24 721 läst · 95 svar
25k läst
95 svar
Förening vill ta bort alla handdukstorkar
Sida 1 av 7
Hej!
Den BRF som jag bor funderar vi i styrelsen på ta bort alla handdukstorkar som är kopplade till varmvattensystemet. Styrelsen står för kostnaden att ta bort handdukstorken och plugga rören men att man själv ska stå för kostnaden att installera en eldriven handdukstork.
Detta för att komma ner i värmekostnad och minska risken för legionellabakterier.
Totalt är det 30 lägenheter i föreningen och varmvattenkostnaden ingår i avgiften för lägenheten.
Är lite skeptisk till denna åtgärd. Själv har jag ingen golvvärme i badrummet samt att jag inte oroar mig så mycket för legionellabakterier, så att handdukstorken finns kvar gör mig bara glad.
Men vad tycker ni om handdukstorkens vara eller icke vara. Kommer man spara mycket pengar på att ta bort alla hd-torkar och hur orolig för legionellabakterier bör vi i föreningen vara?
Den BRF som jag bor funderar vi i styrelsen på ta bort alla handdukstorkar som är kopplade till varmvattensystemet. Styrelsen står för kostnaden att ta bort handdukstorken och plugga rören men att man själv ska stå för kostnaden att installera en eldriven handdukstork.
Detta för att komma ner i värmekostnad och minska risken för legionellabakterier.
Totalt är det 30 lägenheter i föreningen och varmvattenkostnaden ingår i avgiften för lägenheten.
Är lite skeptisk till denna åtgärd. Själv har jag ingen golvvärme i badrummet samt att jag inte oroar mig så mycket för legionellabakterier, så att handdukstorken finns kvar gör mig bara glad.
Men vad tycker ni om handdukstorkens vara eller icke vara. Kommer man spara mycket pengar på att ta bort alla hd-torkar och hur orolig för legionellabakterier bör vi i föreningen vara?
Kommer detta innebära att det inte finns någon värmekälla i badrummen?
Om det behövs värme eller ej beror på hur badrummet är lokaliserat. I vissa kommuner görs syn beträffande miljö och hälsa i bostadsrättsföreningar och då får man ofta ett nedslag på denna typ av installationer, det är inte lämpligt ur hälsosynpunkt. I så fall gör nog föreningen ett klokt beslut som avvecklar dessa system och ger dens om vill möjlighet till elvärme.
Det är inte så att handdukstorkarna är kopplade på:
” Vattenburna handdukstorkar får inte kopplas via ditt duschvattensystem (VVC eller varmvattencirculation) ”
Det är inte tillåtet sedan 1 januari 2011 enligt Säker Vattens Branschregler
I detta fall kan föreningen vilja undvika vattenskador då ovanstående system får torkarna att rosta.
Det finns dock torkar som ska klara detta...
Nu bara spekulerar jag....
” Vattenburna handdukstorkar får inte kopplas via ditt duschvattensystem (VVC eller varmvattencirculation) ”
Det är inte tillåtet sedan 1 januari 2011 enligt Säker Vattens Branschregler
I detta fall kan föreningen vilja undvika vattenskador då ovanstående system får torkarna att rosta.
Det finns dock torkar som ska klara detta...
Nu bara spekulerar jag....
Med risk för att bli dumförklarad. Hur ska legionellan kunna smitta ur en handdukstork? Det är ju ett slutet system! Handdukstorken är som vilket element som helst, bara utformat på ett annat sätt. Eller har jag missat ngt väsentligt som vanligt?
T tabasco skrev:Hej!
Att demontera handdukatork, rör samt proppa är ju en minimal konstnär i jämförelse med att stå för nya torkade med el och få en framdragen om den inte finns.
Du tar ju över uppvärmningen på din egen bekostnad i och med torkare med el så jag tycker nog föreningen skall stå för det
Det fanns förr handdukstorkar som var kopplade på vanliga varmvattnet. Vi hade det för länge sedan när jag bodde i lägenhet. Tyvärr blev folk smittade av legionella och det var till och med en som dog av det.john68 skrev:
Vattnet som passerar dina element blir kallare efter elementet. Det är detta som är värmeöverföringen, varmt vatten blir kallare och luften i rummet blir varmare.john68 skrev:
Vattnet går sen tillbaka till pannan eller centralen och värms upp.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2015/november/legionella-klarar-hoga-temperaturer/
Denna lägre och högre temperatur som inte blir tillräckligt varmt är perfekt för legionella...
Så länge det inte finns avstängningskranar på handdukstorken är det inget problem. Men nu verkar ju ett stort syfte vara att flytta en kostnad från föreningen till de boende. Dessutom till en lösning dom är dyrare i drift. Det är inte vettigt eftersom det är samma personer som ska betala oavsett var det ligger.
Styrelsen har rätt att fatta beslut i denna fråga, och har förhoppningsvis ett bra underlag. Om det finns andra synpunkter kan man begära en extra stämma, läs i stadgarna hur många som behövs för att begära detta.