Sittställning
M Mikasw skrev:
Om jag gjorde något själv inom vad som godkänns vid besiktning skulle jag skämmas.
Den är för att skydda företagen och inte kunden.
Med tex de kraven på fogsprång vid stora plattor kan en normalhändiga göra plattsättningen utan problem. Är man lite noga blir det mycket bättre utan att lägga ned extra mycket tid.

Det är väl som vanligen brukar skrivas vilket har blivit sanning ... ger man inte detaljerade beskrivningar till hantverkaren vet man inte hur det blir och man kan inte klaga efteråt. Man kan inte förvänta sig att de skall tänka efter innan eller har sinne för form och design.
Vi är kunden som gör ett badrum för första gången, vi vet inte hur det ser brukar gå till. Plattsättare som gjorde allt utom el och vvs har 40 års erfarenhet, han agera byggledare.

Med det sagt så vet jag inte hur man mäter eller hur mycket väggen kommer bygga ut med gips plywood osv.

Ett sinne för form och design tycker jag inte hör till saken när man efter min forskning, brukar centrera dusch i duschutrymmet.

Men om jag förstår dig rätt så menar du att det är mitt jobb att mäta upp och ge detaljerad ritning när jag inte har kunskap omkring mtrl eller tillvägagångssätt ?
 
Andrehandymagi
Nu har jag forskat lite och Lux elements skivor som är tjockare än 20 mm kan monteras direkt på reglar med 60 cc. Bifogar länk till GVK´s hemsida och bifogar lux Elements monteringsanvisningar i en pdf. På sidan 14 hittar du monteringsanvisningar för väggarna.
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/skivor-med-tatskikt/
 
  • Gilla
Perolofl
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Andrehandymagi Andrehandymagi skrev:
Nu har jag forskat lite och Lux elements skivor som är tjockare än 20 mm kan monteras direkt på reglar med 60 cc. Bifogar länk till GVK´s hemsida och bifogar lux Elements monteringsanvisningar i en pdf. På sidan 14 hittar du monteringsanvisningar för väggarna.
[länk]
Är här någon som påstått att de ej får användas

Diskussionen var väl huruvida den bör användas och monteras som jag tolkar det.
 
Sittställning
Erm fattar inget av det där nu
 
Paul-Staffanstorp
Sittställning Forlowt skrev:
Erm fattar inget av det där nu
Haha... detta hamnade nog i fel tråd ja... :surprised:
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Svaret kan ju vara så att de t.ex inte visste från början att du skulle ha en PILE förvaringshylla och då utgick man från att duschhörnan skulle vara 1000x1000.
Innermåttet från hörna till profil blir då 960mm och väggen får därför centrum på 480mm.
Alltså bara 30mm fel. ;)
Kanske satt där en regel t.ex så man tvingades flytta den något ?

I ditt fall är innermåttet 1060mm så centrum blir på 530mm och således 80mm för långt åt vänster i din värld.

Som sagt tidigare så är det bara din hantverkare som kan svara på varför den är placerad där den är. ;)
Mycket tro och chansningar i hantverksbranchen? Varför frågar man inte eller läser montageanvisningar. De fanns ju tillgänglig.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
....
Men om jag förstår dig rätt så menar du att det är mitt jobb att mäta upp och ge detaljerad ritning när jag inte har kunskap omkring mtrl eller tillvägagångssätt ?
Ja, du är kund och beställare. För att inte lämna något till utförarens tycke bör man veta vad man vill ha. Nu har du tagit reda på att man brukar centrera men det visste du inte innan. Risken finns att säger man inte hur man vill ha det så blir det hur hen gjort innan eller vad som är lättast.
Jag tex kommer inte att ha centrerat för det blir bättre så.

Nu har du köpt material så det borde funnits en tanke bakom hur det skulle bli. Skriv då ned det för att ha en referens och något att följa upp varje dag för att se att det blir rätt.

Det räcker med en skiss med eller utan mått beroende på hur noga det är med placeringen. Sedan skall utföraren anpassa material osv för att det ska bli rätt utfört. Går det inte, förbättring av design eller blir onödigt dyrt ska utföraren komma med förslag på hur göra istället. Denna dialog får man nog själv efterfråga för den är inte självklar hos alla.

Jag ser detta som ren självbevarelsedrift. Lika självklart som att inte ge en bilförsäljare 400’ och säga att man vill ha en bil och inga mera instruktioner. Inte lika roligt att speca ett byggjobb som en bil men viktigare eftersom man får leva med det längre och dyrt att göra om.
 
Hade du köpt allt innan jobbet började?

Är inte direkt plattsättarens fel att vvs snubben placerat rören fel även om man som plattsättare godkänner jobbet när man börjar tätskikta.
 
Kan tycka att det är väldigt ofta jag läser och hör om människor som är missnöjda med hantverkare. Jag ser det som 2 problem; det ena är när hantverkaren har utfört ett jobb som inte följer branschregler det andra är när hantverkaren inte bygger "estetiskt" snyggt.

Ok, det första problemen är ju big nono och dessa hantverkare bör lämna branschen omgående. Det andra problemet är lurigare att lösa. Beror på flera faktorer bla tidspress hos hantverkaren, total brist på kommunikation samt en samsyn om vad som är snyggt.

Jag tycker det är synd att det blivit så här då det tappar lite av ordets betydelse "hantverkare"; det ska vara ett hantverk det arbete som genomförs. Hantverkare borde vara och känna sig stolta med vad de har presterat. Om de nu har svårt att se det estetiska i det arbete de utför så gå en kurs i typ 'kommunikation - steg 1 nivå'. Lär er fråga kunden var saker ska placeras så allt är kristallklart innan man bygger och under byggets gång. Det tar inte lång tid att ställa en simpel fråga.

Jag är extremt petig och när vi renoverade badrummet var jag tydlig och ärlig med hantverkarna att jag är nogrann och vill ha ett bra resultat - funktionsmässigt och estetiskt. Hantverkarna uppskattade detta och vi hade en väldigt bra dialog. Han skämdes över hur branschen blivit och sa rakt ut - gör jag inte ett bra jobb och är lyhörd går min firma i kk. När allt var klart var det en del fogar som inte var "bra" i mina ögon och plattsättaren höll med och kom och gjorde om. Sen var det en del plattor som hade små hack i sig (hade uppstått när de kapat plattorna". Jag påpekade detta men insåg att det inte var någon bra ide att riva ner dem (samt att jag inte kan ställa detta som krav då de troligtvis skulle får riva allt och sätta nytt tätskikt). Plattsättaren skämdes speciellt eftersom det var en kollega till honom som kapat plattorna samt att han 'borde' ha kontrollerat varje platta innan han satte upp dem. Han erbjöd att dra av 7000kr på fakturan.

Att din blandare inte är centrerad tycker jag är "estetiskt mindre snyggt", funktionsmässigt etc kan jag inte svara på.
Jag delar din syn att det är en del saker som inte är "estetsikt snygga" och jag tycker att det bör göras om / förbättras där det går. Går det inte - så får de väl dra av en slant på fakturan
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P
Nu säger jag inte att det är så i det här fallet, men jag upplever att det ofta är en rad olyckliga omständigheter som sammanfaller.
- Man är en ovan beställare, man har kanske inte ens tänkt helt färdigt när man beställer. Man saknar ritning/skiss eller beskrivning av vad som ska göras. Man pekar och viftar med armarna för att förklara.
- Man vill naturligtvis göra en bra deal, så medvetet eller omedvetet pressar man priset max, istället för att söka kvalitet.
- Det är jobbigt att vara utan badrum och ha hantverkare, så jobbet ska gå på minimalt med tid, då riskerar man att hantverkaren tvingas göra snabba lösningar.
- Hantverkaren ser det inte som sin uppgift att hjälpa en förstagångsbeställare med sakerna ovan, utan gör bara det han upplever sig fått till uppgift.

De flesta av de här situationerna hade löst sig om man tog sig tid att kommunicera före under och efter. Är beställningen osäker, så måste man ställa kontrollfrågor. Hade man frågat, vill du ha golvbrunnen här och blandaren här, så hade de två bitarna löst sig.
 
  • Gilla
Likan och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Har pratat med dom och dom erkänner fel.

Hur ni än tycker så fanns det hela tiden en dialog med hantverkarna då en av oss alltid fanns hemma när dom var där. Det erbjöds att mäta på väggar, möbler, papper ritningar osv.

Dom har stressat genom badrummet.

Firman har ett gott rykte med massvis under bältet och jobbar för stora fastighetsbolag också och är inte super billiga, varför det blivit fel är uppenbart.. man har helt enkelt måttat fel...

Lösning återstår att se.

Vi hade en 3d ritning på badrummet från en annan firma vi hade offert ifrån som vi har visat för firman som byggde vårt. Vi är alltså inte helt utan ritning eller vision ... Vi har förmedlat och erbjudit dom att mäta på allt så vi hade allt hemma hos oss.

Vad mer jag kunde gjort vet jag faktiskt inte, jag såg inte att det inte va centrerat dörrens duschväggar kom upp, det är väl upp till hantverkare att tänka på vad som bygger ut på diverse ställe.

Iaf.. dom erkänner fel.. nu får vi se vart det bär av
 
Sittställning
M Mikasw skrev:
Ja, du är kund och beställare. För att inte lämna något till utförarens tycke bör man veta vad man vill ha. Nu har du tagit reda på att man brukar centrera men det visste du inte innan. Risken finns att säger man inte hur man vill ha det så blir det hur hen gjort innan eller vad som är lättast.
Jag tex kommer inte att ha centrerat för det blir bättre så.

Nu har du köpt material så det borde funnits en tanke bakom hur det skulle bli. Skriv då ned det för att ha en referens och något att följa upp varje dag för att se att det blir rätt.

Det räcker med en skiss med eller utan mått beroende på hur noga det är med placeringen. Sedan skall utföraren anpassa material osv för att det ska bli rätt utfört. Går det inte, förbättring av design eller blir onödigt dyrt ska utföraren komma med förslag på hur göra istället. Denna dialog får man nog själv efterfråga för den är inte självklar hos alla.

Jag ser detta som ren självbevarelsedrift. Lika självklart som att inte ge en bilförsäljare 400’ och säga att man vill ha en bil och inga mera instruktioner. Inte lika roligt att speca ett byggjobb som en bil men viktigare eftersom man får leva med det längre och dyrt att göra om.
Så om en standard finns så ska utföraren frångå den lite som dom känner för det blir lättast?
Eller kommunikation ska enbart komma från vår sida då deras jobb är att göra ett badrum så snabbt och lätt som möjligt ?

Förstår vad du menar att någon skuld möjligen ligger på oss men jag tycker proffs bör man upplysa om det avsiktligen monteras utanför standard.

Vi anlitade en firma att göra jobbet.

Lite relaterat är också.. vi skulle få se fog prover innan han börja foga sa han. Eftersom jag inte vet när han ska börja foga så väntande jag på att han skulle visa mig. Det kom aldrig prover och fogning skedde utan att vi valde. Vilket resulterade i att golvet fick fel färg på fogen! Trots att jag påpekat att "vi har ett svart golv i källaren med en fog som är snäppet ljusare en Platten" du kan väl titta sa jag.
Han valde en fog som var grå-beige kosntigt nog.

Stress..är vad som orsaka missarna tror jag.. dom va sena till jobbet och hade bråttom att lämna att dom inte ens syna sitt jobb.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Har pratat med dom och dom erkänner fel.

Hur ni än tycker så fanns det hela tiden en dialog med hantverkarna då en av oss alltid fanns hemma när dom var där. Det erbjöds att mäta på väggar, möbler, papper ritningar osv.

Dom har stressat genom badrummet.

Firman har ett gott rykte med massvis under bältet och jobbar för stora fastighetsbolag också och är inte super billiga, varför det blivit fel är uppenbart.. man har helt enkelt måttat fel...

Lösning återstår att se.

Vi hade en 3d ritning på badrummet från en annan firma vi hade offert ifrån som vi har visat för firman som byggde vårt. Vi är alltså inte helt utan ritning eller vision ... Vi har förmedlat och erbjudit dom att mäta på allt så vi hade allt hemma hos oss.

Vad mer jag kunde gjort vet jag faktiskt inte, jag såg inte att det inte va centrerat dörrens duschväggar kom upp, det är väl upp till hantverkare att tänka på vad som bygger ut på diverse ställe.

Iaf.. dom erkänner fel.. nu får vi se vart det bär av

Då har ni ju samsyn i det. Att göra om allt är inget alternativ, kom fram till ett prisavdrag ist
 
Sittställning
Aa precis, man drabbas av skuldkänslor samtidigt ..

Skulle badrummet varit en möbel på Ikea hade det sålts i fyndhörnan ju :p
 
En standard finns bara om den är antagen som standard och dokumenterad. Att man brukar göra så är ingen standard.

Bra att ni haft dialog under jobbet. Fick inte det intrycket i början av inlägget.

Och ja, som beställare gäller det att se till att man får vad man vill ha. Man kan inte lämna över det ansvaret. Ingen hantverkare är tankeläsare och man vet inte hur den andre tänker eller har för rutiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.