35 007 läst ·
208 svar
35k läst
208 svar
Är detta en rimlig materialkostnad för 3x vattenplugg? (2194 kr)
Rimligt pris är lite flytande begrepp, läs gärna vad claes sörmland skrivit, ty det är en sida av myntet.J Jonathan Otte skrev:Stort tack för alla kommentarer, jag har läst allt och lärt mig väldigt mycket. Jag förstår nu varför rörmokaren inte ville ge något fast pris trots att jag frågade två gånger, jag fick endast "det här blir inte mycket" som svar första gången och andra gången så blev det "det tar max någon timme, det blir billigt" med en trygg nick.
När jag ifrågasatte priset så sa han att det blev så högt på grund av dimensionerna på kopplingarna, "när de kommer upp i den storleken blir de riktigt dyra". Jag kom hit och frågade efter att jag googlat på produktnamnen från fakturan och är så tacksam för den massiva respons ärendet fått, det visar att många hantverkare i branschen inte alls tycker att detta är ok, all heder till er.
Jag ringde till hantverkaren redan dagen efter, han blev omedelbart mycket arg när jag ifrågasatte priset skrek att om jag inte var nöjd så kunde han komma och klippa bort rören och så skiter vi i fakturan. Jag frågade om hans pris för varorna och om han tyckte priset han gav mig var rimligt, han sa att hans pris för varorna skulle jag "fan skita i", men han kunde skicka mig ahlsell's listpris vilket var vad han går efter.
Jag ringde en jurist som informerade att jag ska informera att fakturan bestrids, därefter kommer hantverkaren troligen söka en förlikning, detta då summan det handlar om är alldeles för lite för att det ska vara värt för honom att ta det vidare.
Frågan är nu, vad är då ett rimligt pris? Jag har försökt hitta "samma" varor till ett pris som är rimligt, vilken sida ska jag gå efter? Hittar mängder av liknande produkter till en stor mängd olika priser. 300 kr för bilfärden, ca 10 minuter bort från butiken bor jag, 1.5 timmar för arbetet a 500 ger 1050 kr, 1312 med moms. Är totalsumma 2000 rimligt? 2500? 3000?
Arbetet är utfört och jag är nöjd. Även om han har försökt blåsa mig vill jag betala ett rimligt pris och få ärendet ur världen.
Men samtidigt har man inte rätt att ta betalt för tid som man inte utfört arbete för kundens räkning samt att hantverkaren skall ta till vara kundens intressen (dvs inte köpa onödigt dyrt material).
Lösningen för hantverkare som vill fortsätta debitera högt är att ha högre timpenning (avtalad då, det räcker med att det nämnts muntligt) och/eller avtala något om kostnaden för material eller minimikostnader för saker och ting innan uppdraget påbörjas.
Det är inte svårt att på juridiskt stabila grunder fortsätta att köra vidare i samma spår som alltid, och vara säker på att vinna ev tvist. Problemet blir mer att med avsevärt högre timpenning eller avtal som ser dåliga ut för kunden, så får man färre kunder, därför fortsätter dessa hantverkarbluffare som de alltid gjort, och tar sen bråket och diskussionen med var och varannan kund efteråt. Det är nog en bra affärsmodell trots allt, särskilt om man inte är verksam på små orter, ty de flesta kunder betalar till sist överpriset, men anlitar aldrig mer personen ifråga.
Delar din moraliska analys. Men har du också några uppslag om den juridiska biten? Det är ju den som gäller, inte vad du och jag känner.tommib skrev:
Ja. Jag menar att detta är vad TS ska betala.
Att hantverkaren har svårt att få ihop schemaläggningen är inte TS problem. Då skulle hantverkaren sagt det från början och påpekat att "det här kommer att kosta dig minst 3-4 timmar eftersom jag inte får ihop schemat". Nu var det istället så att hantverkaren antydde att det skulle bli billigt och inte ta så lång tid. Det tycker jag ska "straffa" sig. Detta med täckningsbidrag osv har varit uppe i tråden redan. Min poäng är att hantverkaren måste vara öppen med vad det kostar och hur lång tid det tar. Inget skitsnack om rabatter eller "det här går fort" och sedan dänga till med en sådan här faktura. Utan öppenhet om prissättning kan marknaden inte fungera. Om det är ett problem för hantverkarna att ingen vill anlita dem när de säger att det ska bli dyrt får de fundera över vilket värde de tillför.
Bara så att vi är på det klara med vad jag svarade på och du sen kommenterade.Claes Sörmland skrev:
Men Skatteverket har väl inte synpunkter på att denne hantverkare kör boutiqueprissättning? D v s klädprovningen och servicen är billig/gratis med varan är skitdyr med flera 100% påslag.
De brukar bara ha synpunkter där man försöker flytta kostnad för material till arbete så att ROT-avdraget höjs orimligt mycket och fiskus förlorar pengar.
//Calore skrev:
För mig är det summan som lämnar min plånbok som är viktig, inte om jag betalt 0 i material eller 0 i jobb.//
Det handlade alltså inte om % på materiel utan om precis det du skriver-omflyttning.
Nej, det finns vad jag vet inte några prejudicerande domar på den detaljnivån. Det mesta som man hör om brukar gå till förlikning innan det kommer till domstol.Claes Sörmland skrev:
Min utgångspunkt rent juridiskt är att det kommer bli en förhandling. Att då visa god vilja och betala åtgången tid + ett skäligt pris för materialet är att sätta ett ankare i förhandlingen. Vill man tyka sig kan man förstås hävda att Rinkabys priser är det som gäller, utan påslag. Därefter blir det upp till hantverkaren att visa varför hans priser är skäliga. I de flesta fall kommer hantverkaren inte orka göra detta men om det mot förmodan går till tinget så kommer de pressa för en förlikning. Jag tror inte heller att någon i branschen är intresserad av att det ska komma en juridiskt klar dom om vad som är skälig prissättning av material så man kommer vilja undvika den diskussionen.
Vill man vara riktigt jävlig kan man möjligen argumentera att man bara vill betala för den tiden som hantverkaren var hemma hos en. Krasst så är det ju det som är den effektiva tiden, som man som konsument köper. Allt det andra ska täckas av timdebitering och ev i förväg angiven startkostnad. Detta kommer vara svårare att argumentera för dock.
Men i ditt fall så tycker jag att det är lite svårt att välja timmarna att bestrida. Visst kan det vara lite saltat här också, men det kommer vara alltför lätt att ange lite tider för inköp och annat som inte märkts för dig, och dessutom får man nog säga att det är lite av kutym i branschen att ha minimidebitering på typ 2 timmar, vilket vid rättslig prövning kan anföras och bevisas och rätten kommer antagligen ta en del hänsyn till det, dvs just timmar har du ett svagt case för.
Och dessutom, i verkligheten, så har ju hantverkaren tagit en del mer tid på ditt jobb förutom precis tiden hos dig, så det är kanske inte ens moraliskt rätt att bråka speciellt mycket om det.
Men materialpriserna i helt uppåt väggarna. Det tycker jag du kan gå på.
Såhär ser mina priser ut om jag köper från min grossist Solar.
Jag har rabattbrev baserat på elektriker, så en VVS'are har antagligen ytterligare lite lägre priser.
Jag hittade inte rätt PRK-koppling, men de övriga sakerna tror jag att jag fick rätt. Men den PRK-kopplingen torde inte skilja speciellt mycket i pris.
Detta är mitt inköpspris, sen plus moms, och sen är det inte alls fel att rörmokaren kan lägga på ytterligare 20% ungefär. Så skulle han tagit en 700-750:- för materialet så skulle det nog inte varit något orda om.
Du kan samla in många sådana här prisuppgifter, de kommer peka i liknande riktning, och visa att rörisen har köpt materialet billigt, men annars kan man ta fasta på att hantverkaren ska ta tillvara på konsumentens intresse, och därför borde han handlat på Bauhaus, för din skull. Köpte han dyrare än så har han brutit mot en paragraf i konsumenttjänstlagen.
Och dessutom, i verkligheten, så har ju hantverkaren tagit en del mer tid på ditt jobb förutom precis tiden hos dig, så det är kanske inte ens moraliskt rätt att bråka speciellt mycket om det.
Jag har rabattbrev baserat på elektriker, så en VVS'are har antagligen ytterligare lite lägre priser.
Jag hittade inte rätt PRK-koppling, men de övriga sakerna tror jag att jag fick rätt. Men den PRK-kopplingen torde inte skilja speciellt mycket i pris.
Detta är mitt inköpspris, sen plus moms, och sen är det inte alls fel att rörmokaren kan lägga på ytterligare 20% ungefär. Så skulle han tagit en 700-750:- för materialet så skulle det nog inte varit något orda om.
Du kan samla in många sådana här prisuppgifter, de kommer peka i liknande riktning, och visa att rörisen har köpt materialet billigt, men annars kan man ta fasta på att hantverkaren ska ta tillvara på konsumentens intresse, och därför borde han handlat på Bauhaus, för din skull. Köpte han dyrare än så har han brutit mot en paragraf i konsumenttjänstlagen.
Nej, det ska såklart vara rätt. Men det är kanske inte så viktigt längre att ha extremt låga timpriser och extrema påslag på materialet för att få det att gå runt och för att verka billig när kunden frågar? Flyttar man över en del av materialpåslaget till timkostnaden så blir det både rimligare och billigare för kunden.
Nej, du missade på den raka vatettkopplingen, den du har är 22 mm och TS har 28 mm kopplingar. Det skiljer faktiskt en del i pris från 22 till 28 mm, i det har rörisen rätt. Däremot kan man använa den PRK-kopplingen du valde, men måste då använda en annan plugg (invändig gäng R20 istället för propp R32 utv). Det är också lite svårt att se om den raka vatettekopplingen kommer med mutter och klämring, det skulle faktiskt kunna vara bara själva mittendelen så att en mutter skulle tillkomma.Mikael_L skrev:
Men i ditt fall så tycker jag att det är lite svårt att välja timmarna att bestrida. Visst kan det vara lite saltat här också, men det kommer vara alltför lätt att ange lite tider för inköp och annat som inte märkts för dig, och dessutom får man nog säga att det är lite av kutym i branschen att ha minimidebitering på typ 2 timmar, vilket vid rättslig prövning kan anföras och bevisas och rätten kommer antagligen ta en del hänsyn till det, dvs just timmar har du ett svagt case för.
[bild]
Din poäng kring priserna kvarstår dock, det kommer inte slå särskilt mycket från det som står på din sista rad.
Det är också väldigt intressant att få se sådana här exempel, det får mig att hoppas att fler och fler fall faktiskt ska gå till rättslig prövning så att systemet med absurda rabatter kan begravas en gång för alla.
Hemsida kan du husera för några hundra per ÅR, inget avancerat behövs.. Och wordpress är verkligen ett overkill om du ändå bara ska ha någonlunda statisk material på sidan. Wordpress är med för att sitta och blogga hela dagarna.C Calore skrev:Ok jag förstår. Jag för flytta in mina verktyg och material i mitt hus, för ett lager är helt fel att ha. Någon hemsida kan man inte ha heller om man inte är IT konsult samtidigt,,got it.
Hur gör jag då med att sälja värmepumpar? Tillverkaren kräver att jag har en hemsida för att jag skall få vara ÅF för deras maskiner.
Ni är inte nöjda förrens ni får betalt av en hantverkare som snällt jobbar åt er . Att vara anställd ter sig sååå mkt bättre. Har funderat på det ett tag, ni övertygar mig mer och mer.
Lurigt va 
vatette har M28x1,5 gänga på sina muttrar på 22Cu-delarna. Varför? Ingen aning. Den är också så billig så jag undrar om det verkligen är den kompletta kopplingen (som heter 1130 på vatettespråk) eller om det är utan klämringar och muttrar. Det enda man behöver extra i så fall är iofs en 22-mutter och det borde de flesta rörisar ha i sina gömmor eftersom man bara kastar dem när man monterar VA-kopplingsset. Jag har själv typ tio-tjugo stycken hemma.
Rinkaby är bra på så sätt att de skriver ut RSK-nummer (vilket de också har som artikelnummer i de allra flesta fall). Då är det lätt att kolla att det är exakt rätt del. Rätt smidigt system när man har lärt sig det, precis som E-nummer.
vatette har M28x1,5 gänga på sina muttrar på 22Cu-delarna. Varför? Ingen aning. Den är också så billig så jag undrar om det verkligen är den kompletta kopplingen (som heter 1130 på vatettespråk) eller om det är utan klämringar och muttrar. Det enda man behöver extra i så fall är iofs en 22-mutter och det borde de flesta rörisar ha i sina gömmor eftersom man bara kastar dem när man monterar VA-kopplingsset. Jag har själv typ tio-tjugo stycken hemma.
Rinkaby är bra på så sätt att de skriver ut RSK-nummer (vilket de också har som artikelnummer i de allra flesta fall). Då är det lätt att kolla att det är exakt rätt del. Rätt smidigt system när man har lärt sig det, precis som E-nummer.
Redigerat:
Tillverkaren ställer krav på mig. Jag lever upp till dessa.G GargamelSE skrev:
Jag fyller på med vad Ahlsell ger mitt konto för priser efter rabatter:Mikael_L skrev:
[bild]
25X2.3-2.5 KOPPL.SET VATETTE P 136,00 kr 2 st 272,00 kr
28 VATETTE-KOPPLING RAK VA1130 138,00 kr 2 st 276,00 kr
28 VATETTE PLUGG 38,00 kr 2 st 76,00 kr
32 TA -PRK-KOPPLING RAK 241,50 kr 1 st 241,50 kr
32 RÅ RENSPROPP MÄSSING 60,40 kr 1 st 60,40 kr
925,90 kr exkl moms
1157,37 kr inkl moms
Så lite högre än exemplet ovan.
Claes Sörmland skrev:
Så många menar att TS ska betala:
4055-2740+896*1,25=2435 kr inkl moms (25% pålägg på Rinkaby rörs priser)
Är detta verkligen ett skäligt pris för jobbet? Det låter lågt för att få hem en hantverkare som mekar lite. Är det verkligen vad detta och andra företag på orten tar för detta arbete? Det är ju detta som i lagens mening är grunden för skälighetsprövningen och vad TS ska betala.
Om vi tittar på det från hantverkarens perspektiv ger detta:
1948 kr intäkt utan moms
-896 kr kostnad rördelar (Inköpspris, dvs samma som Rinkabyrörs utpris med moms)
-300 kr kostnad bil
_________
752 kr
Detta ska då täcka lön samt OH-kostnader (och vinst) för kanske kanske en halv eller en tredjedels arbetsdag (1,5 h fakturerades men det krävs nog ett jäkla flyt eller schemaläggning för att att inte mer spilltid ska ha försvunnit). Denna låga fakturering kan väl inte fungera om man inte som hantverkaren normalt prissätter får in större summor på materialförsäljningen?
Tycker din uträkning haltar lite.
Med mitt rabattbrev via LRF som har dåliga priser på just dessa delar betalar jag 754,4kr ex moms för rördelarna.
Det bör ses som takpris en VVS:are betalar för dessa delar på Ahlsell.
Med en faktura på 2435kr ink moms ger det;
1948:- ex moms
1948-755-300 = 893kr ex moms
Detta ger en timersättning på 595kr/timmen
Har man 65% debiterbar tid så skulle detta ge 387kr/timmen.
Jämför det med hantverkarens faktiska debitering;
4055kr ink moms = 3244kr ex moms
3244-755-300 = 2189kr ex moms
Detta ger en timersättning på 1459kr/timmen
Med 65% debiterbar tid ger det 948kr/timmen.
Första exemplet, 595kr/timmen med 1300 debiterbara timmar per år (ungefär 65%) ger 773 500kr
För att ta ut en månadslön på 35000kr kostar ~50.000kr i månaden, det är 600.000kr
Då har företagaren kvar 173.500kr till omkostnader för omkostnader för verktyg, redovisningskonsult, försäkringar, kapital etc. (kostnad för servicebil betalas iaf delvis av 300kr som dragits bort från detta räkneexempel)
Andra exemplet med 1459kr/timmen på 1300 timmar ger 1 896 700kr
1 296 700kr efter lönekostnader.
Nu är ju detta bara ett extremt räkneexempel med många antaganden, det finns inte en chans att en hantverkare kan debitera Ahlsell's nettoprislista för större jobb eller fastpris-jobb, och det finns nog väldigt få rörmockare som bara gör 30-minutersjobb åt privatkunder år in och år ut.
Det jag vill komma fram till är att jag tycker det är ett direkt skurkaktigt beteende att på såna här mindre jobb fakturera med dessa marginaler, det är otroligt illa att man som kund inte kan lita på en hantverkare för ett 30-minutersjobb.
500-650kr/timmen & nettofaktura + mtrlpåslag på 15-20% bör inte vara några konstigheter.
Ja där har du nog rätt.tommib skrev:
Jag tror att det är en
VATETTE RAK KOPPLING 28MM RSK-nr: 1940170
som det skulle vara
Och då får jag pynta 111 kr / styck för den., dvs tot 222:- istället för 45:-