H hempularen skrev:
Njej, framförallt fiber kan inte ses som ett lika nödvändigt projekt som fungerande avlopp (fungerande ur miljöaspekt).
Det kan man ju diskutera (Och det var fö inte ditt argument, ditt argument var samhällsekonomiskt). Har jag fiber och utedass så kan jag fortfarande göra mitt jobb (i t ex någon sommarstuga).

Men om jag inte har nätverk, men är ansluten till VA-nätet, så är det precis tvärtom.

Jaja, det är naturligtvis en hårdragen jämförelse, men å andra sidan så är det inte så att man antingen är ansluten till VA-nätet eller så har man varken vatten eller avlopp.

Jag är t ex inte ansluten till VA-nätet vid en av mina fastigheter, men jag är ansluten till fibernät. Det var ett viktigare krav vid köpet än VA-lösningen... Och så är det i området för övrigt. Det finns inget VA-nät, men det finns fiber.

Så jag är tillbaka till att det inte är självklart att en av de tre fiber, el, och VA skall vara absolut tvång, medan de andra två inte skulle vara det.

Om jag skulle argumentera för det så skulle jag snarare skjuta in mig på att det är större risk att andra drabbas av min dåliga VA-lösning än av min avsaknad av fiber och el. Särskilt om man ser historiskt, och även hur det fortfarande ser ut på många ställen. Men det är inget ensamt debattvinnande argument det heller, man kan lika gärna kontra med att ett bättre svar på det är ökade kontroller, inte tvångsanslutning.

• Gilla
Vaderian och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om jag skulle argumentera för det så skulle jag snarare skjuta in mig på att det är större risk att andra drabbas av min dåliga VA-lösning än av min avsaknad av fiber
Jo det var väl ungefär det jag menade. Jag som släpper ut avloppsvatten ser väl i första hand till att utsläppet intye är för nära mitt eget hus.

PÅ vårt fritidshus upptäckte jag en fiffig lösning man gjort när BDT avloppet gjordes i mitten av 70 talet. Det låg en infiltration i riktning mot vägen. Där kom den upp i en brunn för avluftning. Och "avluftningsröret" låg under marknivå, men mynnar i ett vägdike. Så när infiltrationen var igensatt så rinner vattnet direkt ut i diket. Bekväm lösning. Dock bara BDT vatten.

Detta upptäckte jag och kommunens projektledare tillsammans när han var ute för att titta, jag hade haft synpunkter på den då tänkta placeringen av anslutningspunkten. Han ville också ändra men det berodde på om de kunde få med det i ett annat ärende, det behövs tydligen en lantmäteriförrättning för att flytta anslutningen 2m. Det gick bra. Men han rynkade lite på näsan när han såg vår fiffiga lösning...

• Wow
Byggastallochbo
  • Laddar…
J JRH77 skrev:
Vet mitt avlopp, kommer ut igenom och under husgrunden.

Tror en del har det så - brukar man inte lägga ut rör först, sedan gjuta bottenplattan ovanpå?

Eller gjuter man grunden först. och sedan borrar hål i sidan på huset för VA?

Här i området finns hus från -30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 osv talet.

Ett hus hade från början torrtoa i tunna i källaren, som skulle bäras ut för hand när den var full, gällde att tunnhämtaren inte var en tunnis. Samma hus hade brunn i källaren, och någon skum avloppslösning som läckte ned i brunnen för dricksvatten.

Kort sagt inte alla hus är samma..
Förstår ändå inte varför du skulle behöva göra någon förändring som rör grunden för att ändra utvändig dragning av avloppet.

J JRH77 skrev:
Hej!

Vi har naturligtvis tvingande lagstiftning i landet, men viss sådan tycker i alla fall jag är ovärdigt ett land som Sverige.

Har nu själv hamnat i denna situation, och får uppleva detta i min närhet.

Som ett exempel - vet en äldre väldigt sjuk människa där ofta två hemtjänstbilar står parkerade utanför, där har han nu efter omfattande sprängningsarbeten fått ett instick till sin fastighet.

Snart monteras den så kallade servicen i marken, där vatten och avlopp skall kopplas in.

Nästa steg är inte hemtjänsten från kommunen som kommer, utan en obeställd tvångsfaktura i en prisklass på runt 300 000:-.
Jag skriver "runt", vi är inte på faktureringsstadiet riktigt ännu, och kommuner har alltid rätt att när dom så känner justera sina priser. Dock alltid uppåt.

Betalas inte denna ofta oönskade faktura, går detta naturligtvis till inkasso, med ytterligare påslag och kostnader.

Och betalas denna faktura, kommer nästa tvångskrav, nu måste det hela kopplas in och i äldre fastigheter innebär detta omfattande ombyggnader av avlopsstammar, husgrunder, med mera, inte heller det helt billigt.Till installationen kan även höra till omfattande sprängnings arbeten, där en privatperson själv skall betala etableringskostnader, inspektioner av grannfastigheter, vibrations mätare, borrningsarbeten och till sist sprängning och grävning av ledningsgrav.

Om inte så sker, så konstateras att befintligt avlopp ej uppfyller kommunens krav, och omedelbara åtgärder krävs för att ändra detta, med då hot om större bötesbelopp.

Av kommunen får man höra att "Vi erbjuder ett lån för inkopplingsavgiften", naturligtvis med bra ränta, men resten av dessa kostnader, som vid omfattande mark och fastighetsarbeten lätt kan springa i väg till även där sexsiffriga belopp, får naturligtvis bekostas av fastighetsägaren själv.

För min del kan fortfarande själv stå på mina egna ben, och kommer därför att själv försöka utföra så mycket av installationsarbetet som det bara går. Till min hjälp har jag den av kommunen utsedde entrepenören av VA utbyggnaden, som har varit väldigt informativ och hjälpsam. Men vissa arbetsmoment kommer ändå vara för mig både hårda, tunga och dyra.

Det enda parti i riksdagen som har haft något emot att med hot och tvång ge sig på äldre, gamla och sjuka är SD, Sverige Demokraterna. Har även hört att i Finland ger man sig inte på denna grupp, utan att dom får bo kvar till det blir en naturlig avgång med ägarbyte.

Lite mera om tvångsanslutning kan även läsas bland annat i dessa länkar:

[länk]

[länk]

Diskutera - är detta med tvångsanslutning, speciellt mot svagare grupper, ovärdigt Sverige, vad tycker du?
Som jag tolkar dig är personen ifråga både sjuklig och pensionär utan annan inkomst än pensionen (som vi inte vet storleken på) och problemet är väl om vederbörande inte har pengar på banken för att betala anslutningsavgiften. Banken lär inte vara så positiva till bevilja lån till personen heller under de omständigheterna. Själv har jag något år kvar tills att jag ska gå i pension och behöver öka på mitt (iofs hyggligt modesta) bolån för att bekosta en köksrenovering på sisådär 300 000 (trefas el 16A från nuvarande enfas 10A, nya gasledningar och totalt nytt kök med gasspis, vitvaror, golv, snickerier etc). Jag känner att jag behöver skynda mig både pga ROT och att jag fortfarande förvärvsarbetar med bra lön även om min pension kommer vara hygglig. Jag kan föreställa mig hur det känns med en så stor utgift för någon skör gammal människa.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
J JRH77 skrev:
är detta med tvångsanslutning, speciellt mot svagare grupper, ovärdigt Sverige, vad tycker du?
Jag tycker det är ganska symptomatiskt för Sverige. Centrala ordningar beslutade i politiska församlingar enligt idén att kollektivets nytta trumfar eventuella individuella problem alltså.

Jag kan ha åsikter om det förstås, men utifrån konceptet ”ovärdigt Sverige” måste jag svara näe.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker det är ganska symptomatiskt för Sverige. Centrala ordningar beslutade i politiska församlingar enligt idén att kollektivets nytta trumfar eventuella individuella problem alltså.

Jag kan ha åsikter om det förstås, men utifrån konceptet ”ovärdigt Sverige” måste jag svara näe.
Jo, jag kan tycka att när en utbyggnad sker som kommer fastighetsägarna till godo så är det ok att ta ut avgifterna men hur ska vi se på det eftersatta underhållet av där de enskilda fastigheternas ledningar kopplar på?

J JRH77 skrev:
Hej!

Vi har naturligtvis tvingande lagstiftning i landet, men viss sådan tycker i alla fall jag är ovärdigt ett land som Sverige.

Har nu själv hamnat i denna situation, och får uppleva detta i min närhet.

Som ett exempel - vet en äldre väldigt sjuk människa där ofta två hemtjänstbilar står parkerade utanför, där har han nu efter omfattande sprängningsarbeten fått ett instick till sin fastighet.

Snart monteras den så kallade servicen i marken, där vatten och avlopp skall kopplas in.

Nästa steg är inte hemtjänsten från kommunen som kommer, utan en obeställd tvångsfaktura i en prisklass på runt 300 000:-.
Jag skriver "runt", vi är inte på faktureringsstadiet riktigt ännu, och kommuner har alltid rätt att när dom så känner justera sina priser. Dock alltid uppåt.

Betalas inte denna ofta oönskade faktura, går detta naturligtvis till inkasso, med ytterligare påslag och kostnader.

Och betalas denna faktura, kommer nästa tvångskrav, nu måste det hela kopplas in och i äldre fastigheter innebär detta omfattande ombyggnader av avlopsstammar, husgrunder, med mera, inte heller det helt billigt.Till installationen kan även höra till omfattande sprängnings arbeten, där en privatperson själv skall betala etableringskostnader, inspektioner av grannfastigheter, vibrations mätare, borrningsarbeten och till sist sprängning och grävning av ledningsgrav.

Om inte så sker, så konstateras att befintligt avlopp ej uppfyller kommunens krav, och omedelbara åtgärder krävs för att ändra detta, med då hot om större bötesbelopp.

Av kommunen får man höra att "Vi erbjuder ett lån för inkopplingsavgiften", naturligtvis med bra ränta, men resten av dessa kostnader, som vid omfattande mark och fastighetsarbeten lätt kan springa i väg till även där sexsiffriga belopp, får naturligtvis bekostas av fastighetsägaren själv.

För min del kan fortfarande själv stå på mina egna ben, och kommer därför att själv försöka utföra så mycket av installationsarbetet som det bara går. Till min hjälp har jag den av kommunen utsedde entrepenören av VA utbyggnaden, som har varit väldigt informativ och hjälpsam. Men vissa arbetsmoment kommer ändå vara för mig både hårda, tunga och dyra.

Det enda parti i riksdagen som har haft något emot att med hot och tvång ge sig på äldre, gamla och sjuka är SD, Sverige Demokraterna. Har även hört att i Finland ger man sig inte på denna grupp, utan att dom får bo kvar till det blir en naturlig avgång med ägarbyte.

Lite mera om tvångsanslutning kan även läsas bland annat i dessa länkar:

[länk]

[länk]

Diskutera - är detta med tvångsanslutning, speciellt mot svagare grupper, ovärdigt Sverige, vad tycker du?
Det behövs en signatur på ett avtal som det är frågan om. Finns ingen, inget avtal. Jag hade samma, för över 20 år sedan då kommunen här ville ”tvinga” mig men då var jag studerande, därmed nollad från Sgi och hade ingen inkomst. Där med mitt yttrande att jag bor på egen hand och gör av med ytterst lite vatten, egen brunn, egen tank och egen stenkista, OCH en förfrågan på starkaste allvar om kommunen kunde tvinga en, att koppla upp på en ledning som skulle tvinga bort mig från min fastighet, så gav de sig.

P Prodigys skrev:
Förstår ändå inte varför du skulle behöva göra någon förändring som rör grunden för att ändra utvändig dragning av avloppet.
Eftersom avloppet är delvis ingjutet i husgrunden, delvis under, sedan övertäckt med cement, måste jag någonstans hacka, bila fram avloppet.

Är fråga om en helt oisolerad bottenplatta, av äldre snitt.

Jo men så länge du kan hålla grävandet och bilandet utanför huset så är det väl inga jätteproblem? Nu vet vi ju inte vad du menar med "övertäckt med cement", men så länge dte inte handlar om något bärande fundament eller annan avancerad betongkonstruktion så bilar man väl fram röret rätt enkelt, om det är utanför huset.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JRH77 skrev:
Eftersom avloppet är delvis ingjutet i husgrunden, delvis under, sedan övertäckt med cement, måste jag någonstans hacka, bila fram avloppet.

Är fråga om en helt oisolerad bottenplatta, av äldre snitt.
Bara att ta vid en meter längre ut?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ovärdigt? Nä!

Fyrkantigt, ja.

I vissa, kanske detta, bör kommunen kunna ordna en finansiering som inte ställer till det. Och ha första tjing på pengarna om det helt plötsligt är så att sonen/andra släktingar "råkar" flytta in/huset säljs /huset skänkes bort/huset ärvs.

• Gilla
JRH77 och 2 till
  • Laddar…
Precis som skrivits så är inte förbindelsepunkten frivillig, men du kan välja att inte ansluta om din anläggning är godkänd.
Kraven på att dömma ut en avloppsanläggning har nyligen ändrats och lägger ett större ansvar på kommunen än tidigare, särskilt om avståndet till känslig recipient är stor.
I princip kan man borra/gräva ett hål nedströms till grundvattennivå och ta ett vattenprov, och låta det provet avgöra avloppsanläggningens funktion. Utöver det så kan man begära att få en battenmätare kopplad på sin egen dricksvattenbrunn, och som då gör att man bara debiteras avlopp och eventuellt dagvatten. Men, avloppet är i regel 50% av m3-kostnaden. Vatten är 30%, dagvatten 20%, och dagvattnet kan vara uppdelat på fastighet (stuprör till dagvattenledning), och gata (det som lämnar tomtytan till dagvattennätet).

• Gilla
Byggastallochbo
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Bara att ta vid en meter längre ut?
Mjaaaa, när jag säger att den går rakt ned ut från grunden, menar jag rakt ned 3,5 meter.

Kommer ut under en altan, så inte lätt att gräva, så får riva altan med tak med.

Alla hus är olika, detta huset är mera olikt än andra olika hus.

T Television_Set skrev:
Precis som skrivits så är inte förbindelsepunkten frivillig, men du kan välja att inte ansluta om din anläggning är godkänd.
Kraven på att dömma ut en avloppsanläggning har nyligen ändrats och lägger ett större ansvar på kommunen än tidigare, särskilt om avståndet till känslig recipient är stor.
I princip kan man borra/gräva ett hål nedströms till grundvattennivå och ta ett vattenprov, och låta det provet avgöra avloppsanläggningens funktion. Utöver det så kan man begära att få en battenmätare kopplad på sin egen dricksvattenbrunn, och som då gör att man bara debiteras avlopp och eventuellt dagvatten. Men, avloppet är i regel 50% av m3-kostnaden. Vatten är 30%, dagvatten 20%, och dagvattnet kan vara uppdelat på fastighet (stuprör till dagvattenledning), och gata (det som lämnar tomtytan till dagvattennätet).
Nej, fick just meddelande att anslutningen är tvingande, absolut inga fastigheter får ha egna avloppsanläggningar. Hur godkända dom än må vara. Så det så. MvH Kommunen.

Anslut eller böter - välj.

Happ, då vet man det, många i denna tråden, som egentligen handlade om annat, hade fel.

Kommunen tar beslut, bara följa order.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.