Jag ser fortfarande ingen annan förklaring än startströmmen hos sågen. Tydligen ligger den på gränsen till vad dina normkomponenter klarar. Det är ju nära kortslutning ett mycket kort ögonblick och sådant sliter på dessa. Din JFB är kanske 25 år gammal, men inte för gammal utan ska ha en viss störkänslighet.

Att inte ens en helt fabriksny C10 klarar det är lite förvånande, men det uttag denna säkring betjänar ligger kanske nära elcentralen? (kort ledning).

Med en installationsprovare kan man mäta förimpedansen, eller hellre kortslutningsströmmen hos dig och hos grannen. Det kan räcka att det skiljer 30 mohm.

Så jag ser fram emot det långa skarvsladdsprovet, men du får då plugga in den i uttaget längst bort från elcenrtralen. Men jag är ganska säker på att sågen inte är av bästa kvalitet.

Du kan ju också ordna med ett trefasuttag vid elcentralen 16 A, eller ett schuko för den delen, som kan användas som maskinuttag.

Du kanske redan har en massa last på den gruppen som ligger utanför jordfelsbrytaren?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
E Eric Trulsson1 skrev:
tack för ditt vetande! Bra konstruktiva rekommendationer. Hoppas fler får förmånen att ta del av dina råd.
jag har letat jordfel ett antal gånger på jobbet, skillnaden där är att då är det oftast ett helt ställverk.
jag hade gjort följande.
1: balansera upp laseterna.
2: lyft loss en grupp för sågen lägg utanför jfb och mät jordspänningen.
3: om du ligger under 30mA , megga hela din anläggningen.
4: mät jord spänningen med sågen ej ansluten. ryck sen ur pryl på pryl tills det minskar.
5: var skeptisk till all utrustning med mer än en fas matning, glöm ej vvb dom är alltid lömska.

@Triax, vad ser du här som tyder på jordfel?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
@Triax, vad ser du här som tyder på jordfel?
När du försöker köra sågen löser jfb.
Men hos grannar fungerade det. ( troligen inget befintligt jord fel)
Du har visserligen bytt ut sågen men jag hade dubbelkollat den iaf.
Vad exakt har du köpt för såg?
Jag tror du har flera fel i din anläggning som gör er förvirrade.
Elektrikern du hade verkar tämligen okunnig byt till någon med erfarenheter från industrin ev. Megga, balansera och mät jordströmmarna.

Har 15 års erfarenhet 7 från installation resten på industrin. Över motsvarande 10 års heltids studier i relevanta ämnen.

• Gilla
Tonka75 och 2 till
  • Laddar…
Jag ser fortfarande ingen annan förklaring än startströmmen hos sågen. Tydligen ligger den på gränsen till vad dina normkomponenter klarar. Det är ju nära kortslutning ett mycket kort ögonblick och sådant sliter på dessa. Din JFB är kanske 25 år gammal, men inte för gammal utan ska ha en viss störkänslighet.

Att inte ens en helt fabriksny C10 klarar det är lite förvånande, men det uttag denna säkring betjänar ligger kanske nära elcentralen? (kort ledning).

Med en installationsprovare kan man mäta förimpedansen, eller hellre kortslutningsströmmen hos dig och hos grannen. Det kan räcka att det skiljer 30 mohm.

Så jag ser fram emot det långa skarvsladdsprovet, men du får då plugga in den i uttaget längst bort från elcenrtralen. Men jag är ganska säker på att sågen inte är av bästa kvalitet.

Du kan ju också ordna med ett trefasuttag vid elcentralen 16 A, eller ett schuko för den delen, som kan användas som maskinuttag.
1) C10 säkringen ligger (låg - nu bytt tillbaka till B10) ca 1m från elcentralen

2) skarvgestalt: Testat med 60m förläningsladd på uttaget lästbort från centralen - samma resultat. Provade även koppla 60m sladden till B10 uttaget. Samma problem.

3) Förimpedans testet: Tyvärr var dessa ej i lager på CL idag. Dock har jag en multimeter. Skulle jag kunna nyttja denna för samma mätning?

T Triax skrev:
När du försöker köra sågen löser jfb.
Men hos grannar fungerade det. ( troligen inget befintligt jord fel)
Du har visserligen bytt ut sågen men jag hade dubbelkollat den iaf.
Vad exakt har du köpt för såg?
Jag tror du har flera fel i din anläggning som gör er förvirrade.
Elektrikern du hade verkar tämligen okunnig byt till någon med erfarenheter från industrin ev. Megga, balansera och mät jordströmmarna.

Har 15 års erfarenhet 7 från installation resten på industrin. Över motsvarande 10 års heltids studier i relevanta ämnen.
sågen:https://www.bauhaus.se/kap-gersag-ryobi-ems254l-g2b-2000w

Visst, det kan finnas ett jordfel mellan N-PE någonstans i anläggningen som löser JFBn.
Sedan kan det finnas ett annat fel, eller helt enkelt hög startström, som löser dvärgen som sitter utanför JFBn.

Jordfelet tycker jag dock borde ha märkts på annan belastning i huset, men kanske finns ingenting som sammanlagt belastar N lika högt som sågen.
Jordfelet borde också elektrikern har sett vid en enkel mätning.
Det kan också handla om EMC-filter i apparater som hjälper till att trippa JFBn vilket inte syns vid en isolationsmätning.

Någonting har ju förändrats då sågen fungerade bra i några dagar först. Det är osannolikt att två fel inträffade. Vi får hoppas att det går att få klarhet i saken med de medel TS förfogar över.

I Intresserad22 skrev:
Du kanske redan har en massa last på den gruppen som ligger utanför jordfelsbrytaren?
provad att slå ifrån samtliga säkringar utan för eluttaget själva uttaget för att säkra mig om detta inte var fallet.

Visst, det kan finnas ett jordfel mellan N-PE någonstans i anläggningen som löser JFBn.
Sedan kan det finnas ett annat fel, eller helt enkelt hög startström, som löser dvärgen som sitter utanför JFBn.

Jordfelet tycker jag dock borde ha märkts på annan belastning i huset, men kanske finns ingenting som sammanlagt belastar N lika högt som sågen.
Jordfelet borde också elektrikern har sett vid en enkel mätning.
Det kan också handla om EMC-filter i apparater som hjälper till att trippa JFBn vilket inte syns vid en isolationsmätning.

Någonting har ju förändrats då sågen fungerade bra i några dagar först. Det är osannolikt att två fel inträffade. Vi får hoppas att det går att få klarhet i saken med de medel TS förfogar över.
Uppdatering 1:
Innan elektrikern var och pillade:
När flera laster på som kaffebryggare, värmesystem och sedan kör i gång vattenkokaren så löste säkringen (inte jordfelsbrytaren). Dock inte alltid. Typ 70% av fallen som den löser.

Efter elektrikern varit och pillat:
Nu löser oftast JFB istället.

uppdatring 2:
Efter elektrikern varit o pillat så löste även JFB under natten. Det har aldrig hänt innan.

Vet inte om dessa två uppdateringar ger någon ny fundering.

Kommer ringa efter ny elektriker på måndag … to be continued.

E Eric Trulsson1 skrev:
2) skarvgestalt: Testat med 60m förläningsladd på uttaget lästbort från centralen - samma resultat. Provade även koppla 60m sladden till B10 uttaget. Samma problem.
För att säkerställa att jag inte missförstår något:
- I första fallet är det endast JFBn och ingenting annat som löser? Aldrig någon dvärg?
- I andra fallet är det B10-dvärgen? Löser dvärgen ögonblickligen eller tar det några millisekunder?

Det är synd att du inte hade kvar C10-dvärgen. Men hur som helst, 60 meter 1.5 mm² motsvarar ca 1.5 ohm vilket borde dämpa höga startströmmar tillräckligt. Men en B10 löser redan vid 60-70 A...

Jag hittar inga meningsfulla data på sågen på Ryobis hemsida. Bordssågar av denna storlek brukar ha en mjukstart, men kanske inte Ryobi. Ingen har klagat på att den löser skydden i anläggningen, de klagar bara på en massa andra saker.

Har du aldrig lyckats starta sågen efter att den började strula? Ett andra försök kan fungera.

Kan du dra dig till minnes om någonting i anläggningen ändrades i samband med att sågen började lösa skydden? Det kan även handla om nya apparater, t.ex en mikro. Att slå ifrån säkringarna isolerar inte apparater från jordfel N-PE.

E Eric Trulsson1 skrev:
3) Förimpedans testet: Tyvärr var dessa ej i lager på CL idag. Dock har jag en multimeter. Skulle jag kunna nyttja denna för samma mätning?
Detta är inte speciellt intressant längre pga resultatet av ditt skarvsladdstest.

Det är istället läge att kalla in en kompetent person med bättre mätinstrument. Jag har i alla fall slut på idéer som du kan prova själv. Det ska ev va en 2 kW vattenkokare, hårfön eller liknande.

Nu ser jag ditt sista inlägg. Då är det ju intressant var elektrikern pillade på och varför? Gjordes det någon ändring i installationen? Gjordes det före eller efter att sågen började lösa skydden? Det är i så fall en tydlig ledtråd.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
För att säkerställa att jag inte missförstår något:
- I första fallet är det endast JFBn och ingenting annat som löser? Aldrig någon dvärg?
- I andra fallet är det B10-dvärgen? Löser dvärgen ögonblickligen eller tar det några millisekunder?

Det är synd att du inte hade kvar C10-dvärgen. Men hur som helst, 60 meter 1.5 mm² motsvarar ca 1.5 ohm vilket borde dämpa höga startströmmar tillräckligt. Men en B10 löser redan vid 60-70 A...

Jag hittar inga meningsfulla data på sågen på Ryobis hemsida. Bordssågar av denna storlek brukar ha en mjukstart, men kanske inte Ryobi. Ingen har klagat på att den löser skydden i anläggningen, de klagar bara på en massa andra saker.

Har du aldrig lyckats starta sågen efter att den började strula? Ett andra försök kan fungera.

Kan du dra dig till minnes om någonting i anläggningen ändrades i samband med att sågen började lösa skydden? Det kan även handla om nya apparater, t.ex en mikro. Att slå ifrån säkringarna isolerar inte apparater från jordfel N-PE.

Detta är inte speciellt intressant längre pga resultatet av ditt skarvsladdstest.

Det är istället läge att kalla in en kompetent person med bättre mätinstrument. Jag har i alla fall slut på idéer som du kan prova själv. Det ska ev va en 2 kW vattenkokare, hårfön eller liknande.

Nu ser jag ditt sista inlägg. Då är det ju intressant var elektrikern pillade på och varför? Gjordes det någon ändring i installationen? Gjordes det före eller efter att sågen började lösa skydden? Det är i så fall en tydlig ledtråd.
1)
Korrekt. Inget annat löser.

Löser direkt. Precis lika snabba som med JFB.

2) Nope. Aldrig lyckats starta den. Felet hände mitt mellan två såg kap. Dvs. Kapade en bräda. Skulle kapa nästa och så poff.

3) Nej. Inga nya installationer/apparater.

4) Han var här i tisdags. Det som han ändrade på var att han flyttade en C10 dvärg som inte nyttjades och bytte den mot B10. Sedan flyttade han tillbaka allt till original position.

Oavsett, stort tack för hjälpen. Får se vad nästa elektriker säger. Återkommer när jag vet mer

Så nu löste jordfelsbrytaren helt random också? Med sågen helt ute ur bilden?

E
E Eric Trulsson1 skrev:
Hej forumet! dags för första inlägget här. Hoppas vi har några el-hjältar där ute som kan hjälpa oss.

Vi har nyligen köpt ett hus och flyttat in. Vi håller på med lite mindre renoveringar. Och under dessa renoveringar så har ett mycket märkligt elfel uppdagats. Ett elfel som inte ens stans elektriker verkar förstå sig på. Så tänkte höra om det finns någon expertis som kan hjälpa oss.

Först min hypotes:
Efter lite googlande så tror jag att det är ”krypström” någonstans i huset.

Bakgrund:
Köpte en kap & gersåg (2000w). Fungerade utmärkt ca 5-6 tillfällen under ett par veckors tid. Sedan boom - så gick jordfelsbrytaren. Tänkte att det var fel på sågen och bytte den mot en ny. Samma fel. Tänkte att vad är chansen att två sågar har elfel? Provade hos grannen. Funkar prima!! Således inte fel på sågen. För att inte dra ut på en lång historia så har idag jag haft besök utav en elektriker under 3h som tyvärr inte lyckats identifiera problemet. Och med rekommendationen att inte göra något för även om vi hittar felet kan det inte åtgärdas.

problem:
Jordfelsbrytaren slår av så fort jag trycker in knappen på sågen (jag kan koppla in sågen utan något händer). Om jag kopplar in sågen utanför jordfelsbrytaren så slår säkringen av.

Felsökning genomförd:
- ej fel på sågen (funkar hos 2 grannar - med elektrikern som vittne)
- ej fel på jordfelsbrytaren (då samma fel inträffar om jag kopplar in den på säkring utanför jordfelsbrytare)
- ej fel på säkringen som är utanför jordfelsbrytaren (provat med B10 och även C10)
- har även slagit av alla säkringar förutom själva sågen för att säkerställa att det inte bara är en överbelastning
- propparna i elskåpet är hela och fina på 25A

extra info / konstig observation
Har Tibber och en pulsmätare. Har tre proppar på 25A. Dock när jag kör igång ”allt” (AC, ventilation, golvvärme, vattenkokare, etc. ) så hoppade ena fasen upp till 31.5A (och säkringen gick inte). Elektrikern tyckte detta oxå var märkligt. se bild.
[bild]
Tänker om detta är ens möjligt? Eller kanske tibbermätaren inte är så tillförlitlig. Som sagt vet inte om detta är något att ta i beaktning.

min frågor:
1) Hur låter min hypotes kring krypström? Eller något annat konstigt?
2) Vad kan jag göra för att diagnostisera felet?
3) Genom att allt annat funkar (förutom att såga) ska jag bara skita i det och köpa mig en batteridriven såg … ?

stort tack!
Eric
Att jordfelsbrytare löser borde inte under några omständigheter bero på jordfel I din såg. Handverktyg får nämligen inte vara jordade, utan skall ha Förstärkt Isolering. Om du inte har en blöt såg och själv står jordad skall det inte kunna bli jordfel, det enda som jfb skyddar mot. Jfb bryr sig inte ett dugg om startströmmen, utan som sagt bara "jordfel" (summan av strömmar i alla faser och nollan är inte 0).
Om du däremot har kontakt genom en nolla som inte går genom din jfb sker exakt det du beskriver: jfb löser så fort du kopplar in en last. Har du en nollskena för grupper skyddade av jfb, och en för övriga? Eller hänger de ihop? Alla grupper som får sin fas genom jfb måste även få sin nolla genom den!
Att din säkring 33 löser kan bero på att det är typ B, som inte klarar så hög startsträcka under så lång tid. Lämpligt att endast ha belysning på den gruppen. Kolla ditt uttag med en annan större last, t.ex. värmefläkt eller 500W strålkastare. Löser jfb då också? Kolla var nollan kommer ifrån. Ibland kallar folk läckström för krypström, och läckström har man alltid en del. Så finns även vagabonderande strömmar, som oftast ger problem i industrianläggningar. I hushållssammanhang är det i regel vaganbonderande strömmar som ger t.ex. en liten stöt från diskbänken, duschen eller kranar. I nya hus elimineras det med potentialutjämning.

E Eric Trulsson1 skrev:
Hej forumet! dags för första inlägget här. Hoppas vi har några el-hjältar där ute som kan hjälpa oss.

Vi har nyligen köpt ett hus och flyttat in. Vi håller på med lite mindre renoveringar. Och under dessa renoveringar så har ett mycket märkligt elfel uppdagats. Ett elfel som inte ens stans elektriker verkar förstå sig på. Så tänkte höra om det finns någon expertis som kan hjälpa oss.

Först min hypotes:
Efter lite googlande så tror jag att det är ”krypström” någonstans i huset.

Bakgrund:
Köpte en kap & gersåg (2000w). Fungerade utmärkt ca 5-6 tillfällen under ett par veckors tid. Sedan boom - så gick jordfelsbrytaren. Tänkte att det var fel på sågen och bytte den mot en ny. Samma fel. Tänkte att vad är chansen att två sågar har elfel? Provade hos grannen. Funkar prima!! Således inte fel på sågen. För att inte dra ut på en lång historia så har idag jag haft besök utav en elektriker under 3h som tyvärr inte lyckats identifiera problemet. Och med rekommendationen att inte göra något för även om vi hittar felet kan det inte åtgärdas.

problem:
Jordfelsbrytaren slår av så fort jag trycker in knappen på sågen (jag kan koppla in sågen utan något händer). Om jag kopplar in sågen utanför jordfelsbrytaren så slår säkringen av.

Felsökning genomförd:
- ej fel på sågen (funkar hos 2 grannar - med elektrikern som vittne)
- ej fel på jordfelsbrytaren (då samma fel inträffar om jag kopplar in den på säkring utanför jordfelsbrytare)
- ej fel på säkringen som är utanför jordfelsbrytaren (provat med B10 och även C10)
- har även slagit av alla säkringar förutom själva sågen för att säkerställa att det inte bara är en överbelastning
- propparna i elskåpet är hela och fina på 25A

extra info / konstig observation
Har Tibber och en pulsmätare. Har tre proppar på 25A. Dock när jag kör igång ”allt” (AC, ventilation, golvvärme, vattenkokare, etc. ) så hoppade ena fasen upp till 31.5A (och säkringen gick inte). Elektrikern tyckte detta oxå var märkligt. se bild.
[bild]
Tänker om detta är ens möjligt? Eller kanske tibbermätaren inte är så tillförlitlig. Som sagt vet inte om detta är något att ta i beaktning.

min frågor:
1) Hur låter min hypotes kring krypström? Eller något annat konstigt?
2) Vad kan jag göra för att diagnostisera felet?
3) Genom att allt annat funkar (förutom att såga) ska jag bara skita i det och köpa mig en batteridriven såg … ?

stort tack!
Eric
Kontrollera isolationen mellan nolla och skyddsjord. Sågen drar hög startström och om det finns felaktig förbindelse mellan jord och nolla delar strömmen på sig, Kirchoff's strömlag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.