Hej! Har fått lgh renoverad av hyresvärden och dom har installerat dessa till alla taklampor. Ska det verkligen se ut så här? Hur ska jag kunna ha något annat än plafonder för att dom där kablarna inte ska synas. Känns konstigt att detta skulle vara standard nu. Någon som kan ge mig råd & tips på vad jag kan göra?

• IMG_5759.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5756.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5754.jpeg
    Skapa konto
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
SusoDus och 11 till
  • Laddar…
Dom flesta takhängda lampor kommer med en täckkåpa, använd den. 👍

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Aser och 11 till
  • Laddar…
S Stockholmsöder skrev:
Hej! Har fått lgh renoverad av hyresvärden och dom har installerat dessa till alla taklampor. Ska det verkligen se ut så här? Hur ska jag kunna ha något annat än plafonder för att dom där kablarna inte ska synas. Känns konstigt att detta skulle vara standard nu. Någon som kan ge mig råd & tips på vad jag kan göra?
Den som sagt något om ny standard har (förutom att kanske missuppfatta själv) avsett typen av lampstickpropp / -uttag. Alltså dess form.
Att standard skulle vara att det hänger ut en jävla fjodd ur taket stämmer såklart inte. Det finns naturligtvis riktiga, fasta lamputtag för samma typ av stickpropp.

Det är dock inte alltid helt självklart att lösa en sån uppgift utan vidare ingrepp, så de har väl kört "good enough"-approachen hos dig.

• Gilla
helrob och 9 till
  • Laddar…
S Stockholmsöder skrev:
Hur såg det ut innan då? Ser inte ut som att det fanns takdosor innan renovering utan att dom bara bytt ut kontakten.
Är väl inte jättesnygg och jag hade inte gjort så vid en renovering. Men det är ju en hyreslägenhet. Går det inte att gömma kabeln i en kopp och du vill ha en hängande lampa? Finns ju i alla fall möjlighet att hänga upp på kroken som sitter i taket.

Finns takkoppar som sätts ovanpå med hängande lampor i sladd eller om du inte har någon lampa.. Du får leta runt för det finns mängder olika sorter och med avlastning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Hur såg det ut innan då? Ser inte ut som att det fanns takdosor innan renovering utan att dom bara bytt ut kontakten.
Är väl inte jättesnygg och jag hade inte gjort så vid en renovering. Men det är ju en hyreslägenhet. Går det inte att gömma kabeln i en kopp och du vill ha en hängande lampa? Finns ju i alla fall möjlighet att hänga upp på kroken som sitter i taket.
Nej tidigare var det den gamla standarden med en smal sladd som man utan problem kunde stoppa in i kåpa som tillhör taklampan.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Den som sagt något om ny standard har (förutom att kanske missuppfatta själv) avsett typen av lampstickpropp / -uttag. Alltså dess form.
Att standard skulle vara att det hänger ut en jävla fjodd ur taket stämmer såklart inte. Det finns naturligtvis riktiga, fasta lamputtag för samma typ av stickpropp.

Det är dock inte alltid helt självklart att lösa en sån uppgift utan vidare ingrepp, så de har väl kört "good enough"-approachen hos dig.
Ok. Tack för svaret. Så för att dom ska sätta en dosa så behöver dom göra ett större kostsammare ingrepp? En tjock kabel på nästan 10 cm som sticker ut känns helt absurt. Bör tilläggas att värden har gjort en bra renovering annars så det känns märkligt att detta har blivit deras lösning.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Kabeln är ca 10 cm och inte helt lätt att böja.

• Gilla
  • Haha
Agge571 och 1 till
  • Laddar…
S Stockholmsöder skrev:
Nej tidigare var det den gamla standarden med en smal sladd som man utan problem kunde stoppa in i kåpa som tillhör taklampan.
Förmodligen var den gamla kabeln ojordad och av en icke godkänd typ. Det har inte så mycket med att standarden för lamputtag ändrades för 15 år sedan att göra, utan beror mer på att man är tvungen att göra rätt när man gör om.

Sen hade det såklart varit bäst med infällda uttag i taket, men det ser inte ut att vara helt enkelt att ordna.

• Gilla
Edvuld och 4 till
  • Laddar…
Är det inte så att pansarröret som använts för dragningen har fått elektrikern att använda tjockare kabel med ytterhölje (EQQ?)? Det har diskuterats tidigare vilken kabeltyp som är lämplig för dessa gamla metallrör. FK/FQ ansågs säker om alla krav var uppfyllda. Det kanske inte var så här i TS lägenhet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
I InsidersUnited skrev:
Dom flesta takhängda lampor kommer med en täckkåpa, använd den. 👍
Det där sladdmonterade DCL-uttaget ryms knappast i någon takkåpa, även om det kanske inte ser så stort ut på bilden.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Klipp av och sätt dit en klassisk hona med jord?

Edit: den där kabeln ser grov och oformlig ut också skala den så du bara har FK fram till kontakten

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Klipp av och sätt dit en klassisk hona med jord?

Edit: den där kabeln ser grov och oformlig ut också skala den så du bara har FK fram till kontakten
Nu är det nog dags att unge herr Malmberg återvänder till sina gamla forumdelar.
I denna del ger vi inga felaktiga råd då det handlar om personsäkerhet.

• Gilla
  • Haha
EvertL och 22 till
  • Laddar…
Hur snyggt blir det med denna tingest i rosetten? Nej precis

[bild]
Det går väl dölja den någorlunda i stuckaturen, kanske som en pikant inverterad anakronistisk detalj.

• Haha
  • Gilla
helrob och 6 till
  • Laddar…
Alla gamla hus har 2 eller 3 nakna FK kommande direkt ur ett rör med klassisk kontakt. Fullt godkänt
Det är så många fel så vart ska man börja?
Precis, gamla hus. Gör du en renovering i ett gammalt hus så kommer elektrikern sätta dit en DCL kontakt eftersom det är standard. (Som vi kunde läsa här så renoverades lägenheten).
Självklart kan du gömma ett DCL uttag under takkoppen från lampan. En DCL kontakt är inte större än en gammal kontakt. Så vad skulle det hjälpa att byta? Problemet är den styva kabeln som sticker ut.
Varför tror du att en hyresgäst har rätt att ändra på en elinstallation? Då får man kontakta hyresvärden och om den går med på att byta så skickas det dit en elektriker som förmodligen TS får betala eftersom det finns en fungerande lösning som dock inte motsvarar TS önskemål/behov.
Hyresvärden har ju ett ansvar för att alla installationer i en lägenhet är korrekta. Då kan man inte låta en hyresgäst pyssla med en elinstallation.

• Gilla
  • Haha
civanov och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.