C Calore skrev:
Angående bilfaktura, jag får en spec men bryr mig inte så mkt om den. Jag måste ju ändå laga bilen och så är det
Scenario 2:
1. du ska serva bilen och har lite slitna däck.
2. du säger åt verkstaden att du vill ha justa vinterdäck och kommer överens om Nokian xx .
3. du hämtar bilen och fakturan slutar på 26.700:- enligt specifikationen

5 l olja 4000:- ( Biltema tar 600 )
4 däck 20.000:- ( gummiverkstad tar 4.000:- )
Arbete 2.700 : ( helt OK för fullservice och däckskifte på gamla fälgar )

Jag bara undrar : Skulle du betala fakturan ? Skulle du välja Gummiverkstaden nästa gång och anlita annan firma för bilservicen ? Kommer du att rekommendera bilfirman till dina kompisar och kollegor ? Hur länge tror du Bilfirman kan hålla på så utan att ändra sin prispolitik ?

• Gilla
kulle och 8 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag bara undrar : Skulle du betala fakturan ?
Med det påslag på materialet som @Calore har plus att han maskar för att kunna fakturera fler timmar så spelar inte kostnaden någon roll för honom.

• Gilla
  • Haha
Jörgen C och 4 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Din erfarenhet är din erfarenhet, men den har 0 betydelse i verkligheten. Majoriteten av kunder lägger ut förfrpgningar om div jobb på offerttjänster och sedan får entreprenörer köpa kontaktuppgifterna via offerttjänsten.

Jag vet att de flesta firmor gör så för jag konkurrerar alltid mot samma firmor och det är får stora och små firmor.
Det går inte att sitta hemma och vänta på att telefonen ska ringa, den tiden är sedan länge förbi.
Vid två gånger så har jag lagt in offertförfrågan via ”offerttjänst”, de svar jag fick gick i runda arkivet direkt, det var inget att ha.

Numera tar vi bara företag via rekommendationer via släkt/vänner/arbetskamrater.

När vi skulle göra om badrummen så tog det flera månader från förfrågan tills företagaren kunde hjälpa oss.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Haha 25 minuter . Kanske för dig, jag felsöker en VP och skriver detta på 1 minut och fortsätter att hålla koll på LP,HP och hetgas samtidigt.
Du har det bra du som kan debitera även när du surfar på byggahus ;).

• Gilla
  • Haha
Jörgen C och 5 till
  • Laddar…
Det kan man med fast pris :D

C Calore skrev:
Och hade TS röris gjort så skulle det ändå blivit samma pris som om han tog 4000 i timmen och bjöd på material eller om han jobbade gratis och materialet kostade 4000.

Det blir samma, enda fördelen ni ser med högre timpeng är att ni kan göra ROT och slippa undan lite kostnader, detts trots att ni hatar ROT :crysmile::crysmile:
Du har ju missförstått helt och hållet, det som efterfrågas av kunder är transparens. Har haft flertalet hantverkare hemma som har haft en minsta debitering på 4 timmar. Antingen så fyller jag upp tiden eller så får jag stå mitt kast. Det är helt ok för mig.
Att behöva betala ockerpriser på att hantverkare åker till en grossist och transporterar en komponent hem till mig är jag däremot inte ok med.

Redigerat:
F Fields of Anfield Road skrev:
Du har ju missförstått helt och hållet, det som efterfrågas av kunder är transparens. Har haft flertalet hantverkare hemma som har haft en minsta debitering på 4 timmar. Antingen så fyller jag upp tiden eller så får jag stå mitt kast. Det är helt ok för mig.
Att behöva betala ockerpriser på att hantverkare åker till en grossist och transporterar en komponent hem till mig är jag däremot inte ok med.
Men varför åker du inte och köper komponenten själv då ?

Transparens :crysmile: fy fan vad ni tjatar om det.

Jag loggar ur detta nu, fortsätt att transparera på er, själv tar jag en Bushmills och glömmer ert tjat :D

• Haha
andthe
  • Laddar…
C Calore skrev:
Men varför åker du inte och köper komponenten själv då ?

Transparens :crysmile: fy fan vad ni tjatar om det.

Jag loggar ur detta nu, fortsätt att transparera på er, själv tar jag en Bushmills och glömmer ert tjat :D
-Det blir 9000kr, sa kassörskan
- för en liter mjölk!!!!!, sa Calore och betalade.

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag håller med. Men de flesta kunder skulle inte tycka att det vore bra att en röris kostade 1000 kr i timmen. Därför har detta system vuxit fram, men för kunden blir det samma pengar att betala oavsett om materialet är dyrt och jobbet billigt eller tvärtom.
Du gör en logisk tankevurpa här. Pratar vi samma firma kanske det blir samma pengar i slutänden men jämför man olika firmor så kan det skilja stort för slutkunden vilket blir väldigt uppenbart i många liknande trådar som den här. De flesta hantverkare lyckas både hålla en normal timdebitering och samtidigt i sammanhanget låga materialpåslag.

Det behöver inte betyda att hantverkare som har höga materialpåslag tjänar mer pengar i slutändan. Stora materialpåslag kanske kompenserar för dålig beläggning, ineffektiv planering, dyra omkostnader, kostsamma garantijobb etc. Men för slutkunden är ju det rätt ointressant utan kunden vill ju bara lyckas undvika dessa hantverkare då det blir mycket dyrare i slutänden.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Dessutom frestar det rörmokaren att använda så mycket material som möjligt, som att byta ut en droppande blandare, snarare än att packa om den, etc.

Staffan

Jag undrar lite vad det är som gör att en röris skulle kosta kr1.000:-/timme?
Betalar det för en kranbil med chaufför och då ingår ju som sagt en lastbil som kostar 2-3 miljoner......

• Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Jag undrar lite vad det är som gör att en röris skulle kosta kr1.000:-/timme?
Betalar det för en kranbil med chaufför och då ingår ju som sagt en lastbil som kostar 2-3 miljoner......
Jo men om röris har en servicebil med några kopplingar och proppar för 2000 kr/st, så är servicebilen med innehåll också värd minst lika mycket som en mobilkran...

• Haha
  • Gilla
Urban R och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är naturligtvis provocerande dyrt om man tittar på det minimala som utfördes. Dessutom är det provocerande att företaget försökte få upp den fakturerade kostnaden med löjligt höga materialpålägg.

Men ser man på det på ett annat sätt, att företagaren behöver fakturera ett visst belopp i månaden för att gå runt så är det inte så dyrt. Det TS egentligen har köpt är företagens tid, vilket troligen är en halvdag. Typiskt så fakturerar hantverkare (kring Stockholm) 10 000-15 000 kr per jobbdag. Ur det perspektivet är 4 000 kr för jobbet ganska väntat, typ 1/3 arbetsdag gick till den kunden.

Så en bättre väg hade kanske varit ett avtal med fast pris: "Det här är ett litet jobb som binder upp mig en halvdag men jag kan göra det för 4000 kr. Du har inget mer VVS-jobb som behöver göras samtidigt så kan vi få ett bättre prisläge på detta?"

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är naturligtvis provocerande dyrt om man tittar på det minimala som utfördes. Dessutom är det provocerande att företaget försökte få upp den fakturerade kostnaden med löjligt höga materialpålägg.

Men ser man på det på ett annat sätt, att företagaren behöver fakturera ett visst belopp i månaden för att gå runt så är det inte så dyrt. Det TS egentligen har köpt är företagens tid, vilket troligen är en halvdag. Typiskt så fakturerar hantverkare (kring Stockholm) 10 000-15 000 kr per jobbdag. Ur det perspektivet är 4 000 kr för jobbet ganska väntat, typ 1/3 arbetsdag gick till den kunden.

Så en bättre väg hade kanske varit ett avtal med fast pris: "Det här är ett litet jobb som binder upp mig en halvdag men jag kan göra det för 4000 kr. Du har inget mer VVS-jobb som behöver göras samtidigt så kan vi få ett bättre prisläge på detta?"
Sen är det väl ingen jävla rättighet att en hantverkare ska fakturera tid för 10-15’ om dagen. Man hör ofta det resonemanget här. ”Jag behöver ta si och så mycket i timmen för att gå runt och täcka upp för dötid”.

Enligt mig skulle man kanske fundera på att avveckla då. Speciellt om man inte kan vara ärlig och transparent med detta till sina kunder. Där är många VVS firmor och elektriker som går runt utan att hålla på så.

• Gilla
richardtenggren och 6 till
  • Laddar…
Förstår inte att samma diskussion bryter ut om och om igen.

"Jo men han måste ju ha vinst också"
"Går ju inte runt om han inte tar betalt"
"Men mina omkostnader"

Ärligt talat, vem bryr sig? Fullständigt från vettet hur helt vanliga människor kan bli amerikanska libertarianer så fort småföretagare dyker upp, som om de vore ett eget stånd i samhället direkt i kontakt med Gud.

Det är enkelt:
  • Ta rimligt betalt för materialet, detta betyder alltså ett påslag som i förväg bestäms med kunden
  • Ta betalat för timmarna du lagt till det timpris du i förväg gett kunden
Med detta till synes enkla förfarande kan inga diskussioner uppstå eftersom hantverkaren då tar betalt för sitt jobb precis som den ska göra. Men om priserna den lämnat i slutändan mynnar ut i att hantverkaren inte går runt, ja då har hör och häpna hantverkaren gjort fel och behöver bli bättre på sitt jobb. De får ta den ekonomiska smällen för sin tabbe, för det var de som gjorde fel.

Förstå den absurda situationen om alla löntagare i Sverige betedde sig som dessa skojare. "Var lite höga omkostnader denna månad chefen, så du får snällt punga ut mer pengar. Jag måste ju gå runt".

• Gilla
Thomas59 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.