M mojjen skrev:
Ja Ahlsell tar 40.59:- exkl moms för den. Och då är vi inte rörmontörer så sannolikt har han ännu bättre pris.
[bild]

Fel artikelnummer, du kollar pris på fel storlek, mata in 1940170 istället.

Jckssn Jckssn skrev:
Fel artikelnummer, du kollar pris på fel storlek, mata in 1940170 istället.
Rätt, Jag plankade art nr från tidigare i tråden. Denna tar ahlsell 90:/ för. Det förklarar prissättningen från rörfirman. De har tagit exakt ahlsells bruttopris. Och med det lagt på sådär 400% på sitt inköp. Tänk om man kunde göra det. Då hade det varit läge för en porshe. Fast fen hade ju kost 5milj om bilhandlarn kör samma koncept. Ocker enligt min mening. Det visar att med el och vvs branchen är det extra viktigt stt begära priser eller avtala om påslag på verkligt inköpspris, innan man öppnar dörren. Behöver dom mer betalt så skall det ligga på tjänsten. Tyvärr vågar de (menar verkligen inte alla) inte skriva att de egentligen tar 1500:-/h. Men döljer det i saltad material räkning

• Skärmdump från Ahlsell med pris på koppling, rabatt och summa, 713 i lager, köpalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonathan Otte
  • Laddar…
Och jag betalar 162,15 + moms för den kopplingen, så priserna varierar rätt ordentligt.

Krilleman
På jobbets konto så kostar samma koppling 1940170 under 70:-

Jag gissar att vi har max-rabatt på det mesta för vi handlar extrema mängder.

S SueCia skrev:
Dina argument är fullständigt värdelösa.

Han var där i 30 min, fakturerade 1.5h, vilket kan vara OK och det är inte det vi snackar om.

Det vi pratar om är den vansinniga materialkostnaden. Han har redan tjänat sina pengar på arbetstiden, han behöver inte tjäna 1500 extra på materialet.
Visst känns det som att dessa priser är i överkant, men å andra sidan vem får ta bekymmret om något skulle visa sig vara trasigt? Jobbar själv som rörmokare och det värsta som finns är kunder som säger men den där hittade jag pris bla bla bla på oftast ca 30 till 40% lägre.
Visst vissa saker köper inte jag från grossist ens till mig själv då priserna är orimliga, men till kund vill jag verkligen inte ha 8 olika leverantörer att bråka med om något händer. Vissa kunder vill köpa material själva men är inte direkt sugna på att betala det timmpris jag då behöver fakturera.
Men det är ingen som gnäller över en advokats timarvode eller en datatekniker. Personligen skulle jag älska att kunna lägga på ca 7-10% på mitt pris o sedan ta vad mina gubbar kostar. Men vem skulle du ta in rörelsen för 700 eller 1200 i timmen?

• Ledsen
tttomten
  • Laddar…
@hoded1 varför måste du ha olika timpris beroende på om kunden köper material via dig eller själv?

Gällande reklamation/garantier:
Hur ofta går material sönder så att du måste åka till kunden å byta?
En gång varannat år? En gång om året? En gång i halvåret? En gång i kvartalet? En gång i månaden?
Om det är ”ofta” så bör du fundera på att byta tillverkare.
Är det pga montagefel så bör du montera/bli bättre.
Är det pga användarfel så får du antingen utbilda kunderna bättre eller neka reklamation.

• Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
H hoded1 skrev:
Visst känns det som att dessa priser är i överkant, men å andra sidan vem får ta bekymmret om något skulle visa sig vara trasigt? Jobbar själv som rörmokare och det värsta som finns är kunder som säger men den där hittade jag pris bla bla bla på oftast ca 30 till 40% lägre.
Visst vissa saker köper inte jag från grossist ens till mig själv då priserna är orimliga, men till kund vill jag verkligen inte ha 8 olika leverantörer att bråka med om något händer. Vissa kunder vill köpa material själva men är inte direkt sugna på att betala det timmpris jag då behöver fakturera.
Men det är ingen som gnäller över en advokats timarvode eller en datatekniker. Personligen skulle jag älska att kunna lägga på ca 7-10% på mitt pris o sedan ta vad mina gubbar kostar. Men vem skulle du ta in rörelsen för 700 eller 1200 i timmen?
Jag tror du tappat ämnet.
Ingen i tråden har hävdat att det är fel av hantverkaren att lägga på 30% på materialet. Ej heller några direkta krav på vad timdebiteringen skall vara.

Jag hävdar helt enkelt att det ska vara skäligt. Att damma på med 300-400% på konsumentpris, överdebitera antalet timmar efter att man antytt att "detta blir billigt" och när detta ifrågasätts inte klara av att försvara sin prismodell med något annat än "det ska du skita i".

Då ska denne inte på något sätt förväxlas med en hantverkare för hen är en bondfångare.

Allt detta hade firman kunnat åtgärda genom att på förhand informera om priset. Eller i efterhand förklara varför hen anser detta vara ett skäligt pris.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Jonathan Otte och 5 till
  • Laddar…
Värsta jag läst på länge. 4000:- för att plugga tre rör.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
H hoded1 skrev:
Visst vissa saker köper inte jag från grossist ens till mig själv då priserna är orimliga, men till kund vill jag verkligen inte ha 8 olika leverantörer att bråka med om något händer.
Detta ständiga ”tjat” om garanti som måste klaras och då behöver man ta höga priser. Vad kan egentligen gå sönder på t.ex en koppling? Inget enligt mig om det inte är handhavandefel vid montage och då är det fortfarande inte fel på materialet utan på montören som behöver bli bättre...

• Gilla
oscarwww och 2 till
  • Laddar…
Undrar om det är brukligt att rörmokare tar samma timpris för resorna som arbetet,i detta fallet 48kr/h plus bilersättning 50kr/milen+ moms

Att debitera lika mycket för restiden som arbetstiden är väl inte så konstigt, "gubben" ska ju ha samma lön oavsett om han skruvar eller rattar bilen.

C Calore skrev:
Jag ger dig att det låter lite dyrt. Men vi vet ingenting, hur lång tid tog det? Hur långa resor, mm. Detta är ju ett solklart fall där tid maskeras med material kostnad för att kunder inte klarar av att att hantverkare också måste ha lite betalt .

Prk: n kostar 537. Vad Hornburg eller vad det heter tar för den är egalt
om du läser inlägger så står det tydligt vad kund har betalat för både material och arbetskostnad. arbetskostnaden i detta fallet är ca 1300:- vilket är jävligt dyrt om man bara ser till själva arbetet så min gissning är att rörmokarens bil är inräknad och att rörmokaren fakturerat 1h vilken förmodligen är minimum. och då är 1300 spänn rimligt. men trådskaparen ifrågasätter priset på materialet, INTE arbetskostnaden

Vad är vitsen med att gå igång på 5 år gammalt inlägg?

mexitegel mexitegel skrev:
Vad är vitsen med att gå igång på 5 år gammalt inlägg?
För att jag fick ett mail av byggahus där det va länkat till denna tråden. Trodde således att det var ngt nytt. 🤷🏽‍♂️

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.