35 304 läst ·
208 svar
35k läst
208 svar
Är detta en rimlig materialkostnad för 3x vattenplugg? (2194 kr)
Vem gnäller här förutom du?C Calore skrev:Har du så dåliga priser
Dessa priser är vad hantverkarn betalar och han lät sedan kunden betala listpriset. Enkelt och på det sättet fick rörisen en tusing i vinst på jobbet. Om man inte gör den vinsten är det ingen idé att åka ut alls.
Detta vet ni, men ni älskar att gnälla på hantverkare.
Gillar ni det inte, köp det själva på Hornburg och gör det själva. Det gör jag när jag ska bygga altan och jag inte vill ringa en snickare.
Ringer jag snickaren, så betalar jag fakturan utan att gnälla som en bebis på Internet.
Alla är inte superhändiga och vänder sig således till detta forum för att få tips och råd.
Detta funkar ypperligt tills det kommer en ”vet allt” ”kan allt” och ska knäppa frågeställare på näsan.
Frågeställningen om fakturan var relevant är ju precis en sån fråga som massor med besökare här vill ha reda på.
En seriös hantverkare specar mtrl, restid, arbetstid på sin fakturan och skörtar inte upp sina kunder.
Vadå ”älskar att gnälla på hantverkare”.. forumet är ju uppbygd så att det är dessa avvikelser från hantverkare mfl som dyker upp och som gemene man vill ha råd och hjälp med.
Om du nu är så kunnig som du utger dig för att vara kom med konstruktiva råd istället för att gnälla på någon som inte gnäller.
Tidigare i tråden försvarade du kostnaden på 4000:- för 30 minuter jobb, men nu säger du att det är något forumet har hittat på? Hur ska du ha det? Är det rimligt att fakturera 4000:- för ett jobb som tar en halv förmiddag inklusive resa och administration, dvs 12-15 000:- om dagen?C Calore skrev:
Jag kan inte allt.
Jag vet dock att det kostar mer än vad ni tror på detta forum.
Och jo, det som mest händer på detta forum är ett gnällande på hantverkare, trots att kunden nästan alltid valt den billigaste ( som ofta inte ens kan prata svenska) hantverkare han/hon fått tag i och ändå gnäller man.
Är det inte för dyrt,är det för dåligt eller för långsamt..
En TS var djupt besviken på 1 liten reva i en bänkskiva, vem vet om inte TS orsakade den själv? Men på detta forum är ALLT hantverkarens fel ALLTID
Jag vet dock att det kostar mer än vad ni tror på detta forum.
Och jo, det som mest händer på detta forum är ett gnällande på hantverkare, trots att kunden nästan alltid valt den billigaste ( som ofta inte ens kan prata svenska) hantverkare han/hon fått tag i och ändå gnäller man.
Är det inte för dyrt,är det för dåligt eller för långsamt..
En TS var djupt besviken på 1 liten reva i en bänkskiva, vem vet om inte TS orsakade den själv? Men på detta forum är ALLT hantverkarens fel ALLTID
Redigerat:
Skrev jag inte - jag ger dig att detta låter lite dyrt ? Läs inlägg nr 10.useless skrev:
Men, om man har en startavgift sommånga har och tar lite för material och billig timpeng så blir det ändå runt samma kostnad. Det är vad jag sagt.
Oftast blir löpande billigast. Men självklart finna det idioter som blåser folk.Henrik Nordlander skrev:
Bara så vi förstår din ståndpunkt.C Calore skrev:
4055 kr som totalt fakturerat belopp inklusive moms är enligt dig för detta jobb:
A) Lite dyrt och ett på marknaden ovanligt högt pris.
B) Lite dyrt men trots detta ett på marknaden ganska vanligt pris.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Nu är det du som gnäller, stackars hantverkare!C Calore skrev:
Jobbar man 30 minuter ska man debitera för 30 minuter, inte 90 minuter. Tror någon att min arbetsgivare betalar mig tre dagar om jag jobbar en dag?
Min arbetsgivare betalar inte heller tiden jag behöver till kontoret.
de flesta här på forumet är överens att bra arbete ska betalas bra men att det finns rötägg bland rörisar och elektriker som skor sig på bekostnad av okunniga.
Hos mig var det en snubbe som vill ha betalt för 7 bilresor på två dagar. Ojämnt antal betyder att han måste vara kvar här, förhoppnngsvis kvävt av girighet parad med dumhet.
Men om jag är där i 30 minuter, så.är inte det all tid jag fick lägga ned. Jag får hämta grejer, eller beställa på nätet som ni vill, åka dit, göra jobbet åka hem och fakturera jobbet osv. Förstår ni verkligen inte detta?T Thomas_Blekinge skrev:Nu är det du som gnäller, stackars hantverkare!
Jobbar man 30 minuter ska man debitera för 30 minuter, inte 90 minuter. Tror någon att min arbetsgivare betalar mig tre dagar om jag jobbar en dag?
Min arbetsgivare betalar inte heller tiden jag behöver till kontoret.
de flesta här på forumet är överens att bra arbete ska betalas bra men att det finns rötägg bland rörisar och elektriker som skor sig på bekostnad av okunniga.
Hos mig var det en snubbe som vill ha betalt för 7 bilresor på två dagar. Ojämnt antal betyder att han måste vara kvar här, förhoppnngsvis kvävt av girighet parad med dumhet.
Klart dem gör. Så dum kan ingen vara. De handlar bara om att här finns en del av rötäggen på konsumentsidan som gärna blåser hantverkarenC Calore skrev:
Varför itne bara vara ärlig med priset med en gång istället för att köra ockermetoden.C Calore skrev:
Att hanteverkare har en inställning att det är ok att blåsa folk med falska priser gör det inte mer ok i verkligheten.
Folk kan betala vad det kostar - men då räknar man också med att hantverkaren ger verkliga prisuppgifter.
Och ett "listpris" som bara är till för att blåsa kundens kund är ju inte verkligt
Varför kan inte hantverkarna ta ut en hög timkostnad istället? Givet en viss fakturerad kostnad kan ju kunden ROTa arbetskostnaden? I det här fallet är det ju 300 kr rakt av som kunden går miste om. Sen vet väl den här hantverkaren att det inte går att vara så här dyr, så han bryr sig väl inte om kundvård helt enkelt..
C Calore skrev:Har du så dåliga priser
Dessa priser är vad hantverkarn betalar och han lät sedan kunden betala listpriset. Enkelt och på det sättet fick rörisen en tusing i vinst på jobbet. Om man inte gör den vinsten är det ingen idé att åka ut alls.
Detta vet ni, men ni älskar att gnälla på hantverkare.
Gillar ni det inte, köp det själva på Hornburg och gör det själva. Det gör jag när jag ska bygga altan och jag inte vill ringa en snickare.
Ringer jag snickaren, så betalar jag fakturan utan att gnälla som en bebis på Internet.
Men, materialet är dyrt. Det ni kallar skäligt pris är inte det. Rinkaby finns på 1 ort, Hornbach o Bauhaus på,,typ 5 eller?A avdpos skrev:Varför itne bara vara ärlig med priset med en gång istället för att köra ockermetoden.
Att hanteverkare har en inställning att det är ok att blåsa folk med falska priser gör det inte mer ok i verkligheten.
Folk kan betala vad det kostar - men då räknar man också med att hantverkaren ger verkliga prisuppgifter.
Och ett "listpris" som bara är till för att blåsa kundens kund är ju inte verkligt
Det skäliga priset blir det Dahl och Ahlsell tar, för dem finns ju överallt. Att beställa på nätet i förväg är väldigt svårt. Då får kunden göra det själv istället , så kan hantverkaren montera. Fattas delar, så kommer tiden ticka.
Det där har ju en egen tråd ! Det är just vad Ahlsells VERKLIGEN tar ut av hantverkaren, som ska räknas på och inte listpriset.
Många gånger får man svar liknande:Henrik Nordlander skrev:
”Du får ett bra pris på materialet”, ”Du får xx% på materialet”
Om man då försöker att få reda på vad ”ett bra pris” är eller från vilket utgångspris man får rabatt på så blir man ”en jobbig/besvärlig kund”.