49 919 läst ·
374 svar
50k läst
374 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
Handtaget på vårt mielekylskåp från 2016 gick sönder nov-23. Kontaktade kundtjänst och jag fick inte ett nytt handtag gratis. Kunde få 50% på ett nytt (kostade då 1436 ink moms), så jag struntade i det av ren princip och hoppas kyl eller frys snart dör så jag kan byta ut dem med "halvgott" samvete.Kranzakräket skrev:
På tal om originalfrågan så skulle jag personligen titta på LG eller Samsung då de ofta hör större innervolym än många konkurrenter och de går att hitta med väldigt bra "kampanjpris" nästan hela tiden (speciellt om det inte är akut).
Vi köpte kyl och frys från LG och var väldigt nöjda till typ några dagar efter att garantin (2år) gick ut. Då gick nämligen handtaget på kylen sönder. Om LG brydde sig ens något om sina kunder som betalat över 10000 för ett kylskåp skulle de kunnat skicka oss ett nytt. Det kostade nästan 2000kr(!).
Men nej, nu börjar lååånga mail från kundservice om att vi öppnat kylskåpet fel. Undrade såklart hur de kunde veta det - men det kunde de tydligen se på bilderna jag skickade. Undrade då om detta kylskåp ska öppnas på något annorlunda sätt än andra kylskåp, men de vidhöll att vi öppnat det från fel håll. Alltså att vi på något sätt stått vid sidan av och öppnat med fel hand. Det var var ett antal mail fram och tillbaka som är rent otroliga.
Eftersom jag inte gav mig skickades jag upp en nivå i deras kundservice-hierarki och han var lika illa. Efter ett antal mail även till honom skrev han till slut att detta är helt ert eget fel men som goodwill kommer de nu att skicka ett nytt handtag. Och som extra goodwill kommer de även skicka fästena.
Helt katastrofalt kundbemötande!
När vi nu skulle köpa diskmaskin var det första jag gjorde att kolla in omdömen på de olika märkenas kundservice och hur de svarade sina kunder så då föll valet på Asko.
Håll er borta från LG!
Men nej, nu börjar lååånga mail från kundservice om att vi öppnat kylskåpet fel. Undrade såklart hur de kunde veta det - men det kunde de tydligen se på bilderna jag skickade. Undrade då om detta kylskåp ska öppnas på något annorlunda sätt än andra kylskåp, men de vidhöll att vi öppnat det från fel håll. Alltså att vi på något sätt stått vid sidan av och öppnat med fel hand. Det var var ett antal mail fram och tillbaka som är rent otroliga.
Eftersom jag inte gav mig skickades jag upp en nivå i deras kundservice-hierarki och han var lika illa. Efter ett antal mail även till honom skrev han till slut att detta är helt ert eget fel men som goodwill kommer de nu att skicka ett nytt handtag. Och som extra goodwill kommer de även skicka fästena.
Helt katastrofalt kundbemötande!
När vi nu skulle köpa diskmaskin var det första jag gjorde att kolla in omdömen på de olika märkenas kundservice och hur de svarade sina kunder så då föll valet på Asko.
Håll er borta från LG!
Hej - Jeg har et Electrolux køl/frys - har haft det i 10 år, det kører stadig uden problemer.Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.
Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.
De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....
Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Finns en serie från Siemens tvätt/tork som väger avsevärt mer än normalt. När jag jobbade på Siemens Energy så hade jag kontor på BSH i Västerås och fick en del ”underbordet” info.Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.
Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.
De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....
Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Dessa maskiner ska vara designade för lång livslängd. Har själv en tvätt IQ500 som vägde nästan 90kilo. 20 kilo mer än Mielen som åkte ut efter 12 år.
Om du vet att livslängden börjar nå sitt slut, håll ögonen öppna efter sjyssta deals och gör ett planerat byte och undvik handla i panik. Då är möjligheten bättre till god affär 😊
Vitvaror är inte direkt en sexig produkt. Du köper det för att du måste och för att det ska fylla en funktion. Med det sagt är det inte många som går in och skriver positiva kommentarer eller hyllar en diskmaskin.. Den kan inte överträffa dina förväntningar. Om du däremot är missnöjd - då smattrar tangenterna! Därav merparten negativa kommentarer om de flesta märkena
Har själv bytt ut flertalet vitvaror under året och har hållit mig till Electrolux 700 eller 800 serie. Inga fancy grejer alls men de gör det de ska så långt.
Vitvaror är inte direkt en sexig produkt. Du köper det för att du måste och för att det ska fylla en funktion. Med det sagt är det inte många som går in och skriver positiva kommentarer eller hyllar en diskmaskin.. Den kan inte överträffa dina förväntningar. Om du däremot är missnöjd - då smattrar tangenterna! Därav merparten negativa kommentarer om de flesta märkena
Har själv bytt ut flertalet vitvaror under året och har hållit mig till Electrolux 700 eller 800 serie. Inga fancy grejer alls men de gör det de ska så långt.
👍Det finns väldigt många olika produkter inom Electrolux-koncernen. För vissa stämmer det du skriver mycket bra.returen skrev:
Dock finns det AEG-modeller som inte finns i electrolux-färg-variant. Helt andra produkter alltså. Visserligen med väldigt många gemensamma komponenter, men inte alla. Möjligen kan det vara så att dessa AEG har högre kvalitet. Kanske till och med hög kvalitet och lång hållbarhet.
Jag gör det. Använd forumsök på ordet Siemens med mig som författare hittar du säkert tio positiva inlägg. 😀G gdsaren skrev:
Här är ett exempel:
https://www.byggahus.se/forum/threads/diskmaskin-koeprad.392137/#post-3886490
Har ett AEG kylskåp som säkert är över 20 år gammalt. Kompressorn funkar perfekt. Det som ger upp är termostaten. Har bytt 4 gånger.Amatörsnickaren skrev:
Kostar några hundralappar och en timmas jobb. Det blir grundlig städning samtidigt då ändå skall fram på golvet.
Frysboxen är väl 30 år, aldrig krånglat. Vet inte märke på den.
Du menar att fabriken i Tyskland skulle vara bättre än fabrikerna i Polen på att montera ihop delarna som tillverkats i Kina? Det undrar jag...Rickard. skrev:
Gällande vitvaför så håller jag mig så långt det bara går till bosch eller Siemens men bara till det som är tillverkat i Tyskland och det har gjort mig väl dom senaste 10åren men vem vet med dom nyaste köpen. Om dom tyska modellerna sen faktiskt är bättre än dom polska vet jag inte men jag inbillar mig det i alla fall...
Sedan kan man ju oxo undra om turkarna som jobbar i den turkiska Bosch-fabriken är sämre på att montera än turkarna som jobbar i den Tyska Bosch-fabriken...
och så står det att kylen ska stå till vänster och frysen till höger. Jag vill ha tvärt om - Electrolux-configAmatörsnickaren skrev:
Jag har själv kikat på Bosch (min nuvarande men efter lång tif nu till slut trasiga var av det märket - tror de var bra en gång i tiden i varje fall) men trist nog har de valt att numera ha bredd exakt 600 i stället för som tidigare 595 så ryms inte för mig pga inbyggnad (ca 1200 bredd mellan skåp för kyl + frys)...
Har inte läst alla inläggen i tråden, så det kanske redan är nämnt, men jag följer en amerikansk snubbe på YouTube som köpte en övergiven gård. I garaget stod ett vackert Westinghouse kylskåp som uppenbarligen inte hade använts på många år. Han hittade en övergiven musbostad i utrymmet för kompressorn och kablarna föll isär när han nuddade dem. Mycket försiktigt kopplade han in skåpet, det startade och fungerade till 100%, till och med termostatstyrda till och frånslag. Skåpet var 90 år gammalt! 😱
Han initiala tanke var att rensa skåpet på kyldelar och använda det som mediaskåp. Istället bytte han bara ut elkablarna, tvättade rent det ordentligt och kommer använda det som kylskåp för dricka i sin verkstad! 😃
Grejer tillverkades på annat sätt förr i tiden.
Han initiala tanke var att rensa skåpet på kyldelar och använda det som mediaskåp. Istället bytte han bara ut elkablarna, tvättade rent det ordentligt och kommer använda det som kylskåp för dricka i sin verkstad! 😃
Grejer tillverkades på annat sätt förr i tiden.
Bra fråga!Farstatjej90 skrev:
Fast svaret tycker jag framgår mycket tydligt redan från början i denna tråden. Och i alla andra liknande trådar.
Vitvaror var bättre/hållbarare förr, så svaret är att man skall köpa begagnat. Helst från förra millenniet. De som överlevt till idag håller säkert 25 år till.
Men de flesta verkar helt strunta i kunskapen. Prio 1 vid (alla onödiga) köksrenoveringar är utseende. Grejerna skall ändå bytas/skrotas vid nästa (lika onödiga) köksrenovering ca 5år senare. Även det framgår av ett otal trådar.
Det finns nog ganska många som håller på sina gamla vitvaror och reparerar den som går sönder (istället för att byta hela köket) så svaret på frågan om "vad man skall köpa" beror ju på. Så för många är nästan alltid svaret köp inget alls utan reparera istället.
Håller verkligen med!N Nucky skrev:Jag är så himla missnöjd med kyl/frys i dagens läge. De flesta låter som tröskelverk. Testade först några dyra Asko. Sålde dem till vrakpris då de lät förjävligt! Köpte ett par Husqvarna Electrolux. Lika illa där!
Sitter på ett par nu från Samsung och de är tamejfan väldigt högljudda också.
Oklart vad man ska köpa.
Det absolut viktigaste för mig är ljudnivån och typ av ljud, viktigare än pris, funktioner och till och med livslängd. Men det är väldigt svårt att hitta kylskåp och framförallt frys som inte låter betydligt mer än vad jag önskar.
Är det någon som har tips på vad man kan köpa för kyl och frys om man vill undvika störande ljud så mycket det går?
Jag tror man kort o gott landar i två saker:
1: saker görs inte lika bra "nu" , som "då".
2: Det mesta av ingående artiklar i "saker" görs av ett antal få tillverkare. Spelar ingen roll vad du egentligen pratar om (så länge du inte handlar direkt från Mellanöstern och Afrika)
Till mitt argument för punkt 1: jag köpte huset jag bor i för 11år sen, då var diskmaskinen 8år gammal. Den var "märkeslös" redan då. Den diskmaskinen bytes förra helgen till en Electrolux. Förväntar mej helt ärligt inte att den fungerar om 20år.
På väggen i ett av rummen lämna säljaren kvar en "platt-tv" märke "okänt". Den har till dess försvar inte används supermycket. Men helt ok bild o ljud. Har bytt "huvud-tv" 3gånger sen jag flyttade in.
Argument för punkt 2: I Asien fanns det 2021 tre stycken stora tillverkare av ingående komponenter till LED tv. Hur många märken finns det av tv?
I Europa finns det totalt 4st tillverkare av ingående komponenter till diskmaskiner, tvättmaskiner,ugnar osv.
Jag drar också mitt trumfkort i dessa lägen. Äger en sommarbil. Helt utan modern eletronik. Den stod 4år i en lada innan jag köpte den. Jag skulle vilja se nån ställa en modern bil, i en lada, låsa den och komma tillbaka efter 4år för att sen sätta i ett batteri, förfylla lite bränsle och vrida på nyckeln.. min jävla tjänstebil blir ju ängslig efter 4dagar på parkeringen på Arlanda..
1: saker görs inte lika bra "nu" , som "då".
2: Det mesta av ingående artiklar i "saker" görs av ett antal få tillverkare. Spelar ingen roll vad du egentligen pratar om (så länge du inte handlar direkt från Mellanöstern och Afrika)
Till mitt argument för punkt 1: jag köpte huset jag bor i för 11år sen, då var diskmaskinen 8år gammal. Den var "märkeslös" redan då. Den diskmaskinen bytes förra helgen till en Electrolux. Förväntar mej helt ärligt inte att den fungerar om 20år.
På väggen i ett av rummen lämna säljaren kvar en "platt-tv" märke "okänt". Den har till dess försvar inte används supermycket. Men helt ok bild o ljud. Har bytt "huvud-tv" 3gånger sen jag flyttade in.
Argument för punkt 2: I Asien fanns det 2021 tre stycken stora tillverkare av ingående komponenter till LED tv. Hur många märken finns det av tv?
I Europa finns det totalt 4st tillverkare av ingående komponenter till diskmaskiner, tvättmaskiner,ugnar osv.
Jag drar också mitt trumfkort i dessa lägen. Äger en sommarbil. Helt utan modern eletronik. Den stod 4år i en lada innan jag köpte den. Jag skulle vilja se nån ställa en modern bil, i en lada, låsa den och komma tillbaka efter 4år för att sen sätta i ett batteri, förfylla lite bränsle och vrida på nyckeln.. min jävla tjänstebil blir ju ängslig efter 4dagar på parkeringen på Arlanda..