Fick hem bänkskivan häromdagen, carrara blanco c blev dock ganska förvånad. Skivan har inga synliga vener och har istället väldigt många stora mörka fläckar. Tycker nästan hela bänkskivan ser plastig ut, som en imitation. Stänkskyddet ser mer ut som den carraramarmorn man sett tusentals gånger samt i deras egna butik.

Visst, det är ett naturmaterial så man får räkna med naturlig variation men skiljer sig stenen så här mycket från vad som visas i återförsäljaren visningskök och provbitar kan jag tycka att det vore bra att skicka en bild till kund innan stenen kapas, för hade vi sett det hade vi genast sagt nej.

Tycker stänkskyddet ser "rätt" ut medan bänkskivan ser ut att vara något annat. Återförsäljaren hävdar, baserat på bilderna, att det är carrara. Dom skulle prata med sin chef på måndag.

Vad säger panelen?

• Kök med ljusgrå bänkskiva, synliga mörka fläckar, vit stänkskydd, diskbänk och guldfärgad kran. Plast skydd hänger från överskåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksbänk med carraramarmor utan synliga vener, mörka fläckar, vit stänkskydd och guldfärgad kran, plastöverdrag ovanpå.
    Skapa konto
  • Vit bänkskiva utan synliga vener, med stora mörka fläckar, monterad med diskho, diskussion om Carraramarmor och naturlig variation.
    Skapa konto
  • Bänkskiva med stora mörka fläckar och försänkt spishäll. Skivan ser plastig ut och har få vener. Stänkskydd av Carraramarmor ovanför.
    Skapa konto
  • Kök med ljusgrå skåp, bänkskiva i carraramarmor-liknande material med mörka fläckar, och matchande stänkskydd.
    Skapa konto
  • Bänkskiva i Carrara-marmor med många mörka fläckar och få vener, vilket ger ett plastigt utseende i kontrast till stänkskyddet.
    Skapa konto
  • Bänkskiva av carrara blanco c med stora mörka fläckar och saknar vener, ser plastig ut. Stänkskyddet i bakgrunden har mer klassiskt marmormönster.
    Skapa konto
  • Bilden visar en bänkskiva med mörka fläckar och ett stänkskydd i carraramarmor utan synliga vener. Panelen diskuterar kvalitetsskillnader.
    Skapa konto
  • Köksbänk med carrara blanco c-skiva, synliga mörka fläckar och vit stänkskydd. Guldblandare och diskho. Skivan ser plastig och avvikande ut.
    Skapa konto
Jag kan inte svara på frågan, men bumpar gärna tråden. Det där ser ju inte kul ut ...

Tycker vit carrara ska ha diskreta ljusgrå strimmor. Det där ser ut som nåt helt annat.

Valde du inte ut skivan innan de kapade ?

Men ja, den känns nästan tillgjord om man jämn för med stänkskyddet ,

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag tror att det kan vara Carrara, om än du då haft enorm otur. Ser man närmre så finns ju de karaktäristiska venerna där. Sen råkar det vara många mörka fläckar, vilket inte är så vanligt.
Men det är ju ganska enkelt att avgöra om det är någon komposit, och inte marmor. Skrapa med något vasst på baksidan, så känner du det.
Likaså om det är en imitation, så brukar det synas på baksidan/under.
Men kanske går det att reklammera, då utseende avviker så mycket mot vad man kan förvänta.

C
A aabbcc skrev:
Vad säger panelen?
Carrara är regionen och "Bianco C" typen/klassificeringen/sorteringen.
Helt klart avviker skivan kraftigt från den karakteristiska "Bianco C", men skall låta det vara osagt om det ryms inom den "officiella" definitionen av "Bianco C". Själv hade jag amatörmässigt förväntat mig något helt annat.

Hur som helst är det ju nonsens att säga - "Jo, det är Carrara". Det finns massa olika sorters marmor som bryts i Carrara.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade aldrig godkänt den skivan som marmor Carrara Bianco c i mitt kök, inte ens som c/d. Kanske är en komposit som ska likna marmor, men väldigt dåligt sådan.

Redigerat:
Tack för alla svar! Har fått skriftlig bekräftelse från återförsäljarens distributör att skivan kommer från ett block som är "Bianco Carrara C of first quality".

Återförsäljaren har dock varit väldigt samarbetsvillig och är redo att ta tillbaks bänkskivan :)

• Gilla
Citrona och 2 till
  • Laddar…
Seriösa stenfirmor bokar besök för att välja ut råämne att kapa ur bänkskivan ur.
Jag hade ett par olika att välja på.
Man köper inte stenskivor på "postorder" osett.
Tycker dock att det ser ut som cararra.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Seriösa stenfirmor bokar besök för att välja ut råämne att kapa ur bänkskivan ur.
Ja vi har lärt oss det nu :) Har du tips på bra leverantörer i stockholmstrakten?

Det är som alltid en kostnadsfråga. Folk jagar kostnader och köper från utomlandet osett. Man kan köpa hos någon som erbjuder annan service och val, men då kostar det ett gäng tusenlappar extra.
Eller så betalar man bara mer för en jämndålig svensk leverantör som inte erbjuder service eller titt.
Folk är olika engagerade och antalet gånger man köper en ny marmorskiva är begränsade.

A aabbcc skrev:
Ja vi har lärt oss det nu :) Har du tips på bra leverantörer i stockholmstrakten?
https://www.stenfirmatorner.se/
100år i branschen typ.
Själv svinnöjd!

[länk]
100år i branschen typ.
Själv svinnöjd!
Toppen, har redan fått en offert från dom och ska dit och kika på block i veckan :)

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Slutet gott allting gott! Gamla skivan togs tillbaka oci vi körde med stenfirma bror törner som rekommenderades i tråden, fick fantastisk hjälp och dom var till och med några tusenlappar billigare trots att produktion sker här i Stockholm jämfört med tidigare bänkskivan som tillverkats i Estland.

Kök med nyinstallerad stenskiva och skåp, diskbänken är utskuren; en del av ett renoveringsprojekt med lokal produktion.
Skapa konto
Marmorbänkskiva i kök med rostfri diskho, installerad mot en ljus vägg med eluttag.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
gaia och 9 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.