35 304 läst ·
208 svar
35k läst
208 svar
Är detta en rimlig materialkostnad för 3x vattenplugg? (2194 kr)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 521 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 521 inlägg
???? Kompetensen som krävs för att utföra detta jobb är obefintlig, precis ALLA rörmokare skulle kunna göra detta jobb på ett par minuter, det finns INGEN ursäkt att debitera på detta visC Calore skrev:Och hade TS röris gjort så skulle det ändå blivit samma pris som om han tog 4000 i timmen och bjöd på material eller om han jobbade gratis och materialet kostade 4000.
Det blir samma, enda fördelen ni ser med högre timpeng är att ni kan göra ROT och slippa undan lite kostnader, detts trots att ni hatar ROT![]()
Jag tror att det trotts all är många som hittar hantverkare via tips från bekanta. Men då gäller det att ha nöjda kunder.
Och du får alltså ingen specificerad ? Kan bli hur lurad som helst då. Så kan man ju också göra om man inte bryr sig om, vad saker kostar.C Calore skrev:
Tycker bara det rimmar illa med :
"Ni verkar tro att företagande är hur enkelt som helst och man tjänar massor av pengar och har obegränsat med jobb.
Ni har fel." För det verkar ju då vara sant att det finns ett överflöd av pengar hos företagare, så att de ej behöver bry sig.
( jag har själv "Enskild Firma" så en viss erfarenhet finns även om aktiviteten numera är ganska låg )
Redigerat:
Medlem
· västerbottenslän
· 63 inlägg
Dom två översta 25x vilka kopplingar är det?J Jonathan Otte skrev:
Inte för carola. Där är prioriteringsordningen: -Skriva i forumet, självömka, skriv ingen, mer självömkande, jobba lite, muttra åt korkade kunder som inget förstår, jobba lite till, läsa i forumet.... och sedan är dagen slut.A Argastesnickaren skrev:
Det han inte förstår är att folk blir förbannade när de ser vad delarna verkligen kostar. Blåst kunderna på höga materialpriser gjorde även min firma, men det var före internt. Problemet är att firmorna tack vare hantverkarbristen, inte har behövt anpassa sig efter verkligheten, utan kan köra på som vanligt. Enligt Calore hotar de dessutom kunder som inte accepterar att bli blåsta, med att tjalla för sina kollegor att inte jobba för den jobbiga kunden.
TS. Bestrid fakturan!
Han som jobbade som rörmokare en vecka på sjuttiotalet
Det folk inte förstår är att det kommer kosta samma, oavsett hur man fördelar kostnaderna. Det är inte företagets fel, vi bor i Sverige och skatter och kostnader är helt vansinniga.
Angående bilfaktura, jag får en spec men bryr mig inte så mkt om den. Jag måste ju ändå laga bilen och så är det
Angående bilfaktura, jag får en spec men bryr mig inte så mkt om den. Jag måste ju ändå laga bilen och så är det
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Haha, kommer att tänka på en annan rörkrökare här på forumet, han hade två inlägg totalt, det första inlägget var ett där han gnällde över att dumma idioter inte anlitade hantverkare och betalade höga timpriser och höga materialpålägg utan att gnälla.D Daniel 109 skrev:
I inlägg nummer två så ville han ha tips om hur han skulle lösa ett tekniskt problem
Det du inte har fattat, är att folk har fattat. Hantverkare jobbar inte gratis! Alla är överens. Men när hantverkarna säger att de tar 650 kr. timmen plus material och resekostnader, så kan det hända att de enfaldiga amatörerna tro att dom talar sanning. Men när de märker att alla kostnader verkar någolunda rimliga, föutom en. Materialet! Det kostar tre fyra gånger mer än förväntat. Tackar tusan för att kunden då blir förbannad!C Calore skrev:
Att priset skulle varit detsamma med en högre timpeng och realistiska materialpriser, spelar ingen roll, för hantverkaren har avsiktligt givit kunden en felaktig kostnadsbild. Dvs - lurat kunden!
Hur svårt kan det vara att förstå!
Staffan
Jag förstår hur du tänker. Jag håller med till viss del.Staffan2000 skrev:
Det du inte har fattat, är att folk har fattat. Hantverkare jobbar inte gratis! Alla är överens. Men när hantverkarna säger att de tar 650 kr. timmen plus material och resekostnader, så kan det hända att de enfaldiga amatörerna tro att dom talar sanning. Men när de märker att alla kostnader verkar någolunda rimliga, föutom en. Materialet! Det kostar tre fyra gånger mer än förväntat. Tackar tusan för att kunden då blir förbannad!
Att priset skulle varit detsamma med en högre timpeng och realistiska materialpriser, spelar ingen roll, för hantverkaren har avsiktligt givit kunden en felaktig kostnadsbild. Dvs - lurat kunden!
Hur svårt kan det vara att förstå!
Staffan
Men det går inte att bypassa grossisterna. Fixa så att billigtvvs och Rinkaby har hämtlager överallt så ska jag gärna handla där istället.
Kollar man på rinkaby verkar materialet ligga runt 800:-.
Räknar man med 300:- för bil och 800:- material och hantverkaren fakturerat 4000:-, så är det nästan 3000:- i arbetskostnad.
Jag tycker det är rimligt faktuera 2h för såna här småjobb - restid, ev inköp, fakturera för hela timmar osv, men det ger ändå en timpeng på 1500:-, vilket är alldeles för högt.
Räknar man med 300:- för bil och 800:- material och hantverkaren fakturerat 4000:-, så är det nästan 3000:- i arbetskostnad.
Jag tycker det är rimligt faktuera 2h för såna här småjobb - restid, ev inköp, fakturera för hela timmar osv, men det ger ändå en timpeng på 1500:-, vilket är alldeles för högt.