G G.L. skrev:
Har du en komis med 3D-skrivare och CAD-kunskaper fixar denne lätt en kåpa som passar
Smart, tack för tipset!

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Kolla runt på olika kåpor så kommer du hitta sådana som är "hyfsat" snygga.
Takkopp
Som sagt, inte en sportmössa att DCL-klumpen ryms i en sån där vanlig kopp.
Så utmaningen är inte att hitta något som bara är snyggt, utan något som även rymmer kontakten.

• Gilla
Stockholmsöder
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så utmaningen är inte att hitta något som bara är snyggt, utan något som även rymmer kontakten.
Bara att leta, tog bara en som exempel på att det finns mängder av dem i olika utformning.
Kan kanske hjälpa någon annan som söker något annat än en standard i plast.
Se möjlighet att det finns lösningar.😉
Själv hade jag inte varit främmande för att göra en distans i någon passande form och färg som takkopp passar mot.
Eller kanske en sådan här
https://www.stuvbutiken.com/produkt...belysningstillbehor/takkapa-classic-antik-vit

Redigerat:
  • Gilla
G.L.
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skönhet sägs ju ligga i betraktarens öga så varför inte en:

Screenshot from 2026-05-19 12-44-59.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

😂😂😂

• Haha
Stockholmsöder och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Skönhet sägs ju ligga i betraktarens öga så varför inte en:

[bild]

😂😂😂
En sådan har jag som mätkopp när jag skall mäta hur bra ventilationen suger.

C cpalm skrev:
Vad tror du hur stort kontakten är? Den passar utan problem i alla vanliga takkåpor

D DanielSt81 skrev:
Vad tror du hur stort kontakten är? Den passar utan problem i alla vanliga takkåpor
Jag tycker det verkar högst tveksamt om klumpen på trådens första bild går att klämma in på ett vettigt sätt i en "vanlig takkåpa".

• Gilla
Stockholmsöder och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det verkar högst tveksamt om klumpen på trådens första bild går att klämma in på ett vettigt sätt i en "vanlig takkåpa".
Skulle nog tro att det är en standard på hur stora dessa är. Och då är det runt 5 cm. En vanlig takkåpa är väl runt 10-12 cm i diameter. Borde vara möjligt att få till. Gamla kontakter är väl inte så mycket mindre?

hsd hsd skrev:
Viktigare med jordfelsbrytare
Även om allt är jordat så kan fel med strömgenomgång uppstå, exempelvis så enkelt att man byter ljuskällan och kommer åt spänningsförande del samtidigt som man har kontakt med element eller rör
Jodå, i dagsläget har vi bara JFB på två grupper men med förestående centralbytet kommer vi såklart ha ett par-tre stycken och täcka samtliga grupper.

Till @Stockholmsöder : om du har plats, se detta som ett gyllene tillfälle att skaffa en egen printer ;) Bambu lab A1 mini kostar ju bara ett par tusen numera, det är en utmärkt instegsmodell för hushållsbehov!

• Gilla
Stockholmsöder
  • Laddar…
C
För att vara exakt är uttaget på bilden 58x50x30. Sen tillkommer ju en par-tre centimeter på längden för de utstickande kablarna. Så säg att den kräver 80x50x30 fri volym.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.