Att det ser amatörmässigt ut behöver ju inte betyda att det är farligt eller otillåtet, möjligen den där röda ledaren. Men din elektriker pekade på två brister som är reella ja, främst problemet med kondens. Visst går det att täta rören men det är en nödlösning.
Han verkar också ha kommit fram till att det är möjligt att korrigera detta med två takdosor och en väggdosa. Takdosa i badrum är ok bara det inte hamnar ovanför duschen.
Arbetstiden är ju svårt att bedöma, men 3-5 dagar låter ju saftigt även om dosorna behöver flyttas ganska långt.

Förvånande att det fått att få i en dragfjäder i slangarna, de ser inte så välklammrade ut

Tiden för att flytta dosorna så att dom sitter i taket (i badrummet och ej över duschen) kanske är 3-5 timmar inkl ev lite om dragning av trådar och lite skarvning av rör. Det är ju gott om plats så det ska inte vara nått problem.
Har man arbetat som industrielektriker är man i princip en amatör när det gäller bostadsinstallation, oavsett behörighet om man har behörighet. Det är en milsvid skillnad.

Tack för alla svar! :)

Är lite tveksam till att anlita den här nye elektrikern. Han pusta och stånka något förskräckligt över hur mycket jobb det var att fixa till det. Han sa att det var knappt han ville ta jobbet för så krångligt var det att få rätt på det. Har man otur nu så får man en elektriker som gör rätt men som tar så lång tid på sig att jag går i KK. :S
Håhåjaja, aldrig får man vara glad.;)

Om någon har rekommendation på en duktig & snabb, till vettigt pris, elektriker i Lund/Malmö regionen så PM:a mig gärna.

Det såg väl inte ut som världens roligaste jobb, men man behöver ju inte vara hutlös för det utan ärligt säga att man inte vill ha jobbet.

Bo.Siltberg skrev:
Men din elektriker pekade på två brister som är reella ja, främst problemet med kondens. Visst går det att täta rören men det är en nödlösning.
.
Fast kondensen skulle jag väl iofs slippa om jag lägger isolering ovanpå dosorna.
Då uppstår ju förstås problemet att dosorna inte syns, men som jag skrev innan så är de precis vid vindsluckan så sådär jättesvåra är de inte att hitta för en ev ny husägare. Och jag själv vet definitivt var de är.;)

Så det hela handlar väl egentligen om hur många tusenlappar jag är beredd på att lägga på att flytta på dosorna för att det skall bli en snyggare installation. Enligt senaste elektrikern så var det typ ett 2 dagars jobb == 16*500 kr = 8000 spänn + körersättning + material = 10.000 kr säkert.. :x
Och sen skall resten av installationen fixas. Puh.

Rent funktionellt så är det ju inte något fel på installationen omifall jag lägger isolering ovanpå dosorna. Visst, de syns inte, men vad spelar det för roll i praktiken?

Kondensen är inte det stora problemet som jag ser det heller utan mer vad som tidigare talare nämner - Det ser väldigt amatörmässigt ut.
Snyggt eller inte vad det handlar om utan frågan jag ställer mig är vad den röda är för ngt?
Sen är vit på blå, blå är nolla och vit kör man väl uteslutande som tändtråd - Det är väl ändå fasen som skall vara tändtråd. Och varför ar den skarven i dosan och inte i knappen på väggen? Dvs, fas till brytare och vit tändtråd till armatur. Blå, dvs nolla har ju inget med det att göra.

Nu har jag jag ju INTE koll på funktion och syfte i detta fall utan generaliserar utifrån erfarenhet och vad bilderna visar.

Samma sak så kommer man knappt att få in en dragfjäder i rören med så kraftiga böjar nära dosorna, även där ett rör hoppat ur.
Personligen skulle jag förlagt VP rör på vinden framför flexislang vilket, om man nu pratar kosmetiska, ger en snyggare installation, dom ser dessutom undermåligt klamrade ut.

När det finns IP klassade kopplingsdosor med röranslutningar finns det väl ingen ide att förlägga takdosor enligt bild?
Skulle det vara ok om man skiftade takdosan mot en kopplingsdosa med Stuts för VP anslutningar - Dvs en IP klassad kopplingsdosa synlig på vind måste väl vara helt ok? Dvs, inte under isolering.
Tycker mig stött på en del dylika installationer - Då skulle man enkelt iaf byta dosorna mot ngt mer lämpligt...

Är jag helt ute och cyklar?

Priset för att ta hem en elektriker är en förståelig och besvärande faktor i och med att det kan leda till att man "låter det vara" och därmed riskerar en farlig anläggning.

En sak som inte framkommit: Har ni nyligen köpt huset i detta skick? Elen är ju inte färdigkopplad i dosorna. Innebär det att det saknas el i vissa rum etc? Det måste ju åtgärdas, av säljaren? Och som antyds i tråden kan det finnas skäl att se över hela anläggningen.

En möjlig lösning för att få ned priset är att du letar en ny elektriker som tillåter att du förbereder så mycket som möjligt enligt hans anvisningar, montera dosor, skarva slangar, kanske t.o.m dra i ny FK, mm. Det handlar ju om en hel del snickeriarbeten.

Att lägga dosor och slang mitt i isoleringen kanske tar bort kondensrisken, men då finns ett annat problem i att det bör finnas lite marginal för max belastning av dessa grupper. Kabel och slang bör ligga direkt bakom vägg/takbeklädnaden för avkylningens skull. På bilderna ser det ut som att det handlar om 150mm in i isoleringen, och dessutom kan det bli rejält varmt där uppe på sommaren. Om det är en normcentral med dvärgbrytare så kan det funka med 10A dvärgar, men det går inte att säga säkert. Så helst skulle alla slangar (och dosor) flyttas ned så att dom går under (igenom) takbjälkarna.

Jag blir lika förvånad varje gång nån frågar om hur det ska vara och får svar. När sedan svaret inte är det som vederbörande vill ha (pga av kostnader eller andra olägenheter) försöker vederbörande på alla vis hitta nått sätt att slippa göra rätt. Gör jag eller mina kollegor fel så gäller en sak och det är, gör om och gör rätt.
Varför över huvud taget fråga om man redan på förhand vet vilket svar man kan acceptera.

Alla som ställer frågor känner sig osäkra. Och jag är övertygat om, att man tar hänsyn till det ni skriver. Trots allt, har ni upplyst om risker dom frågande (kanske) hade ingen aning om. Det blir garanterat några sömnlösa nätter för TS!

Tror inte han lämnar det som det ser ut, när han vet...

yxis skrev:
Jag utgick från att allt var nyinstallerat eftersom jag bara ser slangar till dosan. Om det faktiskt är ett befintligt rör så får den gamla röda ledaren finnas kvar (även om det är olämpligt). Jag vet inte var gränsen går ifall du t.ex. skarvar ett befintligt rör med några decimeter plastslang (för att t.ex. klara en böj).

Gulfsglufs har rätt angående märkning av centralen, en skylt i stil med "OBS, olika färg på skyddsjordsledning kan förekomma" är ett måste.

Men röd har väl inte tillåtits för nyinstallation, eller? I så fall när?
Däremot får orange användas, men det är trots allt en annan färg (åtminstone i ögonen på den som har fullständigt färgseende, vilket kanske inte är helt självklart).

Bonus-offtopic-fråga: ingår det obligatoriskt test av färgseende för att få elbehörighet?
Röd har man fått använda i några år nu, du ställde samma fråga i en annan tråd för några månder sen :D

Alla i min klass gjorde test i gymnasiet, vet inte hur det är nu när det gäller att kolla färgseende, fick även göra det både på mönstringen och när lumpen startad pga tjänsten.

slacker skrev:
Kondensen är inte det stora problemet som jag ser det heller utan mer vad som tidigare talare nämner - Det ser väldigt amatörmässigt ut.
Snyggt eller inte vad det handlar om utan frågan jag ställer mig är vad den röda är för ngt?
Sen är vit på blå, blå är nolla och vit kör man väl uteslutande som tändtråd - Det är väl ändå fasen som skall vara tändtråd. Och varför ar den skarven i dosan och inte i knappen på väggen? Dvs, fas till brytare och vit tändtråd till armatur. Blå, dvs nolla har ju inget med det att göra.

Nu har jag jag ju INTE koll på funktion och syfte i detta fall utan generaliserar utifrån erfarenhet och vad bilderna visar.

Samma sak så kommer man knappt att få in en dragfjäder i rören med så kraftiga böjar nära dosorna, även där ett rör hoppat ur.
Personligen skulle jag förlagt VP rör på vinden framför flexislang vilket, om man nu pratar kosmetiska, ger en snyggare installation, dom ser dessutom undermåligt klamrade ut.

När det finns IP klassade kopplingsdosor med röranslutningar finns det väl ingen ide att förlägga takdosor enligt bild?
Skulle det vara ok om man skiftade takdosan mot en kopplingsdosa med Stuts för VP anslutningar - Dvs en IP klassad kopplingsdosa synlig på vind måste väl vara helt ok? Dvs, inte under isolering.
Tycker mig stött på en del dylika installationer - Då skulle man enkelt iaf byta dosorna mot ngt mer lämpligt...

Är jag helt ute och cyklar?
Gammal installation från central, röd jord, svart fas och vit nolla. Anläggningen är nu utbyggd från dessa dosor.

Jag vill inte förstöra din helg, men jag förstår varför den andra elektriken suckade djupt.
Det där är ett fall av gör om, gör rätt.
Som nämnts tidigare så ska man inte gå igenom isoleringen med rör/slang på det viset, d.v.s. från varm till kall sida p.g.a. kondensrisken.
Förste man har ju uppenbarligen kört minsta motståndets lag vad gäller slangdragning och placering av dosor, för att inte snacka om klamringen av slangarna. Slangarna ska borras igenom reglerna så att de inte skiftar sida på isoleringen, dikt an sponten. Dosorna ska sättas neråt så de är åtkomliga från rummen nedanför. Helst från rummen de betjänar.
Jag föreslår att du tar in en annan elektriker och fixar till det hela.

Jag förstår kravet att man inte ska gömma dosorna under isoleringen.

Men när vi kommer till kondenskravet. Här förstår jag inte kraven alls.

För att det ska bli kondens förutsätts det att det finns en luftströmning, så att det hela tiden rinner till varm luft, där fukten kan fällas ut.
Rent praktiskt bör man kunna stoppa det mesta av luftcirkulationen genom att bara stoppa lite isolering i de elrör som byter klimatzon. Men finns det några föreskrifter eller har jag fel i mitt resonemang?

magnu skrev:
Jag förstår kravet att man inte ska gömma dosorna under isoleringen.

Men när vi kommer till kondenskravet. Här förstår jag inte kraven alls.

För att det ska bli kondens förutsätts det att det finns en luftströmning, så att det hela tiden rinner till varm luft, där fukten kan fällas ut.
Rent praktiskt bör man kunna stoppa det mesta av luftcirkulationen genom att bara stoppa lite isolering i de elrör som byter klimatzon. Men finns det några föreskrifter eller har jag fel i mitt resonemang?
Petar du i skit i rören så är det inte lätt omdragningsbart.

Så var det sagt också!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.