Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.

Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.

De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....

Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Förr var elektrolux mfl hyfsade men min erfarenhet säger att för de flesta vitvaror nuförtiden är det bosch/siemens som gäller.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
Typexempel är väl iPhone som är en 100% tillverkad produkt från Kina som dock håller hög jämn kvalitet med stabil mjukvara.
Typexempel på produkt med en mycket kort livstid kanske. Supporten upphör ju helt ganska snart. Reservdelar finns knappast att köpa. I alla fall jämfört med normala vitvaror.

Bosch, Electrolux mfl säljer fortfarande reservdelar till produkter tillverkade långt innan företaget apple och därmed oxo iPhone såg dagens ljus.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.

Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.

De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....

Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Ja, att fundera på är snarare, vilken typ av tekniklösningar du tror på? Invert, en eller två kompressor, wifi etc. Och sedan läsa på kring decibel, energiförbrukning, kapacitet osv.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…

Vi har kyl och frys från Liebherr som vi är väldigt nöjda med. Kostade dock en del. Vi betalde totalt 50k för dem och det var 2019. Men det är ju Liebherr som ska vara de i särklass bästa så därför körde vi på det när vi renoverade köket.
Kyl och frys som fanns i huset när vi flyttade in var nåt okänt märke som var helt kasst. Droppen var väl när hela handtaget bröts av. 🙄

V Victor.M skrev:
Jag har kyl och frys från Samsung och är väldigt nöjd hittills. Inget att klaga på. Köpte hyfsat billigt på rea för ca 5 år sedan.
Min inställning är att man får vara redo att byta/laga efter 5-10år och att ekonomin är planerad utifrån det. Har man tur så fungerar allt smärtfritt i 20 år.

Eftersom att det kommer nya modeller varje år så är det svårt att hitta långtidstester och saker är designade för att gå sönder idag.
Lägger man mycket pengar från start så finns det reservdelar längre men de är också väldigt dyra.

Det är lockande att köpa dyrt för att få bättre kvalitet men det finns inga garantier. Samtidigt finns det ofta tydliga nackdelar med de billigaste vitvarorna i form av buller, energi osv. Rustas egna märke kanske inte är vad man ska satsa på.

Det dumma är väl att man inte vet när de ska gå sönder och man kan inte leva utan så då blir det nästan alltid någon form av impulsköp.

Gör rimlig mängd research, köp det du vill ha och tänkt inte mer på det. Finns så många andra saker som det är värt att lägga tid på med hus/lägenhet.

Vi har Samsung. Köpt billigt pga en skada i plåten på ena sidan. Syns inte hos oss. Fungerat väldigt bra i ca 8 år och hoppas det fortsätter så. Hade turen att, gratis, få en likadan, några år yngre, av en vänlig person i en Facebookgrupp. De skulle renovera sitt kök och skulle ha en annan färg. Den står nu i gäststugan utifall något skulle hända med "gamlingen".

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
O O skrev:
långt innan företaget apple och därmed oxo iPhone såg dagens ljus.
1976 till 2007 var ett rejält tidsspann i dessa sammanhang. 😀

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
H Henrik R4 skrev:
Håller verkligen med!
Det absolut viktigaste för mig är ljudnivån och typ av ljud, viktigare än pris, funktioner och till och med livslängd. Men det är väldigt svårt att hitta kylskåp och framförallt frys som inte låter betydligt mer än vad jag önskar.

Är det någon som har tips på vad man kan köpa för kyl och frys om man vill undvika störande ljud så mycket det går?
Jag har kyl och frys från Bosch. Serie 6. Sex år gamla. Byggda i Spanien. De är tysta. Jag störs i alla fall inte av dem. 41 respektive 42 dB, enligt produktbladet.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ett stort fel med flertalet av dagens kylfrysar är att de är för djupa. Väldigt knepigt att passa in i köket. Mycket märkligt att de är djupare än köksskåp i övrigt. I praktiken är djupet ändå svårt att använda till förvaring, man kommer inte åt livsmedel som står flera rader bakom annat i kylen. Skälet till dessa besynnerliga mått är tydligen jakt på siffror. För att få ned förbrukningen måste skåpen isoleras mer - bra - men samtidigt vill alla märken skryta med hur rymliga de är i liter, så det som återstår är då att göra dem djupare. Att djupet sedan är att elda för kråkorna med volym syns inte i annonserna. Själv var jag av detta skäl tvungen att välja Hisense till mitt kök, de var de enda som passade. Och visst måtten är bra, inredningen likaså, men temperaturhållningen och kvaliteten är nätt och jämnt sådär.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
returen returen skrev:
de tillverkas av midea PRC
Nej, Miele har en egen fabrik i Kina där det tillverkas dammsugare.
Midea PRC har inte med Miele att göra.
Dom OEM-tillverkar till Toshiba, Whirlpool, och Black+Decker.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
1976 till 2007 var ett rejält tidsspann i dessa sammanhang. 😀
Hur så? Det är ju liksom det som är grejen att Bosch och Electrolux har reservdelar under ett rejält tidspann lämfört med apple.

Faktum är att de har reservdelar till betydligt äldre produkter än från 1976

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Elektrolux och Husqvarna skulle jag akta mig för.
Dom har jag egna erfarenheter ifrån.
Jag har jobbat med vitvaror och även radio och TV och därför hoppar jag över dessa märken.
Samsung har jag inte erfarenhet av när det gäller vitvaror, men hoppar över deras TV och stereo.
Bosch och Siemens är samma företag och Miele, har jag bara bra erfarenheter av.
När vi började sälja Miele dammsugare så köpte jag en direkt och den fungerar fortfarande och detta var 1982.
Nu har jag köpt Bosch tvätt, tork, disk och kyl/frys till mitt hus som fungerar perfekt.
Lycka till med dit köp, vad du än köper.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
O O skrev:
Faktum är att de har reservdelar till betydligt äldre produkter än från 1976
De kanske har vissa reservdelar men du får detta att låta som om de skulle kunna erbjuda godtycklig reservdel till 50 år gamla produkter och så är det absolut inte.

• Gilla
Amatörsnickaren och 1 till
  • Laddar…

Köpte Hisens kyl-frys av Elgiganten, mycket bra enligt mig.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
V Victor.M skrev:
Jag har kyl och frys från Samsung och är väldigt nöjd hittills. Inget att klaga på. Köpte hyfsat billigt på rea för ca 5 år sedan.
Min inställning är att man får vara redo att byta/laga efter 5-10år och att ekonomin är planerad utifrån det. Har man tur så fungerar allt smärtfritt i 20 år.

Eftersom att det kommer nya modeller varje år så är det svårt att hitta långtidstester och saker är designade för att gå sönder idag.
Lägger man mycket pengar från start så finns det reservdelar längre men de är också väldigt dyra.

Det är lockande att köpa dyrt för att få bättre kvalitet men det finns inga garantier. Samtidigt finns det ofta tydliga nackdelar med de billigaste vitvarorna i form av buller, energi osv. Rustas egna märke kanske inte är vad man ska satsa på.

Det dumma är väl att man inte vet när de ska gå sönder och man kan inte leva utan så då blir det nästan alltid någon form av impulsköp.

Gör rimlig mängd research, köp det du vill ha och tänkt inte mer på det. Finns så många andra saker som det är värt att lägga tid på med hus/lägenhet.
Även vi har en Samsung kyl/frys och tycker den är bra och enkel att sköta.
Den fanns i lghtn när vi flyttade in år 2022. Vi köper ny när det behövs. Hittills fungerar den utan anmärkning. Jag vet inte hur gammal den är.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De kanske har vissa reservdelar men du får detta att låta som om de skulle kunna erbjuda godtycklig reservdel
Det menar jag inte och det skrev jag heller inte.
"godtycklig reservdel" finns det knappast någon som tillhandahåller till någon produkt. Naturligtvis avser jag inte det. Hoppas du förstår nu.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.