11 901 läst ·
44 svar
12k läst
44 svar
Är handdukstorken korrekt inkopplad?
Här har vi en instruktionsbok som verkar kunna vara giltig för din värmare.
https://admin.nordhem.se/app/uploads/2021/05/Anvandarmanual-kombidrift-m-elpatron-513-201008.pdf
Här kan du kolla vad olika blink osv med dioderna betyder och lite annat.
https://admin.nordhem.se/app/uploads/2021/05/Anvandarmanual-kombidrift-m-elpatron-513-201008.pdf
Här kan du kolla vad olika blink osv med dioderna betyder och lite annat.
Det är väl olja inte vatten i handdukstorkar, det är det i våra 4 olika iaf.arneri68 skrev:
Dum fråga, men har du har kontrollerat att vatten finns kvar i elementet?
Jag har en handdukstork från Wösab vars elpatronen gav upp efter ca 7 år och värmde bara lite. Gjorde ingen felsökning av elementet, men ansåg snabbaste lösningen var att ersätta patronen. Köpte en ny (Noro) och bytte. Problemet löst.
Viss elektronik är dålig.
Vanligen är det vatten som man ska fylla efter montage, det finns även vissa som har en värmekabel inne i rören och utan vätska. På dom vattenfyllda så är det en "ventilation" i toppen som ser till att trycket inte stiger när torken blir varm.C Clas Ekman skrev:
Svårt behöver det ju inte vara, men olagligt. Då den är fast ansluten så krävs auktorisation för att få koppla loss och återansluta den. Auktorisationskrävande arbeten som utförs av någon utan auktorisation eller som inte finns med i ett elföretags egenkontrollprogram kan ge böter eller fängelse upp till 1 år. Kolla på Elsäkerhetsverkets hemsida vilka jobb som "vanligt folk" får göra och inte. Hade den varit ansluten med stickkontakt hade det ju bara varit att dra ut kontakten och byta elpatron.Intet skrev:
Tack alla som kommit med värdefull input i tråden.
Jag skruvade ur luftningsskruven, den är placerad på baksidan in mot väggen, antagligen av estetiska skäl, högt upp, antagligen av gravitationsskäl
Det går inte att kika in i hålet. Skruven var lite fuktig men vet inte hur talande det är för huruvida det finns tillräckligt med vatten. Luftfuktigheten borde ju vara 100% där inne om det är tätt och finns lite vatten kvar.
Vi har inte noterat att något vatten kommit ut i nederkant och luftningsskruven kändes tätt åtdragen och med fräsch packning.
Jag skruvade ur luftningsskruven, den är placerad på baksidan in mot väggen, antagligen av estetiska skäl, högt upp, antagligen av gravitationsskäl
Det går inte att kika in i hålet. Skruven var lite fuktig men vet inte hur talande det är för huruvida det finns tillräckligt med vatten. Luftfuktigheten borde ju vara 100% där inne om det är tätt och finns lite vatten kvar.
Vi har inte noterat att något vatten kommit ut i nederkant och luftningsskruven kändes tätt åtdragen och med fräsch packning.
Fortsatte med återställning och fabriksåterställning enligt instruktioner som dykt upp här.
Ingen förändring efter detta, torken blinkar blått en gång i sekunden vilket ju enligt nedan indikerar att det är fel på tempgivaren.
Adolphson & Falk har inte alltid rätt visar det sig...
Ingen förändring efter detta, torken blinkar blått en gång i sekunden vilket ju enligt nedan indikerar att det är fel på tempgivaren.
Adolphson & Falk har inte alltid rätt visar det sig...
Känner mig rätt trygg med hur jag ska byta elpatronen i apparaten om det verkar vara felet. Mindre komplicerat är att koppla loss och dit den korrekt men det är inte tillåtet. Det är dock nödvändigt i detta fall då man vill vända den uppochner medan man byter patronen.K KawaS2 skrev:Visst du har rätt i det du säger, men i detta fall anser jag inte kompetensen finns och med ledning av ritningen/beskrivningen över torken så ser jag inte att det går att göra något av det föreslagna utan att koppla loss torken (elmässigt)
Klippte ut vad Elsäkerhetsverket anger
Laga en elprodukt
Du kan laga en trasig produkt om du vet hur reparationen ska gå till. Tänk på att du i så fall tar över ansvaret från tillverkaren för produktens säkerhet. Det innebär att du blir ansvarig om något skulle hända, till exempel att någon skulle bli skadad av produkten, att den orsakar brand eller att den orsakar störningar som påverkar andra produkter.
Det är alltså viktigt att arbetet görs på rätt sätt och att du kontrollerar att den lagade produktens hölje inte blir spänningsförande eller farligt på annat sätt. Är du det minsta osäker bör du anlita en fackman. Kom ihåg att du aldrig ska använda en trasig elprodukt.
Nu hoppas jag att det blir ett slut på denna tråd som började med en fråga som borde fått svaret att frågeställaren borde köpa hjälp av en fackman.
Jag är helt ok med om du slutar läsa och skriva i denna tråd. Efter du sa det senast har extremt mycket matnyttig information kommit fram från andra.
Om en fackman kommit hit och felsökt, sen sagt att det behöver beställas en del, sen kommit en gång till hade tusenlappar och månader runnit iväg till ingen nytta.
Det är inte att folk vet hur saker ska göras korrekt som är det farliga, det är att folk gör det utan kunskap. Så låt gärna tråden leva utan att blanda dig i, du kommer inte hindra någon från att koppla själv genom att tjafsa.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jag har rensat lite i tråden.
/Moderator
/Moderator
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jag skriver inte inlägg på detta forum för att de ska raderas. Man måste kunna bemöta en nykomling på fel fot utan att bli raderad. Om TS vill ha tråden rensad kan ni flytta inläggen till en ny tråd. Det är inte första gången detta händer.
Klicka här för att svara