11 347 läst ·
114 svar
11k läst
114 svar
Är du lantis, konservativ, iphone-vägrare eller är du en iphoneägare?
Visst kan man använda det på flyget, men flyger man inom Europa hinner man sällan se en hel film och flyger man längre så finns det ju oftast en filmtjänst ombord.
Även här föredrar jag att ha video på IPad framför telefonen.
Annars är min resefavorit ljudböcker och här funkar ju telefonen perfekt.
Även här föredrar jag att ha video på IPad framför telefonen.
Annars är min resefavorit ljudböcker och här funkar ju telefonen perfekt.
Jo, man kan se film, lite vilken som helst.mycke_nu skrev:
Jag har flera TB med filmer och TV-serier på min NAS.
Med min Android-lur kan jag koppla upp mig med VPN och streama filmerna till telefonen. Det enda jag behöver är en filbrowser (Ghost commander). Det funkar fint. Räcker inte bandbredden till så kan jag kopiera filmerna i stället. Så sitter jag i bilen och väntar på någon etc så kan jag titta en kvart på någon serie jag följer.
Jag har en iPad också. Men att se mina filmer på den verkar vara en total omöjlighet. Att göra något så banalt som att kopiera över en fil verkar inte gå utan att gå någon omväg via en molntjänst (!) jag inte har. Streama filer verkar inte heller gå utan någon tredjepartsmjukvara som ska vara igång på en dator någonstans. Jag skulle eventuellt kunna investera i en ny ny NAS för ca 4000:- och då köra något som heter Air server (?) men det känns lite puckar när jag lika gärna kan byta ut iPaden mot en Android-platta för mindre pengar. Dessutom är det tveksamt om jag då skulle ha stöd för alla gamla filformat.
Nej, Apple är nog inget för mig. Men jag är ingen Applehatare. Jag rekommenderar dem gärna till folk som hellre anpassar sitt användande än de tekniska hjälpmedlen.
..otippat att den här tråden skulle glida iväg i det här spåret...
Redigerat:
Jag tänkte på en sak.
När jag hade min iFån femma så var man tvungen att ansluta till wifi nätverk om man skulle ladda ner program eller uppdateringar på mer än 50mb, går det att ända på något sätt?
Jag fick koppla upp mig via en annan mobil för att kunna ladda ner sånt, känns ju lite kasst om det är så.
När jag hade min iFån femma så var man tvungen att ansluta till wifi nätverk om man skulle ladda ner program eller uppdateringar på mer än 50mb, går det att ända på något sätt?
Jag fick koppla upp mig via en annan mobil för att kunna ladda ner sånt, känns ju lite kasst om det är så.
Det du gör med din Android tycker inte Apple man ska kunna göra så därför går det inte. Känns väldigt konstigt att en tillverkare ska tala om vad användaren får göra eller INTE får göra. T.ex. att du måste ange ett kreditkort för att kunna använda din I-produkt. Apple hittade en marknad som de lyckades att tjäna mycket pengar på, framförallt genom marknadsföring samt att teleofinen var en del i ett större slutet koncept. Den tiden är nu förbi, deras telefon har inte utveckats framåt de senaste året. Ska bli intressant vad som händer med Samsung och deras Tizen som kommer snart.Nyfniken skrev:Jo, man kan se film, lite vilken som helst.
Jag har flera TB med filmer och TV-serier på min NAS.
Med min Android-lur kan jag koppla upp mig med VPN och streama filmerna till telefonen. Det enda jag behöver är en filbrowser (Ghost commander). Det funkar fint. Räcker inte bandbredden till så kan jag kopiera filmerna i stället. Så sitter jag i bilen och väntar på någon etc så kan jag titta en kvart på någon serie jag följer.
Jag har en iPad också. Men att se mina filmer på den verkar vara en total omöjlighet. Att göra något så banalt som att kopiera över en fil verkar inte gå utan att gå någon omväg via en molntjänst (!) jag inte har. Streama filer verkar inte heller gå utan någon tredjepartsmjukvara som ska vara igång på en dator någonstans. Jag skulle eventuellt kunna investera i en ny ny NAS för ca 4000:- och då köra något som heter Air server (?) men det känns lite puckar när jag lika gärna kan byta ut iPaden mot en Android-platta för mindre pengar. Dessutom är det tveksamt om jag då skulle ha stöd för alla gamla filformat.
Nej, Apple är nog inget för mig. Men jag är ingen Applehatare. Jag rekommenderar dem gärna till folk som hellre anpassar sitt användande än de tekniska hjälpmedlen.
..otippat att den här tråden skulle glida iväg i det här spåret...
skalman1 skrev:Jag tänkte på en sak.
Undrar också varför det är på detta sättet, vad är poängen att inte kunna använda mobilnätet?
Mer troligtvis att apple inte ska bli stämda pga man updaterar över mobilnätet och inte förstår skillnaden.mycke_nu skrev:
Men ärligt har man ett så dåligt abonnemang att man betalar 15 kr per mb eller liknande vilket gör att updateringar generar räkningar så bör det ifrågasättas om vederbörande bör inneha en sådan avancerad telefon då huvudansvaret ligger på användaren och inte tillverkaren eller någon operatör.
Kan man inte hejda sig med att få tex en AppUppdatering tills man kommer hem till sitt WiFi nätverk så har man nog ett annat problem att ta tag i.
På dom Androidlurar vi har i huset så tror jag alla är stoppade för uppdatering via mobila bredbandet.
På dom Androidlurar vi har i huset så tror jag alla är stoppade för uppdatering via mobila bredbandet.
Nimajneb skrev:
Och om man inte har Wifi hemma ska man springa runt på stan och leta efter en spot utan lösen.
Varför inte bara kunna göra det över båda.
Hur svårt ska det va?
Min mobil är mitt mobila bredband hemma, funkar jättebra om man ju nu då inte har en iphone.Nimajneb skrev: