30 925 läst ·
81 svar
31k läst
81 svar
Är detta rimliga materialpriser?
Om nu du tycker att elektrikern har ett högt påslag på sitt matrial
Sätt dig framför datorn och beställ det du behöver ,tar säkert några timmar hoppas att elektrikerna vill jobba med matrialet när det då fattas nåt blir det stopp i arbetet ,lägg till den tid du själv måste lägga
Sätt dig framför datorn och beställ det du behöver ,tar säkert några timmar hoppas att elektrikerna vill jobba med matrialet när det då fattas nåt blir det stopp i arbetet ,lägg till den tid du själv måste lägga
Vet inte om detta var riktat till mig som TS eller något annat av svaren i tråden?G Gue skrev:
Helt rimliga påslag. Även elektriker måste leva.
Tycker de artiklar jag tittat på ser hyfsat OK ut också. Brukar anse att om en hantverkares pris ex moms är ungefär vad jag kan hitta den billigast (utan reor och liknande) inkl moms så är det hyfsat rimligt. Lite beroende på hur arbetet betalas förstås, ska de lägga på saftigt på priserna OCH ta betalt för tiden de beställer så är det till att ta i, men om de fakturerar mig den tid de är hos mig, resa till/från plus material med rimligt påslag så är jag nöjd.
Gladast är jag om materialpriserna är som billigaste stället, helt utan påslag och att de fakturerar en rimlig tid för inköpet istället (som jag får ROT på
)
Hur som helst, lite beroende på ovan så ser det inte hemskt ut, tycker jag. Vi har sett många 100% dyrare material här på forumet !
Sen vet ingen här något om mängden. Det kan bara TS veta något om och man KAN ju som kund fråga om överblivna ligger kvar till framtida projekt när jobbet är klart. Å andra sidan, är det en firma man anlitar var gång kan allt annat smått och gott som går åt göra att det jämnar ut sig.
Gladast är jag om materialpriserna är som billigaste stället, helt utan påslag och att de fakturerar en rimlig tid för inköpet istället (som jag får ROT på
Hur som helst, lite beroende på ovan så ser det inte hemskt ut, tycker jag. Vi har sett många 100% dyrare material här på forumet !
Sen vet ingen här något om mängden. Det kan bara TS veta något om och man KAN ju som kund fråga om överblivna ligger kvar till framtida projekt när jobbet är klart. Å andra sidan, är det en firma man anlitar var gång kan allt annat smått och gott som går åt göra att det jämnar ut sig.
Redigerat:
Beror lite på om priserna är före elle efter moms, men rimligt för FQ i detaljhandeln är runt 4,50 kr/m ink moms. (https://www.hornbach.se/p/installationskabel-fq-pure-1-5-bla-100m/10340348 https://www.elbutik.se/product.html/draka-fq-pure-15?category_id=2103)
Fördragen flex med fq finns för 19 res 29 kr/m här https://www.k-rauta.se/produkt/flexror-16fq-5g15-r100m/7332367700471
I båda av dessa fall är påslaget 60-70% givet att priserna du listat är ex moms.Det enda fallet sådana påslag skulle vara rimliga är om elektrikern enbart debiterar den tid han är på plats och installerar, bara påslaget borde täcka alla andra kringkostnader för insförskaffning, transport, och lagerföring.
Fördragen flex med fq finns för 19 res 29 kr/m här https://www.k-rauta.se/produkt/flexror-16fq-5g15-r100m/7332367700471
I båda av dessa fall är påslaget 60-70% givet att priserna du listat är ex moms.Det enda fallet sådana påslag skulle vara rimliga är om elektrikern enbart debiterar den tid han är på plats och installerar, bara påslaget borde täcka alla andra kringkostnader för insförskaffning, transport, och lagerföring.
Vad folk tycks glömma är även att elektrikern ska ha betalt 8 timmar per dag, så det kunderna får betala är kostnaden för all "dötid" som inte är direkt debiterbar. Och "dötid" blir det speciellt på mindre företag som arbetar med "småjobb". Hos små företag händer nästan aldrig att man kan debitera 40 timmar/vecka, man måste se till hela verksamheten och inte till ett enstaka jobb.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Varför ska man ta betalt för att inte arbeta? Mycket märkligt resonemang, en seriös företagare fakturerar givetvis endast för tiden man lägger ner på projektet. Om du vill ha betalt för 8h/arbetsdag, skaffa dig ett lönejobb och acceptera att timlönen är låg. Din sort ger hantverkare dåligt rykte.E elmont skrev:Vad folk tycks glömma är även att elektrikern ska ha betalt 8 timmar per dag, så det kunderna får betala är kostnaden för all "dötid" som inte är direkt debiterbar. Och "dötid" blir det speciellt på mindre företag som arbetar med "småjobb". Hos små företag händer nästan aldrig att man kan debitera 40 timmar/vecka, man måste se till hela verksamheten och inte till ett enstaka jobb.
Så elfirmor skulle inte ha folk som ska ha lön 40 timmar i veckan?? För du tror väl inte att elektriker i allmänhet är egna företagare???? Därför måste företaget ta in så mycket pengar som det krävs för att betala lön för full tid samt för alla andra kostnader som inte direkt är knutna till ett speciellt projekt.
Arbetstagaren skall naturligtvis ha betalt för den tid han eller hon arbetar men varför skall kunden betala både timpeng och löjliga materialpåslag, ibland till och med påslag på hittepå-priser? Timpengen bör räcka för att täcka såväl debiterbar arbetstid, icke debiterbar arbetstid och stillståndstid samt ev administrativa kostnader (kontorspersonal, bokföringsbyrå mm).
Jag har inga problem med rimliga påslag på verkliga priser, det jag vänder mig mot är hantverkare som säljer in sig till underpris för att sedan luras på materialet, både mängd och pris.
Jag har inga problem med rimliga påslag på verkliga priser, det jag vänder mig mot är hantverkare som säljer in sig till underpris för att sedan luras på materialet, både mängd och pris.
Som kund får man betala alla firmans kostnader samt en skälig vinst, hur det ska gå till kan ju inte vara på nått annat sätt än att företagaren bestämmer hur han ska ta betalt. Skulle kunderna få bestämma ginge alla företag i KK. Och som jag upprepade ggr skrivit, gå igenom jobbet in i minsta detalj och begär ett pris om du är osäker på företaget, är det en gammal bekant som du litar på, gå igenom jobbet och beställ det du vill ha och ta det på löpande räkning.
Det rimliga hade varit om man hade marknadsmässiga priser på material och istället anpassade timdebiteringen för att täcka verksamhetens kostnader. Det borde dels gynna konsument som kan använda ROT till en större del av kostnaden men även leda till en sundare konkurrens där inte stora kostnader hålls dolda i orimliga materialpåslag som många lätt missar.