C Calore skrev:
Det skäliga priset blir det Dahl och Ahlsell tar, för dem finns ju överallt.
Ja, det priset kan jag godkänna/tänka mig betala om det är det som hantverkaren får på sin faktura + ett litet hanteringspåslag men inte ett listpris som hantverkaren sedan har 75-90% rabatt på eller vad nu hantverkaren har lyckats förhandla fram.
Det är ju detta listpris tänket som gör att kunden drar öronen åt sig och anklagar hantverkaren.

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
R roli skrev:
Ja, det priset kan jag godkänna/tänka mig betala om det är det som hantverkaren får på sin faktura + ett litet hanteringspåslag men inte ett listpris som hantverkaren sedan har 75-90% rabatt på eller vad nu hantverkaren har lyckats förhandla fram.
Det är ju detta listpris tänket som gör att kunden drar öronen åt sig och anklagar hantverkaren.
Du borde få betala ( och jag tror att de flesta får det ) hantverkarens pris, plus 15-20%.

Vi får betala ganska exakt samma som Rinkaby säljer för. Nån grej är lite billigare för oss, men många är tom lite dyrare.

Sedan har grossisten ( främst Ahlsell ) en sinnessjuk lista, men i varje fall lyckas inte jag sälja något för de priserna.

Min dröm vore att Rinkaby tog över Ahlsell och Dahls nätverk, men det kommer tyvärr aldrig hända.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C Calore skrev:
Du tycker inte att en offert med fast pris är bra. Då behöver du inte vara rädd att jag någonsin skulle göra något jobb åt dig :)
Jag vill anlita en firma som debiterar för den tid de arbetat åt mig. Jag vill inte ha en firma som debiterar för timmar då de inte har jobb. Om du sedan kallar det "offert med fast pris" så ja, i så fall vill jag inte ha det.

Kan du inte skriva ut vad din firma heter? Om du inte har något tvivelaktigt upplägg (vilket du enligt dig själv inte har) så borde det ju inte vara några problem?

Du har fått betala ett hutlöst överpris för materialet, du har fått betala Ahlsell's listpris utan rabatt.
Hantverkaren har ett materialpåslag på minst 200% mot dig som slutkund.

• Gilla
Jonathan Otte
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Kan du inte skriva ut vad din firma heter? Om du inte har något tvivelaktigt upplägg (vilket du enligt dig själv inte har) så borde det ju inte vara några problem?
Detta är ett forum där deltagarna ska kunna vara anonyma, så detta krav bör inte ställas.

• Gilla
kulle och 5 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:

Nej, det vore inte så lyckat. Vi vill inte att företagare skriver här i sina firmors namn. Det ser vi som reklam. Och som påpekats så är det meningen att man skall kunna vara anonym på forumet.

/moderator

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det är verkligen bedrövligt att någon fakturerar ahlsells listpriser. Har det prövats i rätten om det kan anses skäligt mot konsument om inget särskilt avtalats om materialpris?

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Det har varit på väg upp i rätten. Men hantverkaren gjorde en hemlig förlikning. De vill nog inte få det prövat.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Rena ockerpriser.
Bestrid för guds skull fakturan och sprid ryktet hos nära och kära att denna firma försöker sig på rena bedrägerier.

Mitt yrke är att göra denna typ av beräkningar i en tillverkande Svensk industri, den går inte att jämföra rakt av eftersom vi spelar på en internationell marknad och hantverkare har sån tur att de behöver inte rannsaka sina förtjänster, kostnader eller kundrelationer i det ljuset.

De gånger jag anlitat hantverkare för lite större jobb jag inte klarar eller orkar själv så har mina förkalkyler alltid varit i nivå med vad jag sedan betalat. Men jag har varje gång fått offerter som har varit både 2 och 3 gånger så höga. Jag har med åren börjar förstå varför rådet ofta är "Ta in flera offerter" det går 2 bondfångare på varje rimlig offert.

Men allt är ju relativt, har det krisat och du ringer rörmokarn på en söndag så är ju kostnaden fullt rimlig, att detta skulle visa sig i ett högre materialpåslag är dock inte sannolikt.

R reez skrev:
Det är verkligen bedrövligt att någon fakturerar ahlsells listpriser. Har det prövats i rätten om det kan anses skäligt mot konsument om inget särskilt avtalats om materialpris?
Här har du en lång artikel i Elinstallatören angående GNP och den tvist som var uppe till tingsrätten där det blev förlikning,
https://www.elinstallatoren.se/inne...-att-fortsatta-med-gnp-rabatter-som-tidigare/

Här har du en lång tråd på forumet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/svd-han-vaegrar-betala-el-firmans-skyhoega-paslag.323792/

Här är artikeln i SvD,
https://www.svd.se/han-vagrar-betala-el-firmans-skyhoga-paslag

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
sunnis
C Calore skrev:
Det folk inte förstår är att det kommer kosta samma, oavsett hur man fördelar kostnaderna. Det är inte företagets fel, vi bor i Sverige och skatter och kostnader är helt vansinniga.

Angående bilfaktura, jag får en spec men bryr mig inte så mkt om den. Jag måste ju ändå laga bilen och så är det
Är helt enig att hantverkare har för låga timpriser. Varför är det så? Jag höjer mitt arvode med ca 25kr exkl moms varje år, mjölken blir dyrare för varje år, mina kostnader ökar. Jobbar som IT konsult, egen företagare.

Att ta ockerpriser för småskit är inte affärsmässigt. Det är ju inte heller så stabilt att driva företaget om ens överlevnad ska gå ut på hur mycket man lyckats salta sina fakturor. Som kund måste man ju få ärliga priser, vet man att hantverkare/konsulten tar X antal kr per timme så är det väldigt tydligt, vet kunden att han får rimliga materialpriser så är det tydligt att fakturan kostar det den kostar helt enkelt.

I din värld skulle väl TS kunna betala 30 000kr per mässing-koppling och en faktura på 100 000kr för jobb o material. Det är ju normalt och bara betala o se glad ut?

C Calore skrev:
Ha i åtanke att företag skall betala, arbetsgivaravgift, moms, lön, revisor,diesel ,leasing, hyra på lokal,försäkringar,verktyg ,sjuklön och lite annat som jag glömmer.
Ha i åtanke att det ska ju kunden också göra innan den kan ta ut sin lön och sen betala inkomstskatt innan hen ska bli r*vkörd en gång till av en ockrare. Man kan ju tröttna på mindre.

Jag förvånas över att inte fler hantverkare tar fastpris. Framförallt när man är erfaren och vet hur lång tid arbetet tar.

• Gilla
Tomasoanna
  • Laddar…
Stort tack för alla kommentarer, jag har läst allt och lärt mig väldigt mycket. Jag förstår nu varför rörmokaren inte ville ge något fast pris trots att jag frågade två gånger, jag fick endast "det här blir inte mycket" som svar första gången och andra gången så blev det "det tar max någon timme, det blir billigt" med en trygg nick.

När jag ifrågasatte priset så sa han att det blev så högt på grund av dimensionerna på kopplingarna, "när de kommer upp i den storleken blir de riktigt dyra". Jag kom hit och frågade efter att jag googlat på produktnamnen från fakturan och är så tacksam för den massiva respons ärendet fått, det visar att många hantverkare i branschen inte alls tycker att detta är ok, all heder till er.

Jag ringde till hantverkaren redan dagen efter, han blev omedelbart mycket arg när jag ifrågasatte priset skrek att om jag inte var nöjd så kunde han komma och klippa bort rören och så skiter vi i fakturan. Jag frågade om hans pris för varorna och om han tyckte priset han gav mig var rimligt, han sa att hans pris för varorna skulle jag "fan skita i", men han kunde skicka mig ahlsell's listpris vilket var vad han går efter.

Jag ringde en jurist som informerade att jag ska informera att fakturan bestrids, därefter kommer hantverkaren troligen söka en förlikning, detta då summan det handlar om är alldeles för lite för att det ska vara värt för honom att ta det vidare.

Frågan är nu, vad är då ett rimligt pris? Jag har försökt hitta "samma" varor till ett pris som är rimligt, vilken sida ska jag gå efter? Hittar mängder av liknande produkter till en stor mängd olika priser. 300 kr för bilfärden, ca 10 minuter bort från butiken bor jag, 1.5 timmar för arbetet a 500 ger 1050 kr, 1312 med moms. Är totalsumma 2000 rimligt? 2500? 3000?
Arbetet är utfört och jag är nöjd. Även om han har försökt blåsa mig vill jag betala ett rimligt pris och få ärendet ur världen.

• Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag vet inte vad min verkstad tar betalt för, jag bara betalar min faktura. Samma med min webfirma ( ytterligare en kostnad som företag ofta har ) som tog 13000 plus moms för att uppdatera o fräscha upp min WordPress sida. Jag kan inte göra det själv så det är bara att betala .

Vill man inte betala, gör det själv. Hur enkelt och rättvist som helst.
Du driver ditt företag i konkurs om du inte granskar dina egna kostnader utan bara skickar notan vidare till dina kunder. Som du redan konstaterat flertalet gånger är vi kunder snåla jävlar, hur stor är sannolikheten att vi vill betala inte bara din lön utan även en överdebiterande bilverkstad, webadmin, hyresvärd eller gud vet vad?

Obefintlig.

Där vekt att skriva på forumet att kunder är snåla och i nästa mening skriva att man skiter i sina omkostnader. Du kan ge dig fan på att dina kunder inte kommer betala 5000:- för ditt oljebyte, för du verkar ha svårt att förstå att det är dina kunders pengar du betalar oljebytet med.

Rättvist?

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
J Jonathan Otte skrev:
Stort tack för alla kommentarer, jag har läst allt och lärt mig väldigt mycket. Jag förstår nu varför rörmokaren inte ville ge något fast pris trots att jag frågade två gånger, jag fick endast "det här blir inte mycket" som svar första gången och andra gången så blev det "det tar max någon timme, det blir billigt" med en trygg nick.

När jag ifrågasatte priset så sa han att det blev så högt på grund av dimensionerna på kopplingarna, "när de kommer upp i den storleken blir de riktigt dyra". Jag kom hit och frågade efter att jag googlat på produktnamnen från fakturan och är så tacksam för den massiva respons ärendet fått, det visar att många hantverkare i branschen inte alls tycker att detta är ok, all heder till er.

Jag ringde till hantverkaren redan dagen efter, han blev omedelbart mycket arg när jag ifrågasatte priset skrek att om jag inte var nöjd så kunde han komma och klippa bort rören och så skiter vi i fakturan. Jag frågade om hans pris för varorna och om han tyckte priset han gav mig var rimligt, han sa att hans pris för varorna skulle jag "fan skita i", men han kunde skicka mig ahlsell's listpris vilket var vad han går efter.

Jag ringde en jurist som informerade att jag ska informera att fakturan bestrids, därefter kommer hantverkaren troligen söka en förlikning, detta då summan det handlar om är alldeles för lite för att det ska vara värt för honom att ta det vidare.

Frågan är nu, vad är då ett rimligt pris? Jag har försökt hitta "samma" varor till ett pris som är rimligt, vilken sida ska jag gå efter? Hittar mängder av liknande produkter till en stor mängd olika priser. 300 kr för bilfärden, ca 10 minuter bort från butiken bor jag, 1.5 timmar för arbetet a 500 ger 1050 kr, 1312 med moms. Är totalsumma 2000 rimligt? 2500? 3000?
Arbetet är utfört och jag är nöjd. Även om han har försökt blåsa mig vill jag betala ett rimligt pris och få ärendet ur världen.
Var det inte så att du hade en faktura med alla RSK-nummer? De numren är en unik identifierare för de använda delarna så du kan kolla upp priser och vara säker på att det är samma grej du har där. Alla prylarna finns på t.ex. Rinkaby rör som är en etablerad aktör.

Jag plockade ihop dem där, du kanske kan få dem billigare men det ger i alla fall en fingervisning om ett rimligt pris.

Skärmdump av en varukorg från en webbutik med olika VVS-produkter och deras RSK-nummer, antal och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hantverkarens påslag mot Rinkaby är alltså i ligan 300%. Rätt stöddigt... Jag hade nog satsat på att betala ovan + 25 % och hoppas att han fattar att det är för lite att bråka om.

Redigerat:
  • Gilla
bearmaniac och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.