Hej,

Här kommer en till tråd om mögelangrepp på vind🙃

Har en kallvind på garaget, taket byttes på både hus och det vidbyggda garaget för ca 8 år sedan (innan jag ägde huset).

Jag tror mig minnas att för garagetaket så byttes inte träaponten ut. Eller det är vad jag hoppas iaf.

..för som ni ser på bilden har det någon gång tidigare funnits en läcka och delar av sponten plus en del av bärande balk har drabbats av mögel och röta. Har mätt fuktkvoten efter regn och den är torr då ( runt 12-14% FK).

Nu till min fråga; hur illa är det att den bärande balken har röta och är mjuk? Har känt och klämt och den (bärande balken) är mjuk kanske 10 cm ner från spånten.

Jag tänker: läckan är troligtvis åtgärdat och det är en gammal skada. Det har hållt bra sedan taket byttes och bör hålla bra även nu efteråt. Men eftersom takbalken är drabbad är jag lite tveksam om konstruktionen/stabiliteten påverkas av en skada likt detta... vad är er bedömning?

• Rötskadat tak med synlig mögelpåväxt och skador på bärande träbjälke på en kallvind, samt förstärkningsjärn på trästrukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nosslin579
  • Laddar…
Det där är inget att oroa sig över. När du kan köra en morakniv rakt igenom så är det dags att byta ut den.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Låt det vara. Nästa gång det byter tak, kan det bytas ruttet trä. Tills dess. Öppna en ölring.

S Småbrukaren skrev:
Det där är inget att oroa sig över. När du kan köra en morakniv rakt igenom så är det dags att byta ut den.
Underbart! Tack för svaret. Får vässa morakniven och prova banka igenom den då...

Närå, det ska jag inte göra. Tack, nu känner jag mig lugnare. Så bra att få feedback här på forumet!

• Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Låt det vara. Nästa gång det byter tak, kan det bytas ruttet trä. Tills dess. Öppna en ölring.
Tack för svaret. Det bekräftar min känsla. Jag lutar mig tillbaka och tar nog den där ölringen istället.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.