En hantverkare har byggt mitt staket, men känner mig nu osäker på om det är korrekt? Kan inget om staketbygge men upptäckt saker som jag tycker ser märkligt ut och nu börjat misstro hantverkarna lite. Dessa bilder är lite exempel. Men de har även lämnat streckkoder på massor med stolpar och ribbor, lämnat random spikar kvar, lämnar några plankor som jag antar varit stöd osv.

Staketet är byggt i tryckimpregnerat virke.

Hoppas någon kan hjälpa mig att få lite klarhet vad som är normalt och inte.

PXL_20260527_142414264.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beslagen som sitter fast mellan staketet och förrådet verkar ha rostat?

PXL_20260527_142051440.MP.jpg
Skapa konto

Mer rost
PXL_20260527_141927643.MP.jpg
Skapa konto
PXL_20260525_053149773.jpg
Skapa konto

Grinden är tröga och släpar i marken/hänger.

PXL_20260527_140948645.MP.jpg
Skapa konto
PXL_20260525_053202315.jpg
Skapa konto
PXL_20260525_053234413.jpg
Skapa konto

Är detta ett korrekt sätt att montera grindstolpar? Orolig då stolpen är sågad och står rakt på betongen?

PXL_20260527_140932848.jpg
Skapa konto
PXL_20260527_142027633.MP.jpg
Skapa konto

De har skruvat skruvarna så djupt och virket verkar spricka kring skruvarna. Samt på flera ställen verkar de ha flyttat runt på beslag osv. Är jag petig som tycker det ser fult ut?

• Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V Velma skrev:
En hantverkare har byggt mitt staket, men känner mig nu osäker på om det är korrekt? Kan inget om staketbygge men upptäckt saker som jag tycker ser märkligt ut och nu börjat misstro hantverkarna lite. Dessa bilder är lite exempel. Men de har även lämnat streckkoder på massor med stolpar och ribbor, lämnat random spikar kvar, lämnar några plankor som jag antar varit stöd osv.

[bild]

[bild]
Mer rost
[bild][bild]

[bild] [bild][bild]
Är detta ett korrekt sätt att montera grindstolpar? Orolig då stolpen är sågad och står rakt på betongen?

[bild] [bild]
De har skruvat skruvarna så djupt och virket verkar spricka kring skruvarna. Samt på flera ställen verkar de ha flyttat runt på beslag osv. Är jag petig som tycker det ser fult ut?
Det finns inte en chans i helv1e att jag skulle betala för det där. Det är helt orimligt att tro att det där gjorts av någon som har den minsta kunskap om hur man ska göra.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Du har inte betalat än va?

Denna grind är en fröjd för en estet att beskåda!

1779910625889.png
Skapa konto

• Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Hej

Var det en billig hantverkare? Denne verkar åtminstone ha återanvänt vinkeljärnen och stolphatten från något som rivits. Stolphatten ser ut att ha målats, skrapar du bort färgen så är det antagligen mer rost under.
Vinkeljärnen ska definitivt bytas mot nya galvaniserade.

Den lilla grinden saknar en snedsträva som förhindrar att sidan utan gångjärn hänger ned. Vilket även gäller den stora grinden.

Kapat ändträ direkt mot mark och betong är en risk eftersom vatten kommer sugas upp och förkorta livslängden på stolpen.

Missnöjd har du all rätt att vara, speciellt om priset varit inom normalspannet.
Är fakturan obetald så har du en bra chans att kräva rättning eller en rejäl rabatt.

B Bonzo2000 skrev:
Det finns inte en chans i helv1e att jag skulle betala för det där. Det är helt orimligt att tro att det där gjorts av någon som har den minsta kunskap om hur man ska göra.
K Kane skrev:
Jo jag betalde.. Ursprungligen 74 500kr och nu ytterligare 40500 då de gav en offert med rotavdrag, men som skatteverket nekade. Då fristående staket tydligen inte ger rätt till rotavdrag.

Bestred först fakturan om de ytterligare 40500 för roten men de blev arga när jag reklamerade och hotade med polisanmälan om förtal. Så blev stressad och betalde. Men funderar nu på att anmäla till ARN.

Men tycker hela grejen är förvirrande nu om jag överdriver eller inte då, eftersom de blev så arga :(

V Velma skrev:
Ursprungligen 74 500kr och nu ytterligare 40500
Ca 150 meter staket alltså?

Jadu, har du betalat 115.000 för det där så har de blåst dig rejält.
Tyvärr tror jag att att en anmälan till ARN är meningslöst, utan det enda som kan fungera är en stämning. Men är det ett aktiebolag så sätter de då troligen bolaget i konkurs och startar ett nytt.

I Sverige är det omöjligt att förtala företag. Så häng ut företaget till alla du känner så att inga fler blir lurade.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ca 150 meter staket alltså?
117 m staket med tre grindar. Materialet var 34 00kr, resten arbetskostnaden

• Gilla
Jonali75
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Tyvärr tror jag att att en anmälan till ARN är meningslöst, utan det enda som kan fungera är en stämning. Men är det ett aktiebolag så sätter de då troligen bolaget i konkurs och startar ett nytt.

I Sverige är det omöjligt att förtala företag. Så häng ut företaget till alla du känner så att inga fl
Pjosk75 Pjosk75 skrev:

I Sverige är det omöjligt att förtala företag. Så häng ut företaget till alla du känner så att inga fler blir lurade.
Jo börjar inse att jag blivit blåst.. Testar nog att anmäla till ARN men misstänker att det kommer sluta med att jag får ta hit en annan hantverkare och fixa till i framtiden när jag sparar ihop till en ny staketbudget :(

• Ledsen
Kurtivan
  • Laddar…
Det är verkligen jättetråkigt att höra hur vissa människor beter sig mot andra. Jag fattar inte hur det fortfarande kan finnas den här typen av ”hantverkare” som härjar runt. Man tycker att vi borde ha kommit längre än så.
Det hade dessutom förmodligen inte varit så mycket dyrare att göra jobbet ordentligt, men vissa har helt enkelt ingen skam i kroppen.

Hoppas det ordnar sig på något vis för dig. Betalar man över 100k för något så vill man ju gärna känna att man fått något vettigt för pengarna.

K Kane skrev:

Denna grind är en fröjd för en estet att beskåda!

[bild] så gör man inte.
V Velma skrev:

[bild]

[bild]
Mer rost
[bild][bild]

[bild] [bild][bild]

[bild] [bild]
I dont know what to say.. i would be ashamed to deliver such work and take Money for it.. if that has been done by professionals i bet u could ur money back. That cant be legal. So many visible mistakes. The only thing which is not the builders fault is the rust on the post head..

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Det låter orimligt men alla fakta finns inte.

Oavsett, grinden är enkel att åtgärda av dig själv.
Så när du har slut på diskussion med företaget så tror jag tyvärr du får ta tag i detta själv.
En snesträva är enkelt att fixa nästan utan verktyg.
Så släng upp en tråd med bilden på grinden så får du bra svar hur du går tillväga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
snesträva är enkelt att fixa nästan utan verktyg.

Hela videon är bra men snedsträva förklaras pedagogiskt från 6 minuter 50 sekunder in.

B Bonzo2000 skrev:
Det är ingen hantverkare som byggt detta. Ser för bedrövligt ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.