337 961 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ja, de har fel. Att skaffa barn är naturligt. Påstår man att det är ett hot att folk i en glesbefolkad nation som Sverige skaffar barn är man vrickad. Om något visar det att koldioxidutsläpp inte är så farligt.
Sedan behöver vissa nationer minska sin befolkningstillväxt av andra skäl men det är ett annat ämne.
Sedan behöver vissa nationer minska sin befolkningstillväxt av andra skäl men det är ett annat ämne.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Ja det är klart att det är naturligt, därmed inte sagt att det är bra att vi skaffar fler barn som konsumerar jordens resurser.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Hallå! Sveriges befolkning har en tendens att minska, även inkluderat 2:a generationens invandrare. Det behöver födas fler barn i Sverige för att upprätthålla befolkningen. Det är vissa andra länder som behöver dra ned på barnafödandet.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Varför måste vi upprätthålla befolkningen?
Det där är faktiskt fel, vi är det land i Europa som har högst barnafödande per kvinna för tillfället (så det räknas). Har för mig att siffran är 1.04. Norge är näst högst med 1.01 alla andra har en negativ organisk befolkningsökning.A Anders_Nilsson skrev:
Värst i västvärlden är Japan med ett tal på 0.84
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Utveckla gärna resonemanget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Enligt Wikipedia:C Chris11 skrev:
Irland ligger över 2, och även Finland och England ligger något högre än Sverige medan det finns länder som ligger på ung. 1.4 (Tyskland, Ungern m.fl.): https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi
Det ser ju inte riktigt så ut här:A Anders_Nilsson skrev:
Befolkningstillväxt: 1,24 procent (2017)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Du säger först att födelsetalet är 1.88 I Sverige och sedan visar du en graf där Sveriges befolkning ökar.BirgitS skrev:
Ja, vi har importerat befolkning. Leder till underskott på folk någon annanstans. Såvida nu inte vissa regioner har konstant överskott och vi slutar föda barn.
Den stora frågan är väl om vi vill det.
Men 1.88 barn producerat när det går åt 2 personer leder till en minskande befolkning. Om man inte importerar. Vilket vi har gjort.
Knäckfrågan blir då, om det nu är så bra att vi importerar andra länders överskott, varför inte producera ett överskott själva?
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Det är väl allmänt känt att vi behöver ett högt barnafödande i Sverige då vi har en åldersförskjutning i samhället. Läs tex Regeringens utredning, av Joakim Ruist:13th Marine skrev:
https://www.regeringen.se/contentas...befolkning-och-offentliga-finanser-sou-201595
I annat fall kan vi lösa problemet genom att koppla handukstorkar på varmvattnet, eftersom man då dödar endast pensionärerna:
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerening-vill-ta-bort-alla-handdukstorkar.353047/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Så vi löser problemet med att vi har för mycket folk genom att skaffa mer folk?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Ja, och?A Anders_Nilsson skrev:
Det finns en hel del länder där födelsetalet är betydligt högre än 2 (Zambia ung. 5), precis som det har varit tidigare i Sverige.A Anders_Nilsson skrev:
Importera tycker jag är ett otrevligt ord när det gäller människor som vill flytta hit. Det låter ju som att vi tvingar hit människor.
Menar du att det borde finnas fler människor på jordklotet som gör av med jordens begränsade resurser ändå fortare?A Anders_Nilsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ok, det var väl det här jag menade I morse när jag sa att miljörörelsen till stor del består av rätt speciella människor.
Att på fullt allvar mena att Sverige skall minska sitt barnafödande tycker jag får stå för sig självt som ett exempel på vad jag menar.
Att på fullt allvar mena att Sverige skall minska sitt barnafödande tycker jag får stå för sig självt som ett exempel på vad jag menar.