35 007 läst ·
208 svar
35k läst
208 svar
Är detta en rimlig materialkostnad för 3x vattenplugg? (2194 kr)
Rätt, Jag plankade art nr från tidigare i tråden. Denna tar ahlsell 90:/ för. Det förklarar prissättningen från rörfirman. De har tagit exakt ahlsells bruttopris. Och med det lagt på sådär 400% på sitt inköp. Tänk om man kunde göra det. Då hade det varit läge för en porshe. Fast fen hade ju kost 5milj om bilhandlarn kör samma koncept. Ocker enligt min mening. Det visar att med el och vvs branchen är det extra viktigt stt begära priser eller avtala om påslag på verkligt inköpspris, innan man öppnar dörren. Behöver dom mer betalt så skall det ligga på tjänsten. Tyvärr vågar de (menar verkligen inte alla) inte skriva att de egentligen tar 1500:-/h. Men döljer det i saltad material räkningJckssn skrev:
Visst känns det som att dessa priser är i överkant, men å andra sidan vem får ta bekymmret om något skulle visa sig vara trasigt? Jobbar själv som rörmokare och det värsta som finns är kunder som säger men den där hittade jag pris bla bla bla på oftast ca 30 till 40% lägre.S SueCia skrev:
Visst vissa saker köper inte jag från grossist ens till mig själv då priserna är orimliga, men till kund vill jag verkligen inte ha 8 olika leverantörer att bråka med om något händer. Vissa kunder vill köpa material själva men är inte direkt sugna på att betala det timmpris jag då behöver fakturera.
Men det är ingen som gnäller över en advokats timarvode eller en datatekniker. Personligen skulle jag älska att kunna lägga på ca 7-10% på mitt pris o sedan ta vad mina gubbar kostar. Men vem skulle du ta in rörelsen för 700 eller 1200 i timmen?
@hoded1 varför måste du ha olika timpris beroende på om kunden köper material via dig eller själv?
Gällande reklamation/garantier:
Hur ofta går material sönder så att du måste åka till kunden å byta?
En gång varannat år? En gång om året? En gång i halvåret? En gång i kvartalet? En gång i månaden?
Om det är ”ofta” så bör du fundera på att byta tillverkare.
Är det pga montagefel så bör du montera/bli bättre.
Är det pga användarfel så får du antingen utbilda kunderna bättre eller neka reklamation.
Gällande reklamation/garantier:
Hur ofta går material sönder så att du måste åka till kunden å byta?
En gång varannat år? En gång om året? En gång i halvåret? En gång i kvartalet? En gång i månaden?
Om det är ”ofta” så bör du fundera på att byta tillverkare.
Är det pga montagefel så bör du montera/bli bättre.
Är det pga användarfel så får du antingen utbilda kunderna bättre eller neka reklamation.
Jag tror du tappat ämnet.H hoded1 skrev:Visst känns det som att dessa priser är i överkant, men å andra sidan vem får ta bekymmret om något skulle visa sig vara trasigt? Jobbar själv som rörmokare och det värsta som finns är kunder som säger men den där hittade jag pris bla bla bla på oftast ca 30 till 40% lägre.
Visst vissa saker köper inte jag från grossist ens till mig själv då priserna är orimliga, men till kund vill jag verkligen inte ha 8 olika leverantörer att bråka med om något händer. Vissa kunder vill köpa material själva men är inte direkt sugna på att betala det timmpris jag då behöver fakturera.
Men det är ingen som gnäller över en advokats timarvode eller en datatekniker. Personligen skulle jag älska att kunna lägga på ca 7-10% på mitt pris o sedan ta vad mina gubbar kostar. Men vem skulle du ta in rörelsen för 700 eller 1200 i timmen?
Ingen i tråden har hävdat att det är fel av hantverkaren att lägga på 30% på materialet. Ej heller några direkta krav på vad timdebiteringen skall vara.
Jag hävdar helt enkelt att det ska vara skäligt. Att damma på med 300-400% på konsumentpris, överdebitera antalet timmar efter att man antytt att "detta blir billigt" och när detta ifrågasätts inte klara av att försvara sin prismodell med något annat än "det ska du skita i".
Då ska denne inte på något sätt förväxlas med en hantverkare för hen är en bondfångare.
Allt detta hade firman kunnat åtgärda genom att på förhand informera om priset. Eller i efterhand förklara varför hen anser detta vara ett skäligt pris.
Redigerat:
Detta ständiga ”tjat” om garanti som måste klaras och då behöver man ta höga priser. Vad kan egentligen gå sönder på t.ex en koppling? Inget enligt mig om det inte är handhavandefel vid montage och då är det fortfarande inte fel på materialet utan på montören som behöver bli bättre...H hoded1 skrev:
om du läser inlägger så står det tydligt vad kund har betalat för både material och arbetskostnad. arbetskostnaden i detta fallet är ca 1300:- vilket är jävligt dyrt om man bara ser till själva arbetet så min gissning är att rörmokarens bil är inräknad och att rörmokaren fakturerat 1h vilken förmodligen är minimum. och då är 1300 spänn rimligt. men trådskaparen ifrågasätter priset på materialet, INTE arbetskostnadenC Calore skrev:Jag ger dig att det låter lite dyrt. Men vi vet ingenting, hur lång tid tog det? Hur långa resor, mm. Detta är ju ett solklart fall där tid maskeras med material kostnad för att kunder inte klarar av att att hantverkare också måste ha lite betalt .
Prk: n kostar 537. Vad Hornburg eller vad det heter tar för den är egalt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
El -
Offert nytt tak - 3 750kr/kvm - Kan detta verkligen vara rimligt??
Tak & Vind -
Hall- Vad skulle vara rimlig kostnad för detta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
VVS jobb är detta pris rimligt?
Badrum -
Är detta ett rimligt belopp av tre kronor försäkring?
Försäkringar
