33 282 läst ·
174 svar
33k läst
174 svar
Är detta ett doldt fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det som kan vara lite läskigt med kronofogden, är att fogden kommer att skicka ut ett brev om att kravet har kommit till dem. Missar du att svara på det brevet i tid, så blir kravet giltigt, och fogden kommer att driva in det. och jag har för mig att svarstiden är ganska kort. Så kommer det ex. vid julhelgen, och man är bortrest, så misstänker jag att det kan bli lite svettigt.
Inte läst alla inlägg supernoga så ber om ursäkt om jag missat något. För att han skulle ha någon som helst chans att vinna i domstol för ersättning för taket skulle han behövt ha besiktningsman ute innan han rev taket som dokumenterade och skrev en formell rapport. Det har han väl inte? Så där kan du vara lugn.
Skulle han ha en sådan rapport så är det värdet av dåvarande tak som skulle ersättas inte hans kostnader för att ersätta det, så för ett icke nybyggt badrum med gipstak snackar vi hundralappar.
När det gäller den felaktiga anslutningen uppe i taket skulle han däremot kunna ha en väldigt liten chans att få rätt till ersättning eftersom bilderna är rätt tydliga i sig. Men då pratar vi också kostnaden för att dra om ett rör inte mer än så. Men eftersom han inte haft besiktningsman på det heller så borde du kunna vara lugn där med.
Och som nämnts tidigare, kronofogden har inget över huvud taget att göra med det här i den här fasen. Dom blir eventuellt inblandade om han vinner juridiskt i domstol. Jag tvivlar väldigt starkt på att han ens kommit förbi växeln hos kronofogden.
Skulle han ha en sådan rapport så är det värdet av dåvarande tak som skulle ersättas inte hans kostnader för att ersätta det, så för ett icke nybyggt badrum med gipstak snackar vi hundralappar.
När det gäller den felaktiga anslutningen uppe i taket skulle han däremot kunna ha en väldigt liten chans att få rätt till ersättning eftersom bilderna är rätt tydliga i sig. Men då pratar vi också kostnaden för att dra om ett rör inte mer än så. Men eftersom han inte haft besiktningsman på det heller så borde du kunna vara lugn där med.
Och som nämnts tidigare, kronofogden har inget över huvud taget att göra med det här i den här fasen. Dom blir eventuellt inblandade om han vinner juridiskt i domstol. Jag tvivlar väldigt starkt på att han ens kommit förbi växeln hos kronofogden.
Du ska skicka tillbaka ett delgivningskvitto som mottagningsbevis. Så det är ingen risk, det som kan hända är att de kommer och knackar på om man inte svarar.
Kolla med ditt försäkringsbolag också förresten man brukar ha rätt till juridisk hjälp via hemförsäkringen. Skadar ju inte att ta en diskussion med dom. Men kan vara att dom inte aktiveras förrän du är formellt stämd.
Allt jag skrev några inlägg upp bygger på att du bestridit kraven. Ta all kommunikation i text inte i telefonsamtal så det finns tydligt dokumenterat att du bestridit.
Allt jag skrev några inlägg upp bygger på att du bestridit kraven. Ta all kommunikation i text inte i telefonsamtal så det finns tydligt dokumenterat att du bestridit.
Står ganska väl beskrivet här hur det fungerar:H hempularen skrev:Det som kan vara lite läskigt med kronofogden, är att fogden kommer att skicka ut ett brev om att kravet har kommit till dem. Missar du att svara på det brevet i tid, så blir kravet giltigt, och fogden kommer att driva in det. och jag har för mig att svarstiden är ganska kort. Så kommer det ex. vid julhelgen, och man är bortrest, så misstänker jag att det kan bli lite svettigt.
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html
Den som får brevet kan agera på olika sätt:
- Personen betalar till dig. Blir hela skulden betald bör du ta tillbaka din ansökan. Det gör du via mejl eller per brev samma dag som du får betalt. Om en del av skulden betalas bör du meddela oss det också.
- Personen invänder mot kravet, det vill säga bestrider det. Du behöver nu ta ställning till om du vill driva ditt ärende vidare till domstol. Om svaret är nej, skriver vi av ärendet. Om svaret är ja, tar domstolen över ärendet. Du betalar en avgift till domstolen, 600 eller 2 500 kronor. Vilken avgift domstolen tar ut beror på hur stor skulden är och hur målet kommer att handläggas.
- Personen säger inte att kravet är fel och betalar inte. Då fattar vi ett beslut: ett utslag som säger att hen ska betala vad du begärt. Skulden är alltså fastställd. I det här läget kan följande inträffa:
- Personen som ska betala kan invända och begära återvinning. Det innebär att ärendet tas över av domstol och att du behöver betala en avgift. Om du inte betalar avgiften kommer domstolen att besluta att utslaget inte längre gäller.
- Du kan begära att utslaget ska verkställas. Det innebär att vi först gör en utredning för att se om den som ska betala har tillgångar. Om personen saknar tillgångar får du inte betalt. Du får däremot betala 600 kronor till oss utöver tidigare avgifter. Huvudregeln är att utslaget går vidare till utmätning, om du inte som sökande aktivt avstår från att begära verkställighet.
Men är det lite orättvist? Vad händer om någon ber KF att göra någonting på människor under sommaren?H hempularen skrev:Det som kan vara lite läskigt med kronofogden, är att fogden kommer att skicka ut ett brev om att kravet har kommit till dem. Missar du att svara på det brevet i tid, så blir kravet giltigt, och fogden kommer att driva in det. och jag har för mig att svarstiden är ganska kort. Så kommer det ex. vid julhelgen, och man är bortrest, så misstänker jag att det kan bli lite svettigt.
det är tabu på och ha skarvar inbyggdaW will1229 skrev:
Man får väl förutsätta att majoriteten av dessa ärenden är "riktiga" och att det att göra practical jokes med folk i detta sammanhang är sällsynt. Det är säkert på något sätt straffbart också. Det framgår inte hur länge de väntar innan de fattar beslut i ett fall där motparten inte svarar, det kan ju vara flera månader.W will1229 skrev:
Men rent konkret så får man ju då begära återvinning av beslutet, som står beskrivet. Sen har ju även Kronofogden semester på sommaren kan man anta
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
nja ett betalningsföreläggande kan man rikta mot vem som helst och när som helst. Det är bara att ansöka och betala avgiften. Sen så ska ju fordran vara legitim förstås och det är ju det man kan bestrida och gör man det så kommer ju ärendet så småningom upp i tinget om sökanden så vill.P Pettttter skrev:Inte läst alla inlägg supernoga så ber om ursäkt om jag missat något. För att han skulle ha någon som helst chans att vinna i domstol för ersättning för taket skulle han behövt ha besiktningsman ute innan han rev taket som dokumenterade och skrev en formell rapport. Det har han väl inte? Så där kan du vara lugn.