Hej alla VVS kunniga!

Jag håller på att renovera ett badrum och det ligger golvvärme ingjutet i flytspacklet. Jag utgår ifrån att slangen kommer gå sönder när jag bilar upp golvet. Min plan är att köpa ny likadan slang (17 x 2 mm) och sen skarva på den så jag inte behöver bryta upp golvet i angränsande rum för att komma till golvvärmefördelaren.
Men jag hittar inte några lämpliga kopplingar för 17 mm slang. Finns det ens eller måste jag byta ut slangen hela vägen till golvvärmefördelaren? Jag vill undvika detta då jag i så fall behöver riva upp mycket golv och en plantsbyggd bokhylla som står i vägen.

Vanligaste är att man köper en vanlig klämringskoppling och sedan kompletterar med kopplingsset för Pex 17.

• Gilla
laserorm
  • Laddar…
I princip räcker det med en vanlig räfflad skarvnippel för trädgårdsslang. Pressa på den efter att röret har värmts upp och mjuknat. En slangklämma på var sida skarven som extra tätning. Det viktiga är att PEX-slangens innerdiameter är mindre än skarvens ytterdiameter. Bild för illustration:
IMG_2084.jpeg

Uponors officiella reparationsskarv som fungerar på samma sätt som beskrivet ovan: https://www.rskdatabasen.se/kategor...ar-rak-rordel/qe-skarvkoppling-dr-1870247-213

• Gilla
laserorm
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
I princip räcker det med en vanlig räfflad skarvnippel för trädgårdsslang. Pressa på den efter att röret har värmts upp och mjuknat. En slangklämma på var sida skarven som extra tätning. Det viktiga är att PEX-slangens innerdiameter är mindre än skarvens ytterdiameter. Bild för illustration:
[bild]

Uponors officiella reparationsskarv som fungerar på samma sätt som beskrivet ovan: [länk]
Ja den från Uponor ska jag testa. Kopplingen kommer flytspacklas in så jag vill ha en koppling med så låg profil som möjligt.
Tack!

Den från uponor behöver ett speciellt verktyg för att fungera.

• Gilla
laserorm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.