33 282 läst ·
174 svar
33k läst
174 svar
Är detta ett doldt fel?
Och i brevet står det:
Dolt fel i bostadsrätt där svarande står som säljare.
kravet avser kostnaden att riva ned, dra om vattenrör, och bygga upp badrumstak enlig vvs branscheregler.
Det dolda felet innebar att vattenrör var inbyggda ovanför innertaket.
Dolt fel i bostadsrätt där svarande står som säljare.
kravet avser kostnaden att riva ned, dra om vattenrör, och bygga upp badrumstak enlig vvs branscheregler.
Det dolda felet innebar att vattenrör var inbyggda ovanför innertaket.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
W will1229 skrev:Jag ber dem att ge bevis på "felet" men hittills har jag bara fått en räkning och en beskrivning från deras byggföretag:
Reparation av felaktigt byggt undertak i badrum, där dolda kopplingar var gömda och hade läckt.
Rivning 2h
Rörmokare 4h
Elektriker 4h
Gipsning av undertak 8h
Spackling och målning 10h
Totalt 30 timmar
480:-/timme plus moms x 30h = 18000:-
Helvete vilket oseriöst byggföretag, köparen har alltså sagt till dom att dom ska fakturera dig och dom gör det????!?
inte ens om felet var solklart dolt fel bortom allt tvivel i världen skulle en seriös hantverkare göra på det viset. Fakturan skall gå till beställaren och sen gör beställaren upp med dig, fruktansvärt oseriöst, betala inte en krona, erbjud dig inte att kompromissa över huvud taget.
Vad jag förstått så är inget avgjort i domstol? I så fall är det bara kontakta kronofogden och bestrida kravet. Då är det upp till din motpart att dra det till domstol. Kronofogden kommer inte kräva dig på pengar förrän skulden är fastställd i domstol (eller att du godkänner kravet och betalar).
Mer info här:
https://kronofogden.se/kravombetalning.html
Edit: Just Kronofogden brukar skrämma folk ganska lätt, tyvärr. Men det är faktiskt så att vem som helst kan kräva vem som helst på pengar via KFM. Då betalar den sökande en avgift och KFM skickar ut kravet. Jag skulle t.ex. kunna kräva finansminister Magdalena Andersson på 500:- för att jag anser mig ha rätt till det. Sen kommer hon såklart bestrida detta, då gör KFM ingenting förrän saken är avgjord i domstol.
Mer info här:
https://kronofogden.se/kravombetalning.html
Edit: Just Kronofogden brukar skrämma folk ganska lätt, tyvärr. Men det är faktiskt så att vem som helst kan kräva vem som helst på pengar via KFM. Då betalar den sökande en avgift och KFM skickar ut kravet. Jag skulle t.ex. kunna kräva finansminister Magdalena Andersson på 500:- för att jag anser mig ha rätt till det. Sen kommer hon såklart bestrida detta, då gör KFM ingenting förrän saken är avgjord i domstol.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Vem har tagit ärendet till KF, är det köparen eller byggföretaget??W will1229 skrev:
Det är inte ett dolt fel, det var oerhört enkelt att se att det inte stod helt rätt till med tanke på täckbrickan och röret genom taket.
Om jag förstår det rätt så riskerar du inte några extra kostnader förutom summan 18000 även om du tar det till domstol ifall du inte väljer att ha advokat eller? Jag tänker att du kan dra ut på detta och göra det så dyrt som möjligt för köparen då du ändå inte har något att förlora?
nu får någon gärna rätta mig om jag har fel, men du har en komplett idiot till köpare och jag lider med dig
Klicka här för att svara