328 läst ·
5 svar
328 läst
5 svar
Ångbastu i oisolerad källare?
Hej på er.
Har en badrumsrenovering i källaren på ingång. Har idag en traditionell bastu som är stor och dåligt skick och frugan gillar ångbastun på badhuset så tänkte varför inte ersätta våran med detta!
Givetvis kommer det 1000 frågor kring "korrekt" utförande så ingenting omkringliggande blir skadat med tiden. Gör en punktlista för smidigheten.
# Tätskikt? Det är ju betonggolv och murade väggar. Skall man köra en typ av diffusionsöppet Tätskikt på vägg och golv? Och bör man tätskikta taket? Träbjälklag.
# Ventilation? Läste på ett Tylö aggregat och där stod det att om man körde mindre än 2 timmar så behövdes inte ventilation förutom springa under dörren, har ju FTX i huset och läste nånstans att det inte var att rekommendera pga luftfuktigheten
# Räcker det med 8mm härdat glas för 2 väggar samt dörren? Eller skall man upp på 10mm?
Ni som gjort ångbastu I källare får mer än gärna dela med er hur ni gjorde och bilder! Tackar på förhand
Har en badrumsrenovering i källaren på ingång. Har idag en traditionell bastu som är stor och dåligt skick och frugan gillar ångbastun på badhuset så tänkte varför inte ersätta våran med detta!
Givetvis kommer det 1000 frågor kring "korrekt" utförande så ingenting omkringliggande blir skadat med tiden. Gör en punktlista för smidigheten.
# Tätskikt? Det är ju betonggolv och murade väggar. Skall man köra en typ av diffusionsöppet Tätskikt på vägg och golv? Och bör man tätskikta taket? Träbjälklag.
# Ventilation? Läste på ett Tylö aggregat och där stod det att om man körde mindre än 2 timmar så behövdes inte ventilation förutom springa under dörren, har ju FTX i huset och läste nånstans att det inte var att rekommendera pga luftfuktigheten
# Räcker det med 8mm härdat glas för 2 väggar samt dörren? Eller skall man upp på 10mm?
Ni som gjort ångbastu I källare får mer än gärna dela med er hur ni gjorde och bilder! Tackar på förhand
Det finns ju flera trådar om det, t ex. (jag tror att det är en del att tänka på, med tanke på fukt, ventilation och kondens). Men jag har aldrig byggt ångbad.
https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruktion-av-ett-angbad.311060/
https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruktion-av-ett-angbad.311060/
Redigerat:
Först för att klargöra vad det är ni ska bygga: är det ångbastu eller ångbad? Det är ju stor skillnad, men av vad du skriver så tolkar jag att det är ett ångbad.
Vi har inte ångbad i en källare utan vi byggde ett ångbad i vårt badrum. Men jag tror inte att man ska bygga annorlunda i en källare. Det står i ett hörn där alla ytor har vanlig fuktspärr och kakel/klinker som ytskikt; två väggar, tak och golv. De andra två väggarna består av 10 mm härdat glas förutom dörren som är i 8 mm glas. Ånggeneratorn sitter alldeles utanför en av glasväggarna. Ångbadet fungerar även som duschrum. Vi har ingen ventilation i utrymmet förutom det lilla som blir i underkant på dörren där det sitter en borstlist (kanske heter nåt annat). Dörren är tätad med gummilist och har magnetlås. Om man bara öppnar dörren en kort stund för att gå ut eller in, och håller dörren stängd en stund efter att man har badat, så är det inga som helst problem med imma eller kondens i övriga delar av badrummet. En sak att tänka på: ångbad har oftast ett kupolformat tak för att undvika kondensdropp från taket. Vi har snedtak i större delen av vårt ångbad så det löser problemet för oss.
Lycka till med bygget!
Vi har inte ångbad i en källare utan vi byggde ett ångbad i vårt badrum. Men jag tror inte att man ska bygga annorlunda i en källare. Det står i ett hörn där alla ytor har vanlig fuktspärr och kakel/klinker som ytskikt; två väggar, tak och golv. De andra två väggarna består av 10 mm härdat glas förutom dörren som är i 8 mm glas. Ånggeneratorn sitter alldeles utanför en av glasväggarna. Ångbadet fungerar även som duschrum. Vi har ingen ventilation i utrymmet förutom det lilla som blir i underkant på dörren där det sitter en borstlist (kanske heter nåt annat). Dörren är tätad med gummilist och har magnetlås. Om man bara öppnar dörren en kort stund för att gå ut eller in, och håller dörren stängd en stund efter att man har badat, så är det inga som helst problem med imma eller kondens i övriga delar av badrummet. En sak att tänka på: ångbad har oftast ett kupolformat tak för att undvika kondensdropp från taket. Vi har snedtak i större delen av vårt ångbad så det löser problemet för oss.
Lycka till med bygget!
Nu kommer säkert den dummaste frågan du har hört på evigheter.. men vad är skillnaden på ett ångbad och ångbastu?M m@s skrev:Först för att klargöra vad det är ni ska bygga: är det ångbastu eller ångbad? Det är ju stor skillnad, men av vad du skriver så tolkar jag att det är ett ångbad.
Vi har inte ångbad i en källare utan vi byggde ett ångbad i vårt badrum. Men jag tror inte att man ska bygga annorlunda i en källare. Det står i ett hörn där alla ytor har vanlig fuktspärr och kakel/klinker som ytskikt; två väggar, tak och golv. De andra två väggarna består av 10 mm härdat glas förutom dörren som är i 8 mm glas. Ånggeneratorn sitter alldeles utanför en av glasväggarna. Ångbadet fungerar även som duschrum. Vi har ingen ventilation i utrymmet förutom det lilla som blir i underkant på dörren där det sitter en borstlist (kanske heter nåt annat). Dörren är tätad med gummilist och har magnetlås. Om man bara öppnar dörren en kort stund för att gå ut eller in, och håller dörren stängd en stund efter att man har badat, så är det inga som helst problem med imma eller kondens i övriga delar av badrummet. En sak att tänka på: ångbad har oftast ett kupolformat tak för att undvika kondensdropp från taket. Vi har snedtak i större delen av vårt ångbad så det löser problemet för oss.
Lycka till med bygget!
Jag tänker bara på det som brukar vara i badhus 😅
Det är säkert ångbad jag tänker på, bara kul att veta skillnaden.
För när man gör badrum i källare brukar man ju köra ett rollbart tätskikt där man säger 1 meter åt vardera håll och sedan en halvmåne över golvet där duschen skall vara. Dvs diffusionsöppet för ångor utifrån. Så ville egentligen mest kolla om någon som gjort liknande om de gjorde så eller lät det vara.
Har du tätskikt mot taket?
Redigerat:
I ett ångbad är det 100 % luftfuktighet och under 50 grader, man vill ju inte bli skållad. Den har en ånggenerator som kokar vatten och sprutar in ånga i ångbadutrymmet. En ångbastu är en vanlig bastu, med ett vanligt bastuaggregat, där man har en lägre temperatur och högre luftfuktighet än i normalt i en bastu, kanske 60-70 grader och 50-60 % luftfuktighet.
Vi har tätskikt i taket också, den delen av badrummet där ångbadet finns.
Vi har tätskikt i taket också, den delen av badrummet där ångbadet finns.
Klicka här för att svara