobbar i den turkiska Bosch-fabriken är sämre på att montera än turkarna som jobbar i den Tyska Bosch-fabriken...
Ingen aning och det är väl rätt osannolikt att själva montaget skiljer sig åt men modellerna gör det, jag tror/upplever att modellerna är bättre utan att nödvändigtvis bli så mycket dyrare men vad vet jag...

Redigerat:

Hej!
Jag sätter in Cylinda kyl frys och diskmaskin, håller just nu på med det
Av erfarenhet vet jag att det är ett bra märke och inte speciellt kostnadskrävande.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Köp något som är tillverkat i Tyskland. Köp inte Samsung! Vi köpte ny kyl och frys från Samsung för snart fem år sedan. Felanmälde ganska snabbt frysen då den "klockar" högt hela tiden. Kom en servicetekniker och bytte en hel del delar men klockandet fortsatte. Som högst har jag vaknat till det på natten. Till sist kom de fram till att det är så den ska låta, inget att göra åt.
Maten i frysen får en ishinna över sig, bröden blir förstörda efter ett tag. Skulle vara självavfrostande men det fungerar mycket dåligt. Hade tidigare frys av ett annat märke, där fungerade det perfekt.
Sedan efter någon månad släpper folien på änden av hyllorna. Felanmäler igen. Får då rekommendation att kontakta någon tredjeparts leverantör för att få tag på nya hyllor, de hade slut i sina egna lager. Frågar att täcker garantin isåfall men svaret blev nej, jag skulle få stå själv för kostnaden. Ringer nästa dag igen och åberopar garantin på hyllorna, då lägger de mig i "en kö" eftersom så många har felanmält dessa och de har slut i lager. Ungefär ett år senare har jag fått nya hyllor.
Skriver en recension på frysen i Samsung egna hemsida, den plockar dom bort.
Aldrig mer Samsung!

• Gilla
Kranzakräket och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
När vi köpte nuvarande hus 2003 satt separata Gram kyl och frys skåp . Ursprungligen köpta 1998 och de gör forrfarande sitt jobb. Drar visserligen 1400kWh per år. Kommer inte byta förrän någon pajar.
Kul!
Har också 2 GRAM separata skåp från 1998.
Har funderat på energiförbrukningen, men hellre 1400 kWh per år än betala för nya skåp. Det blir problem när de går sönder. Skåpen är 175 cm höga, vilket var ett standardmått, då, men inte verkar förekomma idag. Så det blir till att riva delar av köksinredningen.
Och sätta in nya skåp som enligt denna tråd knappt håller mer än 5 år. Miljövänligt och fint. Puh.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…

Borde göras en poll på detta så får man en grov sammanställning av tråden.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.