Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, de har fel. Att skaffa barn är naturligt. Påstår man att det är ett hot att folk i en glesbefolkad nation som Sverige skaffar barn är man vrickad. Om något visar det att koldioxidutsläpp inte är så farligt.

Sedan behöver vissa nationer minska sin befolkningstillväxt av andra skäl men det är ett annat ämne.

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
Ja det är klart att det är naturligt, därmed inte sagt att det är bra att vi skaffar fler barn som konsumerar jordens resurser.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja det är klart att det är naturligt, därmed inte sagt att det är bra att vi skaffar fler barn som konsumerar jordens resurser.
Hallå! Sveriges befolkning har en tendens att minska, även inkluderat 2:a generationens invandrare. Det behöver födas fler barn i Sverige för att upprätthålla befolkningen. Det är vissa andra länder som behöver dra ned på barnafödandet.

Varför måste vi upprätthålla befolkningen?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Hallå! Sveriges befolkning har en tendens att minska, även inkluderat 2:a generationens invandrare. Det behöver födas fler barn i Sverige för att upprätthålla befolkningen. Det är vissa andra länder som behöver dra ned på barnafödandet.
Det där är faktiskt fel, vi är det land i Europa som har högst barnafödande per kvinna för tillfället (så det räknas). Har för mig att siffran är 1.04. Norge är näst högst med 1.01 alla andra har en negativ organisk befolkningsökning.

Värst i västvärlden är Japan med ett tal på 0.84

J
Annars dör pensionärerna

Utveckla gärna resonemanget.

BirgitS
C Chris11 skrev:
Det där är faktiskt fel, vi är det land i Europa som har högst barnafödande per kvinna för tillfället (så det räknas). Har för mig att siffran är 1.04.
Enligt Wikipedia:
Summerat fruktsamhetstal: 1,88 barn per kvinna (2017)
Irland ligger över 2, och även Finland och England ligger något högre än Sverige medan det finns länder som ligger på ung. 1.4 (Tyskland, Ungern m.fl.): https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

A Anders_Nilsson skrev:
Hallå! Sveriges befolkning har en tendens att minska, även inkluderat 2:a generationens invandrare. Det behöver födas fler barn i Sverige för att upprätthålla befolkningen.
Det ser ju inte riktigt så ut här:
800px-2017_Sweden_population_1960-2016-en.png
Befolkningstillväxt: 1,24 procent (2017)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Wikipedia:
Irland ligger över 2, och även Finland och England ligger något högre än Sverige medan det finns länder som ligger på ung. 1.4 (Tyskland, Ungern m.fl.): [länk]

Det ser ju inte riktigt så ut här:
[bild]
Befolkningstillväxt: 1,24 procent (2017)
[länk]
Du säger först att födelsetalet är 1.88 I Sverige och sedan visar du en graf där Sveriges befolkning ökar.

Ja, vi har importerat befolkning. Leder till underskott på folk någon annanstans. Såvida nu inte vissa regioner har konstant överskott och vi slutar föda barn.

Den stora frågan är väl om vi vill det.

Men 1.88 barn producerat när det går åt 2 personer leder till en minskande befolkning. Om man inte importerar. Vilket vi har gjort.

Knäckfrågan blir då, om det nu är så bra att vi importerar andra länders överskott, varför inte producera ett överskott själva?

Fråga japanerna. Dom har enorma problem med arbetskraft och får importera Kineser.

J
Utveckla gärna resonemanget.
Det är väl allmänt känt att vi behöver ett högt barnafödande i Sverige då vi har en åldersförskjutning i samhället. Läs tex Regeringens utredning, av Joakim Ruist:

https://www.regeringen.se/contentas...befolkning-och-offentliga-finanser-sou-201595

I annat fall kan vi lösa problemet genom att koppla handukstorkar på varmvattnet, eftersom man då dödar endast pensionärerna:

https://www.byggahus.se/forum/threads/foerening-vill-ta-bort-alla-handdukstorkar.353047/

Så vi löser problemet med att vi har för mycket folk genom att skaffa mer folk?

J
Så vi löser problemet med att vi har för mycket folk genom att skaffa mer folk?
Du kanske är något på spåret här. Vi kanske kan adoptera de nytillkomna? I övrigt är det nog för mycket politik i den problematiseringen för att passa här inne. Läs även mitt inlägg ovan, 4391.

BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Du säger först att födelsetalet är 1.88 I Sverige och sedan visar du en graf där Sveriges befolkning ökar.
Ja, och?

A Anders_Nilsson skrev:
Ja, vi har importerat befolkning. Leder till underskott på folk någon annanstans. Såvida nu inte vissa regioner har konstant överskott och vi slutar föda barn.
Det finns en hel del länder där födelsetalet är betydligt högre än 2 (Zambia ung. 5), precis som det har varit tidigare i Sverige.

Importera tycker jag är ett otrevligt ord när det gäller människor som vill flytta hit. Det låter ju som att vi tvingar hit människor.

A Anders_Nilsson skrev:
Knäckfrågan blir då, om det nu är så bra att vi importerar andra länders överskott, varför inte producera ett överskott själva?
Menar du att det borde finnas fler människor på jordklotet som gör av med jordens begränsade resurser ändå fortare?

Ok, det var väl det här jag menade I morse när jag sa att miljörörelsen till stor del består av rätt speciella människor.

Att på fullt allvar mena att Sverige skall minska sitt barnafödande tycker jag får stå för sig självt som ett exempel på vad jag menar.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.