33 282 läst ·
174 svar
33k läst
174 svar
Är detta ett doldt fel?
Detta är en bra argumentation för din sak. Beträffande "fakturan" uppfattar jag det så att du fått ett krav från köparen på ett belopp där köparens utlägg till byggfirman är bifogat som underlag. Då räcker det med att du bestrider kravet från köparen. Om du fått fakturan direkt från byggföretaget bör du upplysa köparen att du bestrider men inte ha kontakt med byggföretaget, de har ingen relation till dig, du är inte beställare.H hempularen skrev:Med de angivna omständigheterna så tror jag att du går helt säker. Bestrid bara kravet "Jag är inte ansvarig för det här", eller liknande. Ge inga detaljer överhuvudtaget om varför du inte anser dig vara ansvarig. OM köparna mot alla rimliga odds skulle stämma dig för det här, så är det viktigt att du inte bidrar med några argument, håll dig till allmänna ordalag när du bestrider.
Men detta borde inte bli något.
1. tveksamt om det kan anses som dolt, borde gått att se att det ev. var fel utfört innan köpet.
2. Köparen har inte anmält till dig i tid att de upptäckt ett dolt fel. Det skall anmälas till säljaren omgående.
3. Köparen har inte givit dig möjlighet att inspektera felet innan det åtgärdades.
4. Köparen har valt en onödigt dyr metod för att åtgärda felet. Det kostar inte 18 000 att sätta en inspektionslucka
5. Kostnadne för felet är för låg, för att kunna anses ha påverkat köpesumman, om felet hade varit känt vid köpetillfället..
6. Köparen har ändå renoverat badrummet, och har därmed inte haft någon extra kostnad för detta, mer än möjligen materialkostnaden för en inspektionslucka.
Men originalfakturan var ju inte ens utställd till TS utan till köparen. Därför bör TS inte ta någon som helst diskussion med företaget om fakturans riktighet, kreditering osv. utan bara hålla sig kall. Fakturan är förmodligen helt korrekt och ska betalas av köparen (som har beställt tjänsten)TomasJor skrev:
Jag tolkade inlägg 46 som att köparen skapat en ny faktura till TS med leverantörens faktura som underlag men det kan ju vara som du skriver och då är det ju bara för TS att kasta detta. Ännu bättreS Stuff skrev:
@TS, har du bara en faktura med köparens namn? I så fall kasta den utan att göra något mer, återigen du har inte beställt något.
Ingen faktura direkt på mig. Endast ett krav från köparen.TomasJor skrev:
Jag tolkade inlägg 46 som att köparen skapat en ny faktura till TS med leverantörens faktura som underlag men det kan ju vara som du skriver och då är det ju bara för TS att kasta detta. Ännu bättre
@TS, har du bara en faktura med köparens namn? I så fall kasta den utan att göra något mer, återigen du har inte beställt något.
De berättade om problemet samma dag som de startade renoveringen. Troligtvis planerade de att göra om taket ändå. Å andra sidan, vad skulle vara den rätta lösningen för att fixa detta fel?H hempularen skrev:Med de angivna omständigheterna så tror jag att du går helt säker. Bestrid bara kravet "Jag är inte ansvarig för det här", eller liknande. Ge inga detaljer överhuvudtaget om varför du inte anser dig vara ansvarig. OM köparna mot alla rimliga odds skulle stämma dig för det här, så är det viktigt att du inte bidrar med några argument, håll dig till allmänna ordalag när du bestrider.
Men detta borde inte bli något.
1. tveksamt om det kan anses som dolt, borde gått att se att det ev. var fel utfört innan köpet.
2. Köparen har inte anmält till dig i tid att de upptäckt ett dolt fel. Det skall anmälas till säljaren omgående.
3. Köparen har inte givit dig möjlighet att inspektera felet innan det åtgärdades.
4. Köparen har valt en onödigt dyr metod för att åtgärda felet. Det kostar inte 18 000 att sätta en inspektionslucka
5. Kostnadne för felet är för låg, för att kunna anses ha påverkat köpesumman, om felet hade varit känt vid köpetillfället..
6. Köparen har ändå renoverat badrummet, och har därmed inte haft någon extra kostnad för detta, mer än möjligen materialkostnaden för en inspektionslucka.
Ponera att du gått med på att fixa det (oberoende av skuld eller ej) så hade ”rätt” lösning varit att sätta en inspektionslucka med skvallerrör. Alltså ett väldigt litet jobb till liten peng.W will1229 skrev:
Antingen gör man det de försöker att fakturera. Monterar ett tak över röret. Eller också sätter man en lucka under skarven så att den kan inspekteras. Det är ju bra om eventuellt läckage läcker genom luckan också.W will1229 skrev:
men vad de har gjort är att faktiskt dölja alla rör ovanpå taket? Vad händer om det läcker upp där? Jag är verkligen förvirrad...D Daniel 109 skrev:
Har de? Man skulle kunna göra så med ett plocktak, men det var det väl inte.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
...och det har du nog vid detta laget förstått att du inte ska betala !W will1229 skrev:
Detta är inget annat än en stor jäkla bluff från de som köpt huset, för att få dig att bekosta det hela.
Man får lov att ha dolda kopplingar om de är inspektionsbara vilket de är med en inspektionslucka eller bara ett doslock rakt under dem och detta hade inte kostat många kronor att åtgärda.
Deras hittepå med att gipsa om hela taket etc. och att det tar 8tim att gipsa ett badrumstak och 10tim att spackla/måla är trams !
De har förmodligen bara velat byta taket och placera spotlighten lite annorlunda kanske och då "låtsas" som att kopplingen läckt så de behövde byta hela taket, men det ska myyyycket till för att den förhållandevis nya kopplingen ska läcka så mycket så hela taket skulle vara förstört och de har om jag förstått det rätt inte kunnat visa upp en enda bild med genomblöta gipsskivor.
De kan inte heller som privatpersoner skriva en faktura till dig och tvinga dig att betala denna.
Den faktura de fått är de skyldiga att betala till dem de anlitat.
Räcker det med att det är inspekterbart i dag? Måste inte eventuellt läckage dessutom rinna ut så att det blir synligt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
det kanske blir svårt att driva i praktiken. Skarvar i tak blir ju ganska enkla men ponera en dold skarv i ett schakt vid vägg. Där tror jag läckaget får svårt att övervinna gravitationen. Skulle ju bli helt orimliga krav om dessutom alla skarvar måste ha täta boxar så att man dessutom ser läckaget utan att behöva inspektera för det är väl det som är grejen med att de är inspekterbara? Att man ska kunna göra det och hålla koll på det så att man hinner göra nåt innan det läcker rejält.D Daniel 109 skrev:
Herregud jag förväntade mig aldrig så många bra svar och stöd! Stor tack till alla!
Jag kommer inte att betala något till köparen. Jag antar att de redan har betalat byggföretaget eftersom de har haft en stor renovering där.
Eftersom allt har ändrats i badrummet är det svårt för mig att få några bevis för att försvara mig själv. Om de verkligen vill gå till domstolen. Finns det någon regel eller standard om rör och tak?
Jag kommer inte att betala något till köparen. Jag antar att de redan har betalat byggföretaget eftersom de har haft en stor renovering där.
Eftersom allt har ändrats i badrummet är det svårt för mig att få några bevis för att försvara mig själv. Om de verkligen vill gå till domstolen. Finns det någon regel eller standard om rör och tak?