• Gilla
  • Wow
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
[länk] =5,95:-/m
[länk] =5,89:-/m
[länk] =5,99:-/m
Grattis du vinner med din jämförelse med att köpa 10 meters längder på Clasohlson. Hade det varit 10 meters TS behövt så hade jag inte sagt att 6,16kr /m va dyrt. :crysmile:

• Haha
Brallan84
  • Laddar…
E elmont skrev:
[länk] =5,95:-/m
[länk] =5,89:-/m
[länk] =5,99:-/m
Förstår inte varför du tagga mig? Jag skrev ju att det inte var dyrt?

P
H Henkan- skrev:
Jag skulle vilja ha en sanity check på om detta är rimliga materialpriser. Jag har egentligen ingen anledning att tro annat och elfirman gör ett bra jobb, men jag vill gärna ha en check så att jag slipper följa upp framöver utan kan känna att jag kan lita på att allt är ok.
Kollade bara första posten med flexrör 16/FK 3G1,5 och Hornbach tar 17,00 per meter, så inte så farligt påslag.
Flexrör med Cat6 låter dyr, åter igen Hornbach, rör med 2 stycken Cat6 kostar 22,85 per meter, så där blir du blåst.

• Gilla
bifrost. och 1 till
  • Laddar…
Du får förlåta mig men jag har sluntit på tangenterna och skickat utan att kollat mitt inlägg.

• Gilla
happy_sloth
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Kollade bara första posten med flexrör 16/FK 3G1,5 och Hornbach tar 17,00 per meter, så inte så farligt påslag.
Flexrör med Cat6 låter dyr, åter igen Hornbach, rör med 2 stycken Cat6 kostar 22,85 per meter, så där blir du blåst.
Men va ?!

Menar du att du inte tycker en ökning från 17kr till 25,76 inte är så farligt ?
Det är en ökning på 51,53%

Jag säljer dig gärna vad du än behöver.. lite rim och reson måste det väll ändå vara, även om man vill rå om sitt eget skrå så måste man ändå kunna vara lite ärlig med vad som är rimligt.

• Gilla
Admu
  • Laddar…
P
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Men va ?!

Menar du att du inte tycker en ökning från 17kr till 25,76 inte är så farligt ?
Det är en ökning på 51,53%

Jag säljer dig gärna vad du än behöver.. lite rim och reson måste det väll ändå vara, även om man vill rå om sitt eget skrå så måste man ändå kunna vara lite ärlig med vad som är rimligt.
Vi andra lever i verkligheten...

När jag tagit in elektriker har jag kollat de största posterna i offerten/fakturan och jämfört med motsvarande på elbutik.se. Om diffen är inom 20% så tycker jag att det är helt klart acceptabelt.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
[länk] =3,49/m with moms
Fast då jämför du FQ med FK. Så inte samma vara.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
tommib
FQ ligger på 325 kr / 100 m på elbutik.se. Då är det dock noname ledning. Nexans ligger på 560 kr / 100 m.

Det kan vara en viss skillnad på att jobba med de olika ledningarna, det känner till och med jag som hempulare. Om det är värt dubbla priset vågar jag dock inte säga.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
FQ ligger på 325 kr / 100 m på elbutik.se. Då är det dock noname ledning. Nexans ligger på 560 kr / 100 m.

Det kan vara en viss skillnad på att jobba med de olika ledningarna, det känner till och med jag som hempulare. Om det är värt dubbla priset vågar jag dock inte säga.
335 för "Easyflex". Ingen aning om hur den är.
Å andra sidan finns det inget incitament för elektrikern att testa någon billigare variant, eftersom de tjänar mer pengar ju dyrare kabel de väljer.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Rimligt är väl också att installatören får lite betalt för tiden det tar beräkna materialmängd och själva inköpet. Dom kanske inte har bästa priset på allt material, eller föredrar att jobba med ett visst fabrikat. Så länge dom inte ägnar sig åt ocker och gör ett fint jobb är jag nöjd.

• Gilla
terikss2 och 2 till
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Rimligt är väl också att installatören får lite betalt för tiden det tar beräkna materialmängd och själva inköpet. Dom kanske inte har bästa priset på allt material, eller föredrar att jobba med ett visst fabrikat. Så länge dom inte ägnar sig åt ocker och gör ett fint jobb är jag nöjd.
Inköpet sker väl oftast på tid som kunden betalar för.
Men, i det här fallet känns påslaget faktiskt helt ok. I mitt tidigare inlägg hade jag missat att det var en nonamekabel jag kollade på. Om man antar att elektrikern vill köra vettiga märken är inte de här sex kronorna så mycket att bråka om.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H Henkan- skrev:
Jag skulle vilja ha en sanity check på om detta är rimliga materialpriser. Jag har egentligen ingen anledning att tro annat och elfirman gör ett bra jobb, men jag vill gärna ha en check så att jag slipper följa upp framöver utan kan känna att jag kan lita på att allt är ok.

Det ända jag kan tycka är konstigt är att dem köpt färdig dragen slang, både 5g1.5 och 3g1.5 och även köpt FQ löst. Borde inte vara så mycket att dra när slangarna redan har tråd.

• Gilla
RiMaX och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.