Jag har rensat bort en del felaktiga råd ur tråden, och även ett antal fölljdinlägg.

/moderator

• Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Är det inte så att pansarröret som använts för dragningen har fått elektrikern att använda tjockare kabel med ytterhölje (EQQ?)? Det har diskuterats tidigare vilken kabeltyp som är lämplig för dessa gamla metallrör. FK/FQ ansågs säker om alla krav var uppfyllda. Det kanske inte var så här i TS lägenhet.
Funderade just på den frågeställningen då jag står i begrepp att dra om diverse el i B-rör i mitt hus. Det är off topic här, men en gemensam frågeställning med tråden är ju problematiken med vad man gör med ev FK när den kommer fram i taket (i det här fallet) och till dosan (i fallet med redan installerade B-rör och därtill hörande dosor). Antar att man i fall som detta kan, om man anser att Fx är korrekt, trä på en bit isolering på FK:n och därmed skapa FKK?

Men hur blir det i B-dosorna, där kommer man ju ha en bit enkelisolerad ledare på väg in i Wagon, exempelvis? Jordar man dosan och använder plastlock? Eller bara anser man det vara ok eftersom man inte kommer ha samma risk för oavsiktlig åverkan där? Ingen råkar ju spika/skruva genom en dosa på samma sätt som en dolt förlagd kabel.

Hela problematiken med äldre rör och dosor i metall är nog en gråzon. Som jag uppfattat det så "accepteras" det att dra nya FK trådar i sådana installationer, de var godkända när de installerades. Men det är egentligen inte OK med tanke på enkelisolering osv.

Även att jorda de äldre metalldosornna och rören kan ställa till problem, dels har man dålig garanti för god kontakt mellan rören i skarvar, mot dosor osv. Dels riskerar man att då föra in jord till ett rum som inte har jord i nuläget.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hela problematiken med äldre rör och dosor i metall är nog en gråzon. Som jag uppfattat det så "accepteras" det att dra nya FK trådar i sådana installationer, de var godkända när de installerades. Men det är egentligen inte OK med tanke på enkelisolering osv.

Även att jorda de äldre metalldosornna och rören kan ställa till problem, dels har man dålig garanti för god kontakt mellan rören i skarvar, mot dosor osv. Dels riskerar man att då föra in jord till ett rum som inte har jord i nuläget.
Just i mitt fall så tänkte jag nog dra EKK i mina B-rör, men just dosorna skulle jag kunna jorda för säkerhets skull. Jordproblemet finns redan pga inkommande metallrör och element som inte är heltäckande målade, så jag tänker jorda alla rum i samband med detta. Inget fusk.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
1779130834815.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här kan det se ut när de är infällda. Du kanske kan fråga hyresvärden varför de snålade in på det. :)

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Att nu i efterhand bila in en takdosa är tufft, däremot utanpåliggande takuttag

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
E El Janne skrev:
Det hade nog varit mitt val också. Det där på bilderna såg ju minst sagt bedrövligt ut. Dock elsäkerhetsmässigt ok.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E El Janne skrev:
Jag hade inte velat ha utanpåliggande uttag...

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
A
jonmo jonmo skrev:
Just i mitt fall så tänkte jag nog dra EKK i mina B-rör, men just dosorna skulle jag kunna jorda för säkerhets skull. Jordproblemet finns redan pga inkommande metallrör och element som inte är heltäckande målade, så jag tänker jorda alla rum i samband med detta. Inget fusk.
Metalldosor är inte heller säkert de behöver eller bör/ska skyddsjordas.

Enligt 411.3.1.1 skyddsjordning så är det utsatta delar som ska anslutas till skyddsjord. inte godtyckliga delar av metall.

exposed-conductive-part
för beröring åtkomlig ledande del av elmateriel, som inte är spänningssatt under normala förhållanden, men som på grund av ett fel i den grundläggande isoleringen kan bli spänningssatt

En dosa är inte åtkomlig för beröring. Men den kan ju bli det om t ex en ordinär person ska byta ett uttag. Dock bör spänningen vara avslagen innan uttaget ens avlägsnas. Går att vända och vrida på det i många vinklar.
H hempularen skrev:

Håller med. Det där bör man nog tänka till både en och två gånger innan. Det är en klurig fråga utan tydligt svar.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade inte velat ha utanpåliggande uttag...
Jag har några utanpåliggande dcl och kan bara stämma in. De är enorma.

• Gilla
Stockholmsöder och 1 till
  • Laddar…
G greenkarma skrev:
[bild]

Så här kan det se ut när de är infällda. Du kanske kan fråga hyresvärden varför de snålade in på det. :)
Jag tror det har med takrosetterna at göra. Huset är gammalt med en hel del bevarade detaljer. Det är 320 cm i takhöjd men har nu lyckats känna på den tjocka kabeln och den är väldigt böjbar så det bör inte vara svårt att få in den i en kåpa.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Känns som om jag har lite mer förståelse. Ser för jäkligt ut men får se till att ha en ordentlig kåpa som döljer eländet.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kolla runt på olika kåpor så kommer du hitta sådana som är "hyfsat" snygga.
Takkopp

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har du en komis med 3D-skrivare och CAD-kunskaper fixar denne lätt en kåpa som passar

• Gilla
Stockholmsöder
  • Laddar…
hsd
jonmo jonmo skrev:
Viktigare med jordfelsbrytare
Även om allt är jordat så kan fel med strömgenomgång uppstå, exempelvis så enkelt att man byter ljuskällan och kommer åt spänningsförande del samtidigt som man har kontakt med element eller rör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.