10 741 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Är golvvärme otillräckligt för att ge värme i ett stort badrum?
Ja just när bilden togs var det 21c. Vi har testat 27 c(som är max) Tycker inte det blir någon jätteskillnad på värmen i själva rummet. Badrummet har varit igång i en månad nu ungefär.RoTe skrev:
Förstår jag dig rätt att det är en platta utan underliggande isolering?R ratax skrev:Det var gjuten golvplatta betong direkt på regelverket. Dock nu i samband med renoveringen så revs ju detta upp och dom gjorde EPS gjutning. Det är ett fönster (normalstort-alltså inte litet som ett badrumsfönster) Anledningen att badrummet är så stort var för att förra ägaren gjorde en bastu och relaxavdelnig av ett rum och slog då ut väggen mellan det befintliga badrummet som var typ 5 kvm. Huset är byggt på 70 talet. Det är väl det jag kan svara på.
D Disktrasan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bilder från rivningen. Sådär såg det ut under dåvarande våtrumsmatta när dom precis rivit upp golvet.
Det där är en klassisk 70-tals lösning med träreglar nedtryckta i betongen och avvägda så det blir ett jämt underlag, sedan golvreglar med mellanliggande isolering och undergolv uppe på det.
Nu har dom altså gjutit direkt uppe på den helt oisolerade betongplattan, förvisso EPS betong
Men det är på tok får dålig isolering så du värmer upp marken under betongplattan.
Nu har dom altså gjutit direkt uppe på den helt oisolerade betongplattan, förvisso EPS betong
Men det är på tok får dålig isolering så du värmer upp marken under betongplattan.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
När ni ställt på 27 grader hur länge efter väntade ni? Ge det ett par dygn?!
Verkar ju som det är lite klent isolerat under så risken är att plattan suger ur en del värme...
Ingen handdukstork som ger tillskott? Komplettera med radiator?
Verkar ju som det är lite klent isolerat under så risken är att plattan suger ur en del värme...
Ingen handdukstork som ger tillskott? Komplettera med radiator?
Tack för sammanfattning. Dock så är det ju inte samma med golvvärmen i kök/hall. Den värmer upp rummen väldigt bra och det är ju samma typ av betongplatta under hela huset antar jag. Golvet är dock parkett om det är någon skillnad jämfört med våtrumsmatta?GoC skrev:
Det där är en klassisk 70-tals lösning med träreglar nedtryckta i betongen och avvägda så det blir ett jämt underlag, sedan golvreglar med mellanliggande isolering och undergolv uppe på det.
Vi väntade väl kanske bara något dygn men kan prova vänta lite längre. Golvet blir ju väldigt varmt och skönt men t.ex kranen,toalettsitsen såna saker är ju fortfarande kalla. Eller själva rummet som jag skrev innan.S swirve skrev:
Radiatorerna värmde ju upp hela rummet till "bastutemp" om man så önskade.
Vi tog ingen handdukstork då vi läste att de drar så mycket ström. Tänkte nog det skulle räcka med golvvärme. Men ja som det är nu så har vi komplement av en värmefläkt så det blir väl lika dyrt ändå.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Alltså en handdukstork är väl typ 100-150w och om jag förstod rätt var golvvärmen knappt 1400w.. Det i sig kanske är i minsta laget om isoleringen är dålig... 100-150w/m2 brukar ju vara riktvärde. Mer om det är dåligt isolerat.
Effekten måste ju tillföras på ena eller andra sättet, golvvärme, handdukstork eller värmefläkt spelar ingen roll eftersom alla är direktverkande el. Men nu sitter ni där med det... Testa att låta det vara på 27 tills vidare och se om rumstemperaturen kommer upp!
Effekten måste ju tillföras på ena eller andra sättet, golvvärme, handdukstork eller värmefläkt spelar ingen roll eftersom alla är direktverkande el. Men nu sitter ni där med det... Testa att låta det vara på 27 tills vidare och se om rumstemperaturen kommer upp!
En dum men nödvändig fråga. Du tror inte det är skadligt för värmeslingorna eller golvet att ha dem på maxvärme hela tiden?S swirve skrev:Alltså en handdukstork är väl typ 100-150w och om jag förstod rätt var golvvärmen knappt 1400w.. Det i sig kanske är i minsta laget om isoleringen är dålig... 100-150w/m2 brukar ju vara riktvärde. Mer om det är dåligt isolerat.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Något är skevt med din installation. 1380w är 1380w, oavsett om det är i golvet eller på ett vägghängt element. Jag har 1300w element i garaget jag byggt, som är 18kvm stort och har tunn oisolerad betongplatta, och tunn isolering i väggarna som dessutom är ytterväggar allihop. 1300w är tillräckligt för att jag kan ha 30 grader där inne.
Golvvärme ger en komfort värme ej lika som element värme. Ett likadant el golvvärme installeras ca 100% i Sverige.R ratax skrev: