31 093 läst ·
81 svar
31k läst
81 svar
Är detta rimliga materialpriser?
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
På de artiklar jag känner är det otroligt dyrtH Henkan- skrev:
Japp ser ut å va rätt..
Som jag ser det är det i överlag helt ok priser. Finns dock någon post som sticker ut, tex. Kat6 i slang. En tanke som slår mig är att priset kanske inte är justerat rätt, något fel med rabattbrevet.H Henkan- skrev:
När jag jobbade för en mindre firma där jag hade viss insyn i det ekonomiska, hände det rätt ofta att ett artikelnummer hade missats i rabattbrevet från grossisten, eller inte gått in i datorsystemet som det borde. I dessa fall gäller det att firman uppmärksammar detta och justerar utgående faktura manuellt. Vilket kanske inte alltid är så lätt när mängder av fakturor ska ut.
Och som svar på annat här i tråden; Att man behöver tomslang och lös fk för ett helt husbygge, är enligt mig helt ofrånkomligt. Man drar ju knappast 5-ledare mellan spottar och rycker ut 3 av dessa för att behålla tex. svart+blå. Det förekommer även rör som innehåller 6-7 tändtrådar.
Sedan är det dålig idé att jämföra kabel från alibaba/byggmax mot draka. Båda fungerar, men det är skillnad att jobba med dom. Hur det kvalitetsmässigt i slutändan spelar någon roll kan jag inte svara på, men jag har varit med om kabel som höljet dragit sig tillbaka på, med kortslutning i varenda dosa som följd. Och jag kan säga såhär; det var inte draka eller nexans kabel.
En fundering, inte så mycket om priser utan mängden kabel, flexslangen som är specad har fördragen kabel, så det är väldigt mycket kabel utöver …. Tänker bara så du inte fått betala för kabel som ingår i första posterna , men vet inte vad som gjorts så vill inte spekulera
M Mromalley skrev:Som jag ser det är det i överlag helt ok priser. Finns dock någon post som sticker ut, tex. Kat6 i slang. En tanke som slår mig är att priset kanske inte är justerat rätt, något fel med rabattbrevet.
När jag jobbade för en mindre firma där jag hade viss insyn i det ekonomiska, hände det rätt ofta att ett artikelnummer hade missats i rabattbrevet från grossisten, eller inte gått in i datorsystemet som det borde. I dessa fall gäller det att firman uppmärksammar detta och justerar utgående faktura manuellt. Vilket kanske inte alltid är så lätt när mängder av fakturor ska ut.
Och som svar på annat här i tråden; Att man behöver tomslang och lös fk för ett helt husbygge, är enligt mig helt ofrånkomligt. Man drar ju knappast 5-ledare mellan spottar och rycker ut 3 av dessa för att behålla tex. svart+blå. Det förekommer även rör som innehåller 6-7 tändtrådar.
Sedan är det dålig idé att jämföra kabel från alibaba/byggmax mot draka. Båda fungerar, men det är skillnad att jobba med dom. Hur det kvalitetsmässigt i slutändan spelar någon roll kan jag inte svara på, men jag har varit med om kabel som höljet dragit sig tillbaka på, med kortslutning i varenda dosa som följd. Och jag kan säga såhär; det var inte draka eller nexans kabel.
The case is as follows... An electrician who charges 1000 SEK per hour of work, in order not to have problems during the work, buys expensive materials on which he earns even more on the margin. And what makes him happy, of course, and explains to the client that his hour of work costs more than the difference in the price of, for example, a cable. Of course, the client should also be happy, although there is no reason. Cables approved for sale must meet the standards, so the comparison of Byggmax and Ahlsell is most appropriate. Of course, you can use the most expensive materials, the most expensive tools and call yourself Scanska or PEAB and build 70m2 apartments in a small town for 5 million, and not put them in partition walls not a gram of insulation because what for? And if the customer complains that the walls do not suppress noise, you can say that then it would have to cost a million more....
Elfirman går inte back på de här priserna, om man säger så. Å andra sidan så är väl kunskap om vad man skall ha, hur mycket man skall ha och att ha det på plats värt något det med.H Henkan- skrev:
Ink eller ex moms?H Henkan- skrev:
H Henkan- skrev:
Är priserna inkl moms?
Det är ungefär 40-80 procent påslag, om priserna är inkl moms!
jag har ett litet elföretag och har då jämfört med
mina egna priser, tror jag har ganska normala priser för ett företag med 1-6 anställda!
vad som är rimligt är svårt att säga
Alltså..
Det sämsta med att lägga ut sådana här artiklar/topics är att vi vet ju inte vad vi jämnför med.
Vilket fabrikat? Vissa fabrikat är dyrare pga MYCKET bättre kvalité/friktionsdämpande etc etc.
Vi vet tex inte vad det är för Flexrör? Är det pipeline? PM flex? etc etc..
FQ-Easy kan vara vilket som också.
Sen även att om du går som anställd på ett företag och går och "scannar" material för inköp ser man ibland inte priser.
Ta tillexempel att du har världens bästa rabbat på central "Klabbiklabb" men den finns inte på hyllan så den anställde köper "blabla" vilket kanske kostar 1000kr mer.
Företaget får då ligga ute med den extra pengen som de också måste få tillbaka (Aka.. Ahlsells/ALLA GROSSITER INOM DENNA BRANCHEN...)
Jobbade på ett företag där en anställd gick in och scannade ett par långkallingar som senare visade sig kosta 1200kronor.. Men det visste ju inte den anställde.
Tyvärr är detta vad alla får "bråka om".
Sen kan man FORTFARANDE inte jämnföra produkt med produkt om man inte jämnför exakt samma.
Menar en Ferrari kostar inte som en Dacia pga båda är en bil (sanning med modifikation på Dacia)
Sen hur många av oss går till tandläkaren och frågar om materialpåslag på hans jävla hittepå förbrukningsmaterial.
Det sämsta med att lägga ut sådana här artiklar/topics är att vi vet ju inte vad vi jämnför med.
Vilket fabrikat? Vissa fabrikat är dyrare pga MYCKET bättre kvalité/friktionsdämpande etc etc.
Vi vet tex inte vad det är för Flexrör? Är det pipeline? PM flex? etc etc..
FQ-Easy kan vara vilket som också.
Sen även att om du går som anställd på ett företag och går och "scannar" material för inköp ser man ibland inte priser.
Ta tillexempel att du har världens bästa rabbat på central "Klabbiklabb" men den finns inte på hyllan så den anställde köper "blabla" vilket kanske kostar 1000kr mer.
Företaget får då ligga ute med den extra pengen som de också måste få tillbaka (Aka.. Ahlsells/ALLA GROSSITER INOM DENNA BRANCHEN...)
Jobbade på ett företag där en anställd gick in och scannade ett par långkallingar som senare visade sig kosta 1200kronor.. Men det visste ju inte den anställde.
Tyvärr är detta vad alla får "bråka om".
Sen kan man FORTFARANDE inte jämnföra produkt med produkt om man inte jämnför exakt samma.
Menar en Ferrari kostar inte som en Dacia pga båda är en bil (sanning med modifikation på Dacia)
Sen hur många av oss går till tandläkaren och frågar om materialpåslag på hans jävla hittepå förbrukningsmaterial.
Jag är mest imponerad över att de har lyckats få allt material att gå jämt upp med förpackningsstorleken. Helt otroligt att lyckas göra av med precis 100 eller 200m flexrör (oavsett kostnad) eller precis 10 hela kartonger med FQ.
Har TS fått en låda överblivet elmaterial för det kan väl ändå inte vara så att elektrikern sparar överskottet och säljer det till nästa kund också?
Har TS fått en låda överblivet elmaterial för det kan väl ändå inte vara så att elektrikern sparar överskottet och säljer det till nästa kund också?
Kan ju vara så att hen avrundat neråt också eller har du varit på plats och sett hur mycket som gått åt?zarkov skrev:
Jag är mest imponerad över att de har lyckats få allt material att gå jämt upp med förpackningsstorleken. Helt otroligt att lyckas göra av med precis 100 eller 200m flexrör (oavsett kostnad) eller precis 10 hela kartonger med FQ.