Jag kan svara lite angående plattsättningen, jobbar själv med det. Skärningar i hörnet får minsta vara 1/3 av plattans storlek vid kapning i hörn. Den flisan på bild ett är rent slarv eftersom den är ifylld med fog. Sen är det en hel del fogmissar, kan hända även den bästa. Sen är det en platta med självspricka. Dom syns inte för än man fogar, går inte göra något annat än att byta. Ser ut som det är projectan från konradssons ni har och det är en produktionsplatta vilket gör att det kan skilja väldigt mycket i storlek på plattorna vilket syns i korsen. Tyvärr får man vad man betalar för inom kakel som allt annat.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Varför behöver du nog inte dundra på.
Dom har bommat att duschhörnan inte är liksidig. Svårare är det inte skulle jag tro.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
T
Helt ärligt, du har ett badrum som är finare är 98% är jordens befolkning (siffra dragen ur röven :P) Förstår att du betalt dyrt men att störa sig på saker som att en fog är 2 mm bredare kommer inte göra dig lyckligare som människa. Fixa fläkten och den sprukna plattan ta sen en varm dusch och töm tarmen på din nya porslins tron och känn dig lyckligt lottad. En del skiter i ett hål i marken.
 
  • Gilla
  • Haha
neilcleland och 7 till
  • Laddar…
Sittställning
B Blomsterberg skrev:
Jag kan svara lite angående plattsättningen, jobbar själv med det. Skärningar i hörnet får minsta vara 1/3 av plattans storlek vid kapning i hörn. Den flisan på bild ett är rent slarv eftersom den är ifylld med fog. Sen är det en hel del fogmissar, kan hända även den bästa. Sen är det en platta med självspricka. Dom syns inte för än man fogar, går inte göra något annat än att byta. Ser ut som det är projectan från konradssons ni har och det är en produktionsplatta vilket gör att det kan skilja väldigt mycket i storlek på plattorna vilket syns i korsen. Tyvärr får man vad man betalar för inom kakel som allt annat.
Jo precis, något kors fel får man leva med tänker jag..
Dessa är små bitar som har kasat ner eller stressats med skulle jag tro, turen är att dom sitter ganska gömt så inget man tänker på.

GoC GoC skrev:
Varför behöver du nog inte dundra på.
Dom har bommat att duschhörnan inte är liksidig. Svårare är det inte skulle jag tro.
Frågan är hur fan dom har mätt! Jag försökte möta lite där inne nu och blandaren sitter 7cm och väggen är ju 110 på det hållet så det borde bara vara off 5 om jag tänker rätt nu :p
 
Sittställning
T test1 skrev:
Helt ärligt, du har ett badrum som är finare är 98% är jordens befolkning (siffra dragen ur röven :p) Förstår att du betalt dyrt men att störa sig på saker som att en fog är 2 mm bredare kommer inte göra dig lyckligare som människa. Fixa fläkten och den sprukna plattan ta sen en varm dusch och töm tarmen på din nya porslins tron och känn dig lyckligt lottad. En del skiter i ett hål i marken.
Hahah Jo! Men man brottas väl med att man känner man är gnällig och man ändå är nöjd med helheten...
Första badrummet så svårt att veta hur gnällig man ska vara.. jag är en naturligt gnällig och kritisk person av mig visserligen men faaaaan! Va jag ser att duschen inte är center :p
 
T
Vad är detta för trams? Ska du ha badrummet omgjort bara för att duschblandaren och brunn inte är centrerad? Snacka om I-landsproblem:thinking:

För du tror väl inte att dom kan ändra placeringen utan stora ingrepp?

Edit: Ja, du är gnällig.........
 
  • Gilla
Tombrittberg och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Sittställning Forlowt skrev:
Frågan är hur fan dom har mätt! Jag försökte möta lite där inne nu och blandaren sitter 7cm och väggen är ju 110 på det hållet så det borde bara vara off 5 om jag tänker rätt nu :p
What... vad är det för mått du snackar om...

Mät från hörnet till mitten på blandaren om du nu ska mäta något...
 
Sittställning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
What... vad är det för mått du snackar om...

Mät från hörnet till mitten på blandaren om du nu ska mäta något...
Det gjorde jag från väggen till mitten av blandaren och det skiljer 7 cm om den skulle suttit i mitten. Den sitter alltså 7 cm "fel"
 
Paul-Staffanstorp
Sittställning Forlowt skrev:
Det gjorde jag från väggen till mitten av blandaren och det skiljer 7 cm om den skulle suttit i mitten. Den sitter alltså 7 cm "fel"
Vad är måttet från hörnan till centrum på blandaren ? ;)
 
Sittställning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vad är måttet från hörnan till centrum på blandaren ? ;)
45 ut från väggen ca



T tank77 skrev:
Vad är detta för trams? Ska du ha badrummet omgjort bara för att duschblandaren och brunn inte är centrerad? Snacka om I-landsproblem:thinking:

För du tror väl inte att dom kan ändra placeringen utan stora ingrepp?

Edit: Ja, du är gnällig.........
Nä det går ej utan stora ingrepp och det är just därför man mäter flera ggr men kapar en!?
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Om jag gjorde något själv inom vad som godkänns vid besiktning skulle jag skämmas.
Den är för att skydda företagen och inte kunden.
Med tex de kraven på fogsprång vid stora plattor kan en normalhändiga göra plattsättningen utan problem. Är man lite noga blir det mycket bättre utan att lägga ned extra mycket tid.

Det är väl som vanligen brukar skrivas vilket har blivit sanning ... ger man inte detaljerade beskrivningar till hantverkaren vet man inte hur det blir och man kan inte klaga efteråt. Man kan inte förvänta sig att de skall tänka efter innan eller har sinne för form och design.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Sittställning Forlowt skrev:
45 ut från väggen ca

Svaret kan ju vara så att de t.ex inte visste från början att du skulle ha en PILE förvaringshylla och då utgick man från att duschhörnan skulle vara 1000x1000.
Innermåttet från hörna till profil blir då 960mm och väggen får därför centrum på 480mm.
Alltså bara 30mm fel. ;)
Kanske satt där en regel t.ex så man tvingades flytta den något ?

I ditt fall är innermåttet 1060mm så centrum blir på 530mm och således 80mm för långt åt vänster i din värld.

Som sagt tidigare så är det bara din hantverkare som kan svara på varför den är placerad där den är. ;)
 
Sittställning
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Svaret kan ju vara så att de t.ex inte visste från början att du skulle ha en PILE förvaringshylla och då utgick man från att duschhörnan skulle vara 1000x1000.
Innermåttet från hörna till profil blir då 960mm och väggen får därför centrum på 480mm.
Alltså bara 30mm fel. ;)
Kanske satt där en regel t.ex så man tvingades flytta den något ?

Som sagt tidigare så är det bara din hantverkare som kan svara på varför den är placerad där den är. ;)

Aa precis tanken slog mig.. enligt min fru påtalade hon väggen. Infon framgick till plattsättaren som lagt en extra rad iaf.
Men ja ! Jag tror det kan vara så att vvs killen antog att väggen plus hyllan va 1000.

Det fick reglas om på den väggen där blandaren sitter och dras nytt vatten i den väggen så möjligheten fanns ju där för att ändra på det och få det centrerat.

Men för skojjsskull! Väggen är 1060 från vägg till profil.
Blandare sitter på 450 ut ca
Centrum i duschen skulle vara 530
Jag får det till ca 80 fel plus minus
 
Paul-Staffanstorp
Sittställning Forlowt skrev:
Aa precis tanken slog mig.. enligt min fru påtalade hon väggen. Infon framgick till plattsättaren som lagt en extra rad iaf.
Men ja ! Jag tror det kan vara så att vvs killen antog att väggen plus hyllan va 1000.

Det fick reglas om på den väggen där blandaren sitter och dras nytt vatten i den väggen så möjligheten fanns ju där för att ändra på det och få det centrerat.

Men för skojjsskull! Väggen är 1060 från vägg till profil.
Blandare sitter på 450 ut ca
Centrum i duschen skulle vara 530
Jag får det till ca 80 fel plus minus
Det var ju precis de måtten jag skrev. ;)

Men troligen är det där felet uppstått till viss del för den där PILE är en ganska ny grej och i de fall där jag monterat dem så har man valt att göra den ena dörren 100mm kortare för att ha en liksidig duschhörna.
Kommunikationen mellan röris och plattis kanske inte var 100% så röris trodde kanske att den skulle sitta på den vägg som var 1000 (960) och så missades det att räkna på t.ex plyfa/gips/kakel när man mätte från hörnan och då har man de 30mm där. ;)
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Jo precis det är ju helt klart det som hänt...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.