11 907 läst ·
44 svar
12k läst
44 svar
Är handdukstorken korrekt inkopplad?
Det kan omöjligt vara svårt. Fota de elektriska anslutningarna. Ta bort trådarna. Gänga ur den gamla. Gänga I den nya. Ansluta trådarna.K KawaS2 skrev:
Vilket av dessa moment tror du TS är impotent att klara av?
Bästa svaret
Har en liknande handdukstork och fick följande instruktion för att få igång den från Nordhem.
>>>>>>>>
Eftersom strömmen har varit bruten kan man behöva göra en återställning av elpatronen.
Se nedan instruktion.
Bifogar återställning samt instruktioner för elpatron och kombidrift se bifogade dokument.
OBS: handdukstorken måste vara kall innan återställning påbörjas
Om fel uppstår vid uppstart eller drift av värmaren, försök göra en återställning (RESET) eller fabriksåterställning
Fabriksåterställning:
(OBS: två personer)
>>>>>>>>
Eftersom strömmen har varit bruten kan man behöva göra en återställning av elpatronen.
Se nedan instruktion.
Bifogar återställning samt instruktioner för elpatron och kombidrift se bifogade dokument.
OBS: handdukstorken måste vara kall innan återställning påbörjas
Om fel uppstår vid uppstart eller drift av värmaren, försök göra en återställning (RESET) eller fabriksåterställning
- Ställ in elpatronens temperaturvred på 0 (noll)
- Bryt strömmen för handdukstorken / badrummet på säkringen i elcentralen
- Vänta ca 10 sekunder
- Slå på strömmen igen
- Tryck in temperaturvredet och håll det intryckt tills det "knäpper till" eller max 5 sekunder
- Starta om elpatronen genom att vrida vredet till önskat läge.
- (elpatronen startas nu om, se info under ”uppstart av värmaren”)
Fabriksåterställning:
(OBS: två personer)
- Bryt strömmen för handdukstorken / badrummet på säkringen i elcentralen
- Ställ in elpatronens temperaturvred på 3 (tre)
- SAMTIDIGT- Tryck in vredet och håll det intryckt samtidigt som säkringen slås till igen.
- Håll inne knappen i min 15 sekunder, det skall höras ett klick och släpp den sedan.
- LED lampan blinkar
Kul att du uppskattar mitt inlägg, men som du säkert förstår när du fått så många kloka råd så borde det framgått att el och särskilt i våtutrymmen är inte och leka med😇P Perplexus skrev:
När jag läser vad som är skrivet ser jag inget som tyder på att handdukstorken är trasig, den lyser ju rött/blått. Däremot kan andra el-installationer vara felaktiga som medförde att säkringen gick. Tror handdukstorken beter sig konstigt pga den varit strömlös.
Dum fråga, men har du har kontrollerat att vatten finns kvar i elementet?
Jag har en handdukstork från Wösab vars elpatronen gav upp efter ca 7 år och värmde bara lite. Gjorde ingen felsökning av elementet, men ansåg snabbaste lösningen var att ersätta patronen. Köpte en ny (Noro) och bytte. Problemet löst.
Viss elektronik är dålig.
Jag har en handdukstork från Wösab vars elpatronen gav upp efter ca 7 år och värmde bara lite. Gjorde ingen felsökning av elementet, men ansåg snabbaste lösningen var att ersätta patronen. Köpte en ny (Noro) och bytte. Problemet löst.
Nej, hur kontrollerar jag bäst det? Knackar på det? Eller är det montera loss som gäller?arneri68 skrev:
Dum fråga, men har du har kontrollerat att vatten finns kvar i elementet?
Sitter säkert avluftningsskruvar på ovansidan. Skruva ur en och kika ner. Det skall dock finnas en luftficka för expansion av vätskan när den värms. Det bör stå i bruksanvisningen vilken nivå som är rätt.P Perplexus skrev:
Jag har ett par ggr installerat något som liknar det där, och det är faktiskt så det såg ut, det var en liten extra plastkåpa som sattes över sen för att täcka den lilla glipan.Bo.Siltberg skrev:
Vill man vara lite extra bror duktig så skulle man kunna sätta en någon cm kort snutt isoleringsslang över ledarna.
Men i praktiken skulle det göra vare sig från eller till.
Jag har inte några bra tips att ge TS.
Kanske prova den där återställningen som tipsades om i inlägg #18
Om det går att byta elpatron skulle det kunna vara en väg framåt, men ev är det elektroniken och inte värmeelementet som är trasigt, och då har man lagt tid och pengar i onödan i så fall.
Jag har aldrig bytt värmeelement i någon handdukstork, jag vet inte ens om det är vanligt att det går, skulle jag fått gissa, så skulle jag trott att de för det mesta var byggda så sådant inte var möjligt.
Vilken sorts vätska är det?arneri68 skrev:
Är det någon slags olja?
Ja det kanske är olika i olika fabrikat ...