22 878 läst ·
41 svar
23k läst
41 svar
Är kopplingsdosor under isoleringen på vinden OK?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Som sagt, man ska skilja på elektriker och elektriker...
Finns många olika elektriker, som t.ex. installations- och serviceelektriker, industrielektriker, distrubitionselektriker, svagströmselektriker..
//Patrik
Finns många olika elektriker, som t.ex. installations- och serviceelektriker, industrielektriker, distrubitionselektriker, svagströmselektriker..
//Patrik
Det är rätt vanligt att ha kopplingsdosor ovanpå isoleringen (Älvsbyhus standard i alla fall hela 80talet, kanske fortfarande?). Fast då ska man ju använda dosor som är gjorda för detta, dvs kapslade dosor för utanpåliggande montage.
Antingen byter man ut dessa dosor mot rätt sort, eller så monterar man de befintliga dosorna på rätt sätt, dvs infällda i innertaket med öppningen neråt, nedanför all isolering.
Antingen byter man ut dessa dosor mot rätt sort, eller så monterar man de befintliga dosorna på rätt sätt, dvs infällda i innertaket med öppningen neråt, nedanför all isolering.
Men blir det inte kondensproblem då? Att det är kapslade dosor hjälper ju inte mot kondensen.Rrrrr skrev:Det är rätt vanligt att ha kopplingsdosor ovanpå isoleringen (Älvsbyhus standard i alla fall hela 80talet, kanske fortfarande?). Fast då ska man ju använda dosor som är gjorda för detta, dvs kapslade dosor för utanpåliggande montage.
Nye elektrikern och jag diskuterade att sätta en ROT dosa i mellanväggen (på ovanvåningen) där matningen från källaren går upp till vinden (den svarta flexslangen på bild 2). Samt 1 eller 2 takdosor.
I en rotdosa får inte mycket plats. Finns det möjlighet att fälla in någon slags kopplingsskåp i mellanväggen där man fixar alla kopplingar? Då slipper jag takdosorna.
Finns det sådana skåp som så att säga ersätter 2-3 kopplingsdosor?
Går det att få det snyggt? dvs en tapetserad tunn lucka i samma nivå som väggen?
I en rotdosa får inte mycket plats. Finns det möjlighet att fälla in någon slags kopplingsskåp i mellanväggen där man fixar alla kopplingar? Då slipper jag takdosorna.
Finns det sådana skåp som så att säga ersätter 2-3 kopplingsdosor?
Går det att få det snyggt? dvs en tapetserad tunn lucka i samma nivå som väggen?
Nej, huset har vi haft 4 år. El installerad i hela huset, väl fungerande.Bo.Siltberg skrev:En sak som inte framkommit: Har ni nyligen köpt huset i detta skick? Elen är ju inte färdigkopplad i dosorna. Innebär det att det saknas el i vissa rum etc? Det måste ju åtgärdas, av säljaren? Och som antyds i tråden kan det finnas skäl att se över hela anläggningen.
Att lägga dosor och slang mitt i isoleringen kanske tar bort kondensrisken, men då finns ett annat problem i att det bör finnas lite marginal för max belastning av dessa grupper. Kabel och slang bör ligga direkt bakom vägg/takbeklädnaden för avkylningens skull. På bilderna ser det ut som att det handlar om 150mm in i isoleringen, och dessutom kan det bli rejält varmt där uppe på sommaren. Om det är en normcentral med dvärgbrytare så kan det funka med 10A dvärgar, men det går inte att säga säkert. Så helst skulle alla slangar (och dosor) flyttas ned så att dom går under (igenom) takbjälkarna.
Att inkopplingen inte ser färdig ut beror på att den inte är färdig. Min förra pensionerade elektriker blev sjuk och fick avbryta. Så det är mycket möjligt att han efterhand skulle ha snyggat till installationen med bättre klammring etc som påpekats här i forumet.
Du har rätt i att belastningen kan vara ett problem. Min gamle elektriker ville dra upp 16 A istället för befintliga 10 A och sätta en undercentral, men det gick inte att få upp 2,5 kvadrats FK genom befintliga VP-röret. Så tyvärr är det bara 10 A till vårt ovanplan med badrum med golvvärme (ca 500watt) handukstork (600 w) och belysning & uttag i övriga rum (totalt ca 60 kvm ink badrum).
Man ska täta rören så att det ej kan vandra luft från varmt till kallt, och så är det ju bäst att sätta kopplingsdosor lodrätt på en vägg/takstol/regel istället för liggandes som Älvsbyhus gör/gjorde. De drog ju iofs kabel, så då blir det ju ingen kondens iaf om röret avslutas långt från dosan.ohlgren skrev:
Jag är tacksam för dina svar. Jag hade verkligen inte på förhand bestämt vilka svar som jag skulle acceptera.elmont skrev:Jag blir lika förvånad varje gång nån frågar om hur det ska vara och får svar. När sedan svaret inte är det som vederbörande vill ha (pga av kostnader eller andra olägenheter) försöker vederbörande på alla vis hitta nått sätt att slippa göra rätt. Gör jag eller mina kollegor fel så gäller en sak och det är, gör om och gör rätt.
Varför över huvud taget fråga om man redan på förhand vet vilket svar man kan acceptera.
Men jag ställer frågor och ifrågasätter för jag vill kunna förstå vad som är absoluta krav (lagkrav, elsäkerhetskrav mm) och vad som är mer av typ o-estetiska eller amatörmässiga kopplingar/lösningar.
Att ha kopplingsdosorna (som de är nu) dolda under isolering fast precis vid vindsluckan uppfattar jag själv inte som ett allvarligt fel, medan några här på forumet ser det som allvarligt och några det som icke allvarligt. Eftersom man har isolering på dem slipper man kondensproblem. Felet är att de inte syns men de är lättåtkomliga.
Jag håller med om att bla. slangdragningarna inte är snyggt gjorda. Borde borrats hål i bjälkarna mm.
Jag hoppas du förstår att jag tycker att 10.000 kr är väl häftigt för att fixa till oestetiska slangdragningar och att få dosorna åtkomliga från innertaket istället för åtkomliga från vindsluckan.
Nu är det antagligen så att jag blir tvungen att låta elektrikern flytta dem iallafall och betala 10.000 kr för det, för det kan antagligen vara svårt att hitta en elektriker som vill bygga vidare på befinliga installation. men det känns faktiskt lite bittert att betala 10.000 kr för att åtgärda fel som inte innebär fara för liv och lem, utan mer typ estetiska och praktiska.
Redigerat:
Att slangarna är dåligt dragna har inte med utseende att göra då dessa dragningar inte syns men dras dem på fel sätt går det inte att rubba kabeln i efterhand. Att kopplingspunkter inte är synliga och lättåtkomliga är helt fel och måste åtgärdas oavsett om du vet var punkterna finns eller ej. Vad är det som kostar 10000, är det bara för arbetet eller?
Svårt hitta en bra ledig elektriker tyvärr men leta på så kanske du har tur.
Svårt hitta en bra ledig elektriker tyvärr men leta på så kanske du har tur.
Att ha en bra och åtkomlig installation tjänar du igen på nästa gång du måste ta dig en elektriker!ohlgren skrev:Jag är tacksam för dina svar. Jag hade verkligen inte på förhand bestämt vilka svar som jag skulle acceptera.
Men jag ställer frågor och ifrågasätter för jag vill kunna förstå vad som är absoluta krav (lagkrav, elsäkerhetskrav mm) och vad som är mer av typ o-estetiska eller amatörmässiga kopplingar/lösningar.
Att ha kopplingsdosorna (som de är nu) dolda under isolering fast precis vid vindsluckan uppfattar jag själv inte som ett allvarligt fel, medan några här på forumet ser det som allvarligt och några det som icke allvarligt. Eftersom man har isolering på dem slipper man kondensproblem. Felet är att de inte syns men de är lättåtkomliga.
Jag håller med om att bla. slangdragningarna inte är snyggt gjorda. Borde borrats hål i bjälkarna mm.
Jag hoppas du förstår att jag tycker att 10.000 kr är väl häftigt för att fixa till oestetiska slangdragningar och att få dosorna åtkomliga från innertaket istället för åtkomliga från vindsluckan.
Nu är det antagligen så att jag blir tvungen att låta elektrikern flytta dem iallafall och betala 10.000 kr för det, för det kan antagligen vara svårt att hitta en elektriker som vill bygga vidare på befinliga installation. men det känns faktiskt lite bittert att betala 10.000 kr för att åtgärda fel som inte innebär fara för liv och lem, utan mer typ estetiska och praktiska.
Det finns djupa takdosor med gott om plats för kopplingarna och med stosar så det täcker dina behov. Utan att ha sett allt tror jag att, med rätt matr och om du kan acceptera en eller två släta doslock i taket, så är det nån timmes jobb att göra så att alt blir "rätt". Det är långt från några tiotusen.
Älvsbyhus är väl det närmaste amerikanska "kulisshus" vi kommer i det här landetRrrrr skrev:Det är rätt vanligt att ha kopplingsdosor ovanpå isoleringen (Älvsbyhus standard i alla fall hela 80talet, kanske fortfarande?). Fast då ska man ju använda dosor som är gjorda för detta, dvs kapslade dosor för utanpåliggande montage.
har för mig att det finns några gamla trådar om deras eldragningar i det här forumet..
("Kulisshus": regelstomme 45*70 med OSB skivor utan isolering, kanske en gipsskiva på insidan och lösa elkablar däremellann
Aha, jag börjar väl bli senilGlufsglufs skrev:
Aha, gött!Glufsglufs skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden