Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S Steffo1980 skrev:
Har det någon påverkan på dina åsikter om mina tidigare inlägg?
Jag har inte hittat ork eller tid att läsa hela rapporten på 2200 sidor av 91 författare. Har skummat sammanfattningar och jag är inte övertygad om allt jag läst. Tycker exempelvis att de har dragit en del orimligt djärva slutsatser. Att människan orsakar den globala uppvärmningen genom koldioxidutsläpp är orimligt när klimatet är ett av det mest komplicerade system som finns. Att människans koldioxidutsläpp påverkar klimatet är mer korrekt, men att förenkla det till att det är enbart människans påverkan som står för temperaturhöjningen är inte sannolikt med tanke på att en mängd saker som människan inte kan påverka, som exempelvis solaktivitet, också påverkar klimatet och jordens temperatur.
Att slå fast att vi ska få 1.5 graders uppvärmning till 2050, baserat på en matematisk modell byggd på historiska teperaturdata som inte kan bakåtsimulera temperaturutvecklingen så att det stämmer med faktiska mätpunkter, tycker jag pekar på en orimligt dålig modell. Det innebär inte att temperaturen inte kommer att stiga, det pekar bara på att temperaturutvecklingen framåt högst troligtvis inte kommer att följa den modell som använts till att simulera framtidsscenarior. Det pekar också på att klimatet påverkas av fler faktorer än vad modellen tar hänsyn till.
Jag håller med om mycket av effekterna av temperaturhöjningar som de skriver om, men inte allt.
Nu har jag redogjort för delar av mina åsikter som jag bygger på det jag har läst om klimatförändringar samt den matematik, kemi, fysik och vetenskapliga metoder vid universitetet. En stor del av min vetenskapliga fostran bygger på att diskutera och ifrågasätta resultat i stället för att bara acceptera allt rakt av, vilket jag anser vara mycket svårt i klimatfrågan då man direkt blir kallad "Klimatförnekare" så fort man ifrågasätter minsta detalj kring IPCC och deras rapport.
Visst ska man få ifrågasätta och diskutera IPCC rapporter men samtidigt är det lätt att man drar felaktiga slutsatser om man inte är klimatforskare och diskuterar ett sånt komplicerat ämne, jag har skickat några länkar där jag tycker du har fått fel uppfattning jämfört med forskningsläget.

https://skepticalscience.com/surface-temperature-measurements.htm
https://skepticalscience.com/co2-lags-temperature.htm
https://skepticalscience.com/climate-models-basic.htm

T tompaah7503 skrev:
I dagens Svenska Dagbladet kan man läsa om hur hela den här klimatförnekarrörelsen startade.

[länk]
Det var en betalsida, går det att kopiera eller sammanfatta innehållet.

BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, det var väl det här jag menade I morse när jag sa att miljörörelsen till stor del består av rätt speciella människor.

Att på fullt allvar mena att Sverige skall minska sitt barnafödande tycker jag får stå för sig självt som ett exempel på vad jag menar.
Barnafödandet i Sverige har varit lågt under lång tid utan någon som helst propaganda för ett minskat barnafödande (snarare tvärtom) så varför ska det propageras för ett ökat barnafödande?
Själv är jag inte en del av miljörörelsen och jag propagerar vare sig för minskat eller ökat barnafödande utan tycker att människor ska få välja fritt utifrån sina åsikter och sin livssituation.

Pernas Pernas skrev:
Det var en betalsida, går det att kopiera eller sammanfatta innehållet.
Jag gjorde det, läs mitt citat. Man får inte citera hur mycket som helst på grund av upphovsrätten.

• Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nu är det klart. Har bokat Thailandsresa igen.

Tackar för beskedet..
Statsminister vid mikrofon, kor som hoppar, flygplan i luften med texten "Vi kan fortsätta flyga".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
R
Är du bara ute efter att provocera? Varför annars posta enbart en bild på en rubrik till en artikel som säger något helt annat än det du försöker insinuera att den gör?

Löven pratar om att teknikutvecklingen antagligen kommer att göra även flygplan möjliga att driva på el. Så optimum får nog ställa in den där resan om han var allvarlig när han påstod att han lyssnade på vad statsministern sa.

Länk till artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...r-samhallen-som-bryts-sonder--av-klimatkrisen

• Gilla
Pernas och 3 till
  • Laddar…
optimum
R RoAd skrev:
Är du bara ute efter att provocera? Varför annars posta enbart en bild på en rubrik till en artikel som säger något helt annat än det du försöker insinuera att den gör?

Löven pratar om att teknikutvecklingen antagligen kommer att göra även flygplan möjliga att driva på el. Så optimum får nog ställa in den där resan om han var allvarlig när han påstod att han lyssnade på vad statsministern sa.

Länk till artikeln: [länk]
Jag skapar debatt
Gissningsvis så är det 80% som läser bara rubrikerna och inte som jag som läser texten bakom.
Budskapet blir då till majoriteten av läsarna att det är ok att fortsätta flyga.

Vad gör du?

De som ogillar flygresor ska veta att världens dataservrar förbrukar mer energi än hela flyget så de kan logga av från internet omgående.

p.s. Resan bokad för många månader sedan.

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
R
optimum optimum skrev:
Jag skapar debatt.
Nej det var ett uppenbart flamebait. Hade det varit ett uppriktigt försök att skapa någon debatt kring detta så hade du förstås lagt till något värt att debattera.

optimum optimum skrev:
Gissningsvis så är det 80% som läser bara rubrikerna och inte som jag som läser texten bakom.
Budskapet blir då till majoriteten av läsarna att det är ok att fortsätta flyga.
Ja att bara läsa rubriken är ju aldrig bra, men hur blev något bättre av att du klippte ut just bara rubriken och postade den utan någon hänvisning till originalartikeln? Jag tycker att du gjorde allt sämre.

optimum optimum skrev:
p.s. Resan bokad för många månader sedan.
Så det enda du skrev i inlägget hade inte ens med artikeln att göra? Ursäkta om jag inte förstår din metod för att "starta debatt" ;)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Löven pratar om att teknikutvecklingen antagligen kommer att göra även flygplan möjliga att driva på el.
Vilket iofs inte lär hända.

Kolla här för en genomgång av matematiken bakom varför det inte är möjligt:

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R
Nu refererade jag i.o.f.s. bara artikeln Optimum borde länkat till så det var inte jag som sa något om elektriska flygplan.

Jag har dock läst på en del om elektriska flygplan och att de är en fysikalisk omöjlighet håller jag inte med om. Det handlar bara om att vi måste hitta sätt att lagra energin betydligt "tätare" än idag. Jag skulle bli förvånad om det inte löser sig i framtiden.

Med dagens batterier är det inte möjligt. Långt ifrån.

R RoAd skrev:
Nu refererade jag i.o.f.s. bara artikeln Optimum borde länkat till så det var inte jag som sa något om elektriska flygplan.

Jag har dock läst på en del om elektriska flygplan och att de är en fysikalisk omöjlighet håller jag inte med om. Det handlar bara om att vi måste hitta sätt att lagra energin betydligt "tätare" än idag. Jag skulle bli förvånad om det inte löser sig i framtiden.

Med dagens batterier är det inte möjligt. Långt ifrån.
Det senaste inom batteriteknologin är Li-Ion eller Li-Pol, Li-Ion kom i konsumentprodukter 1994 i telefonen Siemens S4. Sedan dessa har lite hänt. Det finns liksom fysikaliska begränsningar på det här med matrial. Jetmotorer har ju den stora fördelen att oxideringsmedlet finns i stor tillgång runt motorn.

Vi skall nog inte förvänta oss alltför mycket. Lite som att Ottomotorn fortfarande är konkurrenskraftig.

Ett bra sätt att förbättra miljön är som sagt att det föds fler barn som kan växa upp i trygga Sverige och må bra, helst i en lägenhet eller radhus som byggts i en kompakt stad där man kan gå, cykla eller ta S-Bahn utan att det är krångligt eller dyrt. För att folk skall ta kollektivtrafiken måste den upplevas som bekväm och säker, så fler kameror och fler säkerhetstrupper behövs för att skapa trygghet. Ideliga cykelstölder gör också att cykel upplevs mindre attraktivt.

Men överlägset viktigast är att vi bygger kompakts städer av tysk eller fransk modell där alla barn kan växa upp i trygghet.

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det finns inte ens någon teknologi på den avlägsna horisonten som har potential att vara en kandidat för att göra det möjligt. Antagligen skulle det innebära att vi behöver se över naturlagarna.

Så, räkna inte med det...

• Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
Idag strejkas det. Strejk för klimatet påstås det visst vara...
Grupp unga demonstranter med banderoll där det står "Burn Capitalism Not Coal Fridays For Future
Skapa konto

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
men samtidigt är det lätt att man drar felaktiga slutsatser om man inte är klimatforskare och diskuterar ett sånt komplicerat ämne
Det gäller båda sidor. Det innebär att du har lika svårt att dra slutsatser om att det är rätt eller fel som jag. Jag är medveten om att jag KAN ha fel. Är du det?

Ta freonet som exempel. Det var endast två (!!) forskare i hela världen som såg skadorna som freonet orsakade. Resten av klimatforskarna, astronomerna, kemisterna, fysikerna åg det inte eller betvivlade det. Som tur var, så stod dessa två på sig och lyckades övertyga världen om dess farlighet för ozonlagret. Med det vill jag säga att även världsledande forskare inom sina respektive KAN ha fel.

Dessvärre kan ingen i hela världen veta det förrän vi har facit. Först då kan vi konstatera att vi borde ha gjort mer eller att vi har gjort en massa saker i onödan. Fram tills dess får vi gissa och anta det som vi bedömer mest troligt.

Intressanta länkar. Ska kolla dem närmare då jag inte har tid för det just nu.

• Gilla
Stegatorparn och 2 till
  • Laddar…
S Steffo1980 skrev:
Dessvärre kan ingen i hela världen veta det förrän vi har facit. Först då kan vi konstatera att vi borde ha gjort mer eller att vi har gjort en massa saker i onödan. Fram tills dess får vi gissa och anta det som vi bedömer mest troligt.
Fast jag som vurmar för naturen ser och läser om den facit du efterlyser om inte varje dag men varje vecka. Skrev ett inlägg här i tråden om häckande fåglar i Alaska som flyter upp på stränderna. De har undersökts och det finns inga virus eller andra sjukdomar som orsakat deras död utan de svälter ihjäl pga av att deras mat, fisken, flyttat längre norrut när vattnet blivit för varmt.

Jag skrev också om en av våra unika vildväxande Rhododendron i Europa R. ferruginoides som växer i alpregionen och som inte överlever det varmare klimatet. Värmen gör att trädgränsen flyttas uppåt och växterna försöker följa med men när det även blir för varmt på toppen kommer de att utrotas för det finns ingenstans att ta vägen. Detta pågår just nu och det kommer att ha stor betydelse för insektlivet i det karga klimatet eftersom allt hänger ihop i vår natur

Och så vårt grundvatten som i delar av vårt land inte orkar återhämta sig mera som det gjorde förr efter torrperioder. Som boende mitt i naturen på landsbygden är vi beroende av enskild brunn, inte minst för att vattna en stor trädgård som vi byggt upp under drygt 20 år. Jag ser hur det förändras med blotta ögat och trädgården som helhet går inte längre att rädda pga torkan.

https://www.sgu.se/grundvatten/grundvattennivaer/grundvattennivaer_aktuellt_manadsskifte/

Det som hände i våras när fluffet av frön från asp dränkte oss i ludd under några veckor var en sensation. Ingen nu levande människa har sett aspen blomma, det var onormalt. Orsakades av senaste sommarens torka, när träden blir stressade och tror de skall avlida sätter de igång att producera enorma mängder frön vilket var det som skedde i våras. I fjol regnade det björkfrön över oss ända fram till snön föll, allt var inbäddat och täckt av ett tjockt lager bruna björkfrön, samma orsak.

Närbild på en granstam angripen av granbarkborre med synliga spår och hål efter skadeinsekten.
Skapa konto

Den här bilden tog jag idag. Den föreställer en hög gran som ifjol var grön och fin tills barkborren tog död på den. Överallt här omkring står döda granar och många skogsägare förlorar just nu sina investeringar i skogen. Granbarkborrens angrepp och enorma förökning är ett resultat av klimatförändringar samt den ensidiga satsning på granplantager som inte klarar torka och värme. Granbarkborren är en svaghetsparasit.
Bara några ögonblicksbilder vad som pågår nu, i naturen kan du avläsa förändringarna. Och tyvärr vet vi inte hur naturen kommer att reagera framöver.

• Gilla
Silver78 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.