161 läst ·
5 svar
161 läst
5 svar
Vattenburen golvvärme krångligt
Hej! När vi köpte vårt hus fanns redan den vattenburna golvvärmen. Golvvärmen har en sensor i alla berörda rum och läser av temperaturen i rummet korrekt. Den värmer sen på premissen ”allt eller inget”. Dvs vi kan ex inte ha en inställd lägsta temperatur på 17 grader ifall det blir kallt nattetid, då behövs krämas på till minst 19 eftersom den inte värmer sålänge det inte är för långt kvar till målet. Den kan liksom inte hålla sig på en temperatur utan låter det bli kallt innan den värmer på igen. Ibland står den på 25. Oavsett jobbar den då upp sig till bastu. Vi har försökt justera ner maxtemp. Vi använder pelletspanna i dagsläget och den värmer ju inte hur som helst.
Jag ska nu lägga om golvet så har börjat försöka förstå mig på.. tids nog tänkte vi byta ut pannan mot vatten/luft och fortsätta värma golvet. Borde hela systemet bytas ut om jag ändå tar upp golvet?
Tips och goda råd på vart jag ska börja felsöka den inkonsekventa värmningen tas tacksamt emot
Jag ska nu lägga om golvet så har börjat försöka förstå mig på.. tids nog tänkte vi byta ut pannan mot vatten/luft och fortsätta värma golvet. Borde hela systemet bytas ut om jag ändå tar upp golvet?
Tips och goda råd på vart jag ska börja felsöka den inkonsekventa värmningen tas tacksamt emot
Jag antar att du har en fördelningscentral någonstans och att det är där det finns termostater för de olika slingorna. Sedan br du ha en termostat för att shunta lagom mycket varmvatten från ackumulatortanken till denna fördelningscentral. Om du har maxtemp och mintemp, försök fö dem att ligga bara någon grad ifrån varandra. Annars kommer temperaturen att åka jojo.
Låter som att värmesystemet är felaktigt injusterat och att det är för hög framledningstemperatur.
Är det bara golvvärme eller finns det radiatorer också?
Shunten mellan pannan/ackumulatortanken bör ha en automatik som reglerar framledningstemperatur efter utetemperaturen.
Golvvärme är ett trögt system.
Det är oftast onödigt att ha termostater/ställdon till golvvärmen. Har man det så bör det vara med golvgivare.
En termostat/ställdon ska normalt inte strypa flödet när det är "rätt" temperatur i rummet, utan de ska bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Är det bara golvvärme eller finns det radiatorer också?
Shunten mellan pannan/ackumulatortanken bör ha en automatik som reglerar framledningstemperatur efter utetemperaturen.
Golvvärme är ett trögt system.
Det är oftast onödigt att ha termostater/ställdon till golvvärmen. Har man det så bör det vara med golvgivare.
En termostat/ställdon ska normalt inte strypa flödet när det är "rätt" temperatur i rummet, utan de ska bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Precis. Framledningsvärmen är typiskt det som styr temperaturen i systemet, sedan har man ofta en blandningsventil och inte en termostat i fördelningscentralen. Har man termostater där så måste de vara smarta och reagera på vart temperaturen kommer att vara om en timme utifrån temperaturens senaste utveckling.
Det du kallar blandningsventil som eventuellt sitter vid fördelningscentralen (golvvärmefördelaren) är en golvvärmeshunt om man har både radiatorer och golvvärme, har man bara golvvärme så räcker det med shunten vid pannan.pacman42 skrev:
Jag hade samma fenomen med golvvärmen, den svingade +-2 grader från inställt värde. Det var med ett Roth reglersystem, bytte termostater och reglersystem till ett PID reglerande system som styr på temperatur och förändring Danfoss Icon, nu har jag helt stabil temp i rummen.S Solskensgatan skrev:Hej! När vi köpte vårt hus fanns redan den vattenburna golvvärmen. Golvvärmen har en sensor i alla berörda rum och läser av temperaturen i rummet korrekt. Den värmer sen på premissen ”allt eller inget”. Dvs vi kan ex inte ha en inställd lägsta temperatur på 17 grader ifall det blir kallt nattetid, då behövs krämas på till minst 19 eftersom den inte värmer sålänge det inte är för långt kvar till målet. Den kan liksom inte hålla sig på en temperatur utan låter det bli kallt innan den värmer på igen. Ibland står den på 25. Oavsett jobbar den då upp sig till bastu. Vi har försökt justera ner maxtemp. Vi använder pelletspanna i dagsläget och den värmer ju inte hur som helst.
Klicka här för att svara