10 741 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Är golvvärme otillräckligt för att ge värme i ett stort badrum?
Det innebär att din el slinga kan ge maximalt 11,13 Watts effekt per meter.R ratax skrev:
Läggs den 20 cm cc så kan den ge max ca 66 watt per kvm, men eftersom dom lagt 124 meter el slinga på dina 12 kvm badrum så blir det ca 115 watt per kvm lagd vilket innebär att slingan är lagd ca 12 cm cc.
Ställ in den på 25 grader & låt den gå 3-4 dygn, så att rum/väggar/tak mm blir uppvärmda & kommer "i balans" med golvet.
Utvärdera sedan igen & om det känns okey sänk 1 grad 1-2 dagar & utvärdera igen.
EPS om 10-13 cm under duger.
Har de lagt slingorna i EPS-betongen eller i flytspackel uppe på EPS-betongen?
Avfuktaren i badrummet producerar lite värme och minskar behovet av ventilation. Snabb infravärmare vid badandet. Onödigt att ha varmt mellan.yonna skrev:
Jag har relativt nylagd elgolvvärme i mitt 6-8 kvm badrum. Detta har en glasad terrassdörr (med sämre isolering) ut och som naturligtvis inte är optimalt för värmen. Det går visst att få upp badrummet till behaglig näck-temperatur. Men det kostar skjortan.
Ventilationen sköts via FTX.
Handdukstork är avstängd pga snålhet.
Produkter som diskuteras: "Avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag har termostaten kopplat till rummsvärmen om man så säger.Inte till golvet blir varmare golv om det är kallt utomhus.Vore skönt med golvvärme i hela huset.R ratax skrev:
Du måste nog kolla med byggarn o elektrikern om dom lagt slingan i eller på EPS-betongen. Ligger den i EPS-betongen måste du också få besked om hur och var tempgivaren ligger ( det kan ju bli varmt i golvet intill slingan men värmen når inte ut i rummet - lägg en termometer på golvet och jämför med värdet som termostaten anger).
Efter att ha läst alla inlägg förstår jag fortfarande inte heller hur det är isolerat i golvet under EPS-kakan och vad som finns därunder.
En annan fråga som fortfarande är obesvarad är om badrummet gränsar mot ytterväggar eller mot uppvärmda rum. Är värmeförlusterna stora genom omslutande ytor måste ju mer värme tillföras från golvet.
För att få full koll kan man göra en beräkning av k-värdet på omslutande ytor som sen kan ställas mot tillförd värme.
Börja med att fråga byggarn/elektrikern om dom gjort en beräkning av effektbehovet.
Efter att ha läst alla inlägg förstår jag fortfarande inte heller hur det är isolerat i golvet under EPS-kakan och vad som finns därunder.
En annan fråga som fortfarande är obesvarad är om badrummet gränsar mot ytterväggar eller mot uppvärmda rum. Är värmeförlusterna stora genom omslutande ytor måste ju mer värme tillföras från golvet.
För att få full koll kan man göra en beräkning av k-värdet på omslutande ytor som sen kan ställas mot tillförd värme.
Börja med att fråga byggarn/elektrikern om dom gjort en beräkning av effektbehovet.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 838 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 838 inlägg
Du skriver att paxfläkten är igång hela tiden, det låter som överkurs och kommer vädra ut den värme som finns i luften.
Vad är det för övrig ventilation som ni har? Du skriver att ni provat stänga av den...
Istället för att maxxa på värmen till 27 så går det att testa ett mellanläge, öka stegvis 1-2 grader och låt det gå en vecka för att hinna känna efter.
Stenmaterial som klinker och kakel upplevs kallare än ex våtrumsmatta/tapet i ett badrum. Samma med toasitsen, den tjockare (vet inte vilket material som brukar vara i) och mer finare upplevs kallare än den som är enklare och tunna plast.
Vad är det för övrig ventilation som ni har? Du skriver att ni provat stänga av den...
Istället för att maxxa på värmen till 27 så går det att testa ett mellanläge, öka stegvis 1-2 grader och låt det gå en vecka för att hinna känna efter.
Stenmaterial som klinker och kakel upplevs kallare än ex våtrumsmatta/tapet i ett badrum. Samma med toasitsen, den tjockare (vet inte vilket material som brukar vara i) och mer finare upplevs kallare än den som är enklare och tunna plast.
Ovanpå EPS ska man flytspackla när man lägger klinker .. utgår ifrån att det är klinker. Fråga byggaren hur han byggt upp golvet steg för steg.
Hur är från luften resp tilluften ? Känn med händerna vid in,ut .. det kan vara så att om det finns tilluft att det blir kallras inne .. då hjäper inte golv värme.. eller att fläkten för utsug går så fort du tänder lampan tex .. är det varmare/kallare någon viss tid på dygnet ? Ta lite bilder på färdigt badrum väggar/golv ..
Nu såg jag .. ni har fläkten igång hela tiden.. den drar ur värmen ur badrummet .. om du stänger av fläkten och lägger handen framför kommer det in kyla ? Borde vara kallraskydd på vägg utvändigt .. typ små luckor som öppnar fläkten går o stänger när fläkten är av .. den lilla luften som kommer in vid stängt gör inget .. visa bild utblåset utvändig vägg.
Öka upp värmen till max o se vad skillnaden blir i värme.
Du har en givare i golvet.
Sätter du golvet på 22 grader .. så kör den tills golvet blir 22 grader .. betyder inte att rummet blir det.
Steg 1 På morgonen , sätt en termometer på handfatet tex kolla start temp ... stäng av fläkten .. kommer kalluft in sätt för hålet tillfälligt 3 dagar.
Steg 2 Morgon dag 2 kolla temp .. är det skillnad vet du orsaken
Öka med 2 grader per dag tills du är nöjd blir det för varmt .. sänk 1 grad
Hur är från luften resp tilluften ? Känn med händerna vid in,ut .. det kan vara så att om det finns tilluft att det blir kallras inne .. då hjäper inte golv värme.. eller att fläkten för utsug går så fort du tänder lampan tex .. är det varmare/kallare någon viss tid på dygnet ? Ta lite bilder på färdigt badrum väggar/golv ..
Nu såg jag .. ni har fläkten igång hela tiden.. den drar ur värmen ur badrummet .. om du stänger av fläkten och lägger handen framför kommer det in kyla ? Borde vara kallraskydd på vägg utvändigt .. typ små luckor som öppnar fläkten går o stänger när fläkten är av .. den lilla luften som kommer in vid stängt gör inget .. visa bild utblåset utvändig vägg.
Sätter du golvet på 22 grader .. så kör den tills golvet blir 22 grader .. betyder inte att rummet blir det.
Steg 1 På morgonen , sätt en termometer på handfatet tex kolla start temp ... stäng av fläkten .. kommer kalluft in sätt för hålet tillfälligt 3 dagar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du har inte läst TS information över huvud taget va ?L Lobb skrev:Ovanpå EPS ska man flytspackla när man lägger klinker .. utgår ifrån att det är klinker. Fråga byggaren hur han byggt upp golvet steg för steg.
Gammal överfallets platta på mark, isolering ersatt med EPS betong. Våtrumsmatta , prövat stänga ventilationen helt och ett fönster syns på bild, dvs det är minst en yttervägg. 70-tals hus dvs max 1dm isolering i yttervägg.
Rummet kräver mer energi än golvvärmen kan tillföra. Svårare är det inte.
Det missade jag tydligen .. såg det nu när jag kollade lite mer noga ,, läste huvudinlägget och sen ögnade igenom lite för snabbt.GoC skrev:
Du har inte läst TS information över huvud taget va ?
Gammal överfallets platta på mark, isolering ersatt med EPS betong. Våtrumsmatta , prövat stänga ventilationen helt och ett fönster syns på bild, dvs det är minst en yttervägg. 70-tals hus dvs max 1dm isolering i yttervägg.
Rummet kräver mer energi än golvvärmen kan tillföra. Svårare är det inte.
Är det våtrumsmatta så tror jag inte det kommer klara av o värma rummet oavsett temp på termostat. När det gäller elslinga så är det optimal att flyta efter den ditsatt , blir en stor varm stenkaka då när den är uppvärmd. Trodde det var klinker för då blir det en rätt stor yta som blir genom varm. Elslingan ska sitta ovanpå EPS:en och sen flytas där på , vilket jag tror är gjort.
Medlem
· Västragötaland
· 34 inlägg
blev klar med mitt badrum 11-12kvm november 2024.
Dock vattenburen golvvärme nu, det är varmt i hela rummet, dvs kran och toasits med. Termostatet har jag strypt till 22.5 för ja tyckte de blev för varmt annars.
Har också paxfläkt, inställt på 85% flöde. Inte helkaklat badrum, bara golv + stor duschzon.
golvet är varmt och skönt man märker de värmer upp hela rummet.
Är de mycket yttervägg i ditt badrum som kyler ner ? Känn på ditt tak och dina väggar om de är iskalla
Edit: har även 2 normal stora fönster i badrummet.
Dock vattenburen golvvärme nu, det är varmt i hela rummet, dvs kran och toasits med. Termostatet har jag strypt till 22.5 för ja tyckte de blev för varmt annars.
Har också paxfläkt, inställt på 85% flöde. Inte helkaklat badrum, bara golv + stor duschzon.
golvet är varmt och skönt man märker de värmer upp hela rummet.
Är de mycket yttervägg i ditt badrum som kyler ner ? Känn på ditt tak och dina väggar om de är iskalla
Edit: har även 2 normal stora fönster i badrummet.
Klicka här för att svara