337 961 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Så var det ju med människans påverkan på klimatet i början också. Endast ett fåtal forskare som genom sin forskning kom fram till att det inte fanns någon annan möjlig förklaring till temperaturstegringen. De blev mycket kritiserade men allteftersom fick de andra forskarna ge med sig för att resultaten var så tydliga.S Steffo1980 skrev:Ta freonet som exempel. Det var endast två (!!) forskare i hela världen som såg skadorna som freonet orsakade. Resten av klimatforskarna, astronomerna, kemisterna, fysikerna åg det inte eller betvivlade det. Som tur var, så stod dessa två på sig och lyckades övertyga världen om dess farlighet för ozonlagret. Med det vill jag säga att även världsledande forskare inom sina respektive KAN ha fel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming#History_of_the_science
När Einstein blev äldre tog han fel ståndpunkt i ett antal viktiga frågeställningar inom fysiken så bara för att man är mer eller mindre ett geni som ung måste det inte fortsätta att vara så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
I Norge satsar man på att alla inrikesflygningar ska gå med elektriska flygplan 2040: https://www.nyteknik.se/fordon/da-ska-alla-flyg-inom-norge-vara-eldrivna-6894280T Troberg skrev:
Där tas även upp att Easyjet och Wright Electric samarbetar för att bygga elektriska flygplan för rutter upp till 50 mil. Men precis som med bilar så blir det hybridvarianter och biobränslen först.
Se även:
https://fof.se/tidning/2018/5/artikel/nu-lyfter-elplanen
https://www.svd.se/airbus-visar-upp-flygplan-som-gar-pa-el
R RoAd skrev:Nej det var ett uppenbart flamebait. Hade det varit ett uppriktigt försök att skapa någon debatt kring detta så hade du förstås lagt till något värt att debattera.
Ja att bara läsa rubriken är ju aldrig bra, men hur blev något bättre av att du klippte ut just bara rubriken och postade den utan någon hänvisning till originalartikeln? Jag tycker att du gjorde allt sämre.
Så det enda du skrev i inlägget hade inte ens med artikeln att göra? Ursäkta om jag inte förstår din metod för att "starta debatt"![]()
Se vad fantastiskt inlägget var. Det satte fart på dig att få utlopp för din kreativitet. Även flera andra som läst våra inlägg.
Tänk om alla skulle vara tyste, vad tråkigt det skulle vara.
Du har ju fått flera som gillar dina inlägg. Var glad.
Utan inlägg stendött forum.
Gillar du inte vad jag skriver så är det enkelt att undvika läsa dem.
Men tillbaka till inlägget från Aftonbladet. Vad anser du om deras sätt att presentera det jag klippte därifrån?
Är det ok eller bara ett sätt att förvrida fakta eller enbart populistiskt för att få mer som klickar på deras sidor?
För du tror väl inte jag fattade att det är fel.
Jo flygresan är redan bokad och det kan bli några till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Det är väl inte journalistik vi ska diskutera här utan det gör väl sig bättre i en annan tråd.optimum skrev:
Kan tipsa om Our Planet på Netflix som handlar om hur klimat förändringar påverkar djuren, fantastiskt fint filmat.A Abies koreana skrev:Fast jag som vurmar för naturen ser och läser om den facit du efterlyser om inte varje dag men varje vecka. Skrev ett inlägg här i tråden om häckande fåglar i Alaska som flyter upp på stränderna. De har undersökts och det finns inga virus eller andra sjukdomar som orsakat deras död utan de svälter ihjäl pga av att deras mat, fisken, flyttat längre norrut när vattnet blivit för varmt.
Jag skrev också om en av våra unika vildväxande Rhododendron i Europa R. ferruginoides som växer i alpregionen och som inte överlever det varmare klimatet. Värmen gör att trädgränsen flyttas uppåt och växterna försöker följa med men när det även blir för varmt på toppen kommer de att utrotas för det finns ingenstans att ta vägen. Detta pågår just nu och det kommer att ha stor betydelse för insektlivet i det karga klimatet eftersom allt hänger ihop i vår natur
Och så vårt grundvatten som i delar av vårt land inte orkar återhämta sig mera som det gjorde förr efter torrperioder. Som boende mitt i naturen på landsbygden är vi beroende av enskild brunn, inte minst för att vattna en stor trädgård som vi byggt upp under drygt 20 år. Jag ser hur det förändras med blotta ögat och trädgården som helhet går inte längre att rädda pga torkan.
[länk]
Det som hände i våras när fluffet av frön från asp dränkte oss i ludd under några veckor var en sensation. Ingen nu levande människa har sett aspen blomma, det var onormalt. Orsakades av senaste sommarens torka, när träden blir stressade och tror de skall avlida sätter de igång att producera enorma mängder frön vilket var det som skedde i våras. I fjol regnade det björkfrön över oss ända fram till snön föll, allt var inbäddat och täckt av ett tjockt lager bruna björkfrön, samma orsak.
[bild]
Den här bilden tog jag idag. Den föreställer en hög gran som ifjol var grön och fin tills barkborren tog död på den. Överallt här omkring står döda granar och många skogsägare förlorar just nu sina investeringar i skogen. Granbarkborrens angrepp och enorma förökning är ett resultat av klimatförändringar samt den ensidiga satsning på granplantager som inte klarar torka och värme. Granbarkborren är en svaghetsparasit.
Bara några ögonblicksbilder vad som pågår nu, i naturen kan du avläsa förändringarna. Och tyvärr vet vi inte hur naturen kommer att reagera framöver.
Tack snälla du men jag bor ute skogen och skrev kontrakt med IP Only för tre år sedan om bredband, tyvärr har vi inget Netflix.
Tycker mig känna igen rösten hos sir David Attenborough, en av världens främsta naturkännare och -filmare.
Tycker mig känna igen rösten hos sir David Attenborough, en av världens främsta naturkännare och -filmare.
Nja jag drar inga slutsatser om rätt eller fel utan jag litar på forskning som har granskats(peer review) skulle forskningen trots allt ha fel och det inte blir någon global uppvärmning så får man väl vara glad att det inte blev någon kris, troligen har vi då bara slösat lite pengar men fått renare luft och miljö.S Steffo1980 skrev:Det gäller båda sidor. Det innebär att du har lika svårt att dra slutsatser om att det är rätt eller fel som jag. Jag är medveten om att jag KAN ha fel. Är du det?
Ta freonet som exempel. Det var endast två (!!) forskare i hela världen som såg skadorna som freonet orsakade. Resten av klimatforskarna, astronomerna, kemisterna, fysikerna åg det inte eller betvivlade det. Som tur var, så stod dessa två på sig och lyckades övertyga världen om dess farlighet för ozonlagret. Med det vill jag säga att även världsledande forskare inom sina respektive KAN ha fel.
Dessvärre kan ingen i hela världen veta det förrän vi har facit. Först då kan vi konstatera att vi borde ha gjort mer eller att vi har gjort en massa saker i onödan. Fram tills dess får vi gissa och anta det som vi bedömer mest troligt.
Intressanta länkar. Ska kolla dem närmare då jag inte har tid för det just nu.
Kul att du vill kolla in länkarna, dom går till peer review forskning.
Är nog än så länge lugnt.BirgitS skrev:
Politik är inte ok
Journalistik finns inte med i reglerna ännu.
OT, oj då kan 75% raderas ur denna tråden.
Men det var inte just journalistik jag syftade på utan hur budskap förmedlas och hur vi reagerar på dem.
På motsvarande sätt som klimathotsalarmister för fram sitt budskap med domedagsprofetior.
Nej. Einstein var ett geni genom hela livet och är det fortfarande, bara den lilla biten gelé i en burk formalin som finns kvar av hans hjärna är smartare än Road, mig, och dig BirgitS tillsammans. Basta.BirgitS skrev:
Så var det ju med människans påverkan på klimatet i början också. Endast ett fåtal forskare som genom sin forskning kom fram till att det inte fanns någon annan möjlig förklaring till temperaturstegringen. De blev mycket kritiserade men allteftersom fick de andra forskarna ge med sig för att resultaten var så tydliga.
[länk]
När Einstein blev äldre tog han fel ståndpunkt i ett antal viktiga frågeställningar inom fysiken så bara för att man är mer eller mindre ett geni som ung måste det inte fortsätta att vara så.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Einstein var redan från början emot kvantfysiken när han var medelålders så det handlade inte om ålder. Finns ett känt möte mellan ledande forskare när Niels Bohr skäller ut Einstein och säger åt honom att vara tyst.BirgitS skrev:
Så var det ju med människans påverkan på klimatet i början också. Endast ett fåtal forskare som genom sin forskning kom fram till att det inte fanns någon annan möjlig förklaring till temperaturstegringen. De blev mycket kritiserade men allteftersom fick de andra forskarna ge med sig för att resultaten var så tydliga.
[länk]
Sedan introducerade Einstein den kosmologiska konstanten som han senare ansåg vara ditt livs misstag. Fast modern forskning har visat att den kanske inte är så fel ändå.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ok, så inom 20 år skall samtliga inrikesflyg drivas av el? Jag antar att man tänker sig en elkabel som hänger under flygplanen.BirgitS skrev:
I Norge satsar man på att alla inrikesflygningar ska gå med elektriska flygplan 2040: [länk]
Där tas även upp att Easyjet och Wright Electric samarbetar för att bygga elektriska flygplan för rutter upp till 50 mil. Men precis som med bilar så blir det hybridvarianter och biobränslen först.
Se även:
[länk]
[länk]
Det finns idag ingen som helst demonstration av teknik som skulle lösa detta för flygplan som tar 100-200 passagerare och från start till certifierat flygplan tar det 10 år eller så om vi snackar helt ny teknik.
Skulle vara intressant att se en presentation av hur detta skall gå till. För kommersiella operatörer krävs det att en stor flygplanstillverkare tar på dig att utveckla ett flygplan och jag ser inte att Boeing, Airbus, Embraer eller Bombardier har något på gång.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Ett litet, litet problem, som skulle kunna sägas vara det här forumets motor, är väldigt många inte vill bo så. Svenskar vill bo i hus på landet eller småstäder.A Anders_Nilsson skrev:
Nu har man förstås ofta motstridiga intressen, men jag tycker ändå att det här illustrerar problemen väl. För att nå de politiskt satta klimatmålen med dagens teknik krävs uppoffringar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Att man satsar på något innebär inte att man lyckas.A Anders_Nilsson skrev:Ok, så inom 20 år skall samtliga inrikesflyg drivas av el? Jag antar att man tänker sig en elkabel som hänger under flygplanen.
Det finns idag ingen som helst demonstration av teknik som skulle lösa detta för flygplan som tar 100-200 passagerare och från start till certifierat flygplan tar det 10 år eller så om vi snackar helt ny teknik.
Skulle vara intressant att se en presentation av hur detta skall gå till. För kommersiella operatörer krävs det att en stor flygplanstillverkare tar på dig att utveckla ett flygplan och jag ser inte att Boeing, Airbus, Embraer eller Bombardier har något på gång.
Airbus omnämns i den tredje länken men du kan få några till:
https://www.airbus.com/newsroom/news/en/2018/07/the-future-is-electric.html
https://techcrunch.com/2018/07/08/the-electric-aircraft-is-taking-off/ nämner 2020 som mål för några olika plan så vi får väl se om något år hur det har gått