Nej, givetvis är det skillnad på permanent installation och vad man kan komma undan med temporärt. De är och gräver ner 10kV -ledningen, vore förnämligt om.den här försvann men det är nog väldigt liten chans. Står på åkern, inte ett träd som.kan blåsa ner på den...

-MH- skrev:
Jag förstår inte vad det du skriver har med min fråga att göra. Du har nog blandat ihop någon annan tråd. Denna handlar inte om att gräva ner kabel.
Men tala ur skägget då så folk förstår! :D

Vad är det du inte förstår? Har du verkligen läst mina inlägg, och inte drömt upp egna frågor? ;)

Nog ingen som förstod innan du förklarade dig, läs ditt inlägg 1 så ser du hur du yrade. Sen i inlägg 16 framkommer det att det stämmer som jag skrev att en kabling är på gång, ring din nätägare och fråga när det sker, Västra Götaland är mest i riskzonen nu. Men nog med off-topic nu, meningslösa inlägg som gör att detta forum blir som en chatt får jag hoppas.

Slugge skrev:
Nog ingen som förstod innan du förklarade dig, läs ditt inlägg 1 så ser du hur du yrade. Sen i inlägg 16 framkommer det att det stämmer som jag skrev att en kabling är på gång,.
Nej, det är inte kabling på gång. Nej, jag undrar inte vad det kostar att gräva ner en kabel. Nej, jag undrar inte vilken kabel som man skall använda under mark.

Frågorna jag ställde har faktiskt inget med du har tagit upp att göra. Läste du bara rubriken, och gissade sen vad frågan skulle kunna vara? ;)

-MH- skrev:
Nej, det är inte kabling på gång. Nej, jag undrar inte vad det kostar att gräva ner en kabel. Nej, jag undrar inte vilken kabel som man skall använda under mark.

Frågorna jag ställde har faktiskt inget med du har tagit upp att göra. Läste du bara rubriken, och gissade sen vad frågan skulle kunna vara? ;)
Nu fortsätter yrandet bäste MH, du skriver nu att ingen kabling är på gång medan du i inlägg 16 skriver att det finns chans för kabling.

Men är frågan får du MH lägga en spänningssatt ALUS på marken är frågan nej.
Är frågan om nätägaren får så är svaret nej, blir någon skadad av detta skulle jag vilja se en riskanalys som bortförklarar det hela. Är man sen så samarbetsvilligatt amn tar kalkylerade risker och fyller på med bevakning av kabel osv får det stå för den personen men det finns inget att vinna, bara kabla ner åbäket istället om det är så mycket i vägen ju.

Slugge skrev:
Nu fortsätter yrandet bäste MH, du skriver nu att ingen kabling är på gång medan du i inlägg 16 skriver att det finns chans för kabling.
Nej, det är en annan kabel som inte har med frågan att göra. De gräver ner fiber också, har inte heller med frågan att göra.

Är frågan om nätägaren får så är svaret nej, blir någon skadad av detta skulle jag vilja se en riskanalys som bortförklarar det hela.
Låt oss konstatera att det sker ganska regelbundet, att man ta ner luftledning temporärt och lägger den på marken när den annars skulle vara ivägen. Vilken kabeltyp rör det sig om då?

Jag har redan fått bra svar på mina frågor av de som både läste frågan och kunde svaret (se #6). Tack ändå! :)

-MH- skrev:
Nej, det är en annan kabel som inte har med frågan att göra. Vilken kabeltyp rör det sig om då?
Den första du pratar om N1XE 4G95 är en PEX-isolerad markkabel och ska normalt vara nergrävd på erforderligt djup, den andra är ALUS, i princip samma sak fast utan det yttre skyddande PE-höljet. PEXen tål förvisso en hel del påfrestningar men samtidigt ska det inte så mycket till för att göra hack i den speciellt varma sommardagar.

Tack, kul att lära sig om lite grövre kablar för en gång skull.

När vi ändå är inne på kablar, de här gröna "stormsäkra" luftledningar som kom upp mycket efter Gudrun, vad.är det för något? Skiljer de sig i isoleringen mot (edit: ALUS) eller är det något annat?

Redigerat:
Ja, samma sak där, mellanspänningens motsvarighet till lågspänningens ALUS, här har vi kablar som BLL och BLX som bättre klarar störningar på linjen med en järnkärna i mitten av aluminiumet.
Finns även en typ av ALUS som har 2 skikt av isolering godkänd för beröring och även godkänd som nedledare eller förläggning i markrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.