35 304 läst ·
208 svar
35k läst
208 svar
Är detta en rimlig materialkostnad för 3x vattenplugg? (2194 kr)
Om min bil går sönder, då kan inte jag laga den och jag åker till verkstan och lämnar in den. Sedan betalar jag. Alternativet för mig vore att inte ja ngn bil och det går inte.J JSE skrev:Absolut, det är ju hantverkarens största utgifter.
Är det då rimligt att debitera 3x arbetad tid + 165% påslag på materialet? (Räknat på mina kassa rabatter).
I TS fall tycker jag att den extra debiterade tiden bör täcka upp omkostnaderna.
Personligen har jag helt slutat att ta in hjälp på löpande räkning. Det blir oftast bara diskussioner efteråt.
Det blir så mycket enklare om hantverkaren kan lämna ett fast pris på jobbet (med reservation för krångel/ändrade förutsättningar) och att jag sedan kan göra en värdering av priset innan jobbet startar.
Då får hantverkaren debitera det den behöver för att täcka sina kostnader + vinst. Skulle detta pris vara för högt för mig så får jag fråga någon annan eller göra det själv.
PS. Jag skulle heller aldrig lämna in bilen på felsökning+reparation utan att få ett pris först. Lika stor risk för chock där.
Calore, du vet att företagande inte är för alla. Som exempel tror jag att du skulle kunna hitta en jättebra seriös företagare som kan ge dig arbetsuppgifter. Jag tror vi som samhälle hade tjänat på att vi har duktiga företagare. Så kan de som är duktiga företagare få en bra personal istället.
såklart, men om verkstad 1 kör jobbet för 5000:- och verkstad 2 gör samma jobb med samma delar för 1500:- då skulle nog även du ifrågasätta verkstad 1?C Calore skrev:
Grundprincipen som enligt mig gäller i alla dessa fall är man nog snällt får betala om man inte kommit överens om något innan. Jag brukar föreslå hantverkarens inköp+~20%. Eller köpa själv.
Så om du går på Ica och ska handla mjölk och där inte är några kunder så accepterar du att få betala lön för alla anställda under de 10 minuterna som du var där... eller de måste ju ställa fram mjölken så säg 20min.C Calore skrev:
Poängen är att mjölken kostar inte mer eller mindre pga hur mycket jobb personalen har.
Hade rörisen sagt att han hade lite att göra den dagen och behövde skriva mer tid på detta jobbet för att gå med vinst så hade kunden kunnat välja. Likaså om rörisen säger. Materialet går på femhundra men minsta tid för debitering är 3 h. Så har också kunden ett val.
Med den faktan så kunde man kanske kommit med nått mer som behövde fixas. Tex byta blandare i badrummet när du ändå är här..
Rörisen får mer beläggning och kunden får mer jobb utfört.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Men "tjäna". Det gör du ju inte på de 65kr i marginal i exemplet, utan på det som är kvar av 650 kr när täckningsbidrag till fasta kostnader är avklarade. En vinstmarginal som man kalkylmässigt vill ha, är just vinst, dvs- företagsägarens "lön".
Och det är ju fullkomligt orimligt att hävda att man "måste" ha en vinst (utöver timdebiteringen) på 1700 kr för ett entimmes jobb. Konceptet med startavgift är bra, framförallt i branscher med korta uppdrag. Det blir garanterat dödtid mellan uppdrag, iallafall ibland. Och det måste täckas. Men om man nu bara håller på med entimmes serviceuppdrag, och har 3h dödtid mellan varje kund, då skall man nog lägga ned. Det går inte att få ekonomi i en så ineffektiv verksamhet.
Det finns iofs specialbranscher som lever i en sådan värld. Jag gjorde en gång ett kortare konsultuppdrag till en firma som tillverkar utrustning för oljeprospektering, Deras utrustning består av 20 000 "mikrofoner" som placeras ut över några kvadratkilometer och så smäller de av en sprängladdning. Samlar in någon gigabyte med data från varje mikrofon, som måste vara synkroniserade på nanosekunds nivå. De berättade att de brukade kunna sälja ett system var 5e år. Så snacka om dödtid mellan kunderna... Men olja kostar ju...
Och det är ju fullkomligt orimligt att hävda att man "måste" ha en vinst (utöver timdebiteringen) på 1700 kr för ett entimmes jobb. Konceptet med startavgift är bra, framförallt i branscher med korta uppdrag. Det blir garanterat dödtid mellan uppdrag, iallafall ibland. Och det måste täckas. Men om man nu bara håller på med entimmes serviceuppdrag, och har 3h dödtid mellan varje kund, då skall man nog lägga ned. Det går inte att få ekonomi i en så ineffektiv verksamhet.
Det finns iofs specialbranscher som lever i en sådan värld. Jag gjorde en gång ett kortare konsultuppdrag till en firma som tillverkar utrustning för oljeprospektering, Deras utrustning består av 20 000 "mikrofoner" som placeras ut över några kvadratkilometer och så smäller de av en sprängladdning. Samlar in någon gigabyte med data från varje mikrofon, som måste vara synkroniserade på nanosekunds nivå. De berättade att de brukade kunna sälja ett system var 5e år. Så snacka om dödtid mellan kunderna... Men olja kostar ju...
Redigerat:
Fast det blir inte samma pris ifall det blir ett högre timpris då man kan utbyttja rot på det. Det kan man inte på materialet. Men det är klart, måste man JAGA kunder som du gör, så kanske man måste ta varenda möjlighet att tjäna in några extra "tusingar". Min erfarenhet av hantverkare är att Bra hantverkare inte behöver jaga kunder, men mindre bra. Ja, dom kanske behöver jaga.C Calore skrev:Vid små jobb så blir det ofta procentuellt dyrare.
Låt säga att jag skall göra ett jobb på 1 timme. Det kostar 650 och om jag sedan skall ha ett påslag på 10 % så skulle jag nu tjäna 65 kronor.
Det är därför det finns en startavgift på 1700 för att täcka upp detta. Men till.kunden så.blir det samma pengar att betala oavsett om det kalla timpeng, material, startavgift. Det blir samma i slutändan. Men ni hänger upp er på vad det kallas.
Jag jobbar enbart på fast pris, men även då händer det att kunder gnäller för att de inte förstått och då håller dem gärna inne 30-40000. Dem tror att jag tjänade dem pengarna, men att borraren,VP tillverkaren,grossisten ska ha 90% av pengarna det fattar inte kunden .
Är det inte därför de har upplägget med fastpris för framkörning + 1h felsökning för 1500-2000 spänn. Då kan de alltid fakturera detta belopp även om det tar 10 minuter..S SueCia skrev:Han har en viss poäng dock.
Detta tycker jag framförallt gäller felsökning.
Om firma 1 tar 3 timmar på sig att felsöka och reparera en värmepump, firma 1 har 1 års erfarenhet av värmepumpar.
Firma 2 tar 1 timme på sig att felsöka och reparera samma värmepump, samma fel, firma 2 har 10 års erfarenhet.
Det ser ju mastigt ut att fakturera 1500 för en timme, så frågan är. För firman lönar det sig isåfall att anställa flera tekniker som är oerfarna som spenderar mer tid och kan fylla dagboken.
Det är svårare att fylla dagboken ifall jobben tar en timme styck än om dom tar 3 timmar styck, så jag tycker det finns ett problem med att effektiv personal debiterar mindre timmar och därför är sämre för firman, framförallt i kristider med dålig orderingång.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 521 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 521 inlägg
Det är det jag menar, jag tycker det är fullt rimligt att debitera fasta summor för vissa jobb som kan resultera i ett timpris på långt över "konkurenten" som kanske tar längre tid men debiterar mindre per timme.S StevieGee skrev:
Din erfarenhet är din erfarenhet, men den har 0 betydelse i verkligheten. Majoriteten av kunder lägger ut förfrpgningar om div jobb på offerttjänster och sedan får entreprenörer köpa kontaktuppgifterna via offerttjänsten.JLyck skrev:
Fast det blir inte samma pris ifall det blir ett högre timpris då man kan utbyttja rot på det. Det kan man inte på materialet. Men det är klart, måste man JAGA kunder som du gör, så kanske man måste ta varenda möjlighet att tjäna in några extra "tusingar". Min erfarenhet av hantverkare är att Bra hantverkare inte behöver jaga kunder, men mindre bra. Ja, dom kanske behöver jaga.
Jag vet att de flesta firmor gör så för jag konkurrerar alltid mot samma firmor och det är får stora och små firmor.
Det går inte att sitta hemma och vänta på att telefonen ska ringa, den tiden är sedan länge förbi.
Och hade TS röris gjort så skulle det ändå blivit samma pris som om han tog 4000 i timmen och bjöd på material eller om han jobbade gratis och materialet kostade 4000.S SueCia skrev:
Det blir samma, enda fördelen ni ser med högre timpeng är att ni kan göra ROT och slippa undan lite kostnader, detts trots att ni hatar ROT
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
På 70-talet jobbade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden. Mest för jag tyckte det var kul. Ungefär 90% av alla reparationer var standardfel som krävde ca 1 minut felsökning (max), och 5 - 10 minuter för att byta en felaktig komponent. Slut-test medan fakturan skrevs. Det var inget ovanligt att en reparatör kunde ha 15 kunder på en förmiddag. Men det krävde planering av körschemat. Ofta kunde man få ihop det så att en reparatör kunde hålla sig inom en radie på 2 - 3 km under ett pass. Det var 5 - 6 reparatörer på firman.
Men de där 10% som inte var standardfel... Det kunde ta 40h att felsöka. Alla priser byggde på en fast prislista, så 40h felsökning kostade inte mer för kunden än en 10 minuters reparation.
Men min poäng är att trots alla småjobben, så klarade vi det med nästan ingen dödtid. Den lilla dödtid som det blev användes för att säkra reservdelslagret, att inget tog slut. Eller för att sortera servicemanualer, det kom en halv hyllmeter per vecka som skulle sorteras in i rätt pärmar.
Men de där 10% som inte var standardfel... Det kunde ta 40h att felsöka. Alla priser byggde på en fast prislista, så 40h felsökning kostade inte mer för kunden än en 10 minuters reparation.
Men min poäng är att trots alla småjobben, så klarade vi det med nästan ingen dödtid. Den lilla dödtid som det blev användes för att säkra reservdelslagret, att inget tog slut. Eller för att sortera servicemanualer, det kom en halv hyllmeter per vecka som skulle sorteras in i rätt pärmar.
Mina kunder bor ofta 5 mil i från varandra och felsökning tar ganska mkt mer tid än 1 minut.H hempularen skrev:På 70-talet jobbade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden. Mest för jag tyckte det var kul. Ungefär 90% av alla reparationer var standardfel som krävde ca 1 minut felsökning (max), och 5 - 10 minuter för att byta en felaktig komponent. Slut-test medan fakturan skrevs. Det var inget ovanligt att en reparatör kunde ha 15 kunder på en förmiddag. Men det krävde planering av körschemat. Ofta kunde man få ihop det så att en reparatör kunde hålla sig inom en radie på 2 - 3 km under ett pass. Det var 5 - 6 reparatörer på firman.
Vad har detta med saken att göra ?
Så du är en av dom som måste jaga kunder? Point proven. Jag står kvar vid att duktiga hantverkare har lättare för att få kunder, än mindre duktiga. Du vet, "snacket på stan". En hantverkare som tar överjävliga priser på material kanske inte får så bra snack om sig på stan. Eller en hantverkare som är slö, eller är allmänt strulig. Dessa hantverkare kanske då måste vända sig oftare till offerttjänster för att inte svälta. Sen kanske det skiljer på hur stor orten är. I en stor, mer anonym ort kanske det är vanligare med offerttjänster.
Du har rätt, min anekdot är inte värd mycket. Inte din anekdot heller. Tyvärr.
Du har rätt, min anekdot är inte värd mycket. Inte din anekdot heller. Tyvärr.
Kolla antalet inlägg Calore lyckas klämma in på en förmiddag.
Inte alla som har den tiden att lägga på att klaga på att man har för dåligt betalt.
Inte alla som har den tiden att lägga på att klaga på att man har för dåligt betalt.