Från vår transformactor matar vi även några grannar med luftledning. Den är märkt T5410 Gr2 N1EX95, om det betyder nåt.T5410 är transformatorns nummer.

Fyra ledare tvinnade och svart plasthölje runt. Vad är det för typ av isolering på den här, kan man i princip lägga den på marken utan elektrisk risk?

Vet inte ålder, men transformatorn byggdes för ca 10 år sedan, och det grävdes ner halva sträckan till grannen.

Hoppas frågan inte är för diffus. :)

Man kan INTE lägga "kabeln" i eller på marken, kabeln är enkelisolerad och får inte användas på annat sätt än som hängkabel i stolpar.

Ibland tar elverket ner ledningen och lägger den på marken vid tex avverkning. Markeras då med lite snitsen bara. Är detta en sådan kabel man kan göra så med?

En sådan ledning är avsedd för luft, En kabel tänkt för jordinstallation har mycket högre krav på beröringsskydd mm.
Att lägga ned kabeln är inte bara livsfarligt utan även straffbart (framkallande av fara).

Det är inte jag som plockar ner den och lägger den på marken, det är nätägaren. Har svårt att tänka mig att de gör det om det vore livsfarligt. ;)

Är den kabeltypen jag försökte beskriva sådan att nätägaren kan göra detta?

Det är en ALUS kabel som hänger i stolparna och som sagt inget som kan ligga permanent på marken eller i jord. Isoleringen är av PE och ganska robust och slitstark, samma plast som i vattenledning PEM. Och som sagt bara enkelisolerad men givetvis kan den läggas ner för något jobb om den är oskadd. Hade du haft N1XE som du läst av någonstans vore det bara att gräva ner den det är en jordkabel och i detta fallet kanske utgående från trafon om du sett det på någon skylt där.

Men frågan är diffus vad är du ute efter?

Såklart, det var ju på jordkabeln som beteckningen stod, halvvägs upp på stolpen!

Vad menas med enkelisolerad, det är ju fyra ledare och en bärtråd(?) omslutna av svart plast. Eller betyder det något annat än vad jag tror?

Vad händer då om man skulle fälla ett träd, eller komma åt med lastbilskran (förutsättningen är att den sitter kvar). Inga blixtar i alla fall?

Enkelisolerad betyder bara att ledarna har ett skikt isolering och ingen ytterligare gemensam mantel som i vanliga kablar. Men den är som sagt robust och med seg och slitstark plast för isolering och det talar även faktumet att den är självbärande för, dvs det finns ingen särskild bärlina i den. Som du ser i stolparna hänger den i rakdelarna med mjukt rundade hylsor och vid inspänningar med ett block där ledarna kläms åt var för sig. Hela tanken är ju att ett träd ska kunna falla utan större skador och obruten försörjning och man får vara rätt hårdhänt mot kabeln om det ska gnistra.

Ligger den på marken så kan du ju göra fältförsök. :)

Själva kabel är inte så dyr i sammanhanget, säg 50 kronor/m x 200m = 10.000, det är grävjobbet som kostar beroende på markförhållanden, kan man plöja är det enklare, sen måste det ju kablar till alla dina grannar samt högspänningsnätet till att börja med.

Grävjobb? Vad pratar du om nu?

Ja, finns ingen kabel du får lägga direkt på marken som en permanent installation, du kanske tänker på byggström, tillfälliga gummikablar som man har på marknader och tivoli? Annars finns det speciella rör som man kan lägga kabeln i om förhållandena försvårar eller inte tillåter att lägga den under mark.

Jag förstår inte vad det du skriver har med min fråga att göra. Du har nog blandat ihop någon annan tråd. Denna handlar inte om att gräva ner kabel.

-MH- skrev:
Jag förstår inte vad det du skriver har med min fråga att göra. Du har nog blandat ihop någon annan tråd. Denna handlar inte om att gräva ner kabel.
Får jag gissa så handlar det om att:

a) Fälla träd på den?
b) Köra traktor på den?
c) Skota träd över den?

;)

d) lägga upp virke bredvid. :)

Reglerna är 2m från lågspänning, men det är ju bara när virket är på marken.

Den kabel -MH- beskriver är inte ämnad att läggas på marken. Den är isolerad för att skydda mot kortslutning av träd och grenar som av oväder och annat gör att de kommer i beröring med kabeln, eller vid blanktråd, där faserna kommer att beröra varandra. Den typen av kabel används mycket idag just för att förstärka luftledningsnät mot stormskador.

Om man tar ner kabeln tillfälligt för att göra något så kommer givetvis detta att fungera. Hemma hos oss var man tvungen att ta ner kabeln när man skulle in med stora skogsmaskiner i skogen. Men kabeln är inte gjord för att ligga på/i marken och skall tillbaka upp igen omgående!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.