Claes Sörmland
F falkn skrev:
Sen är det väl ingen jävla rättighet att en hantverkare ska fakturera tid för 10-15’ om dagen. Man hör ofta det resonemanget här. ”Jag behöver ta si och så mycket i timmen för att gå runt och täcka upp för dötid”.

Enligt mig skulle man kanske fundera på att avveckla då. Speciellt om man inte kan vara ärlig och transparent med detta till sina kunder. Där är många VVS firmor och elektriker som går runt utan att hålla på så.
Jag lägger i mitt inlägg ingen värdering av nuvarande prisläge på marknaden, jag menar bara att beloppet är det förväntade utifrån hur det ser ut i branschen. Det är som sagt ingen rättighet att få tjäna pengar på rörmokeri i företagsform. Ska jag lägga in en värdering är det rimligen bara en minoritet av rörmokarna som torde har kompetensen att klara av att tjäna pengar i företagsform på en fri marknad. Majoriteten borde nog utifrån sin kompetensnivå troligen vara anställda yrkesarbetare.

Nu gjordes jobbet utan avtal om priset vilket var olyckligt. Naturligtvis hade det varit bättre om beställningen hade gjorts med ett avtal om pris så hade TS kunnat avstå denna dyra lösning och funnit andra mer ekonomiska lösningar. Eller om det inte var möjligt, gå in i affären med kännedom om prisläget.

S
F falkn skrev:
Sen är det väl ingen jävla rättighet att en hantverkare ska fakturera tid för 10-15’ om dagen. Man hör ofta det resonemanget här. ”Jag behöver ta si och så mycket i timmen för att gå runt och täcka upp för dötid”.

Enligt mig skulle man kanske fundera på att avveckla då. Speciellt om man inte kan vara ärlig och transparent med detta till sina kunder. Där är många VVS firmor och elektriker som går runt utan att hålla på så.
Helvete vad najs det skulle vara om man kunde fakturera 10-15 papp om dagen :( ...

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag lägger i mitt inlägg ingen värdering av nuvarande prisläge på marknaden, jag menar bara att beloppet är det förväntade utifrån hur det ser ut i branschen. Det är som sagt ingen rättighet att få tjäna pengar på rörmokeri i företagsform. Ska jag lägga in en värdering är det rimligen bara en minoritet av rörmokarna som torde har kompetensen att klara av att tjäna pengar i företagsform på en fri marknad. Majoriteten borde nog utifrån sin kompetensnivå troligen vara anställda yrkesarbetare.

Nu gjordes jobbet utan avtal om priset vilket var olyckligt. Naturligtvis hade det varit bättre om beställningen hade gjorts med ett avtal om pris så hade TS kunnat avstå denna dyra lösning och funnit andra mer ekonomiska lösningar. Eller om det inte var möjligt, gå in i affären med kännedom om prisläget.
Jag håller verkligen inte med dig om att det är den förväntade prisnivån. Helt klart bättre, men detta är ett litet servicejobb som man inte rimligen skriver avtal på. Därmed bör TS bestrida fakturan och betala vad som är skäligt. Förslagsvis vad Rinkaby Rör tar för prylarna +10-15%.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Men varför åker du inte och köper komponenten själv då ?

Transparens :crysmile: fy fan vad ni tjatar om det.

Jag loggar ur detta nu, fortsätt att transparera på er, själv tar jag en Bushmills och glömmer ert tjat :D
Innan du loggar ut kan du väl passa på att nämna vart och på vilken firma du jobbar så att vi som inte tycker att ditt upplägg är bra kan undvika att anlita dig i framtiden. Likadant blir det väl för alla konsumenter där ute som faktiskt tycker om ditt upplägg då har möjlighet att faktiskt anlita dig.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F falkn skrev:
Jag håller verkligen inte med dig om att det är den förväntade prisnivån. Helt klart bättre, men detta är ett litet servicejobb som man inte rimligen skriver avtal på. Därmed bör TS bestrida fakturan och betala vad som är skäligt. Förslagsvis vad Rinkaby Rör tar för prylarna +10-15%.
Muntligt avtal är lika bindande som skriftligt så det behöver inte formaliseras så väldigt, det är bara att ta per telefon eller via mess (om man är 80-talist eller yngre). Dessutom finns möjligheten att ge en ungefärlig prisuppgift så vet kunden ungefär var det landar. Jag förstår inte varför det skulle vara så oerhört svårt att klämma ur sig om man är beredd att ta det där lilla servicejobbet för t ex 2500, 3000 eller 4000 kr.

C Calore skrev:
Och hade TS röris gjort så skulle det ändå blivit samma pris som om han tog 4000 i timmen och bjöd på material eller om han jobbade gratis och materialet kostade 4000.

Det blir samma, enda fördelen ni ser med högre timpeng är att ni kan göra ROT och slippa undan lite kostnader, detts trots att ni hatar ROT :crysmile::crysmile:
En hantverkare borde kunna ha sån ryggrad att man kan våga stå för vad man anser sin tid vara värd istället för att bedrägligt lägga det på materialkostnaden med motiveringen "Min timpeng borde vara högre.".
ROT:s vara eller inte vara kan diskuteras så mycket man vill men nu är saken den att ROT-avdraget finns och jag som beställare tar förgivet att jag kommer få göra ROT-avdrag på arbetskostnaden. När hantverkaren lägger över det på materialkostnaden så tar hantverkaren bort den möjligheten för mig.

Men materialkostnad är enkelt att kontrollera och då speciellt i efterhand, anlitar jag en hantverkare som gör som TS röris ovan, den får ingen fler chans hos mig allt förtroendekapital är förbrukat. Jag skulle även alltid prata skit om den hantverkaren så fort chansen gavs.
Samtidigt förväntar jag mig inte att hantverkaren ska ha billigaste priserna men de ska vara skäliga, det ser man rätt snabbt. Skulle även vara väldigt tacksam om hantverkaren kunde säga t ex att han har ett påslag på si och så många %-enheter av det han betalar för det. Ärlig kommunikation, är det för mycket begärt?

Claes Sörmland
F falkn skrev:
TS kan testa skäligheten i priset om han vill via bestridande. Om företaget backar så är ju allt frid och fröjd och de kom överens om ett pris. Men tidigare fall har ju inte varit klara på att priset är oskäligt eller att firmans materialpris ens ska jämföras med näthandelns.

(Eftersom vissa skribenter i den här tråden inte tycks skilja på hur världen är beskaffad och hur de vill att världen ska vara beskaffad så kan jag för formen meddela att jag tycker detta är olyckligt.)

Claes Sörmland
S SueCia skrev:
Helvete vad najs det skulle vara om man kunde fakturera 10-15 papp om dagen :( ...
Flytta till Stockholm med omnejd och jobba mot konsument. Problemet är bara att 1/5 av den där summan är moms som du aldrig ser röken av och att summan bara gäller småjobb så du får dålig täckningsgrad. Missa heller inte att material ingår i den summan.

S SueCia skrev:
Om hantverkaren gör två lika jobb som hos TS så blir det ca 8000kr.
Om hantverkaren gör tre lika jobb som hos TS så blir det ca 12000kr.

Om vi lägger till 30 minuter på varje jobb för administration så blir tre ”TS”-jobb, (1,5+0,5) * 3 = 6 timmar.

Så med andra ord så borde TS hantverkare lugnt kunna fakturera 10-15kkr/dag.

Måste bara flika in detta.

52 veckor om året , 4 v semester och vi säger att ytterligare 2v går bort för lite jul,påsk osv kvar är 46v och 5 dagar i veckan blir 230 dagar som man fakturerar 15000 om dagen. Då skulle en gubbe omsätta 3450000 alltså :crysmile:

De flesta är glada om en man kan omsätta en miljon. 15000 om dagen är ju bara något som ni hittat på här och nu tror ni att det är sant ?

Jag jobbar personligen ENBART på fast pris efter den offert jag lämnat, så hur jag gör har 0 med detta att göra.
Jag berättar bara för er hur någon annan tänkte, men jag var naiv som trodde att ni kunde ha sådan fantasi att ni kunde förstå en generell debatt.

INGEN hantverkare omsätter 3,45 mille oavsett hur material man säljer och att göra det på fakturerard tid, det klarar bara akademiker som advokater,IT tekniker och andra mkt viktigare människor än hantverkare av :)
Tex Bravida som ju kan ta betalt helt andra summor än små företag lyckas omsätta 1,729 miljoner per gubbe och då har dem många viktigare personer än rena montörer anställda, tex konsulter och andra tekniker som ju kan ta ut mkt mer än en VVS montör och ändå får dem inte ens hälften av vad ni tycker att man med lätthet kan fakturera.

Redigerat:
C Calore skrev:

52 veckor om året , 4 v semester och vi säger att ytterligare 2v går bort för lite jul,påsk osv kvar är 46v och 5 dagar i veckan blir 230 dagar som man fakturerar 15000 om dagen. Då skulle en gubbe omsätta 3450000 alltså :crysmile:

De flesta är glada om en man kan omsätta en miljon. 15000 om dagen är ju bara något som ni hittat på här och nu tror ni att det är sant ?

Jag jobbar personligen ENBART på fast pris efter den offert jag lämnat, så hur jag gör har 0 med detta att göra.
Jag berättar bara för er hur någon annan tänkte, men jag var naiv som trodde att ni kunde ha sådan fantasi att ni kunde förstå en generell debatt.

INGEN hantverkare omsätter 3,45 mille oavsett hur material man säljer och att göra det på fakturerard tid, det klarar bara akademiker som advokater,IT tekniker och andra mkt viktigare människor än hantverkare av :)
Håller med helt. Det är en orealistiskt summa. Enstaka dagar kanske, men inte i snitt.

M Maledictus skrev:
Innan du loggar ut kan du väl passa på att nämna vart och på vilken firma du jobbar så att vi som inte tycker att ditt upplägg är bra kan undvika att anlita dig i framtiden. Likadant blir det väl för alla konsumenter där ute som faktiskt tycker om ditt upplägg då har möjlighet att faktiskt anlita dig.
Du tycker inte att en offert med fast pris är bra. Då behöver du inte vara rädd att jag någonsin skulle göra något jobb åt dig :)

Claes Sörmland
C Calore skrev:

Tex Bravida som ju kan ta betalt helt andra summor än små företag lyckas omsätta 1,729 miljoner per gubbe och då har dem många viktigare personer än rena montörer anställda, tex konsulter och andra tekniker som ju kan ta ut mkt mer än en VVS montör och ändå får dem inte ens hälften av vad ni tycker att man med lätthet kan fakturera.
Mer vad vi har pratat om i tråden:

52 veckor om året, 8 v sommarsemester (inga jobb finns efter midsommar till mitten av augusti) och 4 v går bort för lite jul, påsk o s v kvar är 40 v och 5 dagar i veckan blir 200 dagar. I snitt möjligt att fakturera för halv beläggning ger 100 dagar med 10 000 kr fakturerat om dagen med moms. Intäkten är då cirka 800 000 kr. D v s inget trevligt medelklassliv på småjobb mot konsument så man har andra jobb också.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mer vad vi har pratat om i tråden:

52 veckor om året, 8 v sommarsemester (inga jobb finns efter midsommar till mitten av augusti) och 4 v går bort för lite jul, påsk o s v kvar är 40 v och 5 dagar i veckan blir 200 dagar. I snitt möjligt att fakturera för halv beläggning ger 100 dagar med 10 000 kr fakturerat om dagen med moms. Intäkten är då cirka 800 000 kr. D v s inget trevligt medelklassliv på småjobb mot konsument så man har andra jobb också.
8v semester, det finns det ingen egen företagare i hantverksyrken som har. Det har bara akademiker och anställda.

Claes Sörmland
C Calore skrev:
8v semester, det finns det ingen egen företagare i hantverksyrken som har. Det har bara akademiker och anställda.
"Semester" rör det sig inte om utan snarare dåligt med jobb. Ingen av mina småföretagande hantverkargrannar har jobb under de två månaderna förutom enstaka jourgrej. De klagar mycket över det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.